2 maanden Australië met ons gezin: route advies?

Hallo,
Wij plannen een reis van 2 maanden in Australië, even helemaal weg met ons gezin. Ons gezin dat zijn: mijn man en ik + onze 2 kinderen van 3 en 5.
Ik ben volop aan het lezen en opzoeken en botste op dit interessante forum :slight_smile:
Het basis idee: 2 maanden met een camper tijdens de maanden november-december. We willen graag een erg rustig reistempo, het hoofddoel is immers om te ontsnappen aan het dagelijkse ritme. Australië leek ons een prima bestemming voor deze reis.

Gezien de periode van het jaar onderzoeken we volgende routes in het zuiden:

1. vliegen op Perth - 14 tal dagen met de camper een tour maken in zuidelijke richting - vlucht van Perth naar Adelaide - camper tot Brisbane - terugvlucht naar België
  2. Perth overslagen en meteen vliegen op Adelaide - camper tot Brisbane
  3. Perth overslagen en meteen vliegen op Adelaide - camper tot Cairns: riskeren we eind december regenseizoen in Cairns en omgeving?
  4. vliegen op Sydney - enkele dagen Sydney - binnenlandse vlucht Adelaide en dan optie 2 of 3: de vliegconnectie met Sydney is beter + dan zouden we Sydney kunnen verkennen zonder de camper, dat lijkt ons handiger
    We zijn vooral op zoek naar rustige, mooie omgevingen, afwisseling NP en stranden, en willen wat weg blijven van het platgetreden pad van feestende backpackers en drukke surfersoorden - ongetwijfeld ook heel leuk, maar niet wat wij in gedachten hebben. Vandaar dat Perth en omgeving bv al een goed idee leek. Alle info/bedenkingen bij deze routes zijn welkom! En antwoorden op de vraag of het haalbaar/handig is om Sydney enkele dagen te verkennen met een camper: zijn er campings voldoende nabij gelegen? Of andere tips?
    Heel erg bedankt!
    Lizzy

Hoi Lizzy,

wat een fijn forum hè? Als ik het moest doen deed ik optie 1. Twee weken in het zuidwesten van West Australië is geweldig en ook voor de kinderen is er voldoende afleiding, korte wandelingen, treetop walk in de valley of the Giants, Wave Rock, Hippo’s Yawn, dolfijnen kijken vanaf het strand in Bunbury, Myalup Beach, Windy harbour, korenmolen The Lily en ga zo maar door. Hier een lijstje: http://www.roamingdownunder.com/internet-wa.php

http://members.ozemail.com.au/~thelily/

http://www.fremantlemarkets.com.au/

Bekijk voor mooie, rustige en vaak budgetcamperplekken eens in Wiki Camps App en/of Tripigy App. Zijn heel goed en worden door de ‘community’ up to date gehouden. Je kunt ze downloaden zodat je later geen internetverbinding hoeft te hebben.

Ik zou trouwens in december wegblijven uit Cairns. En zorgen dat je voor Boxing Day, 26 december, weg bent want dan breekt het hoogseizoen echt los.

Groet,

Willem

PS. Dit even snel, later in het weekend meer.

Hallo Lizzy,

leuke plannen zeg! In 2014 hebben wij met onze kids (toen 4 en 7) ook gecamperd langs de oostkust en in het zuiden.
we hebben toen in 2 maanden het traject brisbane Cairns gedaan. Heel riant, de meeste mensen jakkeren dat in 3 weken af.
maar wees reëel: je reistempo met kleine kinderen ligt laag. In ons geval begon de dag met 2 uur onderwijs. Verder kom je ook bijna geen speeltuintje voorbij… Onze kids zijn inmiddels experts in klauteren, zwieren en glijden. in elk klein gehucht heb je wel een speeltuintje dat de moeite waard is. En we zijn er ook talloze voorbij gereden. Je rijdt ook niet dagelijks grote afstanden. De gemiddelde verplaatsing was 70 km per dag.
van brisbane vlogen we naar Adelaide. In 2,5 week naar Melbourne, dat is eigenlijk te snel. Ook 2,5 weken op Tasmanië, dat is ook te kort. De weken in het zuiden waren fris te noemen. 1 Oktober tot half november is het voorjaar in het zuiden, normaal het windy season en in 2014 erg windy en daarmee koel. Waar we in Queensland elke morgen aangenaam buiten konden ontbijten, deed je dat in het zuiden niet voor de lol.
Maar goed jullie beginnen in november. Mocht je kiezen voor de oostkust, reis dan van noord naar zuid. Met de zon in de rug reist prettiger. Bovendien reis je dan qua klimaat ook goed. Voor de ergste hitte weg uit het noorden en ondertussen wordt het in het zuiden langzaam ook warmer. November en eerste helft december zijn volgens mij redelijk rustig. Buiten de schoolvakanties in Europa hebben we weinig Nederlandse kids getroffen, op de enkele expatfamilie na dan. Dit met het oog op speelkameraadjes als je op een camping staat. Hopelijk spelen jullie kids goed samen…
als je nog gerichte vragen hebt mbt reizen met kids beantwoord ik ze graag.
misschien een idee om het traject Cairns brisbane en ‘rondje’ ZW Perth te combineren. Twee maanden is maar kort…

1 like

Hallo,

Bedankt voor de tips! Weer heel wat inspiratie om mee aan de slag te gaan! Onze voorkeur is idd optie 1: eerst regio Perth en dan zuid-oost kant. Ik lees dat het aan te raden is om van noord naar zuid te reizen, dus eerder Brisbane-Adelaide ipv van Adelaide-Brisbane. We dachten te eindigen in de buurt van Brisbane met enkele dagen in een hotel aan zee, kwestie van met een echt vakantie-gevoel af te sluiten. Maar dan reizen we niet met de zon in de rug, zoals Lennart zo mooi beschreef.
Nog andere zaken om rekening mee te houden om de volgorde te bepalen?
bedankt alvast,
Groeten, Lizzy

Wat leuk als deze tips te lezen.
Ookal is deze post een jaar oud. Ik doe toch een poging.

Hoe is het jullie vergaan?

Wij gaan ook een reis plannen waarschijnlijk 3 maanden met zoontje van dan 3,5.
Het westen willen wij zowiezo doen. En evt. Richting oostkust rijden onderlangs.
Wij willen echter in januari tot en met maart gaan ivm ons werk.

Wat zijn jullie tips? Wat hebben jullie gezien/gedaan in 2 maanden? En hoe ging het met de kinderen?

Bij voorbaat dan
Laura

Sent from my LG-H850 using Wereldwijzer mobile app

Hallo Laura,

Wij hebben een fantastische tijd beleefd in Australië. Ik denk er nog heel vaak aan terug…
Onze meisjes (4 en 6) hebben er ook van genoten. De oudste had wel wat moeite om zo lang van huis, school, familie en vriendjes te zijn. Ik heb dan een aftelkalender gemaakt, waarop ze iedere dag kon afvinken. Op die manier had ze meer vat op het concept ‘2 maanden vakantie’ en was de heimwee van de baan.

Reken zeker voldoende tijd om effe op positieve te komen als jullie aankomen. We zijn op Sydney gevlogen en zijn 4 nachten in Sydney gebleven in een appartementje via airb&b. Kwestie van rustig de jetlag te verwerken. De kindjes sliepen op zich wel 's nachts, maar waren overdag niet in hun gewone doen, dus het was erg fijn om ook een middagje te kunnen hangen op het appartement en hen te laten bekomen.

Daarna hebben we onze camper opgepikt en zijn in een kleine 5 weken tot in Adelaide gereden, met eerst nog een stop aan de Blue Mountains. Dat is ruim vergeleken tot wat de meesten rekenen, maar zeker nodig om met kinderen deze afstand te overbruggen.

We zijn oa gestopt in Eden om walvissen te gaan spotten (enkel mogelijk in sept-nov), dat was fantastisch! Melbourne vonden wij tegenvallen. Het lijkt me een leuke stad om als student of jong koppel zonder kinderen door te brengen omwille van de gezellige straten en vele koffie en andere barretjes, maar achteraf bekeken hadden we dat beter overgeslagen. Phillip Island - hoewel de pinguïn parade erg toeristisch is - is voor de kinderen wel een aanrader. Kangaroo Island vonden wij ook heerlijk. De beste herinneringen hebben we echter aan de Grampians. Daar zijn we zelfs 6 dagen gebleven ipv de voorziene 3. Je kan daar al leuke wandelingen maken met de kinderen (of een wandel/draag rugzak), er is een heerlijke camping met zwembad waar 's avonds de kangoeroes en emoe’s komen uitrusten op een veld vlakbij.

Adelaide hebben we niet bezocht, enkel een overnachting en dan de vlucht naar Perth. Daar hebben we meteen onze camper opgepikt en hebben dan nog een toer van 3 weken gedaan: eerst naar het zuiden in de buurt van Denmark, (valley of the Giants, Elephant rock), dan ter hoogte van Margareth river aan de kust, en tot slot nog Fremantle, tof havenstadje.

We hadden gedacht om 2 Ã* 3 nachten op iedere bestemming te blijven omwille van de kinderen. Uiteindelijk hebben we nog bestemmingen geschrapt en zijn we een 4 Ã* 5 tal nachten op iedere bestemming gebleven. Dat betekende dat we op de reisdagen langer onderweg waren tot 14h Ã* 15h, maar nadien ook een hele tijd op dezelfde plek bleven. Onze kinderen hadden dat nodig en wij vonden het ook een aangenamer tempo. Voor onderweg hadden we een hele hoop luister cd’s met verhalen mee, dat hielp :slight_smile: Ons doel was ook niet om zoveel mogelijk te zien maar wel om met ons gezin 2 maanden samen door te brengen, te genieten van de reis en de tijd samen.

Wij willen ooit graag nog eens terug om de west kant verder te verkennen, maar dan als de kinderen groter zijn - het westen is ruiger, het zijn langere afstanden. Dat zagen wij persoonlijk minder zitten om met kleine kinderen te doen.

veel succes en plezier nog met de voorbereidingen en het plannen!
groeten
Lizzy

Hoi Lizzy,
wat leuk om jullie ervaringen te lezen. En dat jullie het zo fantastisch hebben gehad. Goed ook dat jullie de reis hebben aangepast, zoals in de Grampians en ook op andere plekken langer zijn gebleven. Dat is ook de manier om het te doen. En aan Adelaide heb je niets gemist, vinden wij tenminste. Er is nog minder te zien dan in Melbourne. We zijn ook geen stadsbezoek-mensen, er is zo veel mooie buiten de steden. En ooit een keer terug naar WA, onze favoriete staat, is een heel fijn vooruitzicht.
Groeten,
Willem

Hoi lizzy,

Wat leuk om te lezen dat het jullie zo goed bevallen is.

Ondanks dat ik het wel weet is het goed om nog een keer te lezen dat het tempo echt een stuk lager ligt met een kleintje erbij.
Als ik kijk waar wij allemaal naar toe willen heb ik de neiging om er steeds wat bij te proppen.
Ik denk dat het inderdaad beter is om gewoon rustig aan te doen en wel te zien waar je de tijd voor hebt.

Voor het westen heb ik een globale route in mijn hoofd met best wel veel stops waardoor ik denk dat het wel te doen is met die kleine.
Ik moet alleen nog zoeken naar leuke (kinder)campings in het westen.

In ieder geval bedankt voor het delen van je ervaring en de tips.

Groet,

Laura

Sent from my LG-H850 using Wereldwijzer mobile app

1. Perth overslagen en meteen vliegen op Adelaide - camper tot Cairns: riskeren we eind december regenseizoen in Cairns en omgeving?

Regenseizoen in Cairns start begin Januari (officeel december maar de laatste paar jaar niet, lijkt erop dat t een beetje verschoven is) T is hier wel warm in december :stuck_out_tongue:

Hi Ron,

de vraag hierboven kwam van Lizzy en die is al weer terug:dag: Hoe is het met de Beerenburg contacten? Ooit al succes gehad?

Haha nee nog steeds niet helaas. Maar we blijven proberen :slight_smile: