Ik ben van plan om volgend jaar rond deze tijd naar Zuid Amerika te vertrekken.
Waarschijnlijk eerst naar Uruguay en dan naar Argentinie, waar ik een redelijke poos wil bijven.
Zat zelf te denken aan een jaar weg, alles bij elkaar.
Maar nu las ik dus dat je voor toegang, in veel van deze landen, een retourticket nodig hebt.
Hoe los je dat op, hebben jullie dat opgelost(!), als je voor langere tijd weg wil blijven?
Misschien heb ik het na een paar maanden wel gezien maar heb echt geen zin om me vast te leggen op een datum
Ik heb als advies gekregen om een buskaartje te reserveren waarmee je de grens overgaat.
En je kan natuurlijk ook een retourticket boeken en dan de datum wijzigen zodra je het land binnen bent.
Ik heb net 8 maanden door Peru, Bolivia, Chili, Argentinie, Brazillie en Paraguay gereisd en er is me werkelijk nog nooit naar een retourticket gevraagd of ook maar iets in die trant.
Visum krijg je voor vrijwel alle Zuid-Amerikaanse landen automatisch aan de grens aangereikt (let op. je kan hiermee maximaal 30/90 dagen in een land blijven. wil je langer in een land blijven dan zal je wel een visum moeten aanvragen)
Hoi allen,
ik ga 31 okt.voor een aantal maanden naar midden en zuid amerika.
eerst ga ik naar guatemala en dus heb ik de ambassade gebeld om te checken of dit echt nodig was. de vrouw daar moest er zelfs een beetje om lachen, ze zei dat ik dat echt niet nodig heb. met name omdat je ook uit een behoorlijk welvarend land komt en je naar een minder welvarend land gaat. meestal is die problematiek aan de orde van de dag wanneer het andersom zou zijn met het onderduiken en in de illegaliteit belanden etc.
Veel plezier allemaal!
Groetjes Marleen
Of het retourticket werkelijk verplicht is, weet ik niet; mij is er nooit om gevraagd. Wel zat ik met hetzelfde ‘probleem’ als jij, en ik heb dat als volgt opgelost: ik heb een ticket geboekt via Skybreakers.nl (kan vast ook elders, maar zij bieden goede service en prijs) en heb bedongen dat ik 2 keer gratis mijn terugvluchtdatum kon wijzigen.
Dat betekende dus dat ik een ticket boekte waarvan de terugvluchtdatum op de maximaal in te boeken terugvliegdatum was (was iets van 5 maanden later), onderweg heb ik die datum weer een paar maanden verplaatst, en toen ik op een gegeven moment zeker wist wanneer ik terug zou willen vliegen, heb ik van de laatste wijzigingsmogelijkheid gebruik gemaakt. Probleem opgelost!
Dat is inderdaad wat mij ook de veiligste optie leek, de datum gewoon 1 of meerdere keren omboeken.
Eerste keer is bij elke maatschappij gratis als je nog geen 23 bent geloof ik?