Backpacken als vrouw alleen, met ervaring. Welk land?

Hoi allen,
Het begint bij mij weer te kriebelen… Ik wil op reis!
4 jaar geleden stapte ik alleen op het vliegtuig om 5.5 mnd later weer terug te keren. Ik heb toen Zuid Oost Azie bezocht (Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, indonesie, Singapore en Maleisie). Voor Azie heb ik dan niet meer zo zeer een voorkeur.
Maar welk land is dan wel leuk en niet te vergeten, te bereizen door een vrouw alleen.
Mijn eisen:

• niet te duur (max zo’n 50 euro per dag, liever minder)
  • geen erg verwesterd land.
  • veel cultuur maar ook wat natuur/dieren.
  • te bereizen met openbaar vervoer.
  • te doen als vrouw alleen.
  • ik wil zo’n 3-4 weken weg (denk ik…)

Omdat ik snap dat jullie dit niet voor mij kunnen beslissen ben ik dus benieuwd naar jullie ervaringen. Wat vonden jullier erg mooie landen en waarom. Zou het voldoen aan mijn eisen?
Kunnen jullie mij enthausiast maken?
Alvast bedankt,
Gr. Lotte

Serieus… Niemand??? Kom op, dat kan ik me niet voorstellen hoor!

Ik zit nu een beetje te denken aan de richting Cuba of Argentinie, trouwens.

Hi,
Argentinië is prima te doen als vrouw alleen. Naar mijn weten is Zuid-Amerika geen probleem.
gr. marieke

Ik ben in Kenia geweest wat ook zeker te doen is! Een vriendin van mij heeft later nog door Kenia en Tanzania gereisd… Alleen…

Dag Lotte,

Ik heb de afgelopen jaren als vrouw alleen gereisd door Nicaragua, Peru en Ecuador. Mijn ervaring is dat de mensen in Latijns-Amerika erg vriendelijk zijn.
Voor komende zomer ben ik een reis aan het plannen voor 6 weken naar Colombia.

Ik weet niet of je Spaans spreekt, maar mijn eerste reis, naar Nicaragua, ben ik begonnen met een week Spaanse les in Granada, een prachtige stad. De school heeft (Casa Xalteva, www.casaxalteva.org) voor een gastgezin gezorgd. Zo hoor je van de locals wat je wel of beter niet kunt doen.
Ik logeerde daar voor 120 dollar per week, inclusief alle maaltijden.
Verder is Nicaragua nog niet zo ontdekt door hordes toeristen, wat ook aantrekkelijk is.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Succes!

Lekker hè, reiskriebels! Je vroeg om reacties, nou je kan er een krijgen ha ha. Heb je even? :wink:

Met dat budget (ná vliegticket neem ik aan?) heb je ruim de keuze uit veel landen. Argentinië zal wel aardig aan de max zitten echter… dat is wel een duur land.

Ook ik kan Nicaragua van harte aanraden. Ik heb daar weliswaar met een vriendin gereisd maar ik heb ook veel alleen gereisd (bijv. door Brazilië en Peru, en door Tanzania, Kenia, Malawi, Zambia). Voor Nicaragua heb ik gekozen omdat dat half zo duur bleek te zijn als Argentinië (wat ik dus ook heb uitgezocht).

Nicaragua is een mooi land met divers landschap, tig vulkanen (van eentje kun je af boarden!), van strand tot bergen, van jungle tot drogere bossen en koffieplantages. De steden zijn mooi met Spaanse koloniale architectuur en nog niet heel erg verwesterd.
Mijn foto’s van Nicaragua vind je hier.
Buurland Costa Rica is vast ook heel mooi maar letterlijk twee keer zo duur, hoorden wij van iedereen die we tegenkwamen die daar ook geweest was.

Volgens mij maakt het qua veiligheid niet echt uit of je nou als vrouw alleen reist, of met een vriendin, of zelfs met een vriend. Ook stellen (en groepen) krijgen te maken met zakkenrollerij, beroving en ontvoering, net zozeer als singles. Ik heb het althans nooit ervaren als gevaarlijker. Het is alleen soms een beetje lastiger als je naar de wc moet en wel met allerlei spullen ergens zit. Maar daar vind je altijd wel wat op.

Malawi vond ik ook een superleuk en mooi land. Er is daar een 500km lang meer waarin je allerlei leuke watersporten kunt doen zoals kanoën, duiken, snorkelen enzo. Er zijn diverse mooie berggebieden waarin je prachtige wandelingen kunt maken met een gids (die je ook kunt inzetten als drager). Je zit vanuit Lilongwe ook zo in Zambia waar een van de mooiste wildparken van heel Afrika ligt: South Luangwa national park, met leeuwen, zebra’s, olifanten etc in hun natuurlijke leefomgeving.
Wat ik het allerleukst vond aan Malawi waren de mensen! Jeetje, wat een zonnige, vriendelijke mensen! Ze beginnen altijd een vriendelijk praatje en zijn op een beleefde manier nieuwsgierig, zonder meteen dingen te willen hebben van je, en uiteraard vertellen ze ook van alles over hun leven als je ernaar vraagt. In de bus reizen was echt super; elke keer kwam er weer een nieuw iemand naast me zitten en zo had ik de leukste gesprekjes. Heel vaak als ik de weg vroeg, liep een man of vrouw helemaal een kwartier mee om me de weg te wijzen, eerst dacht ik nog dat ze dan geld wilden of mij beroven ofzo, maar nee, op het eind was het steevast: “veel plezier nog in mijn land!”
Een reisverslag kun je hier lezen, onder Travel > Malawi.
Mozambique schijnt ook erg leuk te zijn met net zulke aardige mensen.

Tanzania vind ik ook een perfect vakantieland, met een wild en internationaal verleden (vooral veel van te zien op Zanzibar, bv. slavenhandel), supermooie wildparken met alle grote dieren, aardige mensen (ietsje terughoudender dan de Malawianen vond ik ze wel, maar wel heel aardig), stranden, bergen. Foto’s van 5 weken Tanzania + Kenia vind je hier.
Kenia is wat toeristischer maar ook erg mooi.

In Afrika moet je wel wat voorzichtiger zijn, of je nu man of vrouw bent. Na het donker bleef ik in de buurt van mijn hotel. Maar de zonsopgangen zijn vaak prachtig dus het was geen straf om mezelf daar als ochtendmens te gedragen (ook al ben ik thuis een avondmens).
Aan de andere kant heb ik in al die landen ook meegemaakt dat veel mensen je juist beschermen en helpen, bijvoorbeeld door mee te lopen, waarschuwingen te geven voor oplichters, of bv. een vrouw bleef naast me lopen toen ik met mijn grote backpack liep, en seinde met haar ogen als een man te dicht bij mijn backpack kwam. Ik zou er zo weer heen gaan in mijn eentje.

Ook in Brazilië vond ik de mensen superaardig maar dat zit echt wel rond die 40-50 euro per dag en is ook te groot om in 3-4 weken goed te kunnen bezoeken vind ik… of je moet je echt beperken tot een heel klein deelgebied; bijvoorbeeld Salvador, Chapada Diamantina National Park en nog wat dingen in Bahía.
Ik heb daar 6 weken in mijn eentje gereisd, ik had van tevoren Portugees geleerd en heb daar enorm veel aan gehad want in al die weken ben ik maar 1 Braziliaan tegengekomen die Engels sprak. Foto’s vind je hier. Ik vond het vooral verrassend afwisselende natuur. Ik had alleen jungle in mijn hoofd, maar het heeft ook veel grotten, watervallen, tafelbergen, en elders ook hele droge woestijngebieden, leuke steden, ellenlange stranden natuurlijk…

Peru en Bolivia vind ik ook heel boeiend. Ik vind die landen best op elkaar lijken: allebei hebben Spaans koloniaal verleden en Inca-cultuur; hoge Andes-bergen; jungle; macho-cultuur, leuke markten, mooie dieren zoals condors, lama’s, bij Peru ook zeeleeuwen en pinguins…
Peru is toeristischer; Bolivia minder; en Bolivia is net ietsje goedkoper; alleen zijn vliegtickets naar La Paz vaak wel duurder dan naar Lima. Peru heeft wel strand (maar niet echt lekkere warme schone stranden…), Bolivia niet.
Bolivia heeft een van de mooiste landschappen ter wereld (!) op en rondom de Salar de Uyuni. Een zoutvlakte zo groot als de provincie Utrecht, een knalrood (Laguna Colorada) en een knalgroen meer (Laguna Verde), metershoge cactussen op een raar ‘eiland’ midden op de zoutvlakte, bizarre rotsen à la Dalí, bubbelende moddergeisers, een hot spring waarin je kunt badderen… echt out of this world.
Een combi van Peru en Bolivia is logistiek gezien aardig goed te doen, maar dan heb je echt wel 4 weken nodig.

Voor die Spaanstalige landen geldt ook dat Spaans spreken je echt helpt om het reizen leuker en makkelijker te maken. Bijna niemand spreekt Engels. Dus als je kans ziet om hier of daar een cursus te doen…

Verder heb je natuurlijk volop andere opties… voor dat geld kun je inderdaad vast ook wel naar Cuba. En ook naar Ecuador, Colombia, Ghana, Kameroen, Ethiopië, Kenia, Tanzania…

En het ligt misschien niet voor de hand, maar IJsland vond ik ook fantastisch. Dan zou je wel in hostels of een tent moeten slapen om het te doen voor dat budget; en zelf eten koken. Maar het is zo’n prachtig land vol vulkanische activiteit, watervallen, ruige bergen, aardige mensen, meren… En afhankelijk van het seizoen ook kans om papegaaiduikers, pinguins, zeehonden, walvissen, bijzondere eenden te zien.
Het trekt ook een leuk soort reizigers vind ik: allemaal relaxte vriendelijke natuurliefhebbers en geen party-animals (zoals je in Thailand vast wel veel bent tegengekomen). Ik heb daar in mijn eentje gereisd en met een huurauto 12 dagen rondgereden, heerlijk.

En ook verrassend ‘anders’ dan Nederland vond ik Andalusië in zuid-Spanje, waar ik vorig jaar 3 weken was (waarvan 1 week Spaanse privéles in Sevilla). Het reizen is daar natuurlijk wel duurder dan in bijvoorbeeld Nicaragua, maar de vlucht is veel goedkoper. De mix van Spaanse cultuur met moorse invloeden uit het verleden vond ik erg leuk om te zien én proeven, man man wat een lekker eten… :slight_smile:

Hopelijk heb je hier wat aan!
Veel plezier met de voorbereidingen.

P.S. Het lage aantal reacties ligt er misschien aan dat je het in de Stamtafel post. Wellicht krijg je bij Algemene Vragen meer reacties. Of bijvoorbeeld in de continentenforums: Zuid-Amerika, Afrika…

Hoi Lotte,

Wat een toeval! Zonder hulp via forums ben ik naar Peru gegaan voor twee maanden. Ok, ik heb de hulp van de Spaanse school Amauta ingeschakeld zodat ik mijn eerste Spaans bij ze kon leren. Dus helemaal zonder hulp kan ik het niet noemen :wink: Peru kan ik zeker aanraden als een land voor een vrouw alleen. Ik ben zelf net klaar met mijn studie en heb ik totaal een jaar de tijd. De eerste twee maanden zitten er dus op. De eerste 4 weken ben ik met Spaanse lessen begonnen, in Cusco dus. Daarna heb ik in 4 weken het land bezocht. Zeker een aanrader en er zijn goede busmaatschappijen die een zeer goede service aanbieden voor de lange afstanden.

Op dit moment zit ik in Bolivia en vanuit Buenos Aires vlieg ik naar Azië. Wanneer jij nog advied voor mij hebt heel graag!

Sharon

Nooit aan Frankrijk gedacht??? past prima binnen 't budget! :dag:

1 like

Dat hangt er ook wel vanaf wat je precies eist qua comfort. Ik heb daar op 3 weken ±850 euro opgedaan (= 40 euro/dag), en ik ben niet eens zo zuinig geweest. Als ik een natuurpark wou bezoeken deed ik dat, ook als ik er enkel met een taxi van 20$ geraakte. Als ik te lang onderweg zou zijn met de bus, heb ik heel af en toe ook een duurder vervoersmiddel gebruikt. Maar ik heb wel bijna altijd in hostels geslapen op een dorm, en dat scheelt. Zoiets kost 8-12 euro per nacht, en soms zit er al ontbijt bij. Ik was 9 op de 10 keer trouwens aangenaam verrast over hoe die slaapzalen er uitzagen. In principe kan je je ‘basiskosten’ dus wel onder de 25 euro houden en met een budget van 50 euro per dag heb je dan nog wel wat over om leuke dingen te doen!

Maar eigenlijk doet dat er allemaal niet toe, want de topicstarter had graag wat cultuur gezien en dat heb ik daar toch niet gevonden. Geen mooie steden of dorpen gezien…San José is trouwens de lelijkste stad op aarde volgens mij, haha. Het enige echt mooie gebouw dat ik gezien heb in Costa Rica was de kerk van Cartago.

Eva

Ik bedoelde: Costa Rica is twee keer zo duur als Nicaragua. Dat zei iedereen die in beide landen had gereisd. Dus voor een hostel in Costa Rica betaal je twee keer zoveel als voor een hostel in Nicaragua. Idem voor een busreis of een tourtje. Dus voor hetzelfde, ben je 2x zo duur uit in het buurland. Toch een beetje jammer :slight_smile:

Nicaragua heeft overigens wel volop cultuur en een paar leuke mooie steden. Granada is heeft gelikte koloniale gebouwen en is opgepoetst. León is wat ruiger en aan een opknapbeurt toe maar dat vond ik het juist wel extra interessant maken, dat is een wat bruisendere stad met kunst en muziek enzo. Estelí is ook redelijk ruig (cowboyland / bij koffieplantages, pistolenholserts te koop op de markt) met ook een street art scene. Matagalpa schijnt ook leuk te zijn maar daar ben ik niet geweest.

Serieus… Niemand??? Kom op, dat kan ik me niet voorstellen hoor!

Ben benieuwd of de ongeduldige poster dit allemaal eigenlijk wel leest. :wink:

Ja, qua dingen bezoeken is dat ongetwijfeld waar, Costa Rica was belachelijk duur als het aankwam op nationale parken en dergelijke bezoeken.

Nu, voor verblijf is het natuurlijk ook gewoon goed zoeken. Zo heb ik in CR ook hostels gevonden voor 6 euro, en individuele kamers met eigen sanitair voor 12 euro (op de dagen dat ik zin had om een beetje moeite te doen). Scheelt dat zo veel met wat je betaalde in Nicaragua?

Maar goed, als ik alles dat ik tijdens die reis geleerd heb al op voorhand wist, was ik misschien ook wel naar Nicaragua gegaan hoor. Vooral omdat de steden daar inderdaad interessanter zijn. Op een gegeven moment heb je nu eenmaal genoeg bomen gezien en wil je ook wel eens een mooie stad bezoeken, haha.

Ha ha, genoeg bomen gezien… nou wat let je om alsnog naar Nicaragua te gaan (behalve dat vliegtickets aardig aan de prijs zijn)?

Ja ik vind het ook het leukst als er afwisseling mogelijk is: natuur maar ook stadjes en markten, en niet alleen maar strand maar ook groen/dieren. Grotten, watervallen en vulkanen vind ik altijd heel gaaf.

Die prijzen die je noemt voor overnachtingen waren in Nica ook wel ongeveer zo… voor ongeveer 10-15 euro hadden we prima privékamers, meestal met eigen badkamer. Voor zover ik me herinner had je voor ongeveer 3-5 euro wel een goed hoofdgerecht, de toeristische restaurants waren natuurlijk wel wat duurder dan waar de locals aten (bv. bij de Chinees, ha ha… leuke ervaring om daar ook tussen te gaan zitten). Op de markt kon je ook goedkoop eten maar wel oppassen dat alles goed gaar is.

Ohh ik zie alweer dat ik genoeg heb om uit te zoeken (helaas moet ik de komende weken even flink aan de bak qua studie, laatste loodjes van het jaar, ik zit hier nu al te spijbelen haha).
Bedankt voor de (uitgebreide) reacties. De reden waarom ik het niet onder de continenten fora had geplaatst is omdat ik het niet onder 1 continent kon zetten. Ik weet alleen dat ik niet meer naar Azie wil gaan. en zowiezo lijkt het hier een stuk rustiger dan een paar jaar terug, jammer is dat.

@sharonforest: ik vond Azie echt heel mooi. Hat alleen heel veel verwacht van Indonesie. Dat land zou ik in eerste instantie ook niet aandoen in die reis maar daar wilde ik een keer ‘los’ van naartoe. Nou ben blij dat ik het dus wel bezocht heb want na een week had ik al door dat ik daat echt weg wilde. Of dat nou kwam omdat ik toe was aan comfortabel en ik dus voordat ik naar Indonesie ging een paar dagen in het ‘westerse’ Singapore heb rondgehangen, of ik had er gewoon te veel vanverwacht dat weet ik dus niet (2 vriendinnen van mij zijn daar ook rond gaan reizen en die vonden het geweldig). Ben wel super blij dat ik vanuit Lombok de boottrip naar Komodo heb gemaakt. Echt super om op Komodo en Rinca rond te lopen en die beesten te zien. Ook heb ik heel mooi gesnorkeld tijdens die trip. En ookal was de boot erg primitief (met zijn allen op een dun matje op het dek slapen, wc, was een gat in de boot, geen stoelen ed) was het echt een super ervaring, met leuke medereizigers en leuke jongens die de boot vaarden, kookte ed.
Verder vind ik Maleisie een super land, Singapore ook.
Laos en Cambodja zijn ook zeker de moeite waard om te bezoeken en Vietnam vons ik achteraf ook heel erg meevallen na alle negatieve verhalen die ik er over gehoord heb. Vietnam is ook makkelijk met de bus te bereizen. Je kan al een route kopen zodat je van noord naar zuid of andersom kan gaan, en dat je dan in verschillende steden kan uitstappen en een tijdje kan verblijven. Of je koopt steeds alle kaartjes los (scheelt denk ik niet zoveel qua prijs, ik kocht ze steeds los). Kijk anders ook eens op mijn site die in mijn handtekening staat. Veel plezier nog!

Qua reizen in europa: Spanje lijkt me zeer mooi en dat wil ik ook nog echt een keer doen maar dan wat ‘later’ en met een auto (en niet alleen). Zelfde geld voor Italie.
Frankrijk ben ik een beetje allergisch voor, weet niet waarom, vroeger gingen wij altijd naar frankrijk (verschillende delen) maar het trekt me dus echt niet. Praat ook absoluut geen frans (kan de menukaart lezen haha nadat ik in 2x in Marokko ben geweest) en dat maakt het vrij moeilijk in FRankrijk (was mijn ervaring van jaren terug tenminste).

Over Spaans spreken: ik heb absoluut geen talen knobbel, heb vorig jaar een cursus spaans gedaan, 8 maanden elke week in avondje, maar er is weinig blijven hangen. Misschien als je het dan ook daadwerkelijk moet praten dat dat dan beter gaat? Maar ik zal dan mijn spullen nog eens goed kunnen door nemen!
Prettig weekend allemaal!

Ik kwam dit bericht weer tegen en wilde even delen dat ik besloten heb om een week naar Jordanie te gaan. Door wat tegenslagen wb mijn studie heb ik nu een stuk minder vakantie in het najaar dan gepland. Dus had niet meer tijd dan een week. Ik ben wel heel erg benieuwd en omdat ik zo kort weg kan heb ik besloten om een groepsreis te boeken.
Volgend jaar hopelijk weer wat langer en nog verder weg, maar voor 2013 kan ik weer een land van mijn lijst afstrepen die ik heel graag wil bezoeken!

Hartstikke leuk dat je naar Jordanie gaat! Als je wil, kijk ook even op het Jordanie forum voor leuke en handige tips en weetjes!

Jordanie is een mooi land! In een week tijd kun je al veel zien. Vanuit Amman kun je een taxi nemen naar Petra, onderweg kun je dan verschillende stops maken. Bijvoorbeeld, wadi mujib, dode zee, verschillende kloosters. Handig is dan dat je vanuit je hotel/hostel de taxi kunt delen, deze was rond de 80 euro. Petra was echt heel mooi! In wadi rum ben ik maar kort geweest maar zeker ook mooi.

Edit. Ik zie dat je een groepsreis maakt, dan staat de route natuurlijk al vast. Veel plezier

Hallo Lotte,

Zuid-oost Azie daar heb je al diverse landen bezocht, misschien leuk om eens totaal de andere kant op te reizen? Zuid Amerika, Argentinie heb ik gebackpacked, welliswaar niet alleen maar samen met een vriendin. Met 50 euro per dag kan je daar slapen in 3 sterren hotels (daar 4 sterren maar volgens onze maatstaven 3).

Groetjes,
Janniek