Informatie Azoren

Hallo,

Ik zoek alle informatie rond de Azoren. Welke eilanden ? Hoe lang moet je hiervoor uittrekken? Is er makkelijk vervoer tussen de eilanden ? Wat zijn de trekpleisters ?

Alles is welkom.

Gr

Heepa

Beste Heepa,

Ik ga van de zomer naar de Azoren en ik kan je alvast de volgende informatie geven:

Eilanden
De Azoren bestaan uit de Oostelijke Azoren (São Miguel, Santa Maria), de Centrale Azoren (Faial, Terceira, Pico, Graciosa, São Jorge) en de Westelijke Azoren (Flores, Covo). Deze eilanden liggen ver in de Atlantische oceaan maar dan wel aan de Europese zijde (dus niet over het middenpunt).

Reizen
Het bekendste eiland waar naar wordt gevlogen, en dit kan rechtstreeks, is São Miguel waar ook de grootste stad van de Azoren, Ponta Delgada is. SATA International (de internationale tak van de lokale SATA van de Azoren) vliegt op maandag, ArkeFly op vrijdag vanaf Amsterdam. Met een tussenlanding is ook op het centrale eiland Terciera te komen, maar dit doet alleen ArkeFly.

Het beste is dus om eerst naar São Miguel te reizen en het eiland te verkennen. Daarna zou je eventueel per binnenlandse vlucht naar andere eilanden kunnen. Kras biedt São Miguel, Faial, Terceira en Pico aan waarvan je van Faial naar Pico ook een dagtrip kan maken. Dat eiland kan je vanaf Faial zelfs zien. Arke biedt meer eilanden aan.

Klimaat
Op de Azoren heerst een tyisch Atlantisch klimaat. Ik ben op Madeira geweest en daar kan het 's ochtends zwaar bewolkt zijn en na een half uur opeens zonnig. In Nederland is dit nauwelijks mogelijk maar dit komt door het snelle overwaaien van de wolken en hun geringe kans neerslag te vormen vanwege het kleine landoppervlak.

Praktische informatie
De Azoren maken gewoon deel uit van Europa dus ook Schengen. De gewone maatregelen zijn dus van kracht, een geldig paspoort of identiteitskaart. Er wordt met de euro betaald en er is 220 volt. De gebruikelijke veiligheidsmaatregelen als je in de stadjes wandelen zoals het goed letten op je paspoort, pinpas, creditcard, chartaal geld en andere waardevolle spullen.

Mijn reis
Wij hebben de fly-drive van Kras, São Miguel, Faial en Terceira geboekt. Je vliegt dan vanaf Amsterdam naar São Miguel met SATA, overnacht in een hotel en krijgt de beschikking over een auto, vliegt met SATA per binnenlandse vlucht naar Faial, ook een hotel en een auto, vliegt met SATA per binnenlandse vlucht naar Terceira, ook een hotel en een auto en vliegt met ArkeFly met tussenstop op São Miguel weer terug naar Amsterdam.

1 like

Hey,

Bedankt voor alle info.
Kan je van Sao Miquel excursies van 1 dag doen naar de andere eilanden ?
Met ferry ofzo ?

Gr

Heepa

@heepa, er zijn wel ferryverbindingen maar een excursie van 1 dag lijkt mij alleen handig bij Faial - Pico. De andere eilanden liggen nog best ver uit elkaar.