Reis + ticket richting Zuid + midden/noord Amerika

Beste mensen,

Ik zit al een tijd met het idee om af te reizen naar Zuid Amerika en om dan omhoog te reizen richting Noord Amerika. Ik heb nog niets gepland en wil graag een ticket boeken zodat ik naar die datum kan toeleven en alles kan (moet) regelen.

Nu ben ik al een tijd aan het kijken naar een ticket en stuit op een paar lastige kwesties.

  • Een retour ticket is goedkoper dan enkele reis. Is het een probleem om een retour ticket te boeken en gewoon niet terug naar Nederland te gaan en dan op het moment dat je weer naar huis wilt weer een retour ticket aanschaft? Het kan ook een probleem zijn om zonder retour ticket een land in te komen.

  • Op dit moment zonder aanbieding is vliegen op Brazilie (Rio) en Venuzuela (caracas) het goedkoopste +/- 600. Hierdoor valt een bezoekje aan Buenos Aires al af omdat een ticket daarheen direct het dubbele kost +/- 1100. Heeft er iemand ervaringen met reizen van Rio naar het noorden en de kosten hiervan? Als het te veel gaat kosten twijfel ik om Rio over te slaan en daar later een keertje op bezoek te gaan en te vliegen richting Venuzuela.

  • Zijn er nog problemen met visum en / of dergelijke als je naar Zuid Amerika en dan richting Noorden afreist?

Het idee op dit moment is vertrekken in November / December.

Alle reacties, ervaringen en tips worden op prijs gesteld.

Mvg, Mark

Hoi Mark,

Toffe plannen.

Als 500 euro voor jou al een groot genoeg verschil is om landen te skippen of niet, dan moet je je ook goed verdiepen in de kosten per land. Bijvoorbeeld Brazilië is twee keer zo duur om in te reizen als Bolivia (het goedkoopste land).
Dus het maakt nogal een verschil of je via Brazilië naar het noorden reist, of via Chili, Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia. In Brazilië ben je zeker 40 euro per dag gemiddeld kwijt nog zonder interne vluchten (simpele hotelletjes, goedkoop uit eten, bussen, af en toe een tourtje), in Bolivia kun je voor ongeveer 15-20 euro op dezelfde manier reizen, in Peru voor rond de 20-25 euro. In Brazilië zul je daarnaast waarschijnlijk ook nog vluchten nodig hebben, of heel veel tijd voor bussen (die niet veel goedkoper zijn op lange afstanden!), want de afstanden zijn gigantisch. Vergis je daar niet in (zoals ik toch deed), zoek bijvoorbeeld eens de reistijden op per bus van plaats naar plaats.

Een retourticket naar dat continent en de terugweg niet gebruiken kan inderdaad wel een idee zijn. Inderdaad kan een enkeltje problemen geven bij de luchtvaartmaatschappij, omdat je een uitreisbewijs nodig hebt (een busticket het land uit kan dan ook helpen).
Je zou voor de zekerheid zelfs een open jaw ticket kunnen kopen (heen naar Buenos Aires, terug uit Bogotá bijvoorbeeld), mocht je dan toch besluiten om gebruik te maken van de terugvlucht dan is dat geen weggegooid geld. Ik weet namelijk niet of vanuit ‘daar’ een retourtje net zo goedkoop is.

Overigens schijnt Venezuela het gevaarlijkste land van heel Zuid-Amerika (zonder Midden-Amerika) te zijn met erg veel berovingen, ook onder bedreiging of geweld, dus lijkt mij een beetje pittig om daar te starten!! Of überhaupt heen te gaan.

Qua visa moet je even per land uitzoeken hoeveel dagen je maximaal kunt krijgen en hoe het werkt. Voor Bolivia en Peru kun je aan de grens gratis een stempel krijgen, vraag wel vooraf om het maximum aantal dagen.

Spreek je al Spaans? Zo nee dan zou ik dat erg aanraden. Of als je veel tijd in Brazilië door wilt brengen, is het ook de moeite waard om (Braziliaans) Portugees te leren. Bijna niemand spreekt daar Engels. De taal kan juist ook een reden zijn om je route te kiezen: bijvoorbeeld alleen maar Spaanstalige landen om het jezelf niet moeilijker te maken.

Naar welk ‘Noorden’ wil je toe? Helemaal naar Alaska? Sta er goed bij stil dat het schrikken kan zijn om na goedkope landen, opeens in dure landen (VS) te reizen. Je geld vliegt er dan opeens uit en je kunt opeens geen eigen kamertje meer betalen, zult misschien zelfs moeten werken om rond te komen. Wellicht is www.couchsurfing.org een optie, of www.workaway.info.

Heb je al enig idee hoeveel tijd je hiervoor neemt en of je genoeg geld hebt?

Succes!

Cecilia74,

Bedankt voor je antwoord, beetje late reactie van mij maar was een paar dagen Antwerpen en Brussel.

