Al eerder op dit forum wat vragen gepost maar ik blijf tegen dingen aanlopen waar ik hopelijk hier een antwoord op kan krijgen!
Ik ga ruim drie weken reizen in Nicaragua waarna ik verder ga in Costa Rica. Ik kom vanuit Cuba en ik heb ontdekt dat het vanuit Cuba zo’n 100 euro scheelt om op Costa Rica ipv op Nicaragua te vliegen. Ik was dus van plan om te vliegen naar Liberia en vanuit daar dan een bus de grens over naar Granada te pakken. Weet iemand of dit goed te doen is? Of moet ik dan heel Liberia door van het vliegveld naar de busstop?
Daarnaast krijg ik de melding dat wanneer ik een ticket wil boeken naar Costa Rica/Nicaragua ik bij aankomst moet kunnen aantonen hoe en wanneer ik het land weer verlaat. Maar omdat ik dus met de bus ga, uiteindelijk ga ik na drie weken Nicaragua met de bus naar San Jose zoals het plan nu is, kan ik dit niet aantonen. Want een ticket was ik van plan pas in Nicaragua te kopen omdat ik dacht dat het ook niet anders kan?
Sorry voor deze lading vragen maar ik hoop dat iemand er antwoord op heeft!
Heeeeel erg bedankt alvast
Ik weet niet of het Ticabus station in Liberia dichtbij het vliegveld zit, maar ik zou als ik jou was met een taxi van het vliegveld naar het Ticabus station reizen. En aan medewerkers van het vliegveld even naar een redelijke taxi prijs vragen, zodat je niet wordt afgezet. Neem anders even contact op met Ticabus.
Volgens internationale vliegregels moet elke passagier kunnen bewijzen dat hij/zij binnen 90 dagen het land van bestemming verlaat. Mocht je dus geen retourticket of bewijs hebben dat je binnen 90 dagen Costa Rica weer verlaat, dan word je veelal geweigerd op de vlucht of bij aankomst door de douane, en word je gedwongen ter plekke een duur vliegticket te kopen, zodat je dus een bewijs hebt dat je binnen 90 dagen het land verlaat. Er wordt hier regelmatig op gecontroleerd. Als je dus op Costa Rica vliegt, moet je daarom een ‘uitreisbewijs’ hebben, zodat je kan aantonen dat je binnen 90 dagen Costa Rica weer verlaat. Je kan dus bijv. een Ticabus ticket kopen enkeltje Costa Rica - Nicaragua en dit op de luchthaven laten zien als ze hierom vragen. Mijn ervaring is dat voor reizen van Costa Rica naar Nicaragua men niet moeilijk doet aan de grens en niet vragen om een uitreisbewijs, maar mocht je geen enkel risico willen lopen, dan kun je in Costa Rica al een enkeltje Nicaragua - Costa Rica kopen. Als je dan weer van Nicaragua naar Costa Rica reist, heb je weer een ‘uitreisbewijs’ nodig, je moet dan dus of nog een Ticabus ticket kopen of je terugvlucht boeken.
Heel erg bedankt voor je eerdere antwoorden.
Ik heb inmiddels een ander plan. Mijn ticket naar Liberia is geboekt en ik wil nu eigenlijk een bus nemen vanaf Liberia naar de grens bij Nicaragua. Daar te voet de grens over gaan, stempels halen etc. En dan aan de andere kant, dus in Nicaragua, een bus pakken naar San Juan del Sur. Heb je enig idee of dit mogelijk is? Ik kan het namelijk nergens vinden als ik een beetje google.
Wederom alvast heel erg bedankt!!
Als je een retourvlucht geboekt hebt welke bewijst dat je dus binnen 90 dagen Costa Rica verlaat, kun je idd gewoon met een lokale bus naar de grens reizen en dan in Nicaragua met een lokale bus naar Rivas en dan naar San Juan del Sur. De Ticabus stopt ook in Rivas, dus die kun je ook nemen.
Wij hebben een aantal jaar terug precies dat gedaan wat jij nu van plan bent. Een nachtje geslapen in liberia en toen doorgereisd met openbaar vervoer naar nicaragua. We vlogen toen 3 maanden later weer verder vanaf mexico en er werd toen niet om een uitreisticket gevraagd.
Een aantal jaar geleden werd hier inderdaad niet heel vaak op gecontroleerd, maar nu wordt er heel streng op gecontroleerd. Zonder uitreisbewijs kom je Costa Rica niet in!
Voor Costa Rica is dat geen probleem. Daarvandaan, vanuit San Jose, vlieg ik weer naar Amsterdam en dat ticket heb ik gewoon. Ik kan alleen niet laten zien dat ik Nicaragua daadwerkelijk weer verlaat. Of kan ik vanuit Costa Rica al een kaartje voor de Ticabus kopen van Managua naar San jose een kleine maand later? Wel kan ik als ik Nicaragua inga natuurlijk laten zien dat ik zo’n anderhalve maand later vanuit Costa Rica weer naar Amsterdam vlieg. Misschien dat dat ook voldoende is?
Wij zijn in januari naar Costa Rica en Nicaragua geweest en vlogen ook op CR. Vanaf daar wilden we zo snel mogelijk de bus naar Nicaragua, dus onze bustickets hebben we al in NL geboekt. Mijn ervaring is dat 1 of 2 dagen van te voren boeken niet lukt, dan zit alles vol. Daarom dus vanuit NL al de tickets geregeld via ‘A Safe Passage’. Zij regelen (wel voor een flinke toeslag!) je busticket, maar met behulp van je vluchtgegevens zorgen ze er ook voor dat je ‘uitreisbewijs’ bij de grens bekend is.
Bij de grens van CR naar Nicaragua hoefden we vervolgens niks te laten zien.
Terug van Nicaragua naar CR wel, maar deze tickets hebben we gewoon zelf ter plekke gekocht.
Heel erg bedankt voor al jullie reacties!
Cetje, ik heb inmiddels A Safe Passage even een email gestuurd voor wat extra informatie.
Maar als ik het goed begrijp zijn jullie dus ook weer met de bus vanuit caragua naar Costa Rica teruggegaan? En dit ticket ter plekke kopen was geen probleem? Vraag me dan af waarom het vanuit Costa Rica naar Nicaragua wel eerder moet… Gek eigenlijk
Hoe dan ook heel erg bedankt voor je antwoord; heb ik zeker wat aan!
Ja, wij zijn ook weer met de bus teruggegaan van Nicaragua naar CR.
De tickets hebben we toen ter plaatse in Granada geboekt, gewoon bij het kantoor van Ticabus. We gingen daarheen op zondag en konden pas op donderdag met de bus mee, de rest zat allemaal vol. Zoiets kan je volgens mij ook verwachten als je in Costa Rica een ticket boekt om naar Nicaragua te gaan. Als je het dus niet erg vindt om een paar dagen in Liberia te ‘wachten’ (of misschien wil je daar of in de buurt sowieso een paar dagen zijn?), kan je ook je ticket ter plekke boeken. Hoe het dan zit met ‘bewijs dat je het land weer verlaat’ weet ik niet. Dat zou je die man van ‘a safe passage’ misschien kunnen vragen, hij was mij erg behulpzaam met vragen die ik had op dat gebied.
Succes!
Wederom bedankt voor je reactie!
Ik heb het op een andere, goedkopere, manier geprobeerd en dit is sowieso misschien wel goed om even op dit forum te hebben staan;
Ik heb gewoon een email gestuurd naar ticabus zelf (info@ticabus.com) en heb op deze manier zowel mijn heen- als terugreis al kunnen boeken. Ben nu in totaal 53,60 dollar kwijt voor de heen en terugreis dus en zij boeken het bedrag gewoon van mijn creditcard af.
Ideaal en een stuk minder stress op deze manier!