Even een vraag; ik ga samen met een vriendin backpacken in Midden-Amerika, we starten in Costa Rica en willen in een aantal maanden reizen naar Belize/Mexico. (Via el salvador, nicaragua, honduras, guatemala)Nu willen we een ticket boeken en we hebben een geschikte vlucht gevonden bij Condor. Alleen…we krijgen de melding dat je een retourticket en/of visum moet kunnen tonen bij aankomst. Heeft iemand hier ervaring mee? We willen juist geen retourticket omdat we niet precies weten wat onze route gaat zijn, hoelang we erover doen en vanwaar we terugvliegen. We horen het graag!:dag:
Je moet inderdaad kunnen aantonen dat je na 90 dagen weer het land verlaat, anders kun je op Schiphol of in Amerika/Panama geweigerd worden op je vlucht. Als je geen retourticket wilt kopen of een flexibel ticket (dat je de retour datum kunt wijzigen), kun je dit ondervangen door een Ticabus busticket te kopen van Nicaragua naar Costa Rica, waarvan de vertrekdatum dus binnen de 90 dagen van je visum ligt. (Omdat Nicaragua een verdrag heeft met Honduras, El Salvador en Guatemala waarin visa is opgenomen, is een busticket naar deze landen niet geldig!) Je kunt ook een vlucht boeken van Nicaragua naar welk ander land ter wereld. Een Ticabus ticket kun je heel makkelijk online via de website kopen.
Dankjewel Sole, we zijn ons nu aan het orienteren om toch maar een ticket terug te boeken vanaf Cancun(mexico), eventueel wijzigbaar zodat we onze route nog kunnen aanpassen! Is ticabus een buscompany die in alle landen rijdt of alleen in Nicaragua-Costa Rica? En zoals ik lees zijn de visa voor deze landen allemaal vekrijgbaar aan de grens, wat is jouw ervaring hiermee?
Wat is jouw ervaring met Malaria in dit gebied? Eeuwige discussie is weer gestart, wel of geen pillen slikken…?
Ticabus rijdt door heel Midden-Amerika, zie hun website: http://www.ticabus.com/eng/index.php
Visa krijg je inderdaad bij de grens en als je met de Ticabus reist, wordt dat door hun geregeld, erg fijn Zij halen dan in de bus de paspoorten op en regelen alles en na een pauze bij de grens krijg je als je de bus weer in stapt je paspoort terug met visum.
Op dit moment komt in de toeristische gebieden in Nicaragua geen tot weinig malaria voor en het gaat ook om een lichte variant. Ik heb zelf nooit malaria pillen geslikt en heel veel mensen die daar wonen en veel reizigers doen het ook niet, maar het is een keuze die je zelf moet maken. Wat wel meer voorkomt is dengue, je kunt daar geen pillen voor slikken of een vaccinatie voor krijgen, gewoon op tijd naar de dokter/ziekenhuis gaan als je je ziek voelt, dan is er verder ook niks aan de hand en kun je goed geholpen worden. Het beste is gewoon preventie van muggenbeten, ik raad je aan om anti-muggen middelen mee te nemen van DEET CARE PLUS, die werken echt heel goed! Verder valt het best vaak mee met de muggen hoor, je hebt er niet heel vaak last van, behalve in bepaalde gebieden of sommige periodes van het jaar meer dan andere. Een goede tip is om te slapen met een ventilator, dan heb je 's nachts sowieso geen last van muggen.
Ik ben natuurlijk geen kenner en maar 3 weken in Nicaragua geweest maar ik vond het niet meevallen. Hoorde van andere mensen dat het ook best heftig was de laatste tijd en dat behalve Dengue er ook een andere ziekte het land was binnen gedrongen. Nou ben ik zelf niet echt een zeur en kan best wat hebben maar de hoeveelheid Deet die in andere landen altijd voldeed was binnen een week op. En toen moesten we het doen met de lokale versie ‘Off’ en dat bevatte geloof ik maar een kwart van de werkzame stof t.o.v. de echte Deet. Wij werden soms letterlijk tot bloedens toe lek gestoken.
Je overleeft het allemaal wel maar neem genoeg mee en houd liever over.
Ik vertrek op 25 september naar Granada voor een 3 maanden durende stage, daarna trekken we nog één maand door Nicaragua en Costa Rica.
Aangezien mijn terugvlucht vanuit Liberia is heb ik dus ook een bewijs nodig dat ik Nicaragua verlaat.
Ik heb reeds gekeken op de site van Ticabus, maar het online boeken blijkt nog ‘under construction’ te zijn. Is het überhaupt mogelijk om online te boeken? Als ik de routes bekijk zie ik geen stops in Granada of Liberia, enkel tussen Managua en San José. Weet er iemand of er ook stops zijn in Granada en Liberia?
Als je op voorhand een ticket koopt is dit dan gedurende een bepaalde tijd geldig of koop je een ticket voor een bepaalde dag (anders kan je toch niet zeker zijn van een plaats)?
De Ticabus route is Managua, Granada, Rivas, Liberia, San José. Je kunt dus in- en uitstappen in een van deze plekken. Via de chat functie (online site consultant) van de website kun je heel makkelijk in contact komen en je busticket boeken, anders wellicht per mail. Je boekt voor een bepaalde datum en tijd, maar zowel de datum en tijd kun je kosteloos wijzigen mits je dit vóór 24 uur voor vertrek doet. Dit kun je het beste doen eenmaal ter plekke in een van de Ticabus kantoren.
Veel succes met je stage! Wat ga je doen? Je gaat hoe dan ook een hele leuke en mooie tijd krijgen
Bedankt voor je uitleg.
Tickets zijn inmiddels geboekt!
Er zal ongetwijfeld tijd zijn om al wat te bezoeken tijdens mijn stage.
Voor de maand nadien hebben we nog niet teveel vastgelegd, ik hoop nog voldoende tips en adviezen te krijgen van de locals tijdens mijn stage.