Vragen?

Hoi,

Ik wil definitief naar Costa Rica! Ik spreek Spaans, maar heb een paar vragen:

• de gezondheidszorg is gratis. Moet ik me toch daarvoor verzekeren?
  • waar vind ik (goedkope) vluchten?
  • hoe vind ik werk?

ANDERE ADVIEZEN ZIJN GRAAG WELKOM!

Bij voorbaat dank!

Je kunt je niet zomaar definitief vestigen in Costa Rica, je moet een verblijfsvergunning hebben om hier te mogen wonen. Een verblijfsvergunning verkrijg je als je kunt aantonen dat je reeds voor $200.000 heb geïnvesteerd in Costa Rica, of dat je kunt aantonen een vast inkomen ($2500 p/maand) hebt vanuit het buitenland gedurende 5 jaar of dat je een pensioen ontvangt van het land van herkomst. Je kunt ook met een Costaricaanse vrouw trouwen.
Als je de aanvraag hebt ingediend kan het minimaal 1 jaar tot wel 3 jaar duren voordat je die papieren hebt.
Zolang je geen aanvraag hebt ingediend moet je elke 90 dagen voor tenminste 72 uur het land uit.
Bij aankomst in Costa Rica moet je kunnen aantonen dat je een terugreis ticket hebt, anders laten ze je op Schiphol niet eens instappen.
Je mag officieel niet werken in Costa Rica, zolang je nog geen permanente verblijfsvergunning hebt. Die kun je aanvragen nadat je drie jaar een tijdelijke verblijfsvergunning hebt gehad.
Bij de aanvraag van een verblijfsvergunning moet je jezelf bij het “ziekenfonds” laten verzekeren. De premie hangt af van het inkomen, gezondheidszorg is dus niet gratis.
Ga eerst eens 3 maanden rondreizen door Costa Rica om te luisteren naar de verhalen van anderen, ervaring opdoen. Besluit dan of je hier echt wilt wonen.
Je kunt illegaal wonen en werken in Costa Rica. Elke drie maanden de grens over en dan weer terugkomen. Niet verzekerd zijn, een paar dollar per uur verdienen zonder contract en naar willekeur van de werkgever. Als Migración je te pakken krijgt, ingeval je hier al 91 dagen of langer bent, betaal je een boete of word je de grens over gezet en kom je er een paar jaar voorlopig niet in. Aan de grens geven ze je normaal gesproken een visum voor 90 dagen, maar als de ambtenaar het niet vertrouwd kan hij ook 10 dagen opschrijven in je paspoort.
De ARCR is een club die je kan helpen met alle mogelijke adviezen. www.arcr.net
Succes!!

Hoi Otto,

Hardstikke bedankt voor je uitvoerige antwoord!

Groeten,

Eduard

Hoi Otto,

Ik wil eigenlijk hier via internet solliciteren naar een vaste baan op CR!
Hoe zit het dan met een verblijfsvergunnig?

Groeten,

Eduard
http://www.eduardlid.com

Was het maar zo makkelijk. Leer het land eerst eens kennen, ik zie dat je schrijft op Costa Rica. Het is dus geen eiland maar vast land.
Als het werk door een lokaal iemand ( Tico ) gedaan kan worden dan heeft die altijd de voorkeur. Ik zie dat je websites bouwt, daar zijn hier natuurlijk ook tientallen bedrijven van. De prijzen die hun vragen zijn stukken lager als de Nederlandse bouwers. Je moet dus zoals Otto al schreef voldoen aan bepaalde voorwaarden. Je kunt via OOM verzekeringen een verzekering afsluiten. Kom eerst eens naar Costa Rica dan weet je waar je eventueel aan gaat beginnen.
Voor vluchten kun je op Google diverse aanbieders vinden.

succes

Je krijgt geen vaste baan. Zonder verblijfsvergunning en werkvergunning mag een bedrijf jou niet in dienst nemen. Eerst vergunningen, dan pas solliciteren. En je wordt echt niet aangenomen via een sollicitatie via internet. Deze week was er een werk-beurs. Diverse bedrijven hadden die beurs georganiseerd. Er waren 1500 vacatures. Daar kwamen 12000 mensen op af. Ik wil je niet ontmoedigen, maar je zult het toch op een andere manier moeten aanpakken. Verken de markt, zoek een niche, maak een werkplan onderbouwd met cijfers en regel een koffertje met geld. Dan heb je kans van slagen.

Dag Heliconia Island,

Bedankt voor je reactie!
De volgende opmerkingen:

• Ik heb nooit gedacht dat CR een eiland is (‘op’ was dan ook een grammaticale schrijffout)!
  • Ik heb 4 jaar in zuid-amerika gewoond! Ik neem dat aan dat de lonen en prijzen niet zo gek veel verschillen van daar!

Vraag: Kan ik wel freelance (via internet bijv. als vertaler) mijn geld verdienen?

Groeten,

Eduard

Of is de enigste mogelijkheid voor mij om me te vestigen in Costa Rica te trouwen met een Costa Ricaanse (ik heb immers niet veel geld!)?

Eduard Lid

Als freelancer heb je geen werkgever nodig. Dus dat kan wel.
Indien je niet veel geld hebt en niet getrouwd bent is de enige manier om aan een verblijfsvergunning te komen een Costaricaanse vrouw te trouwen.
Als je met een Costaricaanse vrouw trouwt moet je weten dat de vrouw hier heel veel rechten heeft. Als zij als jouw echtgenote jou aanklaagt wegens slecht gedrag, of zelfs machtsmisbruik of mishandeling dan wordt jij uit jouw eigen huis gezet en mag zij daar blijven wonen totdat jullie kinderen de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt. Ook moet jij allimentatie betalen. Doe je dat niet dan ga je naar de gevangenis. Die zit vol met mannen die geen alimentatie willen of kunnen betalen.
Zo zijn er heel wat buitenlandse mannen de deur uitgezet. De vrouw heeft een huis en de ex mag betalen. En bewijs maar dat jij haar niet hebt bedrogen, niet mishandeld hebt of dat je niet voortdurend dronken bent geweest.
Prijzen in Costa Rica zijn erg hoog. Een kilootje fatsoenlijke kaas krijg je niet voor minder dan $30. Voor vanille ijs betalen we het dubbele voor precies het zelfde pak, merk, inhoud vanille ijs in Panama. Bruine bonen en rijst zijn betaalbaar, maar de Toyota Hilux, in Panama of Nicaragua te koop voor $25.000 kost hier $45.000. Electronica is schreeuwend duur. Goedkoop importeren vanuit de USA kan, maar bij de grens/ postkantoor betaal je wederom een heleboel tax.
Lonen: in de privé sector zijn de lonen zeer bescheiden, een tuinman verdient zo’n 3 tot 5 dollar per uur. Maar werk je voor de overheid en heb je veel vriendjes binnen die overheid dan krijg je een fors salaris en mag je op je 50ste met pensioen (net zoals in Griekenland).
Misschien is Panama of Nicaragua voor jou een betere optie, lage lonen, lage prijzen. Panama is booming voor wat betreft de economie en ook toerisme neemt snel toe.

Dag Monofeliz,

Hartelijk dank voor je reactie!

Eduard

Hoeveel heb je ongeveer per dag nodig (eenvoudig!) en betaalt men in Costa Rica met dollars (US) of de lokale munt?

De Colon is de lokale munt, er gaan ongeveer 530 Colones in 1 U$.
Je betaalt in Colones, hotels, autoverhuurbedrijven en autoverkoop bedrijven hebben hun tarieven in dollars.
Wat je per dag nodig hebt?
Dat hangt van zoveel factoren af.
Om antwoorden op al jouw vragen te krijgen zou je er goed aan doen geld en tijd te investeren in een bezoek van enkele maanden aan Costa Rica om antwoorden te vinden. Daarna kun je pas een wel overwogen beslissing nemen. Dat kun je echt niet vanachter een computer in Nederland, want dat loopt uit in een enorme teleurstelling.
Als je dit forum goed bestudeert en ook andere forums gaat bezoeken kun je al veel te weten komen over Costa Rica. En natuurlijk geeft Google antwoorden op gerichte vragen.
Aan jouw vragen te zien, bemerk ik dat je dat nog niet echt hebt gedaan.
Voordat ik naar Costa Rica ging, heb ik dagen, weken en maanden het internet afgespeurd naar alles wat ik weten wilde. En toen ik hier kwam heb ik nog heel veel verrassingen en teleurstellingen moeten meemaken.
Ik wens je verder veel succes toe bij jouw speurtocht.

Dag Monofeliz,

Bedankt voor je reactie!
Je hoeft me echter niet te vertellen dat ik Costa Rica vanachter de computer leer kennenj (dat kan alleen als ik er ben!).
Wel heb ik 4,5 jaar in zuid-amerika en 10 maanden in Spanje gewoond!
Opzoeken op internet ben ik druk mee bezig!

Eduard

Moet ik persé een retourticket naar Nederland kopen of kan ik bijv. ook een ticket San José-Panama (binnen 3 maanden na heenvlucht!) kopen?

Ja hoor. Als je maar aantoont dat je na 90 dagen terug gaat of door reist naar een ander land.
En lees toch maar ook eens op dit forum de topic Veiligheid, wetenswaardigheden en het weer, bij punt 11a.: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?[t=62901](http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=62901)

Ok, zal ik doen!
Bedankt!