Oké ouwe man :hihi:, waar zijn nu weer die mooie Kei-eilanden met die mooie pelikanen. Die zou ik wel willen bezoeken of is dit nu juist één van die mooie eilanden die nogal moeilijk te bezoeken zijn ?
Indesco :dag::dag:
Oké ouwe man :hihi:, waar zijn nu weer die mooie Kei-eilanden met die mooie pelikanen. Die zou ik wel willen bezoeken of is dit nu juist één van die mooie eilanden die nogal moeilijk te bezoeken zijn ?
Indesco :dag::dag:
Op weg van Bali naar Lombok kom je hooguit dolfijnen tegen, maar geen pelikanen
Dat is echt te gek daar als je van strand houdt. Je kan van Ambon vliegen, 2 of 3 keer per dag (Wings, Trans Nusa en Merpati). Ambon rechtstreeks van Bali gaat dacht ik niet. Eerst naar Surabaya of Makassar.
Het ligt helemaal aan het eind van Indonesie. Er zit een Nederlander daar (Gerson) die heeft een paar bungalows. Hij is van Keiese afkomst. Er zijn meer van dat soort plekken daar. Is niet echt moeilijk om te komen, je moet alleen een beetje zoeken in dienstregelingen van luchtvaartmaatschappijen.
x
Maryono en Boomaap, ik vind jullie schrijven heel goed en ik geniet ervan.
Op een reisforum horen ook minder goede ervaringen - eigen ervaringen thuis.
Waar ik niet tegen kan is dat een goed hotel, guesthouse en dergelijke door toeristen worden afgekraakt omdat de baas of de bediening een slechte dag had.
"Ik las hier ergens op het forum dat je lekker kunt eten in de trein, ik begrijp niet waar ze die informatie vandaan is gehaald, maar daar klopt geen donder van, maar dit soort informatie wordt hier als een zoet broodje geslikt, omdat dat past in jullie beeldvorming over Indonesië, want Indonesië staat gelijk met lekker eten. "
Dergelijke stukjes kan iedereen schrijven.
Lekker eten doe je denk ik in een goede warung of langs de kant van de weg, hoewel ik het vaak niet aandurf
Wanneer men het heeft over indonesisch eten, dan vraag ik me af wat voor eten men in gedachten heeft.
Balinees eten is ook Indonesisch eten, maar dat vind ik eerlijk gezegd niet te verteren.
Ik zou, dat is al een tijdje geleden hoor, iemand uit Nederland die met de trein kwam in Tasikmalaya voor zaken ontmoeten. Hij had die ochtend nog gebeld dat die dr aan kwam. Die vent kwam maar niet opdagen, ik naar Yogya gebeld, wastie niet meer. Het was geen type die zijn afspraken niet nakwam. Ben ik allerlei hotels in Tasik afgegaan waar ie eventueel zou kunnen zitten en heb hem gevonden, doodziek. Hij had een nasi goreng gegeten in de trein zei die. Die man was een week ziek, en is daarna uiterst verzwakt naar NL terug gekeerd.
Vreemd dat er hier op dit forum nooit over het Indonesische eten wordt gesproken, dat toch min of meer wereldberoemd is. Wat zullen al die mensen vreten ? Ze gaan natuurlijk langs al die toeristische highlights omdat daar McD, Colonel Sanders en hun kornuiten klaar staan om hun te serveren. En die toerist hang-outs, komen ze bezweet aan en gaan aan het ijskoude bier. Daarna eten ze een broodje en wat bananen. Volgende dag doodziek, krijgen de bananen de schuld, maar wat dacht je wat ijskoud bier doet in deze hitte. Padngers drinken warm water bij hun eten, weet je dat dat een heel goede combinatie is in dit klimaat. Ook aals je bezweet thuiskomt even een glaasje lauw water.
