Azoren

Hallo,

Wij denken eraan om naar de Azoren te gaan in juli met 2 kinderen ?
1 of meerdere eilanden doen ? Wat is een must ? Het weer ? Is 14 dagen te lang ? Alle info is welkom.

Gr

Heepa

Hoe was de reis? Welke eilanden hebben jullie bezocht?Wat vinden jullie de mooiste eilanden? Sorry, dat ik niet voor juli heb gereageerd. Dat komt omdat ik niet wist van die forums.

Ook ik ben benieuwd naar verhalen over de Azoren, ga er in de herfstvakantie naar toe.
Alle informatie is welkom.

Denk ook aan de minder bekende eilanden? Hoe lang ga je? Op welk eiland kom je aan en vertrek je? Welke eilanden denk je te bezoeken?

Hallo,
We gaan in de herfstvakantie en hebben deze keer helaas maar een week.
We vliegen op Sao Miguel.
Willen nu alleen dit eiland bekijken en als we het naar onze zin hebben volgend
jaar een langere vakantie in het voorjaar b.v.
We gaan vooral voor de natuur en houden van wandelen.
Dank alvast voor je reactie.

groeten Henria

Belangrijk te weten dat je alleen het eiland Sao Miguel wilt bezoeken. Ik heb alle 9 eilanden bezocht, maar van Sao Miguel heb ik niet zo veel gezien. Erg leuk vind ik de diavoorstelling op www.youtube.com . Vervolgens toets je op azoren-reise 2012. Dat is een impressie van een Duits reisgezelschap op Sao Miguel. Er staan verschillende films over de Azoren en Sao Miguel op youtube. Ik vind Ponta Delgada geen mooie stad. Volgens mij kan je beter in Ribeira Grande zitten. Dat vind ik wel een leuke plaats, ook centraal gelegen. Er stroomt een beek door de plaats. Je kunt b.v. naar Sete Citades. Een fraai uitzicht op die kratermeren heb je als je een weggetje omhoog gaat. Ook een fraai kratermeer is Lagua do Fogo of Lagoa do Fogo. In of bij Furnas heb zoiets als in Rotorua, Nieuw Zeeland, hete borrelende bronnen. Bezoek wat dorpen. In de diavoorstelling zijn genoeg aanknopingspunten voor een mooie interessante rondreis.

dank je wel voor je reacties, ben benieuwd hoe het is en we gaan er zeker op uit trekken.
groetjes Henria

Mocht je in deze of de volgende vakantie meer eilanden willen bezoeken, dan kan je bij SATA informeren, of je korting kunt krijgen op binnenazorische vluchten als je een tijd voor je vertrek je binnenazorische vluchtenschema inlevert. Dat kon in het jaar 2000, toen ik met SATA International vanaf Frankfurt Flughafen naar Ponta Delgada vice versa reisde. Misschien kan het nog wel.
Vanuit Ponta Delgada (Sao Miguel) zou je naar Sao Jorge kunnen vliegen, dan met de boot naar Pico, dan boot naar Horta (Faial), daarna vliegen naar Flores, dan boot naar Corvo, dan terug naar Flores, dan vliegen naar Terceira, vervolgens vliegen naar Graciosa, dan vliegen naar Santa Maria, dan vlucht naar Ponta Delgada. Je moet dan ook wel eens overstappen. In dit voorbeeldgeval krijg je het volgende vluchtschema: Ponta Delgada - Sao Jorge; Horta - Flores; Flores - Terceira; Terceira - Graciosa; Graciosa - Santa Maria; Santa Maria - Ponta Delgada.
In de tijd dat ik op de Azoren was, kon ik mij goedkoop door een taxi laten rondrijden. Een rondrit van ca 3 uur over het eiland Graciosa kostte mij in Nederlandse guldens omgerekend ongeveer 30 gulden. 30 gulden is minder dan 15 euro. Verder zou het kunnen zijn, dat een taxirit op Sao Miguel duurder is dan een vergelijkbare taxirit op het minder toeristische, maar ook mooie eiland Graciosa.
Jouw komende vakantie is 1 week. Je kunt Santa Maria erbij nemen. Dat is 1 vlucht heen en 1 vlucht terug zonder overstappen. Dus b.v. dinsdag heen en donderdag weer terug. Kies je b.v. voor Horta (Faial), dan doe je met de boot ook Pico en Sao Jorge erbij. In 1 week is dat te veel van het goede. Kies je voor Terceira, dan zou ik ook Graciosa erbij nemen. Ook dan is 1 week te kort. Je kunt ook Flores nemen. Maar dat is ver weg. Bovendien kan je daar Corvo erbij nemen. Ook dan is 1 week te kort. Mijn advies is dus om deze keer Santa Maria erbij te nemen. Santa Maria is anders van geologische opbouw dan de andere 8 eilanden. Er zijn prachtige pittoreske baaien. Je moet zeker niet in de hoofdplaats van Santa Maria blijven. Het landschap in die omgeving minder mooi.

