Bewijs verlaten Costa Rica

Een ticket is zeker duurder dan een kaartje van de Tica of Nica bus.
Maar het voordeel is, je kunt het wel in Nederland regelen.
Dus geen gedoe met opsturen enz.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Ik ben dit jaar met een enkeltje gevlogen en had mijn vriend in Nicaragua een ticabuskaartje laten kopen op mijn naam met een kopie van mijn paspoort. Hij heeft toen het ticket en de betaalbon ingescand en deze had ik uitgeprint en meegenomen om eventueel te laten zien. Hier staat duidelijk je naam op, je vertrekbestemming, aankomstbestemming, reisdatum en dat je betaalt hebt. Ik dacht, als ze de kopie niet geloven, dan gaan ze maar lekker met Ticabus bellen en dan komt mijn vriend daar wel langs om de originele tickets te laten zien. Maar zover gaan ze niet en uiteindelijk ben ik niet eens gecontroleerd.

Sole

Bedankt allemaal! Ik blijf HEEL veel verschillende verhalen horen: mensen die huilend op Schiphol staan en echt het vliegtuig niet inkomen, en vele mensen die niet eens gecontroleerd zijn. Lastig! Vandaag het consulaat in NL gesproken, ook die zeggen dat je bewijs moet hebben…

Nou ik ga het risico toch maar niet nemen, ga eerst proberen of iemand in Costa Rica een bus reservering voor me kan maken en anders toch maar een vliegticket.

Nogmaals heel erg bedankt, en als ik er ben zal ik jullie zeggen hoe het is afgelopen!

Groetjes, Marieke

Er zijn inderdaad verschillende verhalen. Waarom wil iedereen dan alleen maar een enkeltje kopen, koop dan een retourtje dat ze je geld terug geven. Bij aankomst cancel je de terug vlucht. Bingo. Zo moeilijk hoeft dat toch niet te zijn.
Tica verkoopt ook kaartjes online, vraag eventjes een bewijs en klaar.
Het bewijs dat je Costa Rica wilt verlaten kan op verschillende manieren. Een uitnoging of een reservering in een ander land kan ook gebruikt worden.
Beetje creatief zijn hierin.
Of wat denk je van andersom reizen, iedereen wil van Costa Rica naar Guatemala en hebben problemen of zien alleen maar problemen. Waarom vlieg je dan niet naar Guatemala om van Guatemala naar Costa Rica te reizen of Nicaragua, je hoeft dan Ticalandia ook niet meer te bezoeken.

Een Tica bus kaartje kun je NIET online kopen helaas! Althans, ik kan niets vinden.

En wat bedoel je precies met het vliegiticket, ik begrijp het niet. Ik heb een ticket waarbij de data vast ligt! Van Brussel naar Liberia en 8 maanden later van Liberia naar Brussel.

Alvast bedankt weer!

Tica heeft een eigen website is ook hier op het forum te vinden. Vraag me niet naar de link want ik kan naar tica lopen. Google misschien? In het engles gezocht? Beter nog in het Spaans…

Als je naar Liberia gaat heb je geen last van Costa Rica.:chin:

Je kan ook een ticket kopen “refoundable” en dan kan je je geld terug vragen, daar betaal je iets meer voor. Je kan ook een ticket nemen van 3 maanden, een ticket die je kan wijzigen en dan je ticket verlengen als je op plaats van bestemming bent. Deze tickets zij niets duurder dan normaal.

Je kan ook in Nicaragua, Honduras, Guatmela iets boeken binnen de eerste drie maanden en die reservering gebruiken als bewijs dat je het land zal verlaten.

Jullie willen door midden amerika reizen, zijn slim genoeg om vanaf brussel te vliegen maar kunnen geen mogelijkheid bedenken, blijf dan lekker in dat koude nederland.

Zowel de Tica bus als de Trans Nica hebben niet de mogelijkheid
online te boeken. Trans Nica is er wel mee bezig.
Wanneer dit functioneel is weet ik niet.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Hoi allemaal,

Ik wilde even laten weten dat het tegenwoordig wél mogelijk is om vanuit Nederland een busticket te reserveren bij Ticabus. Zelf ben ik vorige week via hun website in contact gekomen met een medewerker. Als je 's avonds hun website bezoekt is er meestal wel iemand online. Die kun je dan aanspreken en uitleggen waar en wanneer je ergens naartoe wilt. Het kan even duren voordat je iemand te pakken hebt, maar doe het gewoon als je even de tijd hebt. Vervolgens stuur je een kopie van je paspoort met al je wensen. Je krijgt van hen dan een authorisatieformulier voor je creditcardbetaling wat je invult, ondertekent en terugstuurt. Daarna krijg je je persoonlijke ticket per e-mail.

Volgende week zondag vertrek ik naar Nicaragua. Volgens de Nederlandse ambassade in Managua is dit uitreisbewijs voldoende. Mocht er toch iets gebeuren hou ik jullie op de hoogte van mijn ervaringen bij de douane.