eerder heb ik al een bericht gepost over de reis die ik gedurende ± 4 maanden met mijn vriendin door Zuid Amerika wens te maken.
Wij willen begin oktober naar Bogota (Colombia) vliegen, daar ± 5 weken doorbengen, dan ± 6 weken door Peru reizen en vervolgens nog ± 4 weken in Bolivia rondbrengen (±15 weken = 105 dagen). Vervolgens vliegen wij dan rond eind Januari terug van La Paz (Bolivia) naar Amsterdam.
ECHTER, nu heb ik begrepen dat het bij aankomst in Bogota (Colombia) een probleem kan vormen als de tijd tussen aankomst en vertrek langer dan 90dagen is, omdat je toerist in Colombia maximaal 90 dagen mag verblijven. Natuurlijk ben ik helemaal niet van plan om zo lang in Colombia te blijven (immers wil ik Peru en Bolivia ook zien, én vlieg ik per slot van rekening terug uit Bolivia), maar toch is mij verteld dat als het vertrek meer dan 90 dagen verwijderd ligt van aankomst (ookal vertrek je uit een ander land) het problemen kan opleveren en je weer op het vliegtuig richting huis gezet kan worden. Dit is natuurlijk niet bepaald mijn idee van een leuke reis.
Nu heb ik begrepen dat het een oplossing kan zijn om een ticket uit Colombia naar een ander land (Peru ofzo) te boeken, maar ik vind dit nogal prijzig en aangezien we dit ticket toch niet zullen gebruiken tamelijk zonde… Het budget is al krap.
Kortom, zijn er goede andere manier om aan te tonen dat je niet langer dan een paar weken in Colombia blijft en op die manier het land binnengelaten wordt? Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb contact gehad met het consulaat van Colombia in Amsterdam en Marechaussee afdeling paspoorten en nooddocumenten, en die zeggen dat ze niks kunnen garanderen en het afhangt van het persoon dat je daar bij de douane treft. Niet echt geruststellend als je 1100 euro betaald hebt om daar heen te vliegen.
Zou het bijvoorbeeld afdoende zijn om een hotel in Peru te boeken, of om misschien een boeking van een trip bij de Inca Trail te laten zien, om zo te laten zien dat je het land weer verlaat?!
Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die hier al mee te maken hebben gehad, en mij tips kunnen geven. Desnoods accepteer ik het en boek ik een ticket dat precies onder de 90 dagen zit, maar niet zonder slag of stoot! Ik wil namelijk het liefst zo lang mogelijk reizen. Ik heb nog niet geboekt, maar wil graag een pak verzinnen voor ik dit ga doen.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
ps. ik ben al bekend met de omboek constructie, waar je een ticket boekt voor onder de 90 dagen en deze bij aankomst verzet naar een latere retour datum. Echter, omboeken (vooral bij Iberia) is duur, en de kosten die er vervolgens bijkomen omdat de retourdatum minder ver van te voren geboekt wordt, zijn erg hoog.
Volgens mij is het heel makkelijk. Als je binnen de 90 dagen naar een ander land vertrek en na verloop van tijd weer terugkom in Colombia heb je het bewijs dat je in andere landen bent geweest toch in je paspoort staan, of ben ik nou gek?
Ik had een aantal jaar iets soortgelijks. Ik was in Bolivia geland en 9 maanden later vertrok ik ook weer uit Bolivia na eerst heel Zuid-Amerika doorgereisd te hebben. Geen enkel probleem want de stempels in je paspoort bevatten ook de data van binnenkomst in een land en vertrek uit een land.
Bedankt voor je antwoord. De situatie ligt iets anders.
ik vertrek niet uit Colombia naar Nederland, maar vanuit Bolivia. Het probleem ligt ergens anders: Je mag maar 90 dagen in Colombia blijven. Het totale termijn van mijn ticket is 105 dagen. Ik heb begrepen dat ze daar moeilijk over gaan doen, omdat je niet kan bewijzen dat je binnen die 90 dagen het land verlaat. Daarom willen ze dat je ticket korter is dan 90 dagen. Natuurlijk is het geval dat ik niet eens terugvlieg uit Colombia, maar dat schijnt dus niks voor hun uit te maken. Of te wel, ze willen bij de douane het risico niet lopen dat ik in die 15 dagen verschil (105 - 90 dagen) in Colombia blijf hangen (wat natuurlijk onwaarschijnlijk is, omdat ik in 15 dagen moeilijk naar Bolivia kan reizen, athans, dat is onwaarschijnlijk).