      • Updated - - -

Mocht je in deze of de volgende vakantie meer eilanden willen bezoeken, dan kan je bij SATA informeren, of je korting kunt krijgen op binnenazorische vluchten als je een tijd voor je vertrek je binnenazorische vluchtenschema inlevert. Dat kon in het jaar 2000, toen ik met SATA International vanaf Frankfurt Flughafen naar Ponta Delgada vice versa reisde. Misschien kan het nog wel.
Vanuit Ponta Delgada (Sao Miguel) zou je naar Sao Jorge kunnen vliegen, dan met de boot naar Pico, dan boot naar Horta (Faial), daarna vliegen naar Flores, dan boot naar Corvo, dan terug naar Flores, dan vliegen naar Terceira, vervolgens vliegen naar Graciosa, dan vliegen naar Santa Maria, dan vlucht naar Ponta Delgada. Je moet dan ook wel eens overstappen. In dit voorbeeldgeval krijg je het volgende vluchtschema: Ponta Delgada - Sao Jorge; Horta - Flores; Flores - Terceira; Terceira - Graciosa; Graciosa - Santa Maria; Santa Maria - Ponta Delgada.
In de tijd dat ik op de Azoren was, kon ik mij goedkoop door een taxi laten rondrijden. Een rondrit van ca 3 uur over het eiland Graciosa kostte mij in Nederlandse guldens omgerekend ongeveer 30 gulden. 30 gulden is minder dan 15 euro. Verder zou het kunnen zijn, dat een taxirit op Sao Miguel duurder is dan een vergelijkbare taxirit op het minder toeristische, maar ook mooie eiland Graciosa.
Jouw komende vakantie is 1 week. Je kunt Santa Maria erbij nemen. Dat is 1 vlucht heen en 1 vlucht terug zonder overstappen. Dus b.v. dinsdag heen en donderdag weer terug. Kies je b.v. voor Horta (Faial), dan doe je met de boot ook Pico en Sao Jorge erbij. In 1 week is dat te veel van het goede. Kies je voor Terceira, dan zou ik ook Graciosa erbij nemen. Ook dan is 1 week te kort. Je kunt ook Flores nemen. Maar dat is ver weg. Bovendien kan je daar Corvo erbij nemen. Ook dan is 1 week te kort. Mijn advies is dus om deze keer Santa Maria erbij te nemen. Santa Maria is anders van geologische opbouw dan de andere 8 eilanden. Er zijn prachtige pittoreske baaien. Je moet zeker niet in de hoofdplaats van Santa Maria blijven. Het landschap in die omgeving minder mooi.

Dag Cor,
Inmiddels ben ik terug van een heerlijke week op de Azoren, we hebben met een huur auto het hele eiland Sao Miquel bekeken.
en ook veel gewandeld op de prachtige route’s die heel goed staan aangegeven.
We hebben toch als standplaats Porta Delagda gekozen omdat je daar toch voor 's avonds het beste terecht kunt, keuze uit restaurantjes e.d.
Een taxi is dus een stuk duurder geworden, haha ook de tijden op de Azoren gaan mee.
Maar zonder auto ben je nergens dus vandaar gekozen voor een huur auto.
We moeten zeker nog eens terug als al die bloemen bloeien, wat moet dat mooi zijn.
We zullen dan ook zeker Flores, Pico en jou aanbevolen eiland Santa Maria erbij betrekken.
bedankt nog voor je antwoord, Henria

Suggestie voor een eerste kennismaking met de Azoren : 12tal dagen (of langer), met bezoek aan 4 van de 9 bewoonde eilanden : Faial, Pico, Terceira en São Miguel.

Heenvlucht naar Horta op eiland Faial.
Hoofdstad Horta is een mooi en levendig stadje met een kleurrijke kosmopoliete jachthaven. Uniek ook, o.m. : Ponta dos Capilinhos : maanlandschap na vulkaanuitbarsting van 1957.

Veerboot naar Pico (heen en terug van/naar Faial). Overtocht duurt slechts 30 min. Dagexcursie of met overnachting.
Wijngaardlandschap (Unesco werelderfgoed), walvissen en dolfijnen spotten (bijvb met Espacotalassa), …

Vlucht naar feesteiland Terceira.
Hoofdstad Angra do Heroísmo is een fraai stadje (Unesco Werelderfgoed). Festas do Espírito Santo, Estrada das Doze Ribeiras, …

Vlucht naar São Miguel, het grootste eiland van de Azoren.
Ponta Delgada, kratermeren Lagoa Sete Cidades en Lagoa do Fogo, Vale das Furnas, …
Terugvlucht.

Meer info, o.m. www.visitazores.travel

Hoi allemaal,

Handige Nederlandse site over de Azoren is www.azorenonline.nl
Uitgebreide info over alle eilanden!

Mvg

Supertripper
Www.supertripper.nl

Heb gehoord dat je op de Azoren walvissen kunt spotten.
Iemand dit ook gedaan.
Waar en bij wie moet ik zijn.

mvg Piet Walda

Unieke ervaring !

Hierboven (# 10) gaf ik al een linkje mee naar Espacotalassa op Pico,
Meer info en ‘operators’ vind je o.m. hier op ‘visitazores.com’.

Er gaat ook een veerboot van Pico naar Sao Jorge. Volgens mij gaan er van Faial via Pico naar Sao Jorge. Als je Faial en Pico bezoekt, moet je ook Sao Jorge bezoeken, ik denk landschappelijk de boeiendste van de 3. Over de lange lengte van het smalle eiland loopt een smalle bergrug, die in het zuiden en in het noorden steil naar de zee loopt.

Tijdens mijn eerste Azoren reis in de jaren 80 was mijn schema:

  • vlucht Lissabon- Horta op Faial;
  • boot Horta -Madalena op Pico;
  • boot Sao Roque de Pico - Velas op Sao Jorge;
  • vlucht Sao Jorge - Ponta Delgada op Sao Miguel;
  • Vlucht Ponta Delgada - Lissabon.
    Daar deed ik ongeveer 1 week over. Dat kan gemakkelijk.

Hallo Cor,
Fijn dat je reageert op de reis naar de Azoren.
Je schema bekeken, rest mij wel de vraag hoeveel je gezien hebt van deze eilanden?
Heb je ook mooie wandelingen gemaakt, dorpjes bezocht, musea, tuinen enz.
Ik was een week op Sao Miguel, prachtige dag wandelingen gemaakt op verschillende plekken van het eiland.
Walvissen gespot enz. ik vond een week voor dit ene mooie eiland nog aan de korte kant.
Maar zoveel mensen zoveel ideeën, relaxen en genieten van het land en vooral ook de vriendelijke mensen is soms ook belangrijk
en dat kost wat tijd.
groetjes Henria

Ik rijd geen auto en ik kon wel op verschillende plekken komen. Op sommige eilanden rijden of reden wel wat bussen. Op Pico reden er zelfs bussen het eiland rond. Dat een taxi op Sao Miguel veel duurder is geworden, betekent nog niet, dat een taxi op b.v. Graciosa ook veel duurder is geworden. Sao Miguel is steeds toeristischer geworden, terwijl ik de indruk heb dat op het ook heel mooie eiland Graciosa het toerisme er wat buiten valt.

Het landschappelijk meest spectaculaire eiland vind ik Sao Jorge en ik vind het er ook nog heel mooi. Een lang smal eiland met een smalle bergrug over de lengte van het eiland, steil aflopend aan de noord- en zuidzijde.

Ga je in augustus, kan je in verschillende openluchtfestivals vallen, o.m. Semana do Mar in Horta. Die duurt ongeveer 1 week. Horta is verder een gezellige plaats met veel vertier. Leuker dan Ponta Delgada. De mooiste stad vind ik Angra do Heroismo op Terceira. Je moet dan wel in de oudstad zijn. Op Graciosa zijn veel hele leuke plaatsen en plaatsjes.

Waarom sla je Sao Jorge over? Nota bene het landschappelijk meest spectaculaire eiland. Je kunt er dagelijks gemakkelijk komen met de boot vanuit meer plaatsen op Pico naar Velas en Calheta. En volgens mij kan je gemakkelijk vliegen van Sao Jorge naar Terceira.

Het is een suggestie (en dus niet te nemen of te laten :)) …
Prima voor een eerste kennismaking : de vier eilanden zijn allemaal verschillend en vullen elkaar perfect aan !

Verder :
de echte Azoren verken je vooral te voet. Het is, naar mijn mening (maar wie ben ik) niet aanbevolen om in amper een 12tal dagen meer dan 4 eilanden te bezoeken. Tenzij je alles op een drafje wil afhaspelen, zonder heerlijke wandeltochten, zonder verantwoorde whale watching, zonder tijd voor lokale festiviteiten, zonder … …. Soit, voor elk wat wils.

Als je toch São Jorge in dit schema wil inlassen zou dit kunnen tussen Pico en Terceira. Op São Jorge is de hoogvlakte vaak in mist gehuld, vooral in de winter. Maar, zelfs in de zomer moet je er rekening houden met mist.

Overigens, São Miguel heeft heel wat meer te bieden heeft dan alleen Ponta Delgado.

MAAR, ja…
São Jorge is uniek en … een ontdekking. De fajàs aan de noordkust zijn een prachtig natuurfenomeen !
Met een huurwagen (of taxi) kan je op São Jorge o.m. een route rijden door het hoogland met mooie vergezichten en enkele uitstapjes maken, maar ’t zijn vooral de prachtige wandelingen (langs de steile kust of op de hoogvlakten en naar enkele mooie dorpjes die enkel te voet kunnen bereikt worden) die het meest de moeite waard zijn.

Even praktisch :
Ferry : Transmaçor en Atlânticoline
Domestic flights : Sata

Ik ben 4 keer op de Azoren geweest. Ik waag mij niet aan ongewisse wandelavonturen. Ik reisde alleen. Ik heb nauwelijks of geen musea bezocht. Dat geldt denk ik ook voor tuinen. Dorpjes heb ik wel bezocht. Met lijnbussen heb ik wat rondgereisd op Pico en Terceira. Op Sao Miguel heb ik enkele busritten gemaakt. Op Santa Maria, Sao Jorge. Graciosa en Flores heb ik taxirondritten gemaakt. Op Faial was ik nogal geconcentreerd op Horta. Ik heb daar wel een paar taxiritten gemaakt. Corvo is autovrij. Daar heb ik dus wat gelopen.
Openluchtfestivals heb ik wel bezocht. In de eerste helft van augustus is in Horta, Faial, het festival Semana do Mar. Zie google. Dat duurt ongeveer een week. Ik ben 2 keer naar dat festival geweest, steeds voor een paar dagen. Het is een havenfestival, heel gezellig, met o.m. folk, volksmuziek, fanfare- of harmonie korpsen en orkesten, enz. Ook zijn er waterspelen, enz. Met een mooi afsluitend vuurwerk. De laatste keer was augustus 2000. Toen hadden ze in Enschede net die vuurwerkramp gehad. In Groningen was toen in de zomer geen vuurwerk tijdens Gronings Ontzet, maar een lasershow. Later kwam in Groningen het vuurwerk wel weer terug. Op 14 augustus 2000 vloog ik van Horta naar Graciosa. In de daaropvolgende 2 avonden viel ik ook al in een festival in Santa Cruz das Graciosa. Die was bescheidener van opzet, maar wel heel gezellig en ontspannen. Het ging tot in de kleine uurtjes. Mensen liepen door elkaar heen. Dat ging tot ca 2 uur in de nacht. Kleine kinderen bleven ook tot op het laatst. Het begon met fanfare- of harmoniemuziek, later popmuziek. Ook daar was een afsluitend vuurwerk. Op 16 augustus ging ik door naar Santa Maria. Jawel hoor, daar was ook een festival, maar ergens aan een baai op of bij een camping, niet in de hoofdstad. Daarvoor moest ik wel entree betalen, niet veel. Dat was een nachtfestival die rond middernacht begon en rond half 5 of 5 uur eindigde. Meer popmuziek, enz.enz. Ik vertel later wel meer.

In mijn vorig stuk heb ik het gehad over het openluchthavenfestival SEMANA DO MAR te Horta op Faial. Dit festival is jaarlijks en is in 2014 van zondag 3 augustus t/m zondag 10 augustus. Impressies zijn te zien op youtube. In google is wat informatie. Reuze gezellig!