He,
mn neef en ik (18) gaan een bescheiden wereldreis maken (Europa, Azië en Zuid-Amerika). We willen sowieso naar Argentinië en ook Cuba willen we niet uitsluiten. Maar aangezien we beiden nooit in Z-A zijn geweest, weten we niet welk land we er nog bij willen doen. Wat raden jullie aan om toe te voegen aan dit rijtje?
gr jeroen
Bolivia, zeker doen!
Hoi,
wat is volgens jou een bescheiden wereldreis? En hoe ziet je route er globaal uit? Heb je al een round the world ticket?
Als je wilt weten welke landen je het beste nog kunt zien dan zou ik zeggen bijna alle landen van Zuid-Amerika, het is daar prachtig vandaar deze gerichte vragen.
Gr. Frank
he frank, wij gaan drie landen aanleggen in Z-A, omdat we voor elk land wel wat tijd willen uittrekken. Dus moeten keuzes worden gemaakt en prioriteiten worden gesteld. En daarom vraag ik om 1 naam, 1 land, dat jullie aanraden dat het past binnen het gestelde plaatje (argentinië en cuba). Het is dus vooral de twijfel tussen de landen Peru, Chili, Ecuador, Bolivia, Venezuela en Paraguay. Wij hebben voor de restmaar een beperkt beeld en geen ervaring met deze landen, dus wij zouden graag advies ontvangen van mensen met ervaring met deze landen.
gr jeroen
Paraguay? Waarom dat? Niks te doen.
En waarom niet Colombia als je ook aan Venezuela denkt? Caracas is linker dan de Colombiaanse steden hoor…
he Pablo. kijk ik weet het niet hoor, anders zou ik natuurljik niet om advies vragen. Ramon raadt Bolivia aan, welk land raad jij aan?
Maar wat is je vraag nu eigenlijk? Moet het juist voldoende lijken op Argentinië en Cuba, of juist best wel anders zijn als aanvulling? Moet het over land goed te bereiken zijn vanuit Argentinië? Hoeveel tijd en geld heb je ervoor? (Ene land is goedkoper dan het andere!) Welke tijd van het jaar ga je? (Klimaat!!) Ben je op zoek naar Andes-cultuur, of juist stranden, muziek, koloniale geschiedenis, dieren, natuur, musea, vulkanische activiteit, shamanisme???
Ervaring kan wel helpen bij je keuze maar zonder dat wij weten wat jullie leuk vinden, kunnen we alle landen wel aanraden.
Wat ik zelf doe als ik het niet zo goed weet is eerst eens wat basics lezen over elk land, bv. ik ga naar de bieb en pak van elk land een reisgids of fotoboek en ga zo af op wat mij het meest aanspreekt en binnen mijn budget past, en past bij de tijd van het jaar (geen regenseizoen). Op internet kun je ook al veel info vinden, kijk bijvoorbeeld eens bij www.lonelyplanet.com > Destinations. Daar staan per land de basics bv. highlights, klimaat, kosten, hoe makkelijk te bereizen enz.
Er is inderdaad heel veel info te vinden op het internet, meer dan alleen hier op het forum.
Ze zoeken een derde land, moeten het speciaal 3 landen zijn of mogen het meer zijn?
Wil je maar 3 landen omdat je een ticket hebt die bepaalde plaatsen in zich heeft, een round the world ticket?
Ik vind toch als je een reis gaat maken en je hebt al besloten om naar een bepaald werelddeel te gaan dan heb je ook wel een idee welke landen je graag wilt zien en waarom je die wilt zien. Ik vind het vreemd dat iemand op een forum moet gaan vragen welk land hij/zij moet bezoeken naast 2 andere landen waarvan hij/zij wel een keuze heeft kunnen maken. Dus ik zou zeggen lees wat meer over die landen die nog over zijn en maak een keuze.
Gr. Frank
Ecuador: klein, heel mooi en zeer divers met vele microklimaten en nog veel authentieke indiaanse cultuur. Jungle, vulkanen, strand, andesgebergte, nevelwoud, Galapagos, mooie steden, en noem maar op.
Peru: stuk groter en dus langere afstanden, meer oude Incacultuur, toeristischer, verder zie Ecuador plus woestijn. Even kort door de bocht.
Bolivia: schitterende natuur (zie Ecuador en Peru) plus de zoutvlakten en de bizar mooie rest van de altiplano. Meest authentieke land uit jouw rijtje en net als Ecuador niet supertoeristisch.
Venezuela: niet geweest, maar van andere reizigers gehoord dat het zeer onveilig en duur was en niet zo mooi als de andere landen.
Paraquay: niet geweest, maar er schijnt weinig te doen en te zien te zijn.
Colombia: niet geweest, maar van iedereen op mijn reis gehoord dat t het mooiste, gaafste, veiligste land was dat ze gezien hebben met de allerliefste mensen. Nogmaals, hear say.
Cuba en Argentinië zijn twee tegenpolen maar allebei geweldig. Cuba is nog altijd mijn favoriet. Ik zou op basis van mijn eigen ervaring kiezen voor Ecuador of Bolivia. Sorry, kan niet 1 los land noemen. Elk land heeft iets eigens en is te gek.
Dank je wel Eba, ik ga mij er wat verder in verdiepen in ieder geval. gr jeroen
Maar wat zijn nou je antwoorden op de vragen die andere mensen stelden? (o.a. ik)… mensen die jou willen helpen, maar dat niet kunnen zonder te weten wat je nou eigenlijk zoekt.
Het land dat ik zoek moet complementair zijn aan argentinië en cuba; oftewel, het moet anders zijn. nou zijn er heel veel landen in Z-A en hebben wij beperkte tijd, dus willen naast cuba en arg nog 1 land. En kijk Frank, wij gaan naar Z-A omdat we er nog nooit geweest zijn en het dus willen ‘ontdekken’. Dan kunnen we dus moeilijk van elk land de ins en outs al weten lijkt mij. Uiteraard gaan wij ons nog inlezen etc., maar een idee wat een mogelijke aanrader is en wat niet, helpt ons een eind op weg. Zo ga ik mij nu de moeite besparen om over Paraguay te lezen en ga ik meer aandacht aan colombia geven dan waarsch aanvankelijk.
Wij gaan in januari, dus in de zomer. Waar jullie rekening mee moeten houden is dat het een ontdekkingsreisje is, een backpackreis, waarbij we niet van te voren alles vast stellen, omdat we dat grotendeels ter plekke tegenkomen. Dus ik weet ook niet of ik in dat 3de land op dat moment zin heb in strand of inca-cultuur. Daarom is het voor jullie moeilijk een echt onderbouwd advies te geven. Ik vraag meer om een globaal idee. Dus het spijt me dat ik jullie in deze vaagheid moet laten, maar we willen gewoon ter plekke ons plan uitstippelen, zoals dat past bij een backpacktrip.
Dus ja… geef de naam van een land en een korte onderbouwing en je bent de held van de dag :slywink:.
gr Jeroen
p.s. het gekozen land zal waarschijnlijk 3 a 4 weken worden bezocht
(Geduld op)
Nou Jeroen, je hebt wel lef om hier met je 18 jaar de les te lezen aan Frank die alleen maar behulpzaam probeert te zijn. En je hebt erg geluk gehad dat Eba de moeite neemt om voor jullie uit te spellen wat al gewoon op internet te vinden is, als je zelf wat onderzoek had gedaan. (Zie mijn eerdere opmerking: Op internet kun je ook al veel info vinden, kijk bijvoorbeeld eens bij www.lonelyplanet.com > Destinations. Daar staan per land de basics bv. highlights, klimaat, kosten, hoe makkelijk te bereizen enz.)
Ja backpacken kan zijn: het avontuur opzoeken en dingen openlaten, maar waarom vraag je dan dingen hier? Dat is juist niet avontuurlijk.
Sommige dingen moet je nu eenmaal plannen vooral met afstanden zoals die tussen Argentinië en Cuba. En je kunt wel op de aanraders van één persoon afgaan (die niets weet van jullie voorkeuren) maar hoe weet je dan of je de juiste keuze maakt? (No offence to Eba, goede samenvattingen en nogmaals, ze hebben geluk dat jij die moeite neemt.) Misschien is Paraguay voor jullie juist wel precies wat je zoekt.
En dan nog zul je dingen zelf moeten uitzoeken want je gaat niet de hele weg mensen tegenkomen die de dingen gratis voor je uitspellen en uitzoeken, zoals je wel lijkt te verwachten.
Dingen van tevoren zelf lezen en uitzoeken kan ook beter zijn voor je veiligheid…
Waar jullie rekening mee moeten houden is dat het een ontdekkingsreisje is, een backpackreis, waarbij we niet van te voren alles vast stellen, omdat we dat grotendeels ter plekke tegenkomen. Dus ik weet ook niet of ik in dat 3de land op dat moment zin heb in strand of inca-cultuur. Daarom is het voor jullie moeilijk een echt onderbouwd advies te geven. Ik vraag meer om een globaal idee. Dus het spijt me dat ik jullie in deze vaagheid moet laten, maar we willen gewoon ter plekke ons plan uitstippelen, zoals dat past bij een backpacktrip.
Dus ja… geef de naam van een land en een korte onderbouwing en je bent de held van de dag :slywink:.
Mijn geduld is ook op. Jij bent de held vd dag in ieder geval niet! Je hebt nogal veel praatjes voor iemand van 18 die te lui is om zichzelf enigszins in te lezen. Ik ga het je daarom juist moeilijker maken dan makkelijker. Argentinie…Cuba slaat sowieso nergens op! Het is een erg rare, dure, onpraktische combinatie. Kom hier maar eens terug als je ingelezen bent, nagedacht, en wellicht een gerichte vraag hebt…
Hahaha, sorry, kan het niet laten om even te lachen om Pablo’s opmerking! Erg geestig.
En ik vind ook dat Jeroen niet echt de juiste mentaliteit heeft… Voordat ik ging reizen wist ik zelf namelijk wel door me vooraf in te lezen de ins en outs van Zuid-Amerika en van ieder afzonderlijk land, waardoor ik zelf heel goed in staat was mijn eigen keuzes te maken. Zo hoort het ook, lijkt me. En dan nog kun je ter plaatse van je oorspronkelijke idee afwijken en het op die manier avontuurlijk houden.
Voor wat betreft de toon die Jeroen aanslaat: dit forum is bedoeld om mensen te adviseren en van tips te voorzien, maar dan moet wel helder zijn wat je wilt weten. Als men dan de moeite neemt om ernaar te vragen, dan lijkt het me niet meer dan normaal dat je hier op een vriendelijke manier antwoord opgeeft. Ze doen het om je te helpen, dat moet je niet vergeten. Ze kunnen ook gewoon niet reageren, ze zijn je niks verplicht. Dus…
Ook na veel inlezen kun je nog vage vragen hebben en dat is niet erg, als je maar wel aangeeft wat je zelf leuk en interessant vindt, en wat je zoekt.
Zo heb ik ook wel eens ergens gepost, iets in de trant van: “Ben me aan het oriënteren op een vakantie van 4 weken naar Azië, ik ben op zoek naar een niet-islamitisch land, wil relaxen aan een strand (maar zonder veel party’s), lekker eten, wil ook mooie natuur en mensen zien, ik hou van openbaar vervoer met name treinreizen maar ook per boot of bus, niet zo van tempels en ruïnes maar wel van rituelen en markten en zien hoe de mensen leven. En is er ergens beachvolleybal te vinden? Welk(e) land(en) past het beste bij mijn wensen?”
Dus ook redelijk vaag maar wel hints waar mensen wat mee kunnen. En als mensen vragen aan mij terug stellen, geef ik antwoord.
Precies, ik denk dat Jeroen daardoor het advies van veel mensen misloopt die normaal wel reageren, maar bij dit onderwerp de moeite niet hebben genomen vanwege de te vage vraag en de luiheid van Jeroen.
En Jeroen, je zou qua mentaliteit eens een voorbeeld kunnen nemen aan Pytrik van 16 jaar:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=68596
Die heeft zelf veel voorwerk gedaan en stelt gerichte vragen, en waardeert de tijd die mensen steken in antwoorden, en reageert terug op vragen die aan hem worden gesteld.
Colombia, populairder dan ooit en helemaal in combinatie met Panama. Kijk maar eens of je iets kunt vinden over The Darian Gap.
Lees ze!
Frank
Ja, veel mensen gaan per boot van Cartagena in Colombia naar Panama (of andersom) via de San Blas eilanden. Aan de foto’s te zien een eilandengroep met paradijselijke palmenstrandjes (hoort officieel bij Panama) en nog heel puur en ongerept. Tot voor kort maakten de eilandbewoners gebruik van een wel heel bijzonder betaalmiddel: de kokosnoot! Je kunt er ook naar toe vliegen, maar zo’n bootreisje lijkt mij persoonlijk veel leuker… Gr. Eba
Dat bootreisje is duur, daarom vliegen veel mensen toch. Ook: lang (meerdere dagen) op klein bootje zonder douche enzo. Vooral mensen met last zeeziekte zien dat niet zo zitten.