Een ander probleem is het feit dat de airline (dit zou dus Iberia kunnen zijn) je niet meeneemt vanaf schiphol, omdat je verblijf dus mogelijk langer is dan die 90 dagen (airlines zijn verantwoordelijk dat je reispapieren in orde zijn).
Een oplossing schijnt te zijn om een ticket (binnen die 90 dagen) te boeken van Colombia naar een ander land (bijvoorbeeld Peru), zodat je zogenaamd aantoont dat je het land binnen die 90 dagen verlaat.
Het is allemaal een beetje vaag. Ik ben nu aan het uitzoeken wat de voorwaarden van Iberia zijn om iemand zowiezo mee te nemen. Maar ik hoopte dat iemand een truukje had wat betaalbaar is. Ik hoop dat het bijvoorbeeld voldoende is om vooraf alvast een Inca Trail tocht te boeken, zodat ik daarmee kan aantonen dat ik het land wel spoedig verlaat. Ik ben echter bang dat dit voor zowel de airline als de douane in Colombia onvoldoende bewijs is.
Ik begrijp dat je er nu al mee zit als je weg wilt, ik zou gewoon een goedkoop ticket zoeken, en dan informeren bij die maatschappij hoe en wat. Als je eenmaal in Colombia bent zou ik me niet zo druk maken. Ik weet niet hoe goed je spaans is maar dan kan je daar toch met wat argumenten duidelijk maken dat jij een probleem hebt als je over die 90 dagen komt en niet zij. Jij wilt weer terug naar nederland en dat kan niet als jij hun regeltjes overtreed ( in bolivia kon ik er zo altijd wel goed onderuit komen)
Je kan ook als je aankomt in Colombia gelijk een bus- of vliegticket kopen binnen die 90 dagen.
Ik heb een ticket voor 7 mnd. Bij het inchecken op heathrow vroeg de dame achter de balie hoe lang ik in Brazilië wilde blijven, heb twee maanden gezegd. Zij zei dat je max 3 mnd mocht blijven en ik werd zonder problemen aan boord gelaten. In Brazilië zelf werd nergens naar gevraagd.
Misschien een telefoonnummer van een colombiaans reisbureau opzoeken die bustickets boeken? Als ze moeilijk doen terplekke het reisbureau bellen en een busritje het land uit boeken?
Correctie: het aantal dagen dat je in Colombia mag blijven is zestig.
Aan het einde van die zestig dagen moet je gewoon even de grens over en weer terug gaan als je langer wilt blijven. Ik snap het hele probleem niet, aangezien je een ander aankomstland hebt, dan van waaruit je vertrekt. Als ik het goed begrijp vlieg je op Bogota en vertrek je uit La Paz? Dan zou ik me totaal geen zorgen maken! Gewoon per land in de gaten houden hoeveel dagen je mag blijven, je krijgt een stempel bij het betreden van het land, en wil je langer blijven dan stap je naar het migratiekantoor voor een extra stempel of ga je even de grens over. Iedere keer dat je het land verlaat krijg je een stempel en begin je de volgende keer als het ware weer overnieuw bij nul. Zuid-Amerika is een continent, geen land, en binnen de landen verschillen de regels. Don´t worry, boek dat ticket en enjoy!
Ik zit dus met het zelfde probleem als jij. Eind augustus wil ik vliegen naar Colombia om 6 maanden later terug te vliegen vanuit Brazilie. Ik kan een voordelig Iberia ticket boeken bij Tunafish.
Visumdienst.nl geeft aan dat bepaalde landen en vliegmaatschappijen in de praktijk soepel omgaan met de eis van een uitreisticket. Iberia en Colombia vallen ook in deze categorie. Dit is natuurlijk geen officiele informatie. Hiervoor verwijzen ze me naar Iberia.
