In het najaar willen we vanaf Frankfurt naar Ecuador vliegen om vervolgens 8 maanden door Zuid-Amerika te reizen. Van waar en wanneer we terugkomen is nog onduidelijk. Daarom willen we een one-way-ticket kopen en pas halverwege de reis het terugticket aanschaffen. Dit is bovendien niet eens duurder dan nu al een retourtje kopen. Maar nu de vraag: Weet iemand of Condor, de maatschappij, of deEcuadoriaanse douane hier moeilijk over zal doen? Geen terugreis hebben bedoel ik. We kunnen middels een ticket van Peru naar Paaseiland wel aantonen dat we binnen drie maanden het land weer verlaten hebben.
Ik denk niet dat jullie hiermee problemen krijgen.
Dit omdat jullie ook de andere tickets kunnen laten zien. peru paaseilanden
Wij zitten eigenlijk met de zelfde vraag… wij willen van ecuador naar peru , bolivia, chillie etc…
ik zou het liefst gewoone en enkeltje halen … En in zuid amerika wel zien hoever wij komen met reizen om daar vervolgens de vlucht terug te boeken naar nederland.
Lijkt mij geen probleem. De enige die moeilijk kan doen is Condor… Bij de douane vragen ze bijna nooit naar een retourticket in Zuid-Amerika. (ok mij is het nog nooit gevraagd)
Heb zelf ooit een enkeltje salvador-frankfurt met condor geboekt, was prima…maar was natuurlijk wel de andere richting op.
Je zult hier zeker problemen mee krijgen, niet in zuid amerika maar bij vertrek uit europa.
Europeanen moeten oficieel een retourticket hebben het land uit waar ze heen gaan in zuid amerika. Echter in deze landen is geen controle maar de vliegtuigmaatschappijen zullen je niet laten instappen als ze geen visum of retour ticket zien. Ik heb het zelf ook al meegemaakt bij de klm weliswaar en moets toen op schiphol een enkele reis terug kopen. Terug van zuid amerika naar europa is geen enkel probleem aangezien elke europeaan in elk europees land onbeperkt mag verblijven.
Zou een retourticket met terugvlucht acht maanden later en een ticket van Lima naar Paaseiland wel voldoende zijn als bewijs om aan te tonen dat ik niet in Ecuador wil blijven?
Ik heb ook al verschillende malen gehoord dat je daar problemen mee kunt krijgen als je niet binnen 3 maanden hetzelfde land waar je op vliegt weer verlaat met een andere vlucht. Wij gaan in november naar Chili en 5 maanden later vertrekken we weer vanuit Ecuador. Vanwege die waarschuwingen boeken wij een extra ticket, de goedkoopste die we kunnen vinden binnen drie maanden na aankomst het land weer uit, wie weet kun je die gedeeltelijk nog weer terugkrijgen door te annuleren oid, maar dit wordt in ieder geval een ticket dat we niet gebruiken. Je schijnt ook een bus- of treinreis die het land uit gaat te kunnen gebruiken, wij hebben die op internet alleen nog niet kunnen vinden.
Ik zie deze vraag regelmatig voorbijkomen, ook op andere landenforums. Ben zelf in veel landen geweest in Zuid-Amerika en er is me NOOIT naar een bewijs (retour-ticket) gevraagd.
Voor het specifieke geval Chili, het land waar ik woon:
Er kunnen verschillende redenen zijn om een buitenlander de toegang te weigeren, je kunt de in deze PDF vertaald naar het Engels lezen, lees vooral de sections 15 t/m 17.
Er staat echt niet bij dat je een retourticket moet hebben, en als je er toch naar gevraagd wordt, dan heb je waarschijnlijk te maken met een corrupte ambtenaar die zijn inkomen wat wil opkrikken (trouwens hoogst onwaarschijnlijk in Chili). Vraag dan vooral aan die ambtenaar op grond van welk artikel je het land niet in mag.
:vak02:
Groeten en prettige vakantie toegewenst!
ik bedoel trouwens: als je geen bewijs hebt van dat je het land binnen 3 maanden weer verlaat. en het probleem zit hem inderdaad zoals ik heb gehoord vooral in europa, en als je niet doorgelaten wordt, dan ben je gewoon je ticket naar zuid amerika kwijt, dus ik zou liever voor de zekerheid 100 euro extra voor een ticket uitgeven dat je niet gebruikt, dan dat je niet toegelaten wordt in het vliegtuig…
Idd wat scopofilia zegt, problemen ontstaan alleen bij de vliegtuigmaatschappij zelf als zij niet geloven dat je binnen 3 mnd het land weer verlaat. Dan mag je dus niet boarden…
Oké dat is wel duidelijk, maar mijn vraag is meer of een ticket vanuit land B naar land C, net als bijvoorbeeld een hotelreservering in land B, als uitreisbewijs voldoende is om toegelaten te worden tot land A. Of dat het echt een ticket van de reis van land À naar land B moet zijn voor de luchtvaartmaatschappij.
De ambassade of consulaat in Ecuador/Peru krijg ik niet te pakken of verwijst me steeds door, vandaar dat ik zo volhoud in dit topic.
Sorry Nelles, die vraag moet ik je schuldig blijven.
Zowiezo snap ik niet zo waarom de luchtvaartmaatschappijen er zo op hameren dat je het land van bestemming na 3 maanden weer moet verlaten. Lijkt me meer een probleem voor de reiziger dan voor de vliegmaatschappij.
In plaats van de Ambassade of consulaat denk ik dat je beter kontakt kunt opnemen met de vliegmaatschappij, in jouw geval Condor, om een bevredigend antwoord op jouw vraag te krijgen.
We zijn gevlogen met Condor van Frankfurt - Salvador (enkeltje begin dit jaar) en hebben geen vragen gekregen, om te anticiperen op eventuele vragen hadden we een verbouwde e-ticket (andere maatschappij) een maand later gemaakt. Deze hebben we nooit hoeven te gebruiken. Condor schijnt niet zo lastig te zijn hierin. In het algemeen moet je gewoon een geloofwaardig verhaal hebben en heeeel soms vragen ze ook nog iets wat je verhaal ondersteunt, hotel in ander land zou al genoeg moeten zijn en een ticket helemaal. Zoals gezegd; we denken niet dat je problemen krijgt bij het in-checken. Fijne reis!
Voor anderen die ook met deze vraag zitten nog even de uitkomst: bij het inchecken werd ons inderdaad gevraagd naar onze terugreisdatum. Toen bleek dat die niet binnen de gestelde visumtermijn lag, werd er druk overlegd door de grondstewardessen. Dat was even billen knijpen dus. Gelukkig hadden we een ander vliegticket waarmee we konden aantonen dat we op doorreis waren. Alleen dat melden bleek algenoeg. We hoefden het niet te tonen. De Ecuadoriaanse douane vroeg alleen of we het land ook weer verlieten. Antwoorden met ja was voldoende.
ik heb een oude vliegticket ingescand een aangepast in word, deze laten zien en ze geloofden het meteen
Je kan dus ook even zelf snel een internet-vliegticket in elkaar knallen in photoshop.
(neem wel het logo van een maatschappij die in zuid amerika vliegt)