Ad vraag C,
Kort en goed generaliserend:
Ubud: Inland, geen zee, culturele bestemming. Voor liefhebbers balinese dans, monkeyforest met oude tempelruines.
Amed: Voor duikliefhebbers.
Sanur: Aan rustige zee. Voor beschaafde rustige mensen en families. Veel pakketreisaanbiedingen. Sjieke hotels, maar niet op palen, die zouden kromtrekken onder 't gewicht
.
Kuta: Dat noem je niet, waarschijnlijk met reden. Zee met golven, surfers, luide disco’s, dronken jonge australiers, zeer levendig.
(Off topic: Grootste gevaar daar vormen dronken australiers op scooters door de smalle gangen 'snachts. Ook voor zichzelf. Ik stond er vlak voor toen een zich een keer tegen de muur dood reed. Dwz, hij was niet op slag dood, maar wel toen een politiebusje (geen ambulance) drie kwartier later uiteindelijk aankwam. En ik ondertussen maar politie en ambulance bellen, bellen, bellen, praten, uitleggen, vragen, smeken. Kreeg alleen maar een beleefd, d.w.z. afwerend, ja, ja, ja als antwoord maar ondertussen gebeurde er nix… Hij werd toen achterin gevouwen, met de voeten buitenboord hangend, afgevoerd, want het paste niet helemaal, maar toen maakte het, neem ik aan, toch nix meer uit want hij ademde inmiddels niet meer ondanks pogingen van zijn vrienden tot reanimatie… Moraal: het is daar meer derde wereld en knullig onbeholpen dan je soms denkt, de ontbrekende organisatie merk je echter pas als die echt nodig is…)
Lovina: vriendelijk, rustig, meer local, in het Noorden, rustige zee. Ik heb daar vijftien jaar geleden nog en paar privehuizen op palen gezien met zwarte varkentjes eronder gnuffelend; 8 jaar geleden al niet meer. Tip: ga een keer 'snachts zwemmen. Dan denk je dat je kan toveren: je trage onderzeese gebaren trekken flonkerende slierten licht als van een toverfee. Is plankton ofzo dat, indien gestoord, lichtflitsjes uitzendt. Fee-e-riek!
Waar nog wel huizen op palen: Borneo, longhouses. Maar dan heb je het over een rimboe-tocht.
Qua ticket denk ik dat een retourtje Jakarta aan te raden is, is zeer veel goedkoper dan op Bali vliegen. En daarnaast zoals gezegd een los ticket Air Asia (een in mijn opinie prima luchtvaartmaatschappij), van Bali terug naar Jakarta dan, kan je op hun site boeken en zal je wellicht 50 euro kosten. Alternatief: Talrijke reisbureautjes in Kuta en in het grote Hotel in Sanur bieden ook Indonesische inlandse vluchten aan (Garuda (da’s nog de beste), Lion Air, Wings, en nog zo wat), maar die halen het niet altijd helemaal.
(Off topic: Indonesisch onderhoud is wat laks maar men was wel erg beledigd toen het Europese luchtruim Indonesische vluchten ging weren, want het ego mag niet gekwetst, het ego is duidelijk belangrijker dan af en toe nieuwe banden onder het vliegtuig doen… (dat ging toen een keer mis bij Jogya, een band sprong bij de landing en het vliegtuig lag naast de baan) )
Oh, en nog even dit: Ik hou van Indonesie!