Iberia geeft aan dat getoetst wordt of reizigers voldoen aan de officiele visumeisen van het bestemmingsland alleer de reiziger wordt toegelaten op de vlucht. In het geval van Colombia is een uitreisbewijs vereist. Ze verwijzen me naar de ambassade om op te vragen wat zoal kan gelden als uitreisbewijs. Misschien wel een busticket naar ecuador bijvoorbeeld.
Morgen bel ik daarvoor dus nog even naar de ambassade maar eigenlijk ben ik benieuwd naar praktijkervaringen van andere reizigers met Iberia en de eis van uitreistickets. Wanneer het in de praktijk zelden gevraagd wordt zou ik het er wel op willen wagen.
Het bekende probleem, zeer vervelend! Ik heb inderdaad inmiddels veel uitgezocht, maar zit met exact hetzelfde probleem als jij: geen zekerheid.
Ik heb contact gehad met Visumdienst, De Marechaussee, het Nederlandse Consulaat in Bogotá, en Colombiaanse Consulaat in Amsterdam, en mijn reisbureau (Aireka) met Iberia… Allen kunnen geen duidelijkheid geven maar zeggen dat het wáárschijnlijk geen probleem worden als je een goed reisplan overhandigd, maar we kunnen geen garanties geven. Natuurlijk vuurde ik dan altijd de volgende vragen af:
Wat is dan een goed reisplan cq bewijs dat je naar het buitenland gaat? een ticket naar het buitenland.
Is het dan ook in orde als je bijvoorbeeld de inca trail boekt in Peru of een busticket naar het buitenland?* dat kunnen we niet zeggen*.
Wat is dan behalve een duur vliegticket (dat ik niet nodig heb) voldoende bewijs zodat je meegenomen wordt door de Airline en het land binnen gelaten wordt door immigracion? dat kunnen we niet zeggen.
Oftwel, ik kreeg geen duidelijk antwoord op mn vraag, wat ik nou moest doen om het land binnen te komen/ meegenomen te worden door Iberia. Wat grappig is, Iberia heeft een bepaald beleid om je wel of niet mee te nemen (zij zijn verantwoordelijk dat je reisdocumenten in orde zijn), maar die verwezen ons door naar het Colombiaanse consulaat in Amsterdam omdat die zogenaamd ‘leading’ zijn. Deze heb ik 2 keer gebeld (ambassade hoef je niet te proberen, die sturen je door naar het consulaat) en die kunnen dus eigenlijk niks zeggen, omdat zij (volgens hunzelf) het beleid niet maken, maar dat doet immigracion.
Mijn conclusie is dat het waarschijnlijk geen probleem zou worden, maar aan de andere kant vind ik het moeilijk om mijzelf in hun schoenen te verplaatsen. Misschien zit er op schiphol aan de balie een 18 jarig grond stewardesje, die daar als vakantiekracht zit, er gaat een belletje rinkelen als ze ziet dat de documenten niet in orde zijn, en vervolgens laat ze je een ander retour ticket boeken… Je weet het gewoon niet. Ik heb het risico maar niet genomen, en een korter ticket geboekt. Het verschil is echter dat het bij mij maar om 2 weken gaat, en bij jou om 3 maanden verschil.
Wat een andere optie is: een korter ticket boeken en deze omboeken als je er bent. Omboeken van mijn ticket bij Iberia kost 120 euro + het tariefverschil van je nieuwe ticket. Bij jou is dit denk ik wel te overzien, aangezien je bij aankomt (dag 1 in Colombia) je ticket wil verzitten naar een datum die 6 maanden in de toekomst ligt. Ik denk dat er dan nog veel ruimte is, en je naast de 120 euro omboek fee (dit kan verschillen per ticket overigens) niet veel extra bij hoeft te betalen omdat de vluchten dan vol zouden moeten zijn.
Kortom, een moeilijk verhaal. Ik heb het risico dus niet genomen, maar misschien dat ik zelfs ook nog mn ticket daar omboek. Ik hoop dat je eruit komt. Als je nog iets wilt weten kan je altijd even mailen: [EMAIL=“eric@tinga.info”]eric@tinga.info Groeten!
ik moet hier nog 1 ding aan toevoegen. Een vriendin van mijn vriendin heeft afgelopen jaar hetzelfde meegemaakt. Zij kon vervolgens bij het inchecken een mail van het consulaat tonen waarin eea duidelijk werd over wat de colombiaanse authoriteiten als voldoende beschouwden. Het was geloof ik heel vaag, maar uiteindelijk wel voldoende om meegenomen te worden. Zij heeft wel een paar keer gedonder gehad (ik denk ook bij de grens etc.), maar is er altijd doorheen gekomen.
Dus, als je het erop waagt, neem dit soort emailtjes mee. Ik heb zelf gemaild naar het Colombiaanse consulaat in Amsterdam, maar geen antwoord gekregen (ik heb vervolgens aan de telefoon gevraagd of ze iets op papier wilden zetten, maar dat weigerden ze). Wel heb ik per mail antwoord gekregen van het Nederlandse consulaat in Bogotá. Als ik jou was zou ik hun een mail sturen met een hele duidelijke vraag, dan krijg je een heel duidelijk antwoord terug, en dit kan je overleggen bij het inchecken en aan de colombiaanse douane.
Ik zou dus mailen: Beste consulaat, je verhaal. Om te bewijzen dat ik het land uitga wil ik niet een vlucht boeken maar wil ik een busticket boeken, is dit dan voldoende.
Op deze manier krijg je direct een antwoord op je vraag en zullen zij niet opperen om een vliegticket te boeken (dat antwoord kan je namelijk moeilijk overleggen bij het inchecken, als je geen ticket geboekt hebt).
Ik heb inmiddels ook een antwoord gekregen op m’n mail aan de Nederlandse ambassade. Niet helemaal bevredigend maar enigszins geruststellend. Ik ga het er toch maar op wagen. Mocht het op de luchthaven toch problemen opleveren kan ik de terugreisdatum ter plekke vervroegen en vervolgens in Zuid Amerika weer verleggen naar de oorspronkelijke datum.
Hier volgt het antwoord van de ambassade:
" Geachte heer Doornekamp,
*Onze ervaring is dat op de luchthaven zelden naar documenten wordt gevraagd die aantonen wanneer de bezoeker Colombia weer zal verlaten. Doorgaans plaatst men zonder veel vragen te stellen een stempel voor 60 dagen verblijf in het paspoort. Wel dient op een formulier te worden aangegeven op welk adres de reiziger in de eerste dagen zal verblijven. *
*In uw geval beschikt u al over een bewijsstuk dat u weer terug naar Nederland zal keren en wel via de luchthaven van Rio de Janeiro in Brazilië. Het is zeker nuttig om alvast een ticket voor het traject Colombia-Ecuador op zak te hebben voor het geval dat men er naar zou vragen, belangrijker is echter dat u de indruk wekt (credit-card, cheques, geld) dat u geen problemen zult hebben om de reis die u heeft gepland te maken. *
*Voor het officiële antwoord of een bewijs van uitreis noodzakelijk is kan ik echter alleen verwijzen naar de Colombiaanse autoriteiten, bijvoorbeeld de ambassade in Nederland. Die autoriteiten bepalen wat al dan niet verplicht is, de Nederlandse ambassade in Colombia kan reizigers hierover hooguit adviseren. *
Met vriendelijke groeten,
Nederlandse ambassade te Bogotá, consulaire afdeling "
Bij mij is nog nooit naar een uitreisbewijs of doorreisbewijs gevraagd, ook als ik landde in het ene land maar later weg vloog uit een ander land.
Mocht je je echt zorgen maken, koop dan van tevoren een zo goedkoop mogelijk buskaartje (of bootkaartje) van een Colombiaans plaatsje naar een plaatsje in een buurland. Dan heb je je uitreisbewijs uit Colombia.
Elk jaar reizen duizenden (misschien wel miljoenen) mensen voor meerdere maanden of een heel jaar of langer door Zuid-Amerika, ook zonder problemen. Als het allemaal zo moeilijk zou zijn, zou dat ook niet kunnen toch? Kijk anders ook eens in wat blogs van mensen die er al gereisd hebben. Ook op het Lonely Planet forum kun je wel veel info en ervaringen vinden. Voorbeeldzoekresultaat (scroll naar beneden voor de resultaten)
In de meeste reisgidsen staat ook wel wat uitleg over hoe je problemen kunt omzeilen als het gaat om dit punt van uitreisbewijzen en dagen van geldigheid van visa enzo.