Ik heb nog niet echt een route met waar ik heen wil en wat ik wil zien. Ik had altijd het idee van, ik zie wel hoever ik kom. Dit kan USA zijn of net aan bij Costa Rica komen bijvoorbeeld.

Venezuela is mij ook afgeraden, vooral de luchthaven die bij sommige airlines op de zwarte lijst staan en waar je echt moet oppassen, zowel binnen als buiten + de grensovergang naar Columbia is daar gevaarlijk.

Ik vind het lastig om vooraf een route te bepalen maar zal dit toch maar eens gaan uitzoeken en misschien vind ik nog wel wat topics waar mooie routes en plekken instaan.

Dan kom ik er op terug.

Hi,

3 Jaar geleden had ik hetzelfde idee. Ik had een ticket heen naar Rio en 6 maanden later terug vanuit LA. Ongeveer 800 euro met BA, vertrok wel vanuit Londen.

Ben echter nooit in LA geeindigd en weer terug in Rio beland, daar heb ik in totaal 3 1/2 maand doorgebracht (waar ik nu woon).

Aangezien Rio erg duur is, heeft dit half jaar mij ongeveer 10.000 euro gekost, excl. ticket. En ben uiteindelijk met een enkeltje vanaf Salvador (Condor) weer naar huis gevlogen. Maar in die 10K zit wel een intensieve taalcursus van een maand, carnaval Rio, georganiseerde excursies in Bonito/Salta/Mendoza/Uyuni, house festival, theater- en dansvoorstellingen, entree musea, uit eten in restaurants. Heb wel alles gedaan wat ik op dat moment wilde doen.

Grtz

De kans is heel groot dat ik ga vliegen op Panama en daar mijn eerste weken doorbreng. Hierna moet er dan een keuze gemaakt worden tussen het Zuiden en het Noorden.

Waar gaat jullie voorkeur naar uit en waarom?!!!

Wat is goedkoper? Het Noorden, costa rica uitgezonderd, of het zuiden? De afstanden naar het Zuiden zijn wel stukken groter.

Houd er rekening mee dat er geen bus of iets dergelijks gaat naar colombia. Er is namelijk geen weg tussen beide landen. Dus als je naar het zuiden wil zou ik ergens anders heen vliegen.
Naar Rio vlieg je vaak goedkoop met TAP air portugal.
Gewoon een enkeltje kopen en daar vertellen dat je over land verder reist.

Ik heb geen idee wat je bedoelt met het Noorden (tot Alaska??) of het Zuiden (waarheen??). Zoals ik al zei, verschillen de kosten nogal per land. Dus zoek dat effe uit.

Noorden : Tot (en met) Mexico
Zuiden : Bolivia, Peru, Brazilie (Chili, Ecuador en Argentinie).

Hou rekening met wat Schoentje zegt.

Klimaat kan ook nog een factor zijn (tornado’s in Midden-Amerika / regenseizoenen / winter).

Zuid-Amerika, omdat ik dat wat beter ken… en het is vooral ook een gevoel… ik heb het gevoel dat in Midden-Amerika heel veel Amerikanen en Canadezen reizen en wonen. In Nicaragua kwam ik inderdaad aardig wat pensionados uit die landen tegen. Ik heb het gevoel dat dat in Belize en Guatemala nog veel meer zo is maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb het gevoel dat in Zuid-Amerika meer mensen van allerlei nationaliteiten reizen, maar niet zoveel Amerikanen. Wel veel Europeanen, en Israëli’s (in groepsverband ook niet altijd wat je wilt tegenkomen… :().

Verder vind ik het lastig uitleggen waarom… misschien een gevoel van meer cultuurverschillen in Zuid-Amerika (bv. Brazilië is wezenlijk anders dan de andere landen, Argentinië volgens mij ook), maar ik kan dat van Midden-Amerika niet beoordelen eigenlijk omdat ik daar alleen Nica heb gezien.
Ja grote afstanden, maar daardoor ook heel divers qua landschappen. Al is Nica in zichzelf ook al heel divers.

Hoeveel tijd en geld heb je?

Ligt er helemaal aan hoe lang je in welk land verblijft. Zoals gezegd verschillen de kosten nogal per land.

Dankjewel,

Als ik kijk of er een visum nodig is voor Panama krijg je dit.

*Belangrijke informatie

Geen visum benodigd voor een verblijf van maximaal 180 dagen. De reiziger moet:

In het bezit zijn van een paspoort met een geldigheid van minstens zes maanden bij inreis, met minimaal één lege visumpagina
In het bezit zijn van bewijs van een retourvlucht of een vlucht naar de volgende bestemming
In het bezit zijn van vereiste documenten voor de eerstvolgende bestemming.

aantoonbare financiële middelen van tenminste USD 500,00*

Ik wil over land verder… zal een busticket voldoende zijn om ze het idee te geven dat ik snel het land weer uit ga?

Waarschijnlijk wel