Benodigd budget voor gezin met 2 kinderen

Volgend jaar (oktober 2009) zijn we van plan met onze kinderen - dan 7 en 4 jaar - naar Australië te gaan voor een periode van 5 maanden. Het plan is om in die periode een camper te kopen (evt. een auto + caravan) en die later weer te verkopen. We kunnen nog een ruim een jaar sparen, maar vinden het moeilijk om in te schatten wat de totale kosten zullen zijn. Wie kan ons hierbij helpen?

Groeten,
Ingrid

Ik vermoed dat tegen die tijd de tickets al zo’n Euro 1600,-- of meer zullen zijn. Hoe doe je dat eigenlijk met kinderen van die leeftijd die schoolplicht hebben? Ik zie het wel meer op de forums en vraag me dat altijd af. Just curious…
Yeehaw

Hoi Yeehaw,

Bedankt voor je reactie. Qua budget bedoel ik eigenlijk meer de verblijfskosten per maand. Of we het redden met zo’n EUR 3000-4000 per maand voor ons vieren (excl. vlucht en excl. koop camper of auto+caravan)?
Qua leerplicht hebben wij het geluk dat de school medewerking wil verlenen. Wij kunnen de kinderen zelf tijdelijk onderwijzen onder begeleiding van de leerkrachten.

Groetjes,
Ingrid

Hoi, ik denk dat je een heel eind komt… eten/boodschappen is qua prijs vergelijkbaar als hier en als je het niet te gek maak met de excursies/activiteiten die je wil doen gaat dat wel lukken. Wij zijn 4 maanden rond gaan trekken en waren samen alles bij elkaar (dus met vluchten etc. ruim 20.000euro kwijt). En wij hebben in hostels geslapen, steeds in 2p-kamers en niets gelaten.
En wat geweldig dat je zo’n kans krijgt… super, veel succes met de voorbereiding,
groetjes sonja

Hey Ingrid13,

Wanneer je uitgaat van camper brandstofkosten van € 1,40 benzine en 1 op 10 rijden zit je hiermee aardig goed en kun je de totale kosten hiervan zelf wel berekenen.

Overnachten op campings kan veel verschillen, weer mede afhankelijk van waar je reist, want W.A. kun je op veel plekken gratis overnachten of voor een paar €.
De oostkust en zuiden zijn duurder, maar zijn nog steeds niet duur wanneer je niet teveel eisen stelt.
Max. zo ongeveer $Aus 50,-/nacht op luxe camping en gemiddeld $Aus 35,-

Kijk ook eens naar evt. links op deze site van info dagen: www.australiacampers.com, misschien kun je hier wat mee.

Eten/drinken kom je met € 800,-/maand redelijk weg wanneer je de hand houdt aan zelf koken.

Volgens mij kun je zo redelijk je benodigde budget uitrekenen toch??

Succes en G’day

Flyboy:smirk:

Dag Ingrid en familie,

Wat heerlijk vijf maanden door Australie met het hele gezin. Wij zijn afgelopen winter 5 maanden door Zuidoost Azie getrokken met onze dochters van toen 2 en 4. Prachtige ervaring. Inmiddels volgen wij op onze site www.verrereizenmetkinderen.nl andere gezinnen die rondreizen. We zouden heel graag nog een gezin volgen die een reis naar Australie maakt.
Iets voor jullie misschien?

groet,
Klaas (Els, Jente en Imme)

Hoi,

ook wij zijn van plan met onze twee kinderen (dan 5 en 1,5 jaar) volgend jaar zomer door Australie te reizen. De trip zal waarschijnlijk gaan van Perth naar Broome of verder door naar Darwin. Ik vraag me af welk voertuig voor zo’n reis geschikt is, een 4WD of een camper. Heeft iemand ervaringen of tips?

groet, Evelyn

Hey Elambert,

Belangrijk is het om te weten wat je zelf wilt of waar je voorkeuren naar uit gaan en vooral welke tijd wil je gaan???

Je kunt eigenlijk geen 4WD Campers voor 4 personen krijgen, maar wel gewone 4WD’s en wanneer je Karijini, Cape Leveque bij Broome en evt. de Gibb River Road(zeer mooi!!) en daarna in Kakadu de Gunlom Falls wilt bezoeken heb je 4WD nodig, anders niet en zou je met een gewone camper goed uit de voeten kunnen.
Tevens kun je dan vaak op ZEER mooie plekken kamperen/overnachten waar je anders niet zou staan omdat er geen of alleen ZEER dure en vaak volgeboekte overnachtingsplaatsen zijn.

