Bali !

Hey ,voor als er eens iemand voorbij dit bericht komt!!!
Weet niemand iets ,ik ben al daaaaaagen aan’t zoeken op internet! :angry:

Ik woon in de pyreneen “in the middle of nowhere” dus hier is er niks (tja ,wat everzwijntjes enz, en soms ook eens een mens.

Ik ben dan nog een klungel op internet ,loopt daar nergens geen schitterend brein rond? :rolleyes:
Liliane

5daagse rondreis bali ?
Wel kort hoor :wink: je moet minstens een paar weken reizen :wink: en genieten van het land, volk en cultuur :wink:
Ik ben net terug , zie de website www.amtravel.nl , dan zie je mijn avonturen op Java en Bali op de motor :wink:

:wink:

Hallo allemaal,

wij hebben een brandende vraag waar onze vakantie vanaf hangt.

Wij hopen dat er iemand is die ons een beetje een voorstelling kan maken over de kosten (zakgeld)voor het dagelijks verbruik/leven op Bali buiten hotel kosten om. Zoals uit eten,excursies, recreatie enz…
Wij kunnen er weinig informatie over vinden en zo moeilijk inschatten.

Wie kan onze vraag beantwoorden?

Groeten Rolf & Nathalie

hallo rolf en nathalie,

jullie vraag over bali,

Ik kan jullie echt aanraden dat het eten en drinken echt goedkoop is.
Buiten het hotel kun je langs de weg lekker eten, (2 pers.) voor 1,60 euro je buik rond eten.
Als ik jullie was plan alvast wat uit wat je daar wilt gaan bezichtigen, wat voor excursie… wil je ondernemen.
Ik ben nu aan het onderzoeken wat wij in die 4 weken gaan doen, en dat is rondtrekken, hiermee bedoel ik als uitgangbasis mijn bungalow natuurlijk en van daaruit ga ik dagtrip of driedaagse trip ondernemen. Ik ga met de boot naar het eiland lombok. en daar wil ik bv 3 dagen verblijven, vandaar uit ga ik weer een trip samenstellen. misschien naar het eiland flores. Ook binnenlandse vluchten zijn daar niet duur, als je naar jakarta wil dan kost een ticket plm 95 pp.
Ik zou als ik jullie was zoveel mogelijk iets ondernemen en niet op een plek blijven, dat is zonde van de tijd

Zelf ga ik met mijn zoon en vriend voor 4 weken naar bali, ik heb daar namelijk een bungalow in het noorden van Bali. Wij leven tussen de bevolking en dan is de levensstandaard nog goedkoper. kijk naar mijn website://www.members.lycos.nl/sembiran/

ps: ik hoop dat je voldoende weet, voor verdere vragen zie ik je bericht wel via
mijn website.

Mvrgr. Jane

Hallo lieve mensen,

Wie weet er of er vanuit bali een boot naar lombok gaat, ik verblijf namelijk in het noorden van bali. en ik wil graag oversteken met de boot naar lombok.

kan er iemand mij vertellen of ik, zonder te reserveren bij hotels of bungalow in SENGIGI terecht kan?

en hoeveel kost het verblijf in lombok?

Ik vertrek in juli, dus als iemand mij voor die tijd iets kan vertellen, mijn hartelijke dank alvast.

jane

hEY!
Velen onderjullie hopen wat te kunnen zien in Bali…; misschien ook de minder toeristische plaatsjes, dan raad ik je aan om nee deze plaatselijke organisatie te mailen en alles komt in orde!!

enadive@dps.centrin.net.id

veel geluk!!
Caroline :wink:

Veel plezier!!!
Met 1000 euro heb ik maanden kunnen overleven (en vrij ruim niet zuinig gedaan niks).
Kijk op www.opitz.tk en klik op info about Bali… heeft vanalles van kosten tot leuke barretjes…
Veel plezier en Selamat Jalan.
Clairetje

Uiteraard gaat er een boot van Bali naar Lombok.
Maar vliegen is beter hoor. Dat kost maar 25 euri, als ik het wel heb.

'k Zou zeggen: koop een Lonely Planet reisgids en je weet alle mogelijkheden.
Die kun je bij de meeste grote outdoorzaken wel kopen.

goeie reis!

Informatie over Bali

Bali telt ruim 3 miljoen mensen en heeft een oppervlakte van rond de 5 400 km2. In het jaar 991 werd Airlangga geboren, een kind van een Balische koning en een Javaanse prinses. Hij ging naar Java om daar te huwen, en nam het rijk van zijn schoonvader – Dharmawansa – over, toen deze vermoord werd. Airlangga’s broer regeerde over Bali, terwijl hij zelf 30 jaar op Java bleef.
Tot 1284 bleef Bali vrij, daarna veroverde de koning van Singasari het. In 1292 kwam Majapahit aan de macht, en Bali was weer vrij. In 1343 veroverde Gajah Mada Bali opnieuw, waarna het weer afhankelijk was van Java. Toen in de 15e eeuw de Islam onstuitbaar opmarste, ging het hele Majapahit-hof naar Bali. Hun schitterende en verfijnde cultuur is tot op de dag van vandaag slechts marginaal gewijzigd bewaard gebleven.
Tijdens de eerste expeditie van Hollandse vlootvoogden (i.c. de Houtman), uitgezonden door een aantal compagnieën vóórdat de VOC door Johan van Oldenbarneveldt werd opgericht, waren er twee matrozen, te weten Jacob Claaszoon en Emanuel Roodenberg, die besloten te deserteren, op Bali te blijven en er een nieuw bestaan op te bouwen. Ze zijn er ook gehuwd, en in dienst van de koning getreden. De roep van Bali was toen al sterk. Ze hebben Nederland nooit teruggezien.

Dansinstructie

Bali was tot ca. 1900 nooit geheel in Hollandse handen, en toen de Hollanders besloten Bali definitief te onderwerpen, kwamen de raja’s van Denpasar (1906) en Klungkung (1909) tot de conclusie dat ze zich niet zonder gezichtsverlies konden overgeven, en besloten tot de “puputan " (rituele massale zelfmoord); een ervaring, die menig soldaat – die geweld heel normaal gevonden moet hebben – niet licht vergeten zal zijn, zo dat al tot de mogelijkheden behoorde. In het zicht van de Hollandse vijand sloegen de Baliërs massaal de hand aan zichzelf en aan de andere kratonbewoners, die daartoe niet in staat waren. Zo werd Bali vrijwel kado gedaan aan de Hollanders, maar vrijwel geen Hollander zal dat als een kado hebben ervaren.
Een van de weinigen die ontkwam (d.w.z. die men vergeten was te doden), was Cokorda Gede Agung Sukawati, toen nog een kind. Deze werd op 31 januari 1979 te Ubud gecremeerd, met een pracht en praal die waarschijnlijk lang niet meer geëvenaard zullen worden. De as van Rudolf Bonnet, de Nederlandse schilder die zeer bevriend was met Sukawati, was ook aanwezig bij de crematie. Rudolf Bonnet was in 1978 in Nederland overleden, maar diens wil was het, samen met Sukawati gecremeerd te worden, of op zijn minst “aanwezig" te zijn.
Een collega en vriend van Rudolf Bonnet, de Duitser Walter Spies, heeft zich vlak voor de Tweede Wereldoorlog enorm ingespannen om de thema’s van de diverse in Bali uitgeoefende kunstvormen niet te beperken tot het godenrijk, maar juist de mens meer als uitgangspunt te nemen. Zo heeft hij de Balische kunst opengesteld voor de gewone man. Dat gaat verder dan schilderkunst, ook beeldhouwen en houtsnijden, de dans en de gamelanmuziek werden op zijn voorspraak gepopulariseerd. (Het is minder van hem bekend, dat deze vóór 1933 in Yogyakarta deel uitmaakte van het gamelanorkest van de kraton, en zelfs als eerste de gamelanmuziek op papier heeft weten te zetten.) Nu nog ligt er in Ubud een klein museum (Puri Lukisan) met een interessante permanente expositie van zijn oeuvre.
Walter Spies, die zich mogelijk meer Baliër dan wie ook heeft gevoeld, werd in 1940 als Duitser geïnterneerd en op de boot gezet. Deze boot werd getorpedeerd en zo is Walter Spies – die het pertinent oneens was met de nazi’s – aan een weinig roemrucht einde gekomen. Zijn werk vindt echter voorgoed weerklank op de Balische kunstvormen, omdat hij deze ook openstelde voor profane thema’s, en voor de gewone man.

Gunung Agung vanaf het westen

Het leven op het voor 90% hindoeïstische Bali wordt heel sterk bepaald door het geloof. In alles spelen goden en demonen een rol, en ze moeten te allen tijde gunstig worden gestemd. Ook feesten hebben dat doel. De plechtigheden rond de dood bijvoorbeeld hebben niets droevigs, integendeel, de mensen zijn blij, dat hun geliefde een nieuw – en naar men aanneemt hoger – stadium is binnengetreden. Het vuur bij een crematie moet de ziel en het lichaam van elkaar scheiden, zodat de ziel kan reïncarneren.
Op de heilige berg de Gunung Agung wonen de goden. Het is dan ook geen wonder, dat zich nèt op deze berg de Besakih bevindt, de “puser dunia" (= navel van de wereld), de “moedertempel".
In 1963 vond op Bali een feest plaats, de Eka Dasa Rudra, dat uiterst zelden gevierd wordt. Dit feest werd wreed verstoord door een kolossale uitbarsting van de Gunung Agung; circa 2.500 mensen vonden de dood. Volgens de Baliërs was het feest te eenvoudig van opzet geweest, en dat heeft huns inziens de toorn der goden opgewekt. Daarom werd besloten, het feest, dat normaliter één keer per 100 Balische jaren (één Balisch jaar heeft 250 dagen) wordt gehouden, in 1979 over te doen, met een pracht en praal als nooit tevoren aanschouwd. Dat gebeurde niet lang na de crematie van Sukawati. Sommigen zagen die crematie als een glansrijke ouverture tot dat feest. Kolossale hoeveelheden offerdieren vonden tijdens de feestelijkheden hun einde, om de goden tevreden te stemmen. De feesten te Besakih werden ook bijgewoond door Bapak Soeharto en Ibu Tien. Onderdeel van het feest was een duiveluitdrijving voor de gehele aarde, in alle elf kosmische richtingen.

Besakih in de ochtendmist

Kunst in Bali
Men ziet vaak tienjarige jochies de fraaiste en ingewikkeldste beelden maken van een stuk hout. Wanneer een houtsnijder een bepaald idee heeft van wat hij wil maken, dan doet ‘ie dat, zonder rekening te houden met de normale afmetingen. Waar hij wèl rekening mee houdt, is de lengte van het stuk hout dat hij gebruikt. Hij is verplicht de volle lengte van het stuk hout te gebruiken, ook al worden de ledematen extreem lang en mager. De Baliër is van mening dat de geest van het hout wordt aangetast, wanneer hij ten behoeve van natuurlijke proporties het stuk hout korter of smaller zou maken. Dat levert een zeer sierlijk en fraai product op met een geheel eigen karakter.

Kecak

Ten behoeve van tempels worden vaak beelden gemaakt uit de gemakkelijk te bewerken parasteen, die echter als nadeel heeft, dat het snel verweert en overwoekerd raakt met mos e.d. Dat heeft echter weer het voordeel, dat de artiest alle gelegenheid heeft om zijn bekwaamheden op peil te houden.
De Balische schilderkunst heeft nogal wat westerse artiesten ertoe overgehaald op Bali te wonen en te werken. De eersten waren de eerder genoemde Walter Spies en Rudolf Bonnet, en de in België overleden Lemayeur, die graag op Bali had willen sterven. Zijn vrouw was de zeer bekende danseres Ni Polok, die in 1985 overleed, en toen nog steeds hun huisje op het strand van Sanur, dat toen al jaren was getransformeerd tot een museum van Lemayeur’s werken, bewoonde. Ni Polok is waarschijnlijk even beroemd geworden als model voor haar man als als danseres.
Andere “buitenlandse" schilders van latere datum zijn Han Snel, Harry Smit, Blanco, etc., etc. Ze hebben allemaal de Indonesische nationaliteit verworven. Belangrijke Balische schilders zijn: I Bagus Nadra, Kobot, I Bagus Made, etc., waarvan de meesten in de buurt van Ubud wonen.

