Begin dit jaar ben ik ongeveer 5 weken in Costa Rica geweest samen met een vriendin, zij heeft daar een zus wonen die samen met haar Columbiaanse vriend een kindje hebben. Ze wonen in Playa del Coco, dat is in het Guanaste gebied. Ik vond het fantastisch, dat Pura Vida en alles eromheen. Daarnaast ben ik verliefd geworden op een jongen die ook in Coco woont.
En nu… nu wil ik terug en een tijd in Costa Rica gaan wonen. Mijn plan is om eind juli weg te gaan en volgend jaar Maart terug te komen, maar wie weet biljf ik wel voor altijd. Alleen, hoe bouw je nu een nieuw leven op? Ik hoef niet veel, ik verlang naar een simpeler en meer basis leven in een prachtige omgeving als Coco. Een gezinnetje beginnen en genoeg verdienen om samen rond te komen, ik hoef TOTAAL geen luxe of materiële zaken. Ik heb genoeg spaargeld om er even mee verder te kunnen, maar ik wil het liefst ook daar geld verdienen.
Er zijn zoveel opties! Ik kan engelse les geven, misschien Nederlands voor Nederlandse expats, achter de bar staan, in een restaurant werken, iets met dieren, het toerisme, zelf een hotel beginnen etc etc. Of is dit niet het geval? Ik ben zo hard op zoek naar ervaringen van andere mensen… De een zegt dat het onmogelijk is om in Costa Rica te werken, de ander zegt dat er juist wel van alles mogelijk is. Hoe zit het nu precies en wat zijn mijn kansen? Ik zie dat er zoveel Nederlanders in Costa Rica zitten (ja Nederlanders zitten overal…), dus het lijkt me dat er van alles mogelijk moet zijn. Ik denk er echt over om mijn leven daar te gaan leiden, een gezin maken etc. Ik ben dus niet perse op zoek naar iets tijdelijks.
Heeft er iemand tips? Ervaringen over het opzetten van een nieuw leven in Costa Rica? Of zijn er mensen die meer weten over de omgeving van Playes del Coco. Ik heb dringend hulp nodig!!!
Uit Nederland vertrekken en naar Costa Rica gaan maakt je leven aan de ene kant een stuk eenvoudiger, aan de andere kant gecompliceerder. Zonder dat je het beseft ben je toch gehecht geraakt aan een heleboel comfortabele luxe uit Nederland die je op gaat geven.
Frustraties over de makkelijke gang van zaken in Nederland als het afsluiten van een telefoon abonnement, snel internet, en toegang tot producten uit de hele wereld tegen een lage prijs. De instelling om geen luxe leven te willen hebben is in ieder geval een goede en het hebben van een relatie maakt het een en ander een stukje makkelijker, als je bereid bent om te trouwen maakt dat het leven nog een stuk makkelijker. De zus van je vriendin en haar vriend hebben waarschijnlijk op basis van hun kind een verblijfsvergunning gekregen.
Als je langere tijd in het buitenland blijft moet je wel op een aantal dingen letten een en ander hangt samen met, meer of minder dan 8 maanden in het buitenland zijn. Ben je meer dan 8 maanden in het buitenland, dan ben je geemigreerd, ben je korter dan 8 maanden in het buitenland dan ben je op vakantie en heb je dus nog steeds zorgplicht etc.
Je komt het land in met een toeristen visum, met dat visum kunnen sommige bedrijven je laten werken, het kan eigenlijk alleen als er geen local is die het werk kan (of wil) doen. Sommige callcenters doen het, sommige bars doen het, en kunnen je ook nog een redelijk salaris bieden. Wanneer je een aanvraag hebt gedaan voor een verblijfsvergunning mag je legaal werken, veel bedrijven hebben liever dat je eerst je papierwinkel rond hebt en dat duurt minimaal een half jaar. Een verblijfsvergunning op basis van investeringen (zoals een hotel) hoort ook tot de mogelijkheden, maar eea is onlangs aangescherpt.
Je zult dus een beetje over je toekomst na moeten denken. Wil je in Costa Rica wonen of wordt het een lange vakantie?
Ontzettend bedankt voor je reactie! Woon jij zelf ook in Costa Rica en wat doe je daar?
Ja, makkelijker maar ook moeilijker. Begin me zo langzamerhand steeds meer zorgen te maken. Toch wil ik het echt proberen… Toen ik er was ben ik verschillende buitenlandse mensen tegen gekomen die iets opgezet hebben, dus het kan wel. Zal alleen niet makkelijk zijn, dat realiseer ik me. Toch denk ik ook dat ik er gewoon heen moet en het gewoon moet proberen. Als mijn verkering serieuzer word zal dat een stuk makkelijker zijn aangezien hij Tico is. Alleen… stel je voor ik ga trouwen en kinderen krijgen en echt mijn leven daar op bouwen, dan MOET ik geld verdienen. Ik hoor verhalen van mensen die 48 uur werken en daar ongeveer 450 dollar voor krijgen, en dan dat de huizen in coco zo rond de 300/350 dollar per maand kosten. Ja, hoe doe je dat dan vraag ik me af???
Vooral het werken zit me dwars, ik dacht echt dat dat makkelijker zou zijn. Bijvoorbeeld achter de bar of iets, het maakt me niet zoveel uit als het maar simpel is. HEt liefst begin ik zelf iets, maar over kapitaal beschik ik niet. In Santa Theresa heb ik een engels meisje ontmoet dat samen met haar IErse vriend een hostel had. Hoe hadden ze dat gedaan? Nou het bleek onwijs simpel: gewoon op zoek naar een pand om te huren, wat aanpassingen aanbrengen en een internetsite, et voila! En daar leefde ze dan van. E.e.a. niet helemaal legaal, maar ook niet helemaal illegaal, ze hadden bijvoorbeeld wel een vergunning aangevraagd.
Misschien zie ik het allemaal te rooskleurig, maar ik geloof dat je dat ook wel nodig moet hebben wil je zo’n grote stap maken. Mijn vriend heeft het vaak over de kracht van positief denken en als je er zelf maar in gelooft. Maar goed, ik ben ook echt een Hollandse nuchtere en wil toch echt niet mijn kop in het zand steken: makkelijk zal het niet worden. Maar ik kan er veel voor terug krijgen en als je iets echt wil… Lastig he.
In eerste instantie kan ik er dus gewoon 8 maanden heen. Dan ben ik nog niet geëmigreerd wat nog in mijn voordeel is. En dan probeer ik het een en ander op toeristen visum. Mocht ik nou wel echt willen blijven dan kijk ik weer verder, wie weet trouw ik en maak ik een heleboel kinderen. Het is gewoon ook zo lastig te plannen vanaf hier…
Ik zit wel nog een beetje met de regels van het toeristenvisum: ik heb daar een nieuw forum onderwerk over gemaakt. Misschien weet jij daar meer over?
Groetjes en nogmaals heel erg bedankt! Ben ook benieuwd naar jouw verhaal…
Als je echt in CR wilt gaan wonen betekent dat je niet meer verzekerd bent. Je mag pas in de “Caja”, het ziekenfonds, als je een verblijfsvergunning hebt. Je zult een particuliere ziektekosten verzekering moeten afsluiten.
Als je getrouwd bent met een buitenlander betekent dat niet dat hij automatisch ook in NL mag gaan wonen en werken. Jouw eventuele kinderen, geboren in CR krijgen de CR-nationaliteit en je kunt ze bij de NL ambassade ook opgeven waardoor ze de NL nationaliteit krijgen.Als je een kind hebt, geboren in CR, dan krijg je erg snel een verblijfsvergunning.
Als je definitief uit NL vetrekt en je wilt of kunt geen vrijwillige AOW premie betalen betekent dat per jaar een korting van 2% op je AOW.
Nederland kent heel veel wetten en regels die het buitenlanders bijna onmogelijk maakt om er te gaan wonen en werken. Zo erg is het in CR niet, maar er betaan wel degelijk een boel regels.
Besef dat als jij als buitenlander het werk gaat doen van een Tica, er een Tica werkeloos is. Dat wil de regering voorkomen. Je mag werken, maar creeer zelf werk en liefst ook nog voor enkele Tico’s.
Er is een club, de ARCR, website www.arcr.net, die buitenlanders op weg helpen met advocaten en verblijfsvergunningen, informatie, verzekeringen enz. 1x per maand is er een bijeenkomst voor nieuwkomers.
Tja zoals ik zei, als je trouwt is het aanvragen van een verblijfsvergunning niet zo’n probleem meer. Je moet eigenlijk een goede reden hebben om in Costa Rica te kunnen wonen. Goede redenen zijn volgens de overheid; familie, een bedrijf opzetten en werk creeren, of met pensioen gaan en je buitenlands geld in Costa Rica uitgeven.
De lonen in Costa Rica zijn inderdaad laag en de kosten niet eens zo laag. Stroom, water, openbaar vervoer, benzine etc. zijn een stuk goedkoper dan in Nederland, aan mijn dagelijkse boodschappen ben ik hier meer geld kwijt, 2e hands auto’s zijn duur en electronica moet je gewoon niet in Costa Rica willen kopen. Een en ander heeft te maken met het gebrek aan websites van winkels en bedrijven en transparantie in de prijzen.
Het minimum loon is ongeveer $400 per maand, de lonen worden redelijk laag gehouden zodat veel mensen aan het werk kunnen en dat lukt best aardig. Er zijn dus nogal wat gezinnen die het met minder dan $1000 per maand moeten doen met 2 werkenden en dat is niet makkelijk. Tot op zekere hoogte zijn er tegemoetkomingen voor ouders met kinderen, maar dat is beperkt.
Costa Rica is nu eenmaal een 3e wereld land waar geld duur is en cadeautjes beperkt zijn. Werkweken van 50 uur zijn niet ongewoon en volgens de wet heb je recht op 2 weken vakantie per jaar (excl de feestdagen) dat komt neer op het sparen van 1 vrije dag voor elke 5 weken werk; daar hoef je in Nederland maar 2 weken voor te werken. Met kerst wordt een 8% bonus uitgekeerd waar veel mensen dankbaar voor shoppen en hun credit card en hypotheek mee afbetalen.
Je kunt langere tijd naar Costa Rica gaan, maar wees er van bewust dat veel mensen - ondanks flinke investeringen - teleurgesteld weer naar huis zijn gegaan. Nu wil ik je niet bang maken, niets is onmogelijk en je kunt als buitenlander een geweldig leven in Costa Rica hebben, maar maak een goed plan, wees bereid eea uit te zoeken en reken er op dat processsen hier ernstig traag zijn. Af en toe naar het buitenland om je toeristen visum te verlengen is misschien zo erg nog niet.
Naar een ander land gaan om een leven op te bouwen is inderdaad gecompliceerd en komt heel veel bij kijken. Bovendien schreef je dat je maar een paar weken in Costa Rica bent geweest. Waarschijnlijk ben je nu allerlei dingen aan het uitzoeken en kom je steeds meer tot de conclusie dat het allemaal niet zo makkelijk is als het lijkt. Daarom is het het beste om voorlopig alles op de makkelijkste manier doen.
Mijn ervaring is dat je minimaal drie maanden tot een half jaar op bestemming moet zijn, om een beetje wegwijs te worden en je draai te vinden. Dat je je basiscontacten hebt gelegd en je jezelf langzamerhand van toerist naar meer local gaat voelen. Als je 8 maanden in Costa Rica bent, heb je dus genoeg tijd om uit te zoeken of het je bevalt, hoe de relatie met je vriend verloopt en of je eventueel een toekomst in Costa Rica kunt hebben, o.a. qua werk. Spaar genoeg geld in Nederland, zodat je eventueel 8 maanden in Costa Rica kunt verblijven zonder te werken en gebruik deze 8 maanden om je te oriënteren. Ga veel netwerken, investeer in je Spaans, leer de cultuur kennen, etc. Pas dan weet je of je in Costa Rica een toekomst kunt hebben en kun je echt een keuze maken wat je precies wilt.
Ga dus gewoon op een toeristenvisum naar Costa Rica, blijf gewoon ingeschreven in Nederland, hou je Nederlandse ziektekostenverzekering en zorg voor een goede reisverzekering, (weet wel dat veel reisverzekeringen maar 180 dagen achtereen gesloten geldig zijn).
Ik heb een vliegticket geboekt! Euro 840,- vanaf Brussel naar Liberia. Ik vertrek 24 augustus en ga 7 maanden later weer terug naar NL. Ik heb van een vriendin een soort nepticket gekregen waarop een vlucht staat van Costa naar Nicaragua, zodat ik kan ‘bewijzen’ dat ik het land uitga.
Ik heb er heel veel zin! In deze periode ga ik eens onderzoeken of het wat voor me is, het leven in de tropen. Pas daarna kan ik een echt besluit nemen of ik wil emigreren of niet.
Ik hoop wel werk te kunnen vinden, als iemand daar tips over heeft dan hoor ik het graag!
Heel erg bedankt voor alle reacties! Groetjes, Marieke