Op traject PERTH - Broome - Darwin zijn zeer veel leuke gratis overnachtingsplaatsen of bushcamps voor € 4,- waar je soms leuke kennissen opdoet.

Laat maar eens horen hoe of wat en dan kan ik je nog wel wat meer aangeven.

Greetz,

Flyboy:dag:

Flyboy, dank voor de snelle reactie. Ons plan is om in juli/augustus 2009 vrienden te bezoeken in Broome en op een cattle station iets noordelijker. Verdere plannen zijn er nog niet, behalve dat de reisafstanden niet al te groot moeten zijn ivm de kinderen. We zijn in principe ervaren reizigers (Afrika), maar we hebben nog geen ervaring met kamperen met kleine kinderen en rijden met 4WD. Camper heeft als voordeel dat je alles bij de hand hebt, maar 4WD brengt je misschien toch op de mooiere plekken, alhoewel we geen behoefte hebben om al te zeer in no man’s land te belanden. We zijn niet op zoek naar luxe, maar enigszins gemak is wel fijn. Ben benieuwd of je nog tips of ideeen hebt!

groet, Evelyn

Hey,

Van Perth naar Broome kun je met een gewone camper gewoon bijna overal komen, behalve Cape Leveque bij Broome, maar wanneer je bijv. de Bungle Bungles wilt aandoen kun je niet zonder 4WD.

Het is in ieder geval goed dat je vanaf Perth vertrekt want daar kan het augustus al “koud” en natter worden en Broome/Darwin zijn dan lekker voor ons Hollanders.

Voor de kust van Perth ligt Rottnest Island met zijn Quokka’s een soort grote eekhoorns lijkt het wel en verder een zeer mooi eiland om er een dag te vertoeven.

Dan de Pinnacles in Nambung Nat. park en verder naar Kalbarri welke ook beide ZEER de moeite waard zijn.

Dan naar het westen de hoofdweg af naar Monkey Mia waar als je geluk hebt de dolfijnen tot aan het strand komen in de ochtend waar je als je wederom weer geluk hebt ze mag voeren(wel beetje commercieel gebeuren geworden hoor, maar weer een zeer mooi stekkie voor een mooie avond aan een mooi strand).

Dan verder en via Carnarvon bij Minilya Roadhouse naar NOordwesten naar Coral Bau en/of Exmouth(Ningaloo Reef) en dan weer verder bij Nanutarra Roadhouse landinwaards steken om de Pilbara in te gaan bij Tom Price en Paraburdoo zijn de grote ijzererts mijnen en ligt tevens Karijini Nat. Park welke ook zeer mooi is.
Dan verder richting noordwesten naar Port hedland een smoezelige havenstad waar alle ijzererts aankomt en toen wij er waren alles onder de stof zat. de hele stad zag er stoffig uit, maar stukje buiten de plaats wel een leuke camping met mooi strand.

Dan het saaiste stuk van port hedland naar Broome, 625 km. eigenlijk om te vergeten en hooguit onderweg stoppen voor de lunch.

Wanneer je de tijd zou hebben zou ik absoluut doorreizen naar Darwin want vanaf Broome zijn richting Darwin ontzettend veel mooie dingen te zien.
Wij hebben de Gibb River road gedaan, maar je zou vanaf Broome ook de verharde weg kunnen volgen en dan stoppen bij Fitzroy Crossing(Geiky Gorge) en evt. een excursie naar de Bungle Bungles doen, want zou je eigenlijk niet moeten missen.

Halls Creek wat dichter bij Bungle Bumgles ligt zou ik voor oppassen, want regelmatig trammeleant met dronken/criminele Aboriginals(hebben wij ook ondervonden), maar zijn de excursie/helicoptervluchten wel goedkoper.

Verder naar Kununurra of Wyndham, beide redelijke plaatsjes.
Voor de tijd ff bij Warnum(Turkey Creek) binnengaan waar een zeer mooie Aboriginal Art gallery ligt die zeer mooie doeken/schilderijen heeft.
Wij hebben er daar ook een gekocht en voor niet al te veel € verzekerd en al laten opsturen, 5 weken later (per boot) overgekomen.

Dan Katherine Gorge(wanneer echt tijd over dan ff naar zuiden, Mataranka Termal Pools), via Pine Creek naar Kakadu(boottocht vanaf Cooinda doen tegen de avond!!!) en via noord kant(Arnhem Highway) naar Litchfield.
Dan nog lekker paar dagen nagenieten in Darwin op donderdag/zondag op het strand van Mindil beach.

