Ik ga vanaf september2 012 tot september 2013 reizen door midden en zuid amerika. Ik ben al flink bezig met de voorbereidingen, echt super.
Ik ga alleen als vrouw reizen en ik weet dat daar risico’s aan zitten.
Daarom wil ik eerst even beginnen in het rustige Costa Rica, wat, als ik het mag geloven, het veiligste land is waar ik heen ga.
Ik wil graag weten hoe andere vrouwen het hebben ervaren om alleen te reizen in Costa Rica en mijn 2e vraag: klopt het dat de caribische kust in september het droogst is? Als ik mijn footprint mag geloven wel…
Vermijd 's avonds alleen te zijn buiten dan gaat het helemaal goed komen. In het oosten van het land is het in september inderdaad beter vertoeven :dag:
Costa Rica is geen pretpark. In een pretpark heb je namelijk een atractie die zeker moet hebben gedaan, anders ben je er niet geweest. Maar dat is in Costa Rica niet zo. Dankzij de enorme diversiteit in Costa Rica, niet alleen voor wat betreft het landschap maar ook het klimaat (er zijn minstens 6 micro-klimaten in CR!) is het overal weer anders. Er is nergens iets echt het aller-mooist of het aller-zonnigst of het aller-best. Als je door CR reist en het land leert kennen zul je de grote diversiteit steeds meer gaan waarderen. Dus niet alles geloven wat Lonely Planet of Footpirint zegt, die zijn meestal commercieel bezig. Ga nou eens naar totaal onbekende plekken en je zult er nooit meer weg willen. En laat je niet alleen leiden door berichten over zon en strand. In de Sahara, daar heb je altijd zon en zand! Is ook minder ver weg.
Wat een leuke plannen! Ik ben ook van plan om naar Midden Amerika te reizen, maar dan iets later, ik zat te denken aan november. Ik ga ook als vrouw alleen (ben dan 23). Ik ben van plan om te beginnen in Nicaragua met een taalcursus Spaans, daarna door te reizen naar Costa Rica en Panama. Ik ben alleen onzeker of ik het niet eenzaam ga vinden alleen. Zijn er genoeg andere reizigers om mee op te trekken of een stukje mee samen te reizen?
Jouw plan lijkt me ook leuk, jij gaat dus een jaar? En waar ga je heen na Costa Rica? En waar ben je op dit moment mee bezig qua voorbereidingen? Ik heb nog geen idee…
Als je naar hostels gaat, dan ontmoet je genoeg mensen. Je bent dan bijna nooit alleen. Zo ga ik het ook doen. Soms wel lekker een kamer voor mezelf boeken om wat bij te slapen en wat privacy.
Na Costa Rica ga ik naar Mexico, Peru, Brazilië en dan 5-6 maanden wonen in Colombia.
Wat jij gaat doen klinkt ook erg leuk :cheer:
Qua voorbereidingen is er veel te doen en hangt er ook vanaf of je nog thuis woont of niet. Ik ben nu bezig met het maken van een soort voorbereidingsmap en via Joho.nl en deze website en aroundtheglobe.nl kun je al veel tips vinden over waar je allemaal aan moet denken.
Succes met alles en alvast heeeeeeeel veel plezier :vak02:
@LaLoquita:
Leuk zeg dat je zon lange tijd gaat! Stoer ook, zo lang in je eentje! Waarom heb je gekozen voor Colombia om daar te gaan wonen? Ga je daar ook werken?
Ik hoop gewoon om veel mensen te ontmoeten gedurende mn reis en daarmee op te trekken. Ik wil veel zien van de natuur van Costa Rica en de andere landen. Ik wil wel beginnen met een talencursus Spaans om me een beetje te kunnen redden in het spaans en om misschien al wat mensen te ontmoeten. Ik hoop dat ik het naar mn zin ga hebben en me niet eenzaam ga voelen…Ik wil heel graag op reis maar heb nog een beetje twijfel daarover, moet even overtuigd worden dat dat geen probleem is…al ben ik wel open en spontaan.
Nog een vraagje: is het aan te raden om vantevoren een talencursus te boeken (ik wil dat doen in Nicaragua) of om dat ter plekke te regelen?
Ik heb voor Colombia gekozen, omdat ik daar geboren ben
Ik wil daar of iets met vrijwilligerswerk gaan doen of betaald. Ik zou zeker als ik jou was de talencursus van tevoren boeken.
De twijfel is niet erg, maar ik zeg gewoon DOEN :cheer: Zorg dat je goed voorbereid bent en dan go with the flow!! Ik ben 10 jaar ouder dan jij en ik ben blij dat ik het nu alsnog ga doen!
Spaans leren is echt aanbevolen, want veel mensen in midden en zuid-amerika spreken geen engels.
Oh dat is leuk zeg, spreek je de taal al? Heb je er lang gewoond vroeger? En heb je die wens al lang om dit nog eens te doen?
Ja ik ga t ook gewoon doen. Krijg alleen in mn omgeving van sommige mensen geen positieve reactie. Ze vinden het gevaarlijk, zeker omdat ik alleen ga en snappen niet waarom ik dat wil… Je kan toch hier ook spaans leren??
Ga maar beginnen met wat reisboeken aan te schaffen en me in te lezen. Ik struin ook alle fora af op internet en vraag rond in mn omgeving. Misschien is zon map aanleggen wel een goed idee ja!
Ik wil ook rond die tijd (oktober) in m’n eentje door midden/zuid amerika reizen.
Wil ongeveer een half jaar weg blijven maar heb verder nog geen planning.
Wie weet komen we elkaar nog ergens tegen!
Ik ben nu vooral aan het onderzoeken in welke landen het veilig is om alleen te reizen en welke gebieden je beter kunt vermijden.
Ik wil ook beginnen met een cursus spaans omdat je dan vaak direct een aantal mensen leert kennen waar je de eerste periode mee op kunt trekken. Dat lijkt me een redelijk stabiel begin.
Wat leuk! Je plannen zijn dus bijna dezelfde als de mijne! Maar wil jij een half jaar gaan en ik maar een paar maanden.
Ik wil ook goed kijken wat te doen is qua veiligheid…
Ja misschien komen we elkaar tegen, al denk ik dat er meer nederlanders zijn! Jij bent 23 begrijp ik?
Ja klopt, ben nu 23 en als ik ga reizen net 24.
Zoals het er nu uit ziet wil ik rond 20 oktober vertrekken, net na alle festivals.
Ik ben nu op zoek naar een begin land en een goede taalcursus, het liefst 1 waarbij ik bij een gezin kan verblijven.
Wat is jouw reden om te beginnen in Nicaragua?
Oke! Mijn reden om te beginnen in Nicaragua is eigenlijk voornamelijk omdat taalcursussen daar het goedkoopst zijn. Ook las ik dat er veel jonge reizigers zijn daar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik liever in een hostel verblijf denk ik. Ik vind het leuk om andere reizigers daar te ontmoeten. Wat zijn jouw andere opties als het gaat om het beginland?
Nicaragua is relatief gezien het veiligste land van Midden-Amerika, waar je als vrouw prima alleen kan reizen, mits je natuurlijk wel je gezonde verstand gebruikt. Daarnaast is het een heel goedkoop land om te reizen en te verblijven. En de mensen spreken hier gemiddeld langzamer en duidelijker Spaans dan in de buurlanden. Populaire steden om een taalcursus te doen zijn Granada, León en San Juan del Sur. Voor meer Nica info: Nicaragua
Mijn plan is inmiddels ook om in Nicaragua te beginnen. Ik heb een taalschooltje gevonden waar ik graag spaanse lessen zou willen volgen.
Dat wil ik een maand gaan doen (wel bij een gastgezin omdat bekend is dat je het dan het snelste leert) Daarna wil ik nog 2 weken wat mooie plekken/steden bezoeken en in hostels verblijven om andere reizigers te ontmoeten. Vanuit daar wil ik naar Costa Rica en daarna zie ik wel weer verder.:wereld: