Een maand geleden ben ik terug gekomen uit Costa Rica.
Wat een fantastisch land! Het voelde gelijk bij aankomst in San Jose als thuis komen!! Mijn eerste gedacht was; hier wil ik wonen! En dat is zo gebleven tot op de dag van vandaag.
3 weken lang heb ik genoten van dit prachtige land, de landschappen, de vulkanen, de dieren, de natuur, echt alles…
Het voelde echt aan als thuis. Ik ben verliefd geworden op dit land en wilde niet meer terug naar NL.
Maar helaas zijn er in Nederland nog enkele verplichtingen zoals werk…
1 ding is zeker, ik wil weer naar Costa Rica, het liefste voor altijd. Ik mis het en denk dagelijks terug aan de geweldige tijd daar.
Echter dat is de reden dat ik nu bij dit forum ben aangesloten… er is erg weinig informatie te vinden hoe je als buitenlander werk kan vinden in Costa Rica of hoe je er naartoe kunt emigreren. Wat de procedures zijn of er handige (formele) websites zijn etc…
Ik hoop dan ook langs deze weg met Nederlanders die al in Costa Rica wonen of van plan zijn daar te gaan wonen/langere tijd te verblijven in contact te komen. Wellicht dat jullie mij kunnen aangeven welke stappen ik moet volgen. Hopelijk hebben jullie sites waar banen en appartementen op staan.
Heeft iemand verder nog een tip met welke vliegtuigmaatschappijen je het beste kan vliegen? Ook voor vluchten vanuit San Jose naar Nederland?
Als jullie nog tips en tricks hebben stuur mij aub een pb berichtje!
Plan een reis naar Costa Rica meestal kun je via united airlines het goedkoopste aan een retourtje komen. Zoek een plaats waar je goedkoop kunt overnachten en zorg dat je geld hebt om een paar maanden te overleven. Probeer bij een bedrijf zoals Vialinx aan een baan te komen www.vialinx.com er zijn accounts zoals Onetech waar veel Costa Ricanen het niet redden en ze geven eigenlijk de voorkeur aan buitenlanders. Je hoeft hier niet perse een verblijfs of werkvergunning te hebben. Na 3 maanden melden ze je aan bij de CAJA die de sociale verzekering neemt daarmee al een pijnlijke 1e stap is voor emigranten. ook op sommige universiteiten kun je lesgeven als je goede vaardigheden hebt in vakken die ze zelf bijna niet kunnen geven. Internationaal recht en innovatie zijn daar voorbeelden van. Dit gaat dan wel onder de tafel, maar de verdiensten zijn goed.
Massabaantjes zitten in call centers, er zijn zelfs nederlandse baantjes te vinden. Denk aan een inkomen tot ongeveer $1200 per maand.
Er zijn andere mogelijkheden om een verblijfsvergunning aan te vragen; je komt als een buitenlandse vertegenwoordiger voor een groot bedrijf, je bent getrouwd of hebt familie in Costa Rica, je investeert, je pensioneert en je hebt een aantoonbaar inkomen. Hiermee kun je naar de migratiedienst en na het inleveren van je papieren (en dat zijn er nogal wat) lig je op de stapel. Voordeel van op de stapel liggen is dat je je toeristen visum niet meer hoeft te verlengen en je kunt je rijbewijs e.d aanvragen. Na vele maanden wachten kun je dan een keer je ID kaart aanvragen en praktisch overal terecht om te gaan werken. Praktisch, want de mensen hier zijn hoog opgeleid (al stelt de universiteit niks voor) dus daar maak je niet veel indruk mee. Veel costarricanen beginnen al op hun 18e – 20e met werken en studeren daarnaast. Ze hebben met 25-28 jaar al heel wat ervaring wat vaak zwaarder weegt dan je academische ontwikkeling.
Als buitenlander moet je een verblijfsvergunning hebben om hier te mogen wonen. Maar dan mag je er nog niet officieel werken. Je krijgt een werkvergunning als je kunt aantonen dat jij een taak kunt uitvoeren die geen enkele Costaricaan zou kunnen uitvoeren. Je mag dus geen baan van een Costaricaan inpikken. Gaat heel erg moeilijk worden. Nadat je 5 jaar een verblijfsvergunning hebt, krijg je ook een vergunning om te mogen werken.
Om een verblijfsvergunning te krijgen moet je geld hebben. Gedurende drie jaar moet je elke maand ongeveer 2500 dollar in Colones op een bankrekening in Costa Rica laten storten door een buitenlandse bank. Daarvoor moet je een garantie of bankbrief inleveren. Je kunt ook voor $200.000 investeren in CR, dan krijg je ook een verblijfsvergunning. Verder kun je met een Costaricaan trouwen en in CR een kind krijgen. Dan krijg je ook een verblijfsvergunning.
Tico mannen zijn vreselijk aardig, maar eenmaal getrouwd wordt alles vaak heel erg anders, steken ze geen poot uit in de huishouding of opvoeding van de kinderen. (Nu zeg ik gevaarlijke dingen en zullen allerlei Tico mannen mij aanvallen, maar dat zijn de paar waar het wel allemaal goed is gegaan).
Je moet je zelf verzekeren bij het ziekenfonds, die noemen ze hier de CAJA.
Kortom, je mag hier zo maar even komen wonen en werken.
Toch zijn er nogal wat buitenlanders die het toch doen. Dan moet je elke 90 dagen voor tenminste 72 uur de grens over. Daarna mag je waarschijnlijk weer voor 90 dagen blijven. Waarschijnlijk, want de immigratie beambte mag er ook 10 dagen van maken als hij het niet vertrouwd en denkt dat je hier wilt wonen. Dat ziet hij aan alle stempels in jouw paspoort. Ga je illegaal aan het werk, dan ben je niet verzekerd tegen ziekte of bedrijfsongelukken. Pakt de politie je op dan kunnen ze je direct over de grens zetten. Illegale buitenlanders zie je nogal eens ergens aan het werk. Maar ze verdienen maar heel erg weinig geld. 2 of misschien wel 3 dollar per gewerkt uur, geen reiskosten vergoeding, ziektegeld, vakantiegeld enz. Toch zijn de huren voor een appartement hoog en supermarkten soms duurder als in Nederland. Kosten van levensonderhoud zijn hier hoog!
Je mag wel een Sociedad Anonima oprichten, ook al woon je hier niet. Die S.A. mag een bankrekening openen en spullen kopen en verkopen, zaken doen, een bedrijf voeren.
Ga vooral niet in zee met een willekeurige advocaat, de broer van een vriend of de tante van een nicht van jouw buurvrouw, dat gaat je alleen maar bergen geld kosten. Meer informatie krijg je op de website van arcr.net, een Canadese organisatie voor buitenlanders die hier wonen of willen gaan wonen. ARCR heeft betrouwbare advocaten die weten hoe het moet en je niet belazeren. Een andere organisatie is Smart to Move van Ruud en Odette in Playa del Coco.
Als je een vliegticket koopt en je stapt in op Schiphol dan wordt meteen gevraagd naar de terugreis ticket. Zonder die terug reis ticket kom je het vliegtuig niet in. De terugreis moet binnen 90 dagen plaats vinden, tenzij je ook een busticket hebt naar Panama of Nicaragua binnen 90 dagen.
Echte doorzetters gaat het allemaal zeker lukken, anders woonden hier niet zoveel legale buitenlanders.
Vliegtickets: zoek op duitse websites. Scheelt soms veel geld. Bijvoorbeeld Expedia.de
leuke vertikking halverwege je tekst. Kortom, je mag hier zo maar even komen wonen en werken. Maar het verhaal is verder overduidelijk, dus niemand zal het verkeerd begrijpen.
Groet,
Willem
PS. En ik had Ruud en Odette in een pb al doorgegeven. Wat een aardige mensen, bedankt nog voor jouw tip van een aantal maanden geleden. Ik stuurde een paar vragen en kreeg bijna 3 pagina’s info terug
Dag Willem en Otto,
Heel erg bedankt voor jullie tips.
Ik was er al een beetje bang voor dat het niet gemakkelijk zou gaan, want dan zou er wel meer informatie te vinden zijn
Daarnaast wil ik ook zeker geen baan van de costa ricanen afpakken, maar denk ik juist wat te kunnen toevoegen.
Ik ben heel erg blij met jullie informatie. Wonen jullie beide in CR?
Eigenlijk is de site van de migratiedienst ( http://www.migracion.go.cr/ )juist heel erg verbeterd, je kunt tegenwoordig ook je applicatie status online zien. Voorheen moest je elke maand maar eens komen opdagen om te kijken hoe het er mee stond.
Een andere optie om langer in Costa Rica te kunnen blijven is een studenten visum; daar mag je officieel niet mee werken. Maar zoals gezegd, als het bedrijf aan kan tonen dat ze moeite hebben met het vinden van personeel hoeft dat geen probleem te zijn, zolang je maar je 90 dagen stempel in je paspoort hebt staan.