Kijk anders eens ff op mijn fotoalbum voor een impressie van onze reis die wij van Perth naar Darwin gemaakt hebben.
Sommige stukken gewoon kachelen en andere vaker stoppen, maar gemiddeld 5-7 weken zijn ruim voldoende voor traject Perth - Darwin zoals beschreven.

Je zou met een gewone 4WD goed uit de voeten kunnen omdat er best wel overnachtings mogelijkheden zijn, maar niet overal even goedkoop.
De gemiddelde camping kost je ca. € 30,-, maar je kunt regelmatig goedkoper overnachten en ze hebben allemaal bijna cabins(niet altijd even schoon!!).
Ligt dus gewoon aan je eigen eisen of je met 4WD of met camper zou reizen.

Greetz,

Flyboy

Hoi Flyboy,

Wij waren eigenlijk niet van plan om het westen van Australië te bezoeken. Onze plannen liggen meer in het oosten en zuiden, maar na bovengenoemd enthousiaste verhaal, zullen we ons nog eens gaan verdiepen in het westelijk deel. Helaas hebben we “maar” 5 maanden…

Groetjes,
Ingrid

:zon02:Hey Ingrid13,

Wanneer je echt van de natuur en het pure OZ Outback gevoel houdt is dit echt de mooiste kant van Australie.
Lang niet zo toeristisch en op diverse plekken nog echt ruig.

Ik ben nu 3x geweest en het westen zou ik zo weer doen, samen met Tasmanie hoor!!

Wanneer je maar 5 maanden hebt en een natuurliefhebber bent, zou ik voor WA en Tassie kiezen, mar ieder zijn eigen voorkeuren.

Bij vragen: just shoot!!:unibrow:

Flyboy:dag:

Hoi Ingrid,

Wij (gezin van 5) zijn in July Augustus van Perth naar Broome en Darwin gereden (wij reden gemiddeld 2-400Km per dag, behalve Port Hedlund-Broome Brrrrrrrrrrrr. Ik kan het verhaal van Flyboy alleen maar be-amen. Eigenlijk is het nog beter, mooier. Wij hebben een ruim aantal jaren geleden midden en oost Oz gedaan, maar WA is veel, veeel, veeeel mooier.
Ons vervoermiddel was een 4WD met campingequipment, maar hebben om de paar dagen in hostels, huisjes, etc geslapen. Wij hadden helaas maar 1 maand en een beetje. Broome en omstreken in in Augustus trouwens wel iets voller ivm de grey nomads. We waren tijdens de Broome Cup (Paardenrace) in Broome en toen was het iets moeilijker om een campingplaats te vinden maar het was uiteindelijk toch gelukt.

Als je het mij vraagt is de route van Flyboy een hele goede optie. Wij hebben bijna dezelfde reis gedaan. TOP.
Als je meer info wilt, je bent altijd welkom.

Groetjes

Wim

G’day Wim1,

Las al dat je een mooie trip gehad hebt.
Zijn er nog dingen tegen gevallen??

Is altijd goed om te weten/horen/lezen.
Bij ons waren het de 3 lekke banden in 2 weken tijd, mar verder alleen maar genieten!!!

Nog veel foto’s gemaakt??
Ben best wel nieuwsgierig.

Greetz,

Flyboy:wereld:

Geen lekke band gehad in 2 maanden op de route Brisbane-Long Reach-Mt Isa-Tennant Creek-Darwin-Broome-Perth maar dat was geluk en we hebben GRR niet gereden. Scheelt ook natuurlijk. Ik sluit mij van harte aan bij alle positieve verhalen over WA. Ook onze favorite bestemming in Australia. Nog 3 maanden en dan weer een grote reis oa Nullarbor Plain op en neer. Ik hoor ook graag wat meer over je reis Wim! Btw dat stukje tussen Broome en Port Hedland “deden” we in 4.5 uur met de limo. Highly illegal yes.
Yeehaw

Hey Yeehaw,

Heb je geluk gehad, want wij reden op dat :slapen:stuk net rond de 120 ipv 110 en zijn aangehouden door POLITIE!!!

Gelukkig die dag alleen maar waarschuwing gekregen, maar je moet er dus altijd rekening mee houden, zelfs daar.

Zelf hebben we met tussenstop op Eighty Miles Beach Camp een tussenstop gehouden en lekker gebadderd en daarna rustig doorgereden.
Dit kon omdat we in Broome al wel voor de zekerheid een paar dagen eerder een campingplaats hadden gereserveerd:idea:.

Ik wil je alvast ZEEEER veel plezier wensen voor je fantastische reis en ben ook zeer nieuwsgierig hiernaar(optie voor onze volgende OZ trip?).

Greetz,

Flyboy:wereld:

Hoi

Wij hebben eigenlijk een heel ontspannen ritje gehad. Geen lekke banden, geen politie, wel een krasje op de ruit van ca 80 cm (maar daarvoor waren we dus verzekerd).
Iets minder geweldig was het slapen: wij hadden een 4WD met een tent op het dak en een los drie persoons tentje ernaast. Was allemaal een beetje krap (volgens mijn vrouw moet ik dat beetje weglaten het was gewoon krap). Maar om de paar dagen een paar dagen in Hostel, huisje of whatever maakt weer veel goed. Ik denk dat we het de volgende keer weer doen als we deze kant op gaan, een 4WD geeft je zoveel vrijheid.
Uiteraard ook alle contacten die je opdoet zijn natuurlijk geweldig en dat compenseert. Nog een aantal heel leuke avonden doorgebracht bv de jongens van de Bliny oil company in Derby, met een man of 20 lachen en grappen rond het kampvuur bij Windjana Gorge. Samen met een aantal bikers van de Endeavour foundation motortour door tunnelcreek gelopen met een paar zaklampjes lachen. Is trouwens een goeie tip als je als motorrijder de kans krijgt om mee te gaan. Dit jaar gingen de rit van Townsville naar Broome behalve 800 km alles off road en die jongens kwamen op de meest ontoegankelijke plaatsen. We hebben ook nog een aantal dagen met mijn oom en tante en mijn neef met zijn vrouw en kinderen door Kakadu Nat Park getrokken. Is uiteraard altijd leuk als je die een hele tijd niet meer gezien hebt. Ook een paar leuke avonden zitten te kletsen met RJ een canadese ex wedstrijd klimster en nu klim jurylid (nu moeten we eigenlijk dus ook naar Canada om met haar een paar dagen de Canadese wouden en bergen in te gaan)
Wij hebben in totaal iets van 6483 km gereden. Ik wil het gelijk weer over doen.
Wij zijn de route voor de volgende vakantie alweer aan het uitstippelen. Hopelijk gaat dat over 2-3 jaar weer lukken. Wederom WA maar dan het zuiden.
Voorlopig moeten wij ons maar beperken tot nagenieten, plannen maken (en weer aanpassen) en leuke dingen van anderen lezen en ervaringen delen.

PS wij deden Port H - Broome in ca 6,5 uur maar dat stuk was zo saai daarom Brrrrrrr

Groetjes

Wim

Geweldig Wim! En lekker tussendoor naar Canada is ook niets mis mee en iets geheel anders, in het westen tenminste…Wij zijn niet van die kampeerders, in Broome (Cable Beach)bleven we een week in het Rendez Vous Sanctuary Resort, luxe ja, maar in november waren er kortingen. En Thx Flyboy. Geen lekke banden maar bekeuringen zijn een vaste post op de begroting, en altijd blazen bij aanhoudingen. In de NT was tot 1-1-2007 geen snelheidsbeperking. Nu is het 130 op highways en 110 op byways. Stuart hw werd door automobielfabrikanten vaak gebruikt als testbaan. Die 110 km/h is wel een beetje vreemd in WA als je beseft dat die roadtrains 100 km/h mogen rijden. Moet je zo’n ding eens inhalen als je maar 110 mag…wel leuk maar DW doet dan haar ogen dicht.
Yeehaw

Even een korte update. De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang. De vluchten zijn geboekt. Ons plan om een camper en/of auto te kopen hebben we laten varen en in plaats daarvan een paar binnenlandse vluchten geboekt. We hebben jullie adviezen ter harte genomen en gaan in ieder geval 5 weken naar WA en 3 weken naar Tasmanië. In het westen en oosten huren we een camper en in het zuiden en Tasmanië een auto. De campers zijn zo goed als geboekt. Dan nog de autohuur en de rest regelen we ter plaatse. We hebben er erg veel zin in.

Veel zin in…kan ik mij voorstellen. Wij zijn nog niet zo lang terug van ruim 9 weken in Australia en reden 11.500 kms. Tijd genoeg. Tasmania zou trouwens ook prima met een RV kunnen. Mooi eiland. En Flinders Ranges en Kangaroo Island waren hoogtepunten in SA. En de kust onder Sydney. Als je alles hebt gepland laat dan je route even weten Ingrid.
Happy planning!
Yeehaw