Costa Rica - ... - ...

Hoi allemaal!

Ik ben Fleur, 17 jaar en doe volgend jaar eindexamen. Ik spaar al een aantal jaar om in het jaar na mijn examen te gaan reizen. Een van mijn voornaamste doelen is het leren (spreken) van Spaans. Ik zou later graag twee moderne vreemde talen goed willen kunnen spreken, te weten Engels en Spaans, ook met mijn vervolgstudie in het achterhoofd. Graag zou ik een cursus van 2 maanden willen doen. Ik zit telkens met Costa Rica in mijn hoofd: dit lijkt me een machtig mooi land, klein, prachtige natuur, etc. Heeft iemand ervaring met een verblijf van 2 maanden of langer hier of misschien wel een cursus Spaans? Misschien is het wel helemaal niks en zeggen jullie: Begin lekker in Spanje (bijv. Barcelona) en vertrek daarna naar het ‘ruigere’ Zuid-Amerika.

Ik zal nog iets vertellen over mijn reiservaring: op mijn 5e heb ik een jaar op de Antillen gewoond. Daarnaast heb ik vooral veel gereisd in Europa, met name stedentrips. Ik ben een ervaren vlieger. Ik heb redelijk wat contacten in het buitenland: familie in Australië en Alaska, vrienden in Italië, Bulgarije, Indonesië, kennissen in Israel, Ijsland, etc. Deze zomer vertrek ik voor 3 weken zonder ouders naar Israel, met een groep jongeren van over de hele wereld (geen religieuze achtergrond, wordt georganiseerd door een stichting vergelijkbaar met The Rotary). Volgend jaar zou ik graag Peru aanvragen en daarna doorgaan naar Costa Rica. Ik heb, zoals jullie vast wel begrijpen, geen groot budget: het wordt dus backpacken.

Na Costa Rica zou ik nog wat door Zuid-Amerika willen reizen, bijvoorbeeld El Salvador en Nicaragua. Zijn dit landen die makkelijk te bereizen zijn alleen? Of is een (internet)maatje zoeken verstandiger? Ook wil ik tijdens mijn verblijf in Costa Rica (als dat doorgaat, als…) wat werken. Tips daarover zijn uiteraard ook te allen tijden welkom!
Daarna zou ik de grote oversteek naar Azië willen maken: Beginnen in Australië, familiebezoek, dan naar Indonesië en wellicht nog Thailand. Als afsluiting zit ik denken aan Jordanië/weer Israël: dat hangt ook af van hoe het komende zomer bevalt en wie ik allemaal ontmoet.

Dit is mijn droomreis, waar ik het grootste gedeelte van de dag over fantaseer (oké, dat is overdreven, haha). Het is wat vroeg van tevoren, maar ik wil mezelf het plezier van de voorbereiding zo lang mogelijk gunnen en kijk als een gek vooruit naar m’n eindexamen! Ik ben benieuwd wat jullie ervaren reizigers zeggen: onrealistisch, te duur, gevaarlijk, niet uitvoerbaar wat betreft weersomstandigheden (daar heb ik nog helemaal niet over nagedacht…)? Waarschijnlijk zal mijn droomreis nooit zo worden als ik me inbeeld! Alle tips zijn welkom, wb verblijf, werk, cursus, etc.

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Groetjes,

Fleur

Hoi Fleur,

Wat een toffe plannen!
Ik heb 3x gereisd in Latijns Amerika (Chili, Bolivia, Peru (2x), Nicaragua) en een keer in Spanje (met Spaanse privéles). En nog allerlei andere reizen, o.a. een jaar rond de wereld. Erg gaaf, en verslavend. :slight_smile: Je leert jezelf goed kennen, en het is verfrissend en leerzaam en inspirerend om andere culturen mee te maken. Ook maak je natuurlijk wel nare dingen mee, het kan vrij intensief zijn.

Inderdaad kun je Spaans het snelst leren door je onder te dompelen in een land waar ze Spaans als voertaal hebben. Houd er wel rekening mee dat ze in Latijns Amerika iets anders Spaans spreken dan in Spanje. Bijvoorbeeld de vorm voor ‘jullie’ gebruiken ze daar nooit; dan zeggen ze de vorm voor ‘u’ (meervoud), dus Ustedes. Ik weet niet met welk doel je Spaans wilt leren… gewoon om tijdens toekomstige reizen te kunnen gebruiken? Of wil je in Spanje gaan wonen en werken en echt goed ‘Spanje-Spaans’ spreken?

Als het gewoon voor reizen is, dan kun je best wel in Midden- of Zuid-Amerika een cursus doen en het daar leren. Ik ben ook daar begonnen (zelfstudie) en heb later les gehad in Spanje en dan pak je die verschillen snel genoeg op.
Overigens is Barcelona juist geen goeie plek als je Spaans (Castellano) wilt leren want de meeste mensen spreken daar Catelaans (Catelán). Ik zou je Sevilla van harte kunnen aanbevelen en ken daar ook een leuke, heel goede lerares. Maar er zijn zat andere leuke plekken.

Als je weinig geld hebt, moet je je wel even verdiepen in de kosten van de verschillende landen in Latijns Amerika. Die lopen nogal uiteen van land tot land. Zo is Costa Rica bijvoorbeeld twee keer zo duur als Nicaragua! Wel raar hè, als buurland. Maar dat hoorde ik tijdens mijn Nicaragua-reis van iedereen die in beide landen had gereisd.
Dus misschien is Nicaragua en handigere plek om te kiezen om twee maanden te zitten.

Ik kwam in Nicaragua ook aardig wat buitenlanders tegen die daar in een hostel werkten. Ik weet niet hoe makkelijk dat te regelen is, en of je dan eerst vloeiend Spaans moet spreken.
Ik vond León in Nicaragua een superleuke stad (bruisend, beetje ruig met koloniale architectuur maar op veel plekken aan een verfbeurt toe, veel live muziek en kunst, veel jongelui, zowel Nicaraguanen als expats als toeristen), en Granada ook (mooie opgepoetste koloniale stad, iets meer pensionado’s uit de VS en Canada).

Latijns Amerika is inderdaad wel wat ruiger dan Europa. Je moet dus wel alert zijn en ‘streetsmarts’ hebben. Je valt veel meer op als toerist, waar je in Europa nog wel kan doorgaan voor ‘local’. En de verschillen in rijkdom zijn groter, dus je bent wel een populair doelwit. Maar als je geen domme dingen doet, moet je daar prima kunnen reizen, ook als vrouw alleen.
Het is niet automatisch veiliger als je met iemand samen reist, vind ik. Ook dan kun je beroofd of overvallen of ontvoerd worden. En het lijkt mij altijd lastig om een reismaatje te vinden dat je nog niet kent, maar met wie het dan genoeg moet klikken om wel maanden mee op te trekken. Ik vind het handiger om gewoon ter plaatse leuke mensen te ontmoeten en gewoon te zien hoe het loopt… soms reis je stukken samen, soms niet.
En als je Spaans wilt leren, moet je juist proberen om zo min mogelijk om te gaan met toeristen waarmee je weer vervalt in Nederlands of Engels spreken. Probeer zoveel mogelijk om te gaan met Spaanstaligen.

Je zou ook eens voor advies langs kunnen gaan bij (of eerst op de site kijken van) Joho.nl. Die bemiddelen ook voor werk en cursussen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Succes en veel plezier met alle voorbereidingen.

Bijna iedereen die ik in Costa Rica tegenkwam, die Spaanse les hadden gevolgd, hadden dat in Nicaragua of in Guatemala gedaan. Reizen in Costa Rica kan je zeer schappelijk houden qua prijs (als je een beetje moeite doet), maar ik vrees dat lessen volgen en/of verblijven in een homestay een héél pak duurder is in CR, terwijl de kwaliteit niet noodzakelijk beter is.

Ik zou er dus voor opteren om die lessen in een ander land dan CR te volgen, zodat je wat extra geld overhoudt voor het rondreizen zelf, dan kan je af en toe ook al eens iets duurders doen. (Want niets is zo vreselijk dan in een ver droomland zitten, en bepaalde dingen te moeten laten schieten omdat het niet in je budget past.)

Waarom wil je eigenlijk zo veel (ver uit elkaar liggende) plaatsen aandoen? Is het niet goedkoper om je te beperken tot 1 werelddeel zodat je niet te veel geld moet uitgeven aan intercontinentale vliegtickets? Of heb ik het verkeerd begrepen en wil je meerdere losse reizen maken over de komende jaren?

In ieder geval: veel plezier nog met het plannen van je droomreis! Het zal ongetwijfeld een geweldige ervaring worden.

Negeer die derde alinea in mijn post maar al. Ik was even uit het oog verloren dat we in het wereldreis-forum zitten. Verklaart waarom je graag ver uit elkaar liggende landen in één reis wilