Azoren zelf regelen

Dag iedereen,

ik hoor veel goeds over de Azoren. Wij reizen graag individueel en regelen altijd alles zelf, interesses zijn natuur en wandelen. Als ik op internet fly-drive aanbiedingen opzoek zie ik aanbiedingen voor 4 eilanden in 11 dagen met binnenlandse vluchten en hotelovernachtingen. Prijzen zijn > € 1000,- p.p.

Ik heb hier volgende vragen over:

• Zijn 4 eilanden op 11 dagen realistisch? Wij zouden 2 weken gaan tijdens de paasvakantie.
  • Welke eilanden zijn aan te raden voor mooie, ongerepte natuur en wandelingen? Wat is een logische route?
  • Is het best om tussen de eilanden te vliegen of is het leuker/goedkoper met de boot?
  • Kan je zelf de vluchten (of ferry) en autohuur op voorhand regelen? Hoe? (skyscanner, lokale airline?)
  • Zijn accomodaties in april op voorhand te boeken of vind je ter plekke wel wat?
  • Zijn er misschien hostels op de Azoren?
  • Is april een goede tijd? Wandelweer is OK, bikiniweer hoeft niet. Hebben we hier ook in de zomer :slight_smile:

Bedankt!

Frederik

Hoi Frederik,

De Azoren zijn een paradijs voor wandelaars. Hier vind je vast wat meer info over de verschillende trails.

Het hele jaar door is de temperatuur mild, maar in de winter valt er op de Azoren veel neerslag.
April is een overgangsmaand. Mei tot/met september zijn de beste maanden, met ‘relatief’ weinig regen.

Ja, je kan je reis makkelijk zelf regelen.

In het zomerseizoen vliegen enkele maatschappijen rechtstreeks naar de eilanden Sao Miguel of Terceira. O.m. Arkefly vanuit Amsterdam (vanaf mei) en Jetairfly vanuit Brussel (vanaf half april).
Maar de meeste lijnvluchten (TAP, SATA, …) hebben een overstap in Lissabon. Vanuit Lissabon zijn er dagelijks rechtstreekse vluchten naar de eilanden Sao Miguel, Terceira en Faial.

Eilandhoppen op eigen houtje lukt prima. Voor een eerste kennismaking (zie o.m. het Azoren topic) zijn een 12-tal dagen net voldoende om je een goed beeld te vormen van 3 (à 4) eilanden. Maar wil je de eilanden grondig verkennen moet je natuurlijk meer tijd uittrekken.

De Azoren worden in 3 groepen opgesplitst : Westelijke (Corvo, Flores), Centrale (Faial, Pico, São Jorge, Graciosa, Terceira) en Oostelijke Azoren (São Miguel, Santa Maria).
Azoren.jpg

Reizen tussen de groepen onderling, doe je best met het vliegtuig. Zie Sata - eventueel multi city, in combinatie met heen/terug NL of B.
Binnen de groepen met een ferry (kan je makkelijk ter plaatse regelen), maar let op : een aantal (car)ferries varen pas uit vanaf mei.

Op elk eiland kan je een auto huren. Kan je desgewenst ook vooraf vanuit B/NL regelen, o.m. bij Sunny Cars.

Meer info (ook over logies) vind je o.m. op Azores.com of visit Portugal, etc.

In augustus 2000 ben ik met SATA International te Friedberg, Duitsland, gevlogen van Frankfurt Flughafen en Ponta Delgada en ook weer terug. Deze heen- en terugvluchten waren 1 keer per week en wel op zondagen. Ik weet niet, of ze het hele jaar door vlogen. Het was mogelijk om korting te krijgen op binnenazorische vluchten, als men van te voren een gewenst vluchtschema af gaf.

[quote=“corzijlstra, post:3, topic:138153”]

In augustus 2000 ben ik met SATA International te Friedberg, Duitsland, gevlogen van Frankfurt Flughafen en Ponta Delgada en ook weer terug. Deze heen- en terugvluchten waren 1 keer per week en wel op zondagen. Ik weet niet, of ze het hele jaar door vlogen. Het was mogelijk om korting te krijgen op binnenazorische vluchten, als men van te voren een gewenst vluchtschema af gaf.
SATA International Jetzt ab 87€ Billigflüge buchen mit Opodo /QUOTE]

In de jaren 80 heb ik in ongeveer 1 week het volgende eilandhopschema gevolgd:

• vlucht Lissabon - Horta op Faial
  • boot Horta - Madalena op Pico
  • boot Sao Roque op Pico - Velas op Sao Jorge
  • vlucht Sao Jorge - Ponta Delgada op Sao Miguel
  • vlucht Ponta Delgada - Lissabon.
    Er blijft in je 11 dagen dan nog tijd over voor b.v. Santa Maria.
    De volgende reis doe je dan Terceira, Graciosa, Flores en Corvo.

De paasvakantie is voorbij. Wat hebben jullie gedaan?

Misschien een late reactie, Cor. Dit jaar zijn we gaan skiën in de Paasvakantie. Voor volgende Pasen staat de Azoren nog als kanshebber in het lijstje. Andere kandidaten zijn Madeira, Corsica, of de Southwestern trail in de UK. Hebben nog wel wat tijd…

Ik ben eens begin mei op de Azoren geweest. Het weer was toen goed.

In augustus 2000 heb ik met SATA International te Friedberg, Duitsland, kunnen regelen dat ik reductie kreeg op binnenazorische vluchten, mits ik van te voren een vluchtschema afgaf. Ik vloog toen vanaf Frankfurt Flughafen. Ik weet niet hoe dat nu is. Kan dat ook, als men vanuit Schiphol vliegt? De SATA vloog vanuit Frankfurt rechtstreeks naar Ponta Delgada op Sao Miguel (op zondagen heen en terug).

Alle eilanden zijn per vliegtuig onderling bereikbaar. Tussen Faial, Pico en Sao Jorge kan je dagelijks, vaak meermalen per dag, met de ferry. Volgens mij gaan er van daaruit ook ferries naar Terceira en Graciosa, maar mogelijk eerder wekelijks dan dagelijks. Dat was volgens mij in 2000 nog zo. Misschien is er wat veranderd.

In mei en juni kon ik jaren 80/90 gemakkelijk ter plaatse overnachtingen regelen en vluchten ter plaatse in Lissabon boeken, en vanuit de Azoren binnenazorische vluchten. In een maand als augustus was dat wat moeilijker.