Ik heb besloten om volgend jaar te gaan backpack voor iets meer dan een maand in juli/augustus. Ik wil wel al een beetje voorbereid zijn voordat ik een ticket boek dus alle informatie is welkom.
Het is mijn eerste keer backpacken dus ik moet nog een backpack en goede schoenen kopen. Ik heb een backpack store in de buurt van rotterdam gevonden en alvast op de site gekeken, ik denk om een 60 L backpack te halen want ik ben nog niet zo efficient in packen en liever wat minder vol dan te weinig ruimte. Ik ga het natuurlijk passen, maar ik wil ook weten of het degelijke merken zijn. Ik zag de volgende merken : Fjalraven, Haglofs, High peak, Macpack, tatonga en Vango. Zijn dit goede/stevige tassen of moet ik ergens anders kijken?
Verder zou ik graag tips willen hebben op wat ik moet meenemen, ik zat zowiezo te denken aan 7-8 shirts, 5 korte broeken, 3 zwembroeken, 2 lange broeken, een vest, een poncho, een paraplu, camera, een internationale stekker doos, paracetamol, diaree pillen, malaria pillen, een paar gympen, een paar slippers, nog wat toiletspullen, anti muggen creme met DEET, een zaklamp, paspoort en pinpas is vanzelfsprekend en dat is zover ik weet tot nu toe alles? Tips zijn welkom.
Zijn er ook nog een paar gevaren waar ik rekening moet houden?
Al het andere informatie is welkom.
By the way, valt het weer wel mee in Juli/Augustus in verband met het regenperiode? Vind een uurtje hard regenen niet erg vooral als ik in het noorden ben, maar in het zuiden hoop ik wel op redelijk wat zon als ik ga zwemmen.
Wat dacht je van: 5 shirts, 3 overhemden lange mouw ('s avonds tegen de muggen) , 2 korte broeken waarvan je 1 kunt gebruiken als zwembroek, 2 lange broeken, een vest, een poncho, een paraplu, camera, EHBO kit waar je 4-6 paracetamol in doet,en ORS (voor diarree), geen malaria pillen, geen gympen, een paar slippers, nog wat toiletspullen, anti muggen creme met DEET, er bestaan hele kleine zaklampjes (15 bij 3 cm)die je als schijnwerper , maar ook als tafellamp kunt gebruiken, erg klein en handig.
2 wasknijpers en een paar tie-raps wegen niets, en je zult zien, die ga je nodig hebben.
Denk bij de aanschaf van je schoenen dat je daar gewoon de hele vakantie mee gaat lopen, dus dat hoeven niet van die hoge grote zware te zijn.ANWB verkoopt dat soort (wandel) schoenen rond 70 euro.
Gevaren zijn er niet echt. Malaria komt niet voor in de toeristengebieden.
Het enige wat je kan overkomen is dat men teveel geld vraagt. Onderhandel altijd eerst over de prijs, voordat je bijv. een (brommer) taxi
neemt, als je dat niet doet , vragen ze maar wat .(teveel dus)
Ik vind het altijd wel handig als je bijv. een Lonely Planet gids meeneemt, dan weet je wat de plaatselijke prijzen zijn.
Wanneer je “rock-bottom-cheap” ( 2-4 euro) wilt slapen is zowel een lakenzak als ook een muskietennet aan te bevelen.
Bedankt for de tips, ik zal proberen dan wat minder mee te nemen.
Komen dan malaria muggen niet voor in het noorden bij Chiang mai, daar in die natuurparken?
Ik hoorde zowiezo dat malaria pillen op ten lange duur slecht voor je waren.
Tie raps zijn zeker om dingen op je tas vast te binden?
Ik was zowiezo niet van plan om zware hoge schoenen te kopen, zat te denken aan die sort van semi sport semi hiking schoenen te halen. Zolang ze maar licht, sterk, comfortabel en waterdicht zijn
Dus niet echt gevaar voor beroving, gevaarlijke insecten en slangen of dat er drugs in je drinken zit? Of gevaarlijke plaatsen?
ik zal toch wel proberen om die rock bottom plaatsen te ontwijken en iets duurder en betere accommodaties te nemen, 15 euro per nacht vind ik ook wel goed voor een goede guest house.
Weet je toevallig ook of die tassen die ik net opnoemde een degelijke merk zijn of wat beveel jij aan? Ik neem aan dat je daar ook wel een degelijke zakmes kan kopen, is ook wel handig.
Ik heb zelf al jaren Macpack en kan je die van harte aanbevelen. Het zijn kwalitatief zeer goede tassen en voor een nette prijs. De andere tassen zijn vaak wat luxer (drinkbidon ect in verwerkt) maar het gaat hier niet zozeer om luxe maar om comfort,ruimte en prijs.
Voor de rest sluit ik me in grote lijnen bij Hans aan (al snap ik de tie-raps niet haha)
Wat de gevaren betreft gewoon je gezond verstand gebruiken (dus die zeker niet vergeten mee te nemen) blijf weg van de drugs die kan je heel veel geld en een zeer lange maar vervelende vakantie kosten.
Een goed guesthouse kost je in de meeste plaatsen zo tussen de 750 en 1000 bath goedkoper kan en duurder natuurlijk ook maar dit is een gemiddelde prijs.
Ik hoop dat je wat aan onze antwoorden hebt!
Oja wat zijn je reisplannen weet je al waar je wel en niet heen wil?
De prijzen tussen alle rugzakken zijn redelijk hetzelfde behalve die van Vango want die zijn rond de 90 euro. Ik ga ze natuurlijk allemaal uitproberen voor comfort.
Ik ben zowiezo niet van plan om iets maar met drugs te maken hebben, ik ga zeker wel goed m’n tas inspecteren voordat ik wegga
Af en toe wat Alcohol ga ik wel nuttigen…
Ik ben van plan naar Bankok te vliegen en daar een paar dagen te blijven, dan naar Pattaya voor 2 dagen ofzo, een dagje Ayuthaya en die avond nog met de nachttrein richting Chiang mai, waar ik wel wat dagen zal blijven om de tempels te bekijken en de nationale park wat daar in de buurt zit.
Dan weer terug naar beneden naar Kanchanaburi, met de trein dan richting het zuiden waar ik de eilanden zal bekijken, dus Koh Phangan, Koh samui misschien nog wat eilanden aan die kant, ook ff kijken bij Koh Phi phi, wil wel een paar keer een feestje pakken.
Tja, er kan op dit lijst altijd nog plaatsen bij komen, ik blijf nieuwe plaatsen horen van mensen. Er zat ook een mooi natuurpark in het zuiden, wil ik misschien ook wel zien.
Het ligt er aan beetje aan wat je gaat doen. Als je echt dagen door de jungle gaat trekken zeg ik hiking maar ga je gewoon een paar dagen dan zeg ik lekkere slippers of comfie sportschoenen! Zelf draag ik eigenlijk alleen maar slippers (flipflop) en in de avond als we wat luxer gaan eten dichte schoenen.
Voor de rest sluit ik me in grote lijnen bij Hans aan (al snap ik de tie-raps niet haha)
Knijpers gebruik ik om iets te drogen te hangen, bijvoorbeeld een …fiber handdoek (weet iemand dat? )is ook handig (Te koop bij Xenos, schijnt…), is klein en neemt drie keer zijn gewicht aan vocht op.
Als je ergens slaapt onder een muskietennet, is dat meestal eentje van de Thaise maat, dan heb je knijpers of iets anders nodig om dat enigszins naar de NL maat te corrigeren.
Vaak heb je ook lichte gordijnen die meestal ook slecht sluiten, (Ja mensen, ik slaap niet in hotels van 30 euro) die knijp ik bij elkaar om het licht enigszins tegen te houden en soms hang ik er een handdoek voor, anders ben ik elke morgen om 5 uur wakker.
Tie raps. Laatste keer bijvoorbeeld gebruikt om de zaklamp die ik eerder beschreef op te hangen om meer licht te krijgen. Ja, je kunt ook zo’n grote kopen met een LED of negen, maar dat is te zwaar om een paar weken mee te slepen.
Ook kun je denken aan waar dieven niet aan denken: Een bagsnatcher heeft normaal maar een seconde nodig, maar als je je tas onzichtbaar vastzet in je bagagemandje, dan heeft hij een probleem.
Ik hou in principe niet van slippers, vind ze niet lekker zitten, maar sinds het ook een aantal keer kan regen in juli/augustus moeten ze wel waterdicht zijn.
Ik zat te denken aan lichtere timberlandschoenen of basketbal schoenen?
Ik ga wel een paar keer door natuurparken trekken maar dat is maar 3-4 dagen max.
Er staat regen en zon wat ik al op internet zag, maar ik wilde meer weten of ik dan ook dagen echte blauwe lucht krijg?
Hans, ik las inderdaad ook over die fiber handdoekjes, ga er zeker 1 meenemen. Ik neem gewoon een kleine zaklamp, maar wel 1 met wat kracht.
Zijn er ook plaatsen waar je je tas kwijt kan als je die dag bijvoorbeeld niet in een hotel/guesthouse slaapt, zoals op een station?
En hebben die gueshouses ook iets van kluisjes voor waardevolle spullen?
Hey Chris vorig jaar ben ik in Augustus geweest (familiebezoek). Het heeft geregend en als het regent gaat het soms erg hard. Maar het duurde vaak niet lang. Vorig jaar was wel een extreem jaar dat getuige de overstromingen wel die het land in zijn greep hield. Tussen de buien door veel mooie dagen gehad, lekker aan het strand kunnen zitten. En vooral genieten van de natuur. Een jaar eerder was in in April (de heetste tijd) en toen was alles veel minder groen dan in augustus, zag veel minder mooie natuur. Dus mijn ervaring is augustus een erg mooie tijd om te gaan. Veel plezier en succes met de voorbereidingen.
Hey Renee, Klinkt goed. Vind een aantal keer regen niet zo erg, zo lang de wolken maar niet blijven hangen, wanneer het weer afgelopen is. Kan altijd lekker gaan zitten en een drankje doen wanneer het stort
Maar bedankt voor de info, want dat was wel 1 van de dingen waar ik bang voor was.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik in de vakantie in augustus meer last had van muggen en mierenbeten. Maar ik zat dan ook voornamelijk in de middle of nowhere bij familie. Dus iets tegen insectenbeten is niet verkeerd om mee te nemen. Zeker de plaatsen waar veel water is zijn er volop insecten. Dat ondervonden wij wel toen we een nacht gingen vissen in Bangkok. De dagen die wij zuidelijker gingen hadden we trouwens alleen maar zon. Waarschijnlijk ben ik er in 2013 ook in die tijd dus hoop ook op lekker veel zon.
Wees niet bang dat je te weinig bij je hebt. Je kan hier in Thailand alles kopen. Kleding sen schoenen zijn hier goedkoper dan in Nederland. Anti muggen spray hebben ze in elke supermarkt en drogist. En daar zijn er veel van!
Ik zal niet te veel meenemen, alleen ik weet niet of je daar goede kwaliteit schoenen krijgt, is wel belangrijk als je veel gaat lopen. Kan je daar trouwens goede zakmessen of survival messen halen?
Is het trouwens wel te doen om met die mensen te communiceren, zeg maar om je eten te bestellen of je kamer te regelen?