Verblijf langer dan 90 dagen-vragen

Hallo iedereen! Ik ben nieuw op dit forum en heb een aantal vraagjes aan jullie. Ik ga vanaf januari voor ongeveer (ik heb een variabel ticket) 4 maanden naar Costa Rica, dit is dus langer dan 90 dagen en nu heb ik begrepen dat ik daarom of een visum moet aanvragen, of 3 dagen in het buitenland moet verblijven. Ik lees die laatste optie vaak als een aanrader en dit trekt mij ook zeker. Aangezien ik in de periode dat ik rond de 90 dagen in Costa Rica ben in het zuiden zal verblijven leek het mij het meest logisch om een 3daags tripje naar Panama te plannen. Heeft iemand hier ervaring mee en tips over waar ik naartoe moet gaan, hoe ik het best naar Panama kan reizen (Ticabus of vliegen bijvoorbeeld)? Verder las ik dat je op Schiphol nogal de sigaar kunt zijn als je niet kunt aantonen dat je tussentijds het land verlaat? Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik ga vrijwilligerswerk doen en weet nog niet welke data ik precies naar Panama zou kunnen reizen, dit maakt het dus lastig om van te voren bijvoorbeeld een busticket te kopen. Kortom: heel veel vragen en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, tips en verhalen! Alvast bedankt! :slight_smile:

De meesten kiezen er inderdaad voor om 72 uur naar het buitenland te gaan. Er zijn verschillende reismogelijkheden die daar op in zijn gesteld, en dat gaat van saaie busreizen naar het dichtsbijzijnde hotel over de grens, tot een interessantere mogelijkheid om ook nog een leuk reisje te maken. Je kunt vliegen naar Panama, maar vliegprijzen zijn vaak niet echt gunstig. Je kunt er voor kiezen om een tijdje naar Puerto Viejo te gaan en de bus te pakken richting Panama om naar Boca del Toro te gaan. Een en ander hangt een beetje samen waar je vrijwilligeswerk gaat doen, ben je in de buurt van San Jose dan kun je inderdaad de Ticabus nemen.

Vliegen naar Nicaragua is ook een optie, maar je kunt praktisch elke plek uitzoeken die je leuk lijkt. Kijk ook eens op de website van Taca soms is het goedkoper om wat verder weg te vliegen en dan kun je er ook nog eens een mooie reis van maken. Lang onderweg ben je toch wel, dus je kunt er net zo goed van genieten.

Je kunt met de Tracopa busmaatschappij naar David in Panama rijden. De buschauffeur gidst je dan door de douane.
Of met Tracopa naar de grens, dan zelf de grens ven over gaan, paspoort laten stempelen. Na een paar uur ga je gewoon weer terug de grens over, weer paspoort laten afstempelen. In Paso Canoas zetten ze dan bij de stempel het getalletje “90” wat betekent dat je weer 90 dagen mag blijven.