Ik zelf eet regelmatig bij warungs, ik weet zo ongeveer welke ik hebben moet en mijn maag is van roestvrij staal. Verleden week toevallig westers gegeten in Yogya, voor de lol, was voor het eerst in 5 maanden. Geef mij maar 's morgens een berg rijst, met een versgebakken vissie, bandeng en kangkun tumis of zo. Dan schep ik nog een keer op en kan er de hele dag tegen aan. En met je hand eten, want niemand gebruikt dat bestek, ze kunnen toch niet afwassen, een beetje onder de kraan houden, of in een emmertje, huppakee schoon.
Balinese keuken? Veel kleurstoffen, staat leuk als offertje. Nee die kunnen er niets van. Babi guling kan iedereen bereiden.
Oké, 2 nieuwe forums;
a) gezeur, gezanik en frustraties (vanuit) over Indonesie
b) wat zullen we eten als we op vakantie zijn ?
Zo wordt het nog eens wat haahhahahah. Mooie foto Maryono.
Fijne dag allemaal. Indesco :wereld:
Hi Indesco,
Door al dat gesijk wordt dit forum ineens druk bezocht, dus dient het toch nog een doel, of het een goed doel is dat kan ik vanuit hiero niet beoordelen. Voorheen was het hier vaak zo stil als een Javaans kerkhof na zonsondergang
Even terzijde,
Gisteren (of was het eergisteren?) kon ik niet ingelogd tijdelijk niet eens binnenkomen. Zo druk was het. En er is veel promotie gemaakt voor deze site door de bezoekers e.a. zag ik op internet.
Dan mijn complimenten (complimentjes :so:) aan Ketut, onzichtbaar, als een scheidsrechter die een wedstrijd niet doodfluit zoals die van Jeleknesia.
Ook overkwam mij iets vreemds. Ik tikte laatst wereldwijzer forums in in Yahoo
en ik kreeg dit
Wereldwijzer Reis Forums. Op weg naar het zuiden op tijd afslaan bij Rust … Product Manager & Back Office Medewerker - Holiday Cars International B.V. (MBO/HBO) …
feedproxy.google.com/wereldwijzer -
@ Maryono
reageer even op je onderstaande post.
hoe jij backpackers (zo schrijf je dat) denkt te kunnen veroordelen tot stelende gierige verwaarloosde mensen slaat echt helemaal nergens op.
je begrijpt het al, ik ben iemand die er regelmatig met een rugzak op reis gaat. en ben het totaal oneens met jou verhaal.
met een rugtas op vakantie gaan heeft niets te maken met het hebben van geld of wat dan ook. je kiest er voor om dat het heel veel voordelen heeft.
daarom speciaal voor jou een aantal redenen waarom mensen er voor kiezen om met een rugtas de wereld te gaan verkennen.
je gaf zelf je ongezouten mening over de Gili eilanden omdat je vond dat er anders een te eenzijdig beeld ontstond over deze eilanden op dit forum.
om dezelfde reden vond ik het nodig om een ander beeld van backpackers neer te zetten, met alleen jouw mening was ook dit verhaal te eenzijdig
het grappige is jouw tekst hieronder zou mijn tekst kunnen zijn (alleen vul ik het wel aan met een LP…
Wat ik dan doe is, ik stel dan mijn eigen “reisboekje” samen, print/kopieer de dingen die ik interessant vindt en wil zien en stop dat in een plastic mapje, makkelijk op te bergen en bevat alleen de gegevens die alleen voor jou van belang zijn.
:wereld:Sanuk
*Kijk zeker ook uit voor bepaalde medebekpekkers, vooral die na 3 maanden reizen er al uit zien of ze hun kleren uit een zak gebruikte kleding voor een of ander goede doel hebben gehaald, alles zo goedkoop mogelijk willen hebben en daar nog over op lopen te scheppen ook, van die lui die denken dat ze er uit zien als de locals maar er in werkelijkheid uitzien als lachwekkende vogelverschrikkers zonder enige vorm van zelfrespect. Dit soort bekpekkers worden trouwens in het geheel niet geaccepteerd door een Indonesier, en worden achter hun rug uitgelachen en compleet voor lul gezet, en terecht hoor persoonlijk vind ik dit soort reizigers een afschuwelijk soort volk, loop er als het kan met een grote boog omheen). *
Op dat geld letten dat neem ik altijd met een flinke korrel zout, het soort backpakker wat je tegenwoordige tegenkomt is meestal van het verwende soort, wat juist wel wat geld heeft te besteden maar zich als een zwerver door Indonesië wenst te reizen, om redenen die mij totaal onbekend zijn. Die er alles voor over hebben om aan het eind van hun 4 weekse reis 100€ te besparen en dat zijn nu juist 100€ die van een mooie reis een onvergetelijke reis kunnen maken.
Nog een reden waarom ik niets heb met vogelverschrikker backpakker heb, is dat kliekjesvorming van hun, want waar je ze ook tegenkomt ze hokken altijd samen, zonder contact maken met de bevolking. Als ze dan eens contact hebben met een Indonesiër is dat van het type beachkoboi of stadskoboi, Indonesiërs waar zelfs de gewone Indonesiër zich voor schaamt. Van die losers die de backpacker napraat, gretig het biertje aanneemt dat hem wordt aangeboden, “tenk joe maj prend”, maar jou net zo snel inruilt voor een andere bekpekprend. Grappig vindt ik ook het type koboi dat leeft op kosten van de toerist, liefst een vrouw van tussen de 40 en 50 en die dit nog niet eens in de gaten hebben.
Verder schreef Janneboer dit:
Beetje jammer dat je naar zo’n prachtig land gaat en dan zo (typisch
nederlands) toch die negatieve dingetjes er kunt uithalen, en juist DIE
benoemen.
Indonesië is inderdaad een prachtig land maar met hele grote problemen, ik vraag mij eigen af waarom ik die niet zou mogen benoemen. Ik zou niet weten waarom ik niet zou mogen vertellen dat de Gili’s niet het paradijs zijn wat hier wordt beweerd, er zijn veel mooiere en betere stranden in Indonesië die nooit worden genoemd, maar die zijn moeilijker te bereiken, of tenminste je moet er wat moeite voor doen, moeite die de tegenwoordige backpacker niet wilt doen, die lopen liever als makke schaapjes achter elkaar aan.
@ Sanuk:
er zijn backpackers die reizen zo als jij ze omschrijft, maar helaas zijn ze niet allemaal zo… de meeste mensen die ik in Indonesie (m.n. Bali) ben tegengekomen, komen om te zonnen, te zuipen en te stappen. veel van hen kleden zich waardeloos, en denken dat ze in hun bikini of een ini-mini-rok een tempel in mogen. yeah right.
veel mensen die vrijwilligerswerk doen? nou, vergeet het maar. ik coordineer onderwijsprojecten via een Nederlandse stichting, en we hebben de grootste moeite om GOEDE vrijwilligers te vinden. ja, er zijn mensen die interesse hebben om in een Balinees dorp te wonen en les te geven, maar als het er op aankomt hebben velen helaas met name interesse in gratis kost en inwoning, en zullen zij zich zelden een paar maanden belangeloos inzetten.
zoals gezegd, niet iedereen die met een rugzak reis is ‘slecht’, en maryono’s beeld is misschien een beetje zwart-wit en te negatief. maar het jouwe is gewoon te positief!
P.S. ikzelf reis zelf ook met een rugzak omdat ik het fijner vind dan een koffer…
Hi Sanur,
Jammer dat je het stukje van Mas Maryono niet goed hebt gelezen, hij somt een aantal bezwaren tegen backpackers op, hij zegt zeker niet dat alle backpackers zo zijn. De verschillende soorten van deze vogels die hij omschrijft ken ik zelf ook. De mensen die de armoezaaier spelen, maar voor zichzelf erg veel geld opmaken, als anderen net even ergens anders zijn. Het gehang in altijd maar dezelfde plaatsen en altijd maar gesprekken voeren over hetzelfde, accommodatie, de plaatsen die je gezien moet hebben, de ziektes die ze hebben opgelopen alles doorspekt met het woordje goedkoop. Ook de stelende backpacker is een soort die ik zelf meer dan eens heb ontmoet, wat ook een bekende truc is om zonder te betalen uit een guesthouse te verdwijnen, het liefst na het maken van allerlei schulden. Verder heb ik jongedames meegemaakt die om hun reisbudget wat op te rekken de hoer speelden. Na een wip konden ze weer een week vooruit. Wit vrouwenvlees heeft een hoge waarde in Indonesië.
Het beeld dat je van de backpacker afschildert deed mij bijna van mijn stoel rollen door de lachbui die dat veroorzaakte. Ik zelf reis altijd met een klein koffertje op wieltjes, zo een ding dat precies in de overhead lugguage ruimte van een vliegtuig (jet) past, daarin zit het minimum wat ik nodig heb. Daarbij een klein rugzakje voor mijn camera en dergelijke. Ik heb nog nooit met een rugzak gereisd, vanwege het imago dat daar m.i. aan kleeft, ik wil niet bij die mensen behoren, maar bovenal reis ik met een klein koffertje omdat ik dat praktischer vind. Op moeilijke plekken is er altijd wel iemand te vinden die je bagage voor je draagt en zodoende iets bij kan verdienen. Ik reis met deze “onhandige” zaken naar zeer afgelegen plekken, waar ik (gelukkig) niet van die backpackers die Maryono omschrijft en ik onderschrijf tegenkom. Mijn laatste twee trips waren naar Hoamoal op West Seram, Kisar, Larantuka en Solor, geen backpacker gezien ook geen andere bule. Backpackers klitten vaak samen in de tourist-hangouts zoals die in de Lonely Planet staan omschreven. Natuurlijk zijn er op al deze generalisaties uitzonderingen, misschien ben jij daar wel een van. Dat backpackers dichter bij de locale bevolking zouden staan heb ik ook weinig van gemerkt, meestal is er een grote angst voor de bevolking omdat ze je rippen en van het eten dat zij tot zich nemen geraak je aan de schijterij. Dus nemen ze nog maar een chicken sandwich of een banana pancake en een fruit salad in “Chez Johhny’s”
Ik laat het hier maar bij, vergeet niet dat elke regel zijn uitzonderingen kent.
Groetjes van Boomaap.:zon02:
hoi sanuk
ook ik behoor tot de backpackers.
maar wij gaan wel naar plaatsen die niet in de LP staan en het waar liefst zo min mogelijk toeristen komen. maar natuurlijk willen we ook wel de toeristische trekpleisters zien.
we reizen alleen wel met een rugzak omdat ik er niet van hou dat andere mensen mijn bagage moeten tillen en zeker niet op moeilijke plekken.
als ik het daar niet prettig vind omdat ik zou moeten tillen , laat ik het niet een ander voor mij doen.
dit is voor mij juist een reden om een rugzak te dragen, kan ik zelf doen en is makkelijker tillen.
en wat boomaap zegt is zo het liefst betaal ik niet te veel voor een product maar dat ik meer betaal dan een inwoner vind ik wel terecht, ik heb ook meer te besteden en ik weet toch de normale prijzen niet.
maar als er een andere prijs staat en ze zeggen jij betaald meer want jij bent buitenlander, dan voel ik me wel gediscrimineert en ga ik wel even naar de buren.
Lekker eten en dan vooral bij de mensen op straat waar je de ratten langs ziet komen en het echte leven ziet. en ziek worden ja dat gebeurd wel eens maar ach dat kan gebeuren, de volgende dag even rustig aan en er dan weer voor gaan. en hamburgers eten we natuurlijk ook wel een keer maar dan alleen om even iets anders te eten dan rijst. maar dat doen we thuis ook rijst eten en af en toe iets anders.
Brommertje huren en een heerlijke massage af en toe , dus geld uitgeven doen we zeker wel en dat is toch ook wat we juist doen als we op vakantie zijn.
een redelijk onderkomen en dan het liefst bij een gh die niet in LP staat, omdat die het toch al druk genoeg hebben en die andere gh helemaal niet zo slecht zijn als soms beschreven .Dat ze geen engels spreken vinden we juist wel een uitdaging.
en spulletjes meenemen voor de kinderen, zoals pennen en schriften. vind ik toch niet zo´n slecht iets wat ik wel meer backpackers zie doen.
maar het is helaas wel zo dat we veel backpackers echt geen geld uit zien geven, altijd zeuren dat alles duur is ook al slapen ze voor 1 euro.
ze eten bijna niets of kopen alles in supermarkt. en dan heb je nog die te veel drinken, lawaai maken, er vreselijk bij lopen en een paar weken op 1 plaats blijven zitten omdat ze geen geld meer hebben en anders niet meer naar het vliegveld kunnen komen voor hun vlucht naar huis.
en dat ze allemaal bij elkaar zitten, vind ik af en toe wel even leuk, maar niet te lang. wij praten liever met mensen uit het land waar we zijn.
maar wat ik het ergst vind aan de mannen met geld (en dit doet natuurlijk niet ieder man met geld): die zorgen er ook vaak voor dat de meisjes uit zo´n land hoertjes worden. en of dat nou een goede manier is om je geld aan de mensen van een land te geven, dat vraag ik me ook af. en helaas is dat niet het enig wat ze in een land achterlaten, wat dacht je van de baby´s en hiv.
maar of ik nou liever als backpakcer word gezien of als iemand die met een koffertje reist, ja dat heeft allebei voors en tegens.
ik vind de mensen die macho rond lopen en zich laten bedienen niet prettig en ik heb toch soms meer het gevoel dat de koffertjes reizigers zo zijn.
IK KIES ER VOOR OM BACKPAKCER TE BLIJVEN.
maar dan wel zo een die sanur beschrijft.
Ik denk niet dat “backpacker” in het algemeen een soort van reiziger is, sommigen maken dat ervan. Er zijn genoeg keurige klerken en ouwetjes die met zo een ding op hun bult zeulen, gekleed in verkreukeld katoen. Gaan bacpacken en vrijwilligerswerk doen is tegenwoordig erg populair. In Indonesië gelooft niemand dat je vrijwillig werk doet, werken doe je voor geld. Veel mensen doen vrijwilligerswerk omdat dat nu eenmaal in de mode is, daar past een rugzak heel goed bij. Indonesiërs vinden dit ongeloofwaardig. Voordat ik tante Yen op me rug krijg, ik bedoel jou hier niet mee hoor, ik heb de indruk dat jij hetgeen je doet vanuit je hart komt, dus een uitzondering. Als ik denk aan die honderden scripties die in Yogyakarta over de “straatkinderen” vervaardigd zijn, alsof alle straatkinderen in Yogya wonen.
Dan moet ik nog even een vooroordeel egaliseren, en wel hetgeen Karin over het dragen van koffertjes zegt. Ik weet niet of je al eens in Indonesië bent geweest. Het dragen van wat dan ook komt vanuit de mensen zelf, een westerling mag dat niet doen in hun ogen, dat is hun werk, dus gun ik hen dat. Ze zien het ook nog eens een belediging als je dat hun niet laat doen, alsof ze niet voor hun werk geschikt zijn. Als mensen werk verrichten dan beloon ik hun daarvoor, want ik weet dat 40% van de Indonesiërs geen of te weinig inkomsten heeft. Deze mensen leven onder de armoedegrens van US$ 2 per dag. Ik wil me hier niet gaan presenteren als filantroop, want dat ben ik zeker niet, maar die 5000 Rp die ik dan geef gun ik hun gaarne. Dat iemand zoiets macho vindt beschouw ik maar als onbekendheid met de cultuur alhier, maar het stempel macho uitdelen aan iemand die rekening houdt met de levensomstandigheden hier vind ik heel erg ver gezocht.
http://www.cksinfo.com/clipart/entertainment/campingandhiking/backpacker.png
Ieder moet toch zelf weten hoe hij/zij reist , wat ze doen.
Of je met samsonite koffer reist (doe ik ook) , met de openbare vervoer , lekker eet in een 5* restaurant of in een WarTeg (javaanse eetstalletje) , in een hotel of losmen of guesthouse slaapt , laten verwennen door massage etc.
Ik heb bezwaren dat mensen in hokjes worden gestopt .
Ik geef toe dat sommige backpackers slordig er uit zien , maar dat is al een geaccepteerde fenomeen in Indonesia.
De Indonesiers kennen de backpackers , vooral de Australiers al meer dan 30 jaar .
Mee eens, zie ook mijn post hierboven. GOEDE vrijwilligers zijn zeldzaam.
x
nee dat klopt bomaap niet iedereen met een koffertje is hetzelfde. maar ook niet iedereen met een rugzak is hetzelfde.
dat mensen iets voor je willen tillen begrijp ik dat is hun stukje inkomen . nee in indonesie ben ik nog niet geweest maar wel in andere landen in ZO azie.
maar er zijn ook veel “koffertjes mensen” die willen dat alles voor hun gedaan word ook als daar even niemand is dat dat doet. en zoals jij schrijft op moeilijke delen, draagt iemand je koffer. dat stukje heb ik dan vooral de problemen mee, waarom op de moeilijke delen. dan heb ik dus mijn rugzak op mijn rug.
en ja een beetje comfort is ook voor een backpacker wel erg lekker, dat betekend dus dat het niet zo is dat een backpacker alleen maar geld wil besparen. maar ik wil ook graag van te voor weten waar ik rekening mee moet houden en omdat je een land helemaal niet kent ,dus die vragen vind ik best terecht. waarom zou je meer betalen voor iets dan nodig is.
maar goed in nld zijn we toch ook niet gelijk ? de 1 haalt dure boodschappen en kleding en woont groot en duur en de ander hecht daar niet zoveel waarde aan.
vrijwilligerswerk doen mensen in nld trouwens ook. ik ben al jaren als vrijwilliger aan het werk en vind dit heerlijk.
eigenlijk zijn toch alle mensen die trekken ‘backpackers’ ?
alleen de een met een koffertje en de andere met een rugzak. maar we hebben dezelfde bedoelingen zoveel mogelijk van een land zien, genieten en een mooie herinnering over houden. de 1 heeft mss wat meer geld dan de ander en er zijn er die kort gaan en anderen die lang gaan.
de mensen met wat meer geld reizen mss gewoon korter en kunnen daardoor meer besteden, maar ik ben het wel eens met dat we ws allemaal hetzelfde uitgeven maar dat de tijd waarin we dat uitgeven verschilt.
Ook hier zijn we weer lekker bezig met elkaar, ga naar buiten … het is lekker weer (hier in Nederland althans) ! Het onderwerp = Bali naar Gili Eilanden … overigens.
:vak01:nog maar een paar maandjes en dan lekker op vakantie naar Indonesie … Indesco
Je licht even je hielen en ze maken er weer een rotzooi van, die oude jongens met een snee krentenbrood in de hand.
Ja ik zag het 11[FONT=Verdana]° C. heerlijk. Het is hier 20.00 u. en nog steeds een graad of 30, het hete seizoen is aan het beginnen. Van de week verkouden geworden omdat ik de AC op 17[SIZE=2][FONT=Verdana][SIZE=2][FONT=Verdana]° of zo had gezet, ik verlangde hevig naar de winter, maar kouwer kennie niet[/FONT][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
:drugged: