Visum Chili voor rondreis Zuid-Amerika?

Ik wil een rondreis gaan doen in Z-Amerika, waar ik begin in Chili en terugvlieg vanaf Peru. Echter hoor ik nu dat je maar max 90 dagen in Chili mag verblijven, zonder visum. Ik blijf geen 90 dagen in Chili, maar omdat ik geen terugvlucht heb geboekt vanaf Chili kan ik dit niet ‘officieel bewijzen’. (echter heb ik dan wel een ticket van Peru-Amsterdam).

Heeft iemand hier ervaring mee? doen ze moeilijk bij de luchtvaartmaatschappijen of bij de douane in Chili? En wat is een mogelijke oplossing? Logisch denk ik: voor de zekerheid visum aanvragen voor >90 dagen.

Wie kan hierbij adivseren

Hallo,

Ikzelf heb daar nooit problemen mee gehad en ook nooit van iemand gehoord die daar wel problemen mee heeft gehad. (met J. van der Sloot als uitzondering…)

Als je 100% zekerheid wil hebben zou je bijvoorbeeld alvast een busticket kunnen kopen als je op dit moment al weet op welke manier je Chili wilt verlaten, bv. Santiago - Mendoza, Arica - Tacna of Osorno - Bariloche…

:vak02:
Groeten,
Grietzen

Ik heb hetzelfde probleem. Ik land in Santiago (vanuit Nieuw Zeeland) en vertrek weer vanuit Rio maar dat is meer dan 3 maanden na mijn aankomst datum.

Nu hoor ik verschillende dingen. Ik hoor van het reisbureau dat als je niet kan aantonen bij aankomst dat je binnen 90 dagen weer weg bent uit Chilli (elk ticket dat laat zien dat je uberhaupt Zuid Amerika verlaat is natuurlijk ook goed) je mogelijk niet wordt binnen gelaten.

Dan hoor ik van reizigers dat ze daar nooit een probleem mee hebben gehad maar dan lees ik weer op de site van de anwb (http://www.anwb.nl/bestemmingen/landeninformatie/vakantie/bestemmingIndex.html?btiId=BTI_555&themaId=BEST_P_42) dat er een retour of doorreis ticket verplicht is.

Het consulaat zegt ook dat het geen probleem zou moeten zijn dus ik ga het gewoon erop wagen. Ik heb geen zin om nu al vast te leggen waar ik daarna heen ga.

Voor het boeken van een busticket, kan je me misschien vertellen via welke website ik dat zou kunnen doen? Zit te overwegen om vanuit Santiago naar Mendosa of Cordoba te gaan en een busticket zou natuurlijk ook gelden als bewijs dat je weer weggaat (en wat goedkoper dan een vlucht).

Thx

Hi Ik gok het er ook gewoon op hoor
blijkbaar als je over de grens van chili, naar argentinie gaat (bijvoorbeeld) en je komt een uur later weer terug, dan gaan de 90 dagen weer opnieuw in… dus zo kan je het ook spelen…

busreizen in Peru heb ik wel: Cruz del Sur – PERU busreizen
en de rest zou ik gewoon googelen als ik jou was…

nog wel een tip: wordt lid van couch surfing (.org) op die site hebben ze ook enorm veel communities waar ze tips delen… en je dus ook gratis bij mensen thuis kan slapen … ideaal!!

Een kleine selectie van sites van busmaatschappijen die van Santiago naar Mendoza rijden:

http://www.catainternacional.com/

Houd er rekening mee dat in de winter (juni, juli, augustus) de bergpas tussen Santiago en Mendoza regelmatig gesloten is vanwege sneeuw.

Groet,
Grietzen

Bedankt!

Dit hoeft helemaal geen probleem te zijn. Let er wel op dat je het visum papiertje goed bewaard en een adres van een hostel als verblijf plaats opschrijft. Dit gaan ze niet controleren, en de tijd die je in het landverblijft (moet je ook opschrijven) controleren ze op het einde alleen als je het land verlaat.

Een goedkope bus maatschappij is turbus te vinden op www.turbus.cl

Is er iemand met een up to date antwoord op deze vraag?
Ik land in Chili en ga langer dan 90 dagen over land door Zuid Amerika reizen.
Vraag me ook af of en hoe ik mijn vertrek uit Chili bewijs.

Waar in Chili ga je de grens over?

Waarschijnlijk in het zuiden naar Argentinië.

Je zou alvast je busticket kunnen kopen, bijvoorbeeld als je van Osorno in Chili naar San Carlos de Bariloche in Argentinie reist, kun je via Internet alvast je ticket kopen bij bijvoorbeeld http://www.andesmar.com/
Houdt er rekening mee dat je een busticket via deze manier niet meer dan 30 dagen van te voren kan kopen.

Bedankt voor de tip! Een busticket wordt dus ook geaccepteerd ipv vliegticket waar om wordt gevraagd?

Wie vraagt jou om een uitreisticket?

Staat op site van ambassade.

Kun je ook een link naar die informatie plaatsen?

Dit is wat TIMATIC er van zegt:
Er wordt nergens van gesproken dat je bij aankomst een uitreisticket nodig hebt. Ik ben er zelf ook nooit op gecontroleerd.
Wel wordt er op gewezen dat “Visitors are required to hold proof of sufficient funds to cover their stay”.

https://www.timaticweb.com/logos/STAR/STARB2C/timlogo.gif

/ 02NOV14 / 1734 UTC

National Netherlands (NL) /Embarkation Netherlands (NL)
Destination Chile (CL)

https://www.timaticweb.com/logos/STAR/STARB2C/vi_de.gif

Chile (CL)

https://www.timaticweb.com/logos/STAR/STARB2C/in_on_no.gif

Passport required.

  • Passports and/or passport replacing documents must be valid
    on arrival.
    Passport Exemptions:

  • Holders of emergency or temporary passports.

Visa required, except for A max. stay of 90 days for nationals

of Netherlands.
Minors:

  • Foreign minors up to 18 years old For details, click here

  • WARNING! In accordance with European Union (EU) Legislation,

    all minors who are nationals of Netherlands will be expected

    to hold their own passport or National ID Card (where

    applicable) when departing from Bulgaria, Croatia, Cyprus,

    Romania or a Schengen Member State For details, click here.
    Additional Information:

  • Visitors are required to hold proof of sufficient funds to
    cover their stay.

https://www.timaticweb.com/logos/STAR/STARB2C/he_de.gif

Chile (CL)

Vaccinations not required.

CHECK TINEWS/N1 - SOUTH AFRICA - REQUIREMENT FOR MINORS TO
HOLD BIRTH CERTIFICATE POSTPONED UNTIL 1 JUNE 2015

Grietzen bedankt voor je berichtje en sorry voor mijn late reactie.
Ik loop mijn hele geschiedenis te doorzoeken naar de info die ik had gevonden maar zie het niet meer…
Enige waar ik het nog terug zie komen is op Nederlandse sites van visumburo enzo. Daar geven ze aan dat je bewijs van retourvlucht of vlucht naar volgende bestemming moet hebben.
Ik zoek nog even verder… :slight_smile:

Update: Chileens consulaat gebeld hier en zegt dat het wel degelijk voor problemen kan zorgen. Een busticket of hotelreservering in naar/in ander land is “misschien” genoeg bewijs.
Nl ambassade in Chili mailde dat een ticket terug naar Nl na meer dan 90 dagen wel goed is.
Nog steeds wisselende antwoorden en info, maar ik ga uit van het laatste :slight_smile:

Ik heb ongeveer 6 maanden in Chili gewoond op basis van een toeristenvisum. Na 3 maanden ben ik een weekend naar Mendoza, Argentinië, gegaan om vervolgens weer een vernieuwd toeristenvisum te krijgen. In totaal ben ik het land drie keer binnengegaan zonder enig bewijs dat ik binnen 90 dagen weer weg zou zijn. Wellicht dat dat je iets helpt :smile:

Zeker!

Hi Ilse, als er problemen ontstaan gebeurd dat vaak al op Schiphol. Mijn dochter heeft het zelf meegemaakt toen ze naar Argentinië ging voor langere tijd en aan de balie van Iberia op Schiphol werd er naar gevraagd. Gelukkig was ik wel op de hoogte en heb voor alle zekerheid een goedkoop bootticket naar Uruguay (vanaf Buenos Aires is dat een uurtje) gekocht en toen was het goed. Het schijnt nl zo te zijn dat als je het land niet in mag de vliegmaatschappij ook er nog verantwoordelijk voor is dat je weer terug komt, dus dat zijn hun kosten. Dus doe wat Grietzen zegt, boek op voorhand een ticket per bus naar bv Argentinië ook al ga je dat niet gebruiken. Als je eenmaal in het land bent en zoals Norturan zegt eens per 3 maanden het land in en uitgaat word er verder niet meer naar gevraagd. Dus neem aub het zekere voor het onzekere en koop een goedkoop ticket. 99% dat er niet naar gevraagd wordt, maar je zult het net zien. Het is mijn dochter maar een keer overkomen, ze reist erg veel, maar van anderen heb ik het ook wel gelezen. Succes!