Ik wil rond juli/ augustus naar Costa Rica en dan 8 maanden later weer terug naar Nederland. Ik weet dat je maar 90 dagen in het land mag zijn, dus ik wil dan een paar dagen naar Nicaragua en dan weer terug. Zo doen veel vrienden van me dat ook.
Maar nu hoorde ik dat je op schilhol wordt tegen gehouden als je geen bewijs hebt dat jet het land uitgaat. Mijn retour ticket is pas 8 maanden later, maar ja ik ga tussendoor wel het land uit. Is dat echt dat je dat moet bewijzen en anders het land niet inkomt??? Hoe dan wereldreizigers dat dan? Die plannen toch ook niet alles, maar willen wel vanuit de zelfde plek vertrekken en ook weer terug gaan?
En hoe moet ik dat bewijzen? Ik kan moeilijk vanaf Nederland een buskaartje van Costa naar Nicaragua kopen… En ik wil geen vliegticket extra moeten kopen!
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft. Ben heel erg bang dat ik met dit ticket op schiphol wordt tegen gehouden! Vind het wel echt vreemd…
Op Schiphol en andere vliegvelden kunnen ze moeilijk doen als je geen bewijs hebt dat je het land van bestemming uitgaat. Met andere woorden: mensen die alleen een enkeltje boeken, kunnen aangehouden worden. Dit wordt ook regelmatig gedaan. Ook mogen ze je aanhouden als je een retour hebt en de retour datum is later dan het toegestane aantal dagen dat je in een bestemming mag blijven. Dit wordt naar mijn ervaring nauwelijks gedaan. Maar misschien hebben sommige mensen op dit forum andere ervaringen hiermee?
Er wordt niet altijd gecontroleerd, maar de kans dat je wel wordt gecontroleerd wordt steeds groter. In veel gevallen wordt dan de toegang tot de vlucht geweigerd, tenzij de persoon snel een retour boekt of een andere vlucht vanuit de bestemming naar een (buur)land.
Ik weet 3 dingen die je kunt doen:
Als je familie/vrienden kent die op de plek van bestemming zijn/wonen (en in jouw geval is dat zo) mail een kopie van je paspoort naar hun en vraag of ze een bus ticket willen kopen op jouw naam (bijv. bij Ticabus) en deze inscannen en naar je mailen of eventueel aangetekend laten opsturen.
Ga naar een website van een vliegmaatschappij en doe net of je een vliegticket gaat boeken. Vul al je gegevens in, kies je stoel uit, etc. maar ga niet naar de betaalpagina. Print je ingevulde gegevens uit en laat deze zien als ze er om vragen. Dit is natuurlijk wel een risico.
Koop een flexibel vliegticket waarvan de retour datum nog niet vaststaat, zijn vaak wel iets duurder, maar dan weet je wel zeker dat je geen gezeur krijgt. TIP: Kilroytravels heeft vaak goedkope flexibele en jongeren tickets.
Lees even deze reactie van Ikwilemigreren op 10-12-10 00:03
*
"Eventjes in het kort. Ze zullen je niet weigeren het vliegtuig in te stappen en in Costa Rica zullen ze je ook gewoon doorlaten als je een terug ticket hebt.
Als Nederland of Belg krijg je bij aankomst een visum voor 90 dagen. De emigratie wet van Costa Rica zegt dat iedere buitenlander die recht heeft op die 90 dagen ook dat weer kan verlengen. Dat gaat meestal per maand en is een simpel lulverhaal. Op het vliegveld leg je gewoon uit dat je ook naar andere landen wilt zoals Nicaragua, Guatemale, Honduras of zelfs El Salvador. En dat als je wilt blijven dat je dan een beroep wilt doen op de mogelijkheid je visum te verlengen.
Dat je moeilijk een buskaartje vanuit Nederland kunt kopen is niet echt waar, je kunt prima kaarten online kopen en je reservering laten zien. Overigens heb ik ook nog nooit een controle meegemaakt met een enkele reis naar Costa Rica.
Ik ga ook over een maandje naar costa rica voor 5 maanden. En ik wil ook geen moeilijkheden hebben op Schiphol. Hoe heb je het uiteindelijk gedaan met dat bewijs van vertrek? Alvast hartelijk dank voor je reaktie? Groetjes Eline
Op schiphol is de kans erg groot dat je gecontroleerd wordt op je retourticket of bewijs dat je doorreist naar een ander land. Ik heb regelmatig deze controle gehad op Schiphol.
De pagina van Tica bus om online te reserveren werkt (nog) niet. Je kunt wel een e-mail sturen: info@ticabus.comen om nadere inlichtingen vragen.
Je kunt wel online een vliegticket kopen bij natureair.com naar bijvoorbeeld Bocas del Toro in Panama.
Goede reis!