Busticket online boeken? dit ivm 'uitreisbewijs'

In juni ga ik een aantal weken naar Nicaragua om Spaans te leren om vervolgens verder te reizen door Midden- en Zuid-Amerika. Nu heb ik begrepen dat je geen visum voor Nicaragua hoeft te hebben, maar wel een bewijs dat je het land weer verlaat. Mijn retourvlucht gaat 4,5 maand later vanaf Buenos Aires maar dit blijkt niet voldoende te zijn.

Nu probeer ik dus een busreis online te boeken naar San Jose in Costa Rica omdat dat mijn eerstvolgende bestemming is. Dit blijkt alleen heel lastig te zijn. Of er kan überhaupt niet online geboekt worden, of de telefoon wordt niet opgenomen. Dit wilde ik ook het liefst ter plekke doen maar de kans bestaat dus dat ik hier op het vliegveld al door Iberia geweigerd kan worden als ik niks kan aantonen.

Wie heeft hier ervaring mee en weet hoe ik dit verder op kan lossen? Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Hola,

Op Schiphol en andere vliegvelden kunnen ze moeilijk doen als je geen bewijs hebt dat je het land van bestemming uitgaat. Met andere woorden: mensen die alleen een enkeltje boeken, kunnen aangehouden worden. Dit wordt ook regelmatig gedaan. Ook mogen ze je aanhouden als je een retour hebt en de retour datum is later dan het toegestane aantal dagen dat je in een bestemming mag blijven. Dit wordt echter naar mijn ervaring nauwelijks gedaan. Maar misschien hebben sommige mensen op dit forum andere ervaringen hiermee?

Er wordt niet altijd gecontroleerd, maar de kans dat je wel wordt gecontroleerd wordt steeds groter. In veel gevallen wordt dan de toegang tot de vlucht geweigerd, tenzij de persoon snel een retour boekt of een andere vlucht vanuit de bestemming naar een (buur)land.

Ik weet 3 dingen die je kunt doen:

• Als je familie/vrienden kent die op de plek van bestemming zijn/wonen, mail een kopie van je paspoort naar hun en vraag of ze een bus ticket willen kopen op jouw naam (bijv. bij Ticabus) en deze inscannen en naar je mailen of eventueel aangetekend laten opsturen.
  • Ga naar een website van een vliegmaatschappij en doe net of je een vliegticket gaat boeken. Vul al je gegevens in, kies je stoel uit, etc. maar ga niet naar de betaalpagina. Print je ingevulde gegevens uit en laat deze zien als ze er om vragen. Dit is natuurlijk wel een risico.
  • Koop een flexibel vliegticket waarvan de retour datum nog niet vaststaat, zijn vaak wel iets duurder, maar dan weet je wel zeker dat je geen gezeur krijgt. TIP: Kilroytravels heeft vaak goedkope flexibele en jongeren tickets.

Lees even deze reactie van Ikwilemigreren in het Costa Rica forum op 10-12-10 00:03. Dit geldt namelijk ook voor Nicaragua:

*"Eventjes in het kort. Ze zullen je niet weigeren het vliegtuig in te stappen en in Costa Rica zullen ze je ook gewoon doorlaten als je een terug ticket hebt.
Als Nederland of Belg krijg je bij aankomst een visum voor 90 dagen. De emigratie wet van Costa Rica zegt dat iedere buitenlander die recht heeft op die 90 dagen ook dat weer kan verlengen. Dat gaat meestal per maand en is een simpel lulverhaal. Op het vliegveld leg je gewoon uit dat je ook naar andere landen wilt zoals Nicaragua, Guatemala, Honduras of zelfs El Salvador. En dat als je wilt blijven dat je dan een beroep wilt doen op de mogelijkheid je visum te verlengen.

And that’s all…"*

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=103223

In Nicaragua kun je je toeristenvisum verlengen door 72 uur het land te verlaten door naar Costa Rica te gaan of naar Migración in Managua te gaan om een stempel te halen.

Saludos,
Sole

P.S. Je kunt (nog) niet online een busticket boeken.

1 like

Dank je wel voor je snelle reactie!

Helaas ken ik op dit moment geen mensen in Nicaragua die een busticket voor me zouden kunnen regelen. Maar de tip om een ticket te printen (zonder te betalen) is misschien wel een risicovolle, maar dat ga ik toch zeker wel proberen. Raar dat ze dit soort dingen eigenlijk in de hand werken… maar ja. Verder heb ik mijn ticket al geboekt bij Kilroy. Kan de retourvlucht 1x omboeken voor 50 euro, maar dat is ook niet echt een optie omdat ik 'm dan weer zou moeten omboeken en dan gaat het opeens wel een stuk prijziger worden.

In ieder geval al heel erg bedankt voor je hulp!

Hola,

Goed idee, en als ze je geprinte ticket (zonder betalen) niet geloven, gewoon vertellen dat je een retour hebt en van plan bent om door verschillende landen te reizen. Ze zullen dan heus niet moeilijk gaan doen. Persoonlijk denk ik ook niet dat ze je zullen controleren, omdat je een retour ticket hebt.

Saludos,
Sole

Hola!

FYI, toch nog geprobeerd om een busticket te regelen en het is gelukt! Zie ook mijn post op het Costa Rica forum in het topic waarnaar je mij hebt verweze:

Ik wilde even laten weten dat het tegenwoordig wél mogelijk is om vanuit Nederland een busticket te reserveren bij Ticabus. Zelf ben ik vorige week via hun website in contact gekomen met een medewerker. Als je 's avonds hun website bezoekt is er meestal wel iemand online. Die kun je dan aanspreken en uitleggen waar en wanneer je ergens naartoe wilt. Het kan even duren voordat je iemand te pakken hebt, maar doe het gewoon als je even de tijd hebt. Vervolgens stuur je een kopie van je paspoort met al je wensen. Je krijgt van hen dan een authorisatieformulier voor je creditcardbetaling wat je invult, ondertekent en terugstuurt. Daarna krijg je je persoonlijke ticket per e-mail.

Volgende week zondag vertrek ik naar Nicaragua. Volgens de Nederlandse ambassade in Managua is dit uitreisbewijs voldoende. Mocht er toch iets gebeuren hou ik jullie op de hoogte van mijn ervaringen bij de douane.

3 likes

Oh wat goed! Begin dit jaar was het nog helemaal niet mogelijk. Moest je echt naar het kantoortje toe.