Personeel gezocht in Costa Rica?

Hoi reizigers,

Laat ik mezelf even voorstellen: ik ben Ilja, 23 jaar en heb afgelopen jaar een onwijs mooie reis door Costa Rica en Panama gemaakt. Het plan was om drie maanden weg te blijven… dat zijn er zes geworden! Dat is natuurlijk niet voor niets: Costa Rica heeft mijn hart gestolen. Ik had het geluk nog een paar maanden aan de slag te kunnen in een taalschool in het Caraïbische Puerto Viejo. Een leuke en leerzame ervaring! Inmiddels ben ik alweer een tijdje terug Nederland maar ik mis Costa Rica nog elke dag. Met andere woorden: ik wil en ga terug!

Deze keer zou ik graag nog wat langer willen blijven en meemaken hoe het is om echt een tijdje in Costa Rica te wonen. Daarom vroeg ik mij af: wie kan mij hierbij verder helpen? Ken of ben jij iemand met een onderneming in deze omgeving of heb jij misschien een gouden tip? Ik hoor het heel graag!

Wat ik kan bieden is op de eerste plaats veel enthousiasme! Ik leer snel, ben verantwoordelijk en flexibel. Ik spreek een beetje Spaans maar wil dit vooral graag nog een stuk verbeteren.

Ik ben benieuwd… ! Muchas gracias!

Je mag als toerist 90 dagen in Costa Rica verblijven. Na 90 dagen moet je 72 uur het land verlaten. Het is officieel verboden voor toeristen om te werken. Er zijn nogal wat buitenlanders die toch bij een restaurant bar of hotel een baan vinden tegen een heel laag loon. Als je werkt moet je aangesloten zijn bij de Caja, het ziekenfonds van Costa Rica en verzekerd zijn bij de INS tegen bedrijfsongevallen. Daarnaast zul je ook verzekerd willen blijven in Nederland tegen ziektekosten. Als je een baan aanneemt moet je beseffen dat je daarmee een baan van een Costaricaan ontneemt.
Vrijwilligerswerk kun je natuurlijk wel doen, maar daar moet je voor betalen.
Bij vertrek uit Nederland moet je dan al aantonen dat je een geldig terugreisticket hebt, anders kom je het vliegtuig niet in.
Misschien klinkt het allemaal negatief, maar ik wil je er op wijzen dat het allemaal niet zo makkelijk is. Ook Costa Rica heeft regels en wetten op het gebied van buitenlanders. Maar doorzetters lukt het wel!

Otto

www.elmonofeliz.com

1 like

Beste Otto,

Bedankt voor de reactie! Het klinkt inderdaad wat negatief maar het is de waarheid, welke natuurlijk belangrijk is om te weten. De genoemde punten zijn dingen waar ik ook over heb nagedacht. De grens over gaan na 90 dagen om het toeristenvisum te verlengen moet geen probleem zijn. Dit heb ik afgelopen jaar al eens moeten doen. Ook heb ik een vliegticket met een retour datum geboekt om problemen bij de grens te voorkomen. Wat betreft het werk ben ik niet specifiek op zoek naar een goedbetaalde baan. Een tijdje ergens aan de slag in ruil voor kost en inwoning zou al heel erg leuk zijn! Dit komt denk ik meer in de buurt van vrijwilligerswerk? Ik beschik daarnaast over een verzekering vanuit NL die dit (vrijwilligerswerk) in het pakket heeft opgenomen en natuurlijk een goede reisverzekering. Op deze manier hoop ik zo goed mogelijk voorbereid te zijn en natuurlijk neem ik niet graag de plek in van aan Costa Ricaan op de arbeidsmarkt. Wel hoop ik een tijdje te kunnen blijven in dit supermooie land, wat (werk)ervaring op te doen en mijn Spaans te verbeteren. Hoe het daarna verder loopt is de vraag…ik weet het (nog) niet! Een doorzetter ben ik denk ik en hoop ik wel! :slight_smile:

In ieder geval nogmaals bedankt voor de info! Wie weet ook handig voor volgende lezers…

Groetjes, Ilja

Beste Ilja,

wij werken al jaren samen met stagiaires of met mensen die is willen ruiken hoe het is om wat langer in CR te verblijven en hoe het is om is een hotel te runnen ,klinkt als een goten mogelijkheid voor jou,we bieden kost en inwoning aan ,schrijf me maar even direct info@dospalmascr.com .

Saludos,

Peter

1 like

Vandaag (23 januari) waren we in nationaal park Barra Honda. Daar spraken we met een Nederlands meisje dat er, samen met een Amerikaanse jongen en een Duits en Oostenrijks meisje vrijwilligerswerk deed. Zij was er voor drie maanden. Via www.projectsabroad.nl. Niet bepaald gratis trouwens.

1 like

Er zijn een paar call centers die niet moeilijk doen, ik ken een paar mensen die zo een half jaar in Costa Rica hebben gezeten en wat hebben bijverdient. ViaLinx is dan de meest bekende, vlakbij Alajuela.

1 like