Lelie

Verdere huisnijverheden van belang zijn: weverijen en batik-ateliers, zilversmederijen, leerbewerking, etc., etc. Een nog niet genoemde vorm van de Balische kunstzinnigheid is de dans, al dan niet in combinatie met de gamelan. De dansen zijn van een uiterste verfijndheid en ongeëvenaarde gratie. De bekendste dansen zijn de kecak (apendans, een zeer sensationele dans uitgevoerd door 80 tot 200 zittende mannen, die als omlijsting fungeren rond episodes uit de Ramayana of de Mahabharata), de Barong (de strijd tussen de goede naga (draak) Barong en de slechte heks Rangda, waarbij Rangda de helpers van Barong ertoe aan de keris aan de eigen borst te zetten, maar waarbij Barong er weer voor zorgt dat de keris niet kan doordringen) en de Legong (een dansvorm voor jonge meisjes, vroeger alleen opgevoerd voor adellijke personen; de meisjes dienen over een buitengewone lichaamscontrole te beschikken, hun kleding is opvallend uitbundig en fraai. Opvallend is de metamorfose van nietswaardig “onderdeurtje" tot kleine godin), etc., etc.

De rijkdom van Indonesië

Toerisme
In het zuiden van Bali kan men nog spitsroeden lopen, wanneer men probeert in de drukte geen westerling aan te raken, hoewel dat probleem, helaas voor al die duizenden die er in Bali afhankelijk van waren, wel een stuk kleiner is geworden sinds de verschrikkelijke bomaanslag in Kuta. Er werd en wordt over het algemeen met weinig respect met de Balische cultuur omgegaan, hoofdzakelijk door onwetendheid, er zal dus geen sprake zijn van onwil, maar toch . . . Kuta, en in iets mindere mate Sanur en Nusa Dua zijn overvol. Desondanks is het in Sanur en Nusa Dua rustiger; wellicht heeft dat te maken met de mogelijkheid dat daar over het algemeen wat oudere en draagkrachtigere mensen hun vertier zoeken. Het mag toch een wonder heten, dat vooral na de drukte in de tachtiger en negentiger jaren, de Baliërs in staat zijn gebleken hun cultuur te behouden, ondanks de buitenlandse inwerking.
Zoek je (betrekkelijke) rust, ga dan naar het noorden van Bali. Het is er even mooi, maar het toerisme wordt hier minder gepropageerd. De regering probeert het toerisme in het zuiden te concentreren, uit angst dat anders heel Bali haar volstrekt eigen identiteit zal verliezen. Het enige nadeel is, dat men er geen kilometers lange witte stranden heeft. De stranden zijn zwart en te grof om op te liggen. In het zuiden is men gewend aan zonnende mensen, in het noorden is dat nog steeds ongewoon. Voordelen zijn de goedkopere hotels in het noorden (Lovina) en het majestueuze uitzicht aan de voet van de Gunung Agung. Bovendien kan men er veel beter snorkelen en op zoek gaan naar dolfijnen dan in het zuiden.
In de noordwestpunt van Bali ligt een natuurreservaat. Een eilandje dat er ten noorden van ligt is uitvalsbasis van schitterende snorkeluitstapjes. Gelukkig voor de omgeving is dat er weinig toeristen komen. Er zijn dan ook vrijwel geen faciliteiten. Er zijn heel wat mensen die vinden dat dat zo moet blijven.

Nieuws
Bali benoemd als beste toeristeneiland in 2005

10 Juli 2005, NEW YORK (U.S.) - Voor de tweede keer heeft het New Yorkse toerisme magazine Travel + Leisure Bali benoemd tot 's werelds beste toeristeneiland van 2005. “We hebben de bevestiging van de uitgever ontvangen. Een ceremonie van waardering zal op 14 juli gehouden worden,” zei een Indonesische diplomaat in New York, Kristio Wahyono.

Hij zei dat Minister van Staat voor Cultuur en Toerisme Jero Wacik verwachtte dat hij de ceremonie bij zal wonen om de beloning in ontvangst te nemen. Bali, dat deze award vorig jaar ook al won, werd gezien als de beste onder de toeristeneilanden in de wereld qua hotel services, vervoersvoorzieningen, prijzen en toeristen-toers, en natuurlijk nog andere kriteria.

Hier een paar spots, waar je naar toe kunt gaan op Bali.

Ik vind KuDeTa een echte aanrader voor de cocktail sunset. Lekkere muziek veel mensen en zeer ongedwongen genieten. Ku De Ta is een goed restaurant met bovendien leuke feestjes. Het ontbijt op zondag is ook aan te raden…

Na de zonsondergang begint het eigenlijk pas om half twaalf met uitgaan in Bali. Behalve dan Kuta, Hard Rock moet je van houden, ik niet, kamasutra in kuta, DeeJay’s tot 7 uur of 8 's morgens als je niet genoeg hebt. Verder kun je nog naar Skandal als overigen met de zonsopgang al dicht is, maar dan moet je wel goed dronken zijn en nog willen dansen.
KuDeTa

Jalan Dyana pura heeft ook een aantla leuke tenten Liquid, Bahiana, Fashioncafe, en meerdere.

In tenten( Jl. Double six Zanzibar, Deja Vu, of naar KuDeTa, of Wu u, etc) zijn de indonesische dames niet zo opdringerig. Als je bij de bountys (kuta) of zo binnenloopt, blijft aan iedere vinger wel een meisje hangen… En als je naar huis wil, kun je wel een bus bestellen. In the Bounty en ook een beetje Embargo heb je wel wat meisjes die geld willen en daarom in jou en andere toeristen wat zien.

Bali…

Veel toeristen met dikke portemonnee wanneer ze iets willen betalen, laten ook regelmatig zien, hoeveel rupiah, ze wel hebben.

Dat versterkt alleen dat gevoel. Je moet maar eens voorstellen als je honger heb of je probeert te overleven, wat voor gevoel krijg je dan als je het ziet. Ook wanneer je in indonesie woon (meestal in een bepaalde wijk) en niet meer hoeft werken, terwijl je buurman, volle toeren maakt, op den duur gaat het wringen. Velen weten ook niet dat je bijv. 40 jaar in een fabriek met vijf shifts en vele overuren had moeten werken om dat te kunnen bereiken. Daarbij voor vele indonesiers die kunnen niet eens permitteren, zelfs als ze levenslang voor moeten werken. Dit is natuurlijk geen excuus voor de negative gedrag t.o.v. de buitenlanders. Maar yah, Westerlingen die naar Bali gaan, met minimale kleding, toont ook geen respect aan de lokale bevolking. Het omgekeerde ook wanneer iemand hier in Nederland haar gezicht bedekken met een theedoek, waar je alleen de ogen kan zien. Is voor mij hetzelfde.

Dat Acehers een hekel hebben aan Nederlanders is mij niet vreemd gezien hun bloedige verleden met Nederlanders. Jaren had Nederland geprobeerd om Aceh te koloniseren, wat nooit gelukt is.

Nederlanders moeten zichzelf niet overschatten ten aanzien voor de bijdrage aan de Indonesische toeristische industrie. Op dit moment is het aantal toeristen evenveel als voor de val van Soeharto. Alleen het verschil met nu, de markt is veranderd. Voor de val van soeharto kwam jaarlijks 160 duizend toeristen uit Nederland naar Indonesie, nu is het ongeveer 20 duizend. De groei die Indonesie meemaak komt vooral uit Azie (Chinezen) en Arabische landen. Europa: Duitsland, Frankrijk, verder Canada.

:rolleyes: Ik ga in feb/maart 2006 terug naar Bali en ca 8 weken over het hele eiland trekken met mogelijke uitstapjes naar Lombok (in ieder geval), Sulawesi, oost Java, Flores, Nusa Penida en wie weet.
Wil graag comfortabel, maar toch goedkoop reizen.(niveau: zie bijv bayucottages in Amed, of bungapermai in Ubud).
Wie heeft leuke accomodatie-tips, en/of suggesties voor eten, mooie plekken, niet te missen dingen, of andere musts).
Mijn programma staat nog niet vast. In principe ga ik alleen, hoewel het delen van ervaringen en gevoelens fijner is. Ga je toevallig ook die kant uit, dan is er mogelijk wat af te spreken ??
Mijn trefwoorden:henk, 60, communicatief,warm, gemakkelijk,actief,lui,lekker eten,bintang,spiritueel,zee,romantiek,niet lelijk.
Mailtjes naar dagjeanders@home.nl

Hoi Travel Henk,

Pas op bij de overtocht Gili - Lombok. Men is daar zeer opdringerig. Laat je niets wijs maken en koop een ticket in het betonnen gebouwtje. Neem daarvoor ook voldoende kleingeld mee. Ik maak zo vaak mee dat zat een %$##$ kind een uur lang “Please i collect coins, you have” en dat honderden keren. Op het laatst gaven sommigen hem maar wat. Die gaat dus nooit meer werken voor zijn geld, dat levert minder op.
Als je je tassen 10 meter laat sjouwen om ze in de boot te leggen, dan kost dat ook weer geld (ze rukken het bijna uit je klauwen).

Daarna kom je in het paradijs.

Op Gili kun je niet pinnen. Neem dus ook voldoende cash mee.
Er is nu een goede rechtstreekse verbinding van Bali aar Gili Trawanang, Gili Meno, Gili Air of Sengigi. Dit is een zogenaamde PERAMA boot. Deze boot vertrekt vanuit Padang Bai om een uur of 13:00 uur. In 4-5 uur vaart deze reschtstreeks naar de Gili eilanden en vervolgens naar Sengigi. Overal op Bali kun je tickets kopen voor deze boot. Van Ubud betaalde ik in maart van het jaar Rp185.000. Je wordt dan opgepikt voor je hotel, naar grotere bussen gebracht en vervolgens naar Padang Bai gebracht.

Helaas stopt deze bus bij het smerigste restaurantje van Padang Bai, zodat ze daar weer commisie over kunnen ontvangen (ze stoppen 5minuten voor Padang Bai, maar dat weet je dus niet, zodat je maar wat in dat smerige restaurantje gaat eten). Dat is dus %$# als je weer instapt voor een ritje van 5 minuten en daar allemaal goede restaurantjes ziet. Ik wil dan ook de tip geven om zelf een taxi te nemen naar Padang Bai.

De Perama boot is relaxed en er zitten alleen toeristen op. Je krijgt ook een lekkere warme maaltijd!! en aan boord kun je water, bintang biertje of cola kopen. Ik heb begrepen dat dit de beste verbinding is. Alleen bij veel wind en hoge golven schijnen er wel mensen zeeziek te worden.

Ook kun je met de PERAMA boot weer terug van Gili naar Bali. Omdat men op Gili geen concurrentie dult mag de PERAMA boot geen gasten ophalen van de Gili eilanden (alleen afleveren). Blijkbaar zien ze niet dat dankzij de PERAMA boot er tenminste weer toeristen naar Gili komen. De terugweg is dan ook vroeg en je wordt eerst met de boot naar het beruchte havensatdje gebracht,. Inmiddels staan er in de Lonely Planet ook waarschuwingen over dit haventje!! Het is de oplichters dus gelukt om heel lombok in diskrediet te brengen. Maar als jij je met een groepje gaat heb je daar weinig last van. Vervolgens wordt je in een gamele bus naar Sengigi gereden, waar de Perama boot klaar ligt. Je komt dan rond 14:00 op Bali aan.

Deze PERAMA boot schijnt een stuk relaxter te zijn dan de gewone veerboot, waar veel locals zitten en je je tas in de gaten moet houden. Op de terugweg krijg je wederom een goede en warme maaltijd en een ontbijt op de PERAMA boot!.

Ik heb vaak gehoord dat bussen een omweg nemen (of weer stoppen bij smerige resaturantjes) ik neem daardoor altijd tickets tot Padang Bai. Daar vervolgens een taxi genomen naar Sanur (150.000 Rupiah). Een ticket Gili - Padag Bai kostte 160.000 R.

Zag minder backpackers op Gili, de prijzen zijn dan ook wat duurder geworden.

Een ander stel had ook over de beruchte haven gehoord en vanuit Sengigi een boot gecharterd naar Gili. Dat was ook relaxed.

Gewoon een paar tips, wie weet kan je er wat mee…

Aanslagen op Bali op 1 oktober

*Op zaterdagavond 1 oktober werd het touristeneiland Bali getroffen door een drietal terroristische aanslagen. Kort na elkaar zijn bomaanslagen gepleegd in twee restaurants in Jimbaran Beach Resort en vond één bomaanslag plaats in Raja’s Restaurant in Kuta. De Indonesische autoriteiten hebben op zondagochtend 2 oktober aangegeven dat bij deze drie aanslagen tot nu toe helaas 25 doden zijn te betreuren en ruim 100 gewonden. Volgens de autoriteiten bevinden zich onder de doden in elk geval één Australiër en één Japanner. Naar verluid bevinden zich onder de gewonden, naast Indonesiërs, ook Australiërs, Koreanen, Japanners en Amerikanen. *

Mijn medeleven gaat uit naar alle getroffenen.

Moeilijk om enig normaal nieuws te krijgen hier in Indonesie over de aanslagen op Bali. Het interesseert de gemiddelde Indonesier gewoon geen reet. Ik hoop dat dit land wordt gestraft met een grote internationale boycot (ondanks dat ik daar zelf de dupe van word). Dat is wat ze verdienen.
In de moskee paar straten verder van mijn huis schreeuwt de iman door de microfoon al weer dat het niet de schuld is van de moslims maar van de zondige levenswijze van de westerlingen.De Indonesische tv heb je weinig of niets aan wat nieuws betreft. Ik zag een zwaar gewonde Westerse toerist op een brancar naar de camera zwaaien dat hij daar niet van gediend was. Er werd gewoon doorgefilmd. Even later een ander in z’n blote reet op een brancar. Gewoon doorfilmen en nieuws vullen zonder adequate info te geven. Het beste is om af te stemmen op CNA of BBC.

De verschrikkelijke bomaanslagen in Bali zijn weer een gelegenheid bij uitstek om te schoppen naar alles wat van doen heeft met Indonesië, in het bijzonder de overheid, zij zouden weer op alle fronten gefaald hebben.
Iedereen weet dat de aanslagen door terroristen een internationaal probleem is en niet alleen in Indonesië.
Ook is het bekend dat deze terroristen als een grote organisatie opereren waar geen enkele overheid vat op krijgt ook niet die landen die denken (dachten) een op en top beveiliging te hebben.
Of de aanslagen in Bali verband hebben met de prijsverhogingen van de brandstoffen is alleen maar een gissen, het is ook heel goed mogelijk dat deze aanslagen al langer geleden gepland zijn.
Voor mij is in ieder geval heel duidelijk dat de strijd die momenteel aan de gang is op deze aardbol alleen maar verliezers kent en geen enkele winnaar.
We kunnen met zijn allen alleen maar hopen en bidden dat deze zinloze strijd eens op zal houden.

Wat zijn de gevolgen voor het toerisme? Of is dat nog niet te zeggen? Bij de vorige aanslag zakte het hele toerisme in, zal dat nu ook gebeuren?

Betogers bestormen gevangenis Bali

Uitgegeven: 12 oktober 2005 11:28
Laatst gewijzigd: 12 oktober 2005 11:38

DENPASAR - Ongeveer vijfhonderd woedende demonstranten hebben woensdag een gevangenis op het Indonesische eiland Bali bestormd, waar verscheidene veroordeelden worden vastgehouden van bomaanslagen. Dat meldden ooggetuigen. De menigte eiste de onmiddellijke executie van drie militanten betrokken bij de aanslagen in 2002 op Bali.

Zij riepen “Doodt Amrozi, doodt Amrozi”. Amrozi is ter dood veroordeeld wegens zijn rol in de aanslagen. Op de dag af drie jaar geleden vonden 202 mensen de dood door explosies op het vakantie-eiland.

Aanslagen

Een dag eerder plaatsten de autoriteiten drie terdoodveroordeelden van de aanslag op Bali over naar een gevangeniseiland, maar andere betrokkenen van de aanslagen blijven hier vastzitten. Als reden voor de overplaatsing gaven ze veiligheidsoverwegingen op. Sinds de zelfmoordaanslagen van 1 oktober op Bali is de roep om de executie van de betrokkenen bij de aanslagen van 2002 steeds luider geworden.

Volgens het persbureau AFP slaagden de demonstranten erin een deel van de ijzeren hoofdingang te verwijderen, maar lukte het de politie de meute buiten de poort te houden.

Bron: www.nu.nl

Terwijl moslims en christenen en hindoes altijd vredig naast elkaar hebben gewoond, moeten we nu toch constateren dat de agressieve islam die van buitenaf komt de stabiliteit wil verstoren. Het is een vorm die niet bij het volk hoort. Je ziet het op Java waar zoveel schitterende tradities, zoals de kleding, de natuurlijke omgang tussen mannen en vrouwen om zeep worden geholpen. Ik hoop echt dat het Balinese volk gevrijwaard blijft van deze inmenging. Het ligt heel politiek gevoelig, maar wanneer de zaken niet bij name genoemd worden door de Indonesiers, dan blijft het een bom die gefragmenteerd ieder moment kan ontploffen. Echter wij als Nederlanders moeten hen er niet op aanspreken. Wij zijn welk de laatsten die iets mogen zeggen. Maar gelukkig zijn de gedachten nog vrij. Wat de impact zal zijn qua toerisme op Bali, en dus Indonesie, ik denk dat het een langere tijd zal gaan duren voordat er weer toeristen terug gaan komen op Bali. Maar er zullen, zo is mijn mening toeristen blijven komen, maar in mindere mate.

Ik ben op dit moment op Bali…

Ben op doorreis naar Nederland, ga op de vakantiebeurs staan voor een Nederlandse reisorganisatie op 4 t/m 10 januari as, en ga eens ouderwets kerst vieren in Nederland met mn ouders.

Maar hoe is Bali nu…

Het is erg triest als je de (bijna) lege straten en restaurants ziet.
Van de mensen hoor je steeds meer dat ze ontslagen zijn.
Op luchvaartgebied de trots van Bali, Air Paradise is bankroet, de 4 praktisch nieuwe vliegtuigen zijn te bezichtigen op de luchthaven in DPS.
Massa ontslagen zijn niet iets specifieks voor Bali of het gevolg van bomaanlagen. Op Java vliegen de mensen er per 10.000 tegelijk uit. Dat zijn de gevolgen van de benzineprijsverhogingen. Loonsverhoging zit er voorlopig ook niet in, wordt wel over gesproken. Iedereen gaat er zwaar op achteruit, de gewone man dan. De parlementsleden (DPR) hebben hun verhoging van 10 jt per maand al in de dompet. Die SBY had er veel harder aan moeten werken om de corruptie goed aan te pakken, en die misdadigers te plukken evt. voor het vuurpeleton te brengen. Doch daarvoor ontbreekt het hem aan moed, of macht. Die lul laat wel ze zoontje in een zee van rijkdom trouwen in Istana Bogor. Er is bij hem sprake van mooie woorden, maar een echt beleid homaar, besluiteloos.

Nog een paar dagen en dan komen er weer heel veel lokale (kerst)toeristen naar Bali, dus kunnen ze weer plukken daar.

Ik ben in Bali geweest van begin tot half november 2005. Er waren zeer weinig toeristen door de recente terreuraanslagen. Een zware domper voor de Balinezen die voor het grootste deel hun inkomsten halen uit het toerisme. De mensen zijn niet zozeer bang, dan wel verontwaardigd en boos op de extremisten die hun hele broodwinning hebben afgenomen, veel winkels hebben de deuren moeten sluiten… “Bali is a safe place, tell the people in your country to come to Bali again!”, zeiden ze.

En wij hebben ondanks de gevolgen van de terreuraanslagen inderdaad een fantastische vakantie beleefd. Mensen die hun vakantie boeken naar Bali en het volledige eiland ten gronde willen leren kennen moeten zeker contact opnemen met Darma, een zeer ervaren reisgids die elke m² van Bali op zijn duimpje kent. Wie weet brengen zij u zelfs naar de mooiste tempels en stranden die door de grote organisaties niet eens zijn gekend… En dat aan een prijs die u nergens anders vindt, inclusief reisgids, wagen én benzine! Een echte aanrader!! E-mail hen voor meer informatie in het Engels, a.u.b.

e-mail: [EMAIL=“nengah_dmw@yahoo.com”]nengah_dmw@yahoo.com
telnr.: +62 81 2364 3115

Dank u!