In augustus ga ik voor een periode van 7 maanden terug naar Costa Rica. Daar wacht een hele lieve Tico op me! Al langere tijd droom ik van een simpelere leven in een ander klimaat, maar emigreren dat doe je niet zomaar. Dus ga ik een periode terug om te kijken of het iets voor me is, het leven in de tropen. De cultuur beter leren kennen, bezien hoe mijn verkering en ik samen zijn, mogelijkheden tot werk onderzoeken, etc etc.
Als ik een nieuw leven wil opstarten helemaal aan de andere kant van de wereld zal ik toch ook moeten werken. En dat is mijn vraag hier: is er iemand die tips heeft, werk aanbiedt, of ideeën over hoe ik dat moet aanpakken. Ik weet dat je in Costa Rica niet mag werken met je toeristenvisum, maar ik weet wel dat er sommige bedrijven zijn die wel buitenlanders aannemen. Uiteindelijk is er vaak toch van alles mogelijk.
Ik heb in Nederland Nederlands gestudeerd, heb lange periode als Manager gewerkt en als Producer bij AT5, daarnaast heb ik bijna mijn hele leven bijbaantjes gehad in de Horeca. Ik kan dus genoeg en ik heb genoeg ervaring, of ik er iets aan heb in Costa is maar de vraag. Zelf dacht ik aan lesgeven (Engels/ Nederlands/ Frans), drie talen waar volgens mij wel vraag naar is. Of aan de locals of juist aan expats. Misschien kan ik achter de bar staan, of in het toerisme aan de slag. Ik zou heel graag met dieren willen werken, maar dat wordt misschien lastiger. Uiteindelijk zelf iets opzetten (hostel of BB of hondenuitlaat (hihi)) is een droom, maar nu nog te ver weg. Eigenlijk sta ik open voor alles! Ik dacht zelfs dat het misschien wel mogelijk is om werk voor NL te doen, maar dan hier in Costa.
Ik ga eerst in Playa del Coco wonen en wil dus graag daar aan de slag. Maar als er leuke mogelijkheden zijn ergens anders in het land dan sta ik daar ook voor open. Eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar alle mogelijke ervaringen, want ik weet dat het niet makkelijk zal zijn maar ik weet ook dat je met een open geest en geloof in jezelf ook heel ver kan komen…
Begin nu al in NL met het hele internet doorzoeken. Check de website van de NL ambassade in CR, staan heleboel vacaturebanken op, check NL/internationale bedrijven die in CR gevestigd zijn, etc.
Als je werk voor NL kunt doen in Costa Rica, vooral doen
Callcenters
Het belangrijkste is netwerken als je eenmaal in CR bent. Zoek bijv. via fb Nederlanders op en stuur ze een berichtje wie je bent, je plannen, dat je graag wilt weten wat hun in CR doen, en of ze nog tips hebben qua vacatures. Dit heb ik zelf ook gedaan en was erg succesvol! Ga veel uit, met name op plekken waar veel buitenlanders komen. Ga naar bijeenkomsten, etc. Maak vrienden met mensen die bij een krant werken, vaak weten zij een heleboel lokale vacatures. Zorg dat je goed kunt opschieten met de vrienden en familie van jouw vriend, vaak is het zo dat je als buitenlander niet ver komt, tenzij je contacten hebt. Dus lekker socializen.
De grootste vacturesite in Costa Rica is www.elempleo.com denk eraan dat het meeste werk te vinden is in de regio San Jose/Heredia in de zona francas. Je komt via Elempleo niet heel makkelijk in aanraking met een recruitere die contact met je opneemt, het makkelijkste is om direct contact op te nemen met bedrijven, bijvoorbeeld callcenters; www.vialinx.com, www.skyes.com, www.convergys.com daarnaast hebben veel bedrijven zoals Bank of America, Amazon, Dell, Fujitsu de customer service in Costa Rica.
Werkervaring is erg gunstig, maar vereist meestal hardskills waar je mee aan de slag kunt, en dan gaat het om financieel projectmanagement, IT project management, logistiek, Six sigma/LEAN, accountancy, PRINCE of fundamentele ervaring met het leiden van callcenters, of andere outsource takken. En daarnmee is een achtergrond in IT, bedrijfskunde of economie een zeer welkome aanvulling met voldoende vraag.
Een goed niveau van Engels is altijd noodzakelijk en soms kant het helpen als je Frans, Portugees of Duits spreekt.
Als je als expat in Costa Rica wil werken onder een Nederlands contract zul je moeten kijken naar bedrijven zoals Maersk. Maar de mogelijkheden zijn beperkt, voor het geld van 1 Nederlander in het buitenland die ruim €3000 plus onkosten wil opstrijken kun je een heleboel tico’s aan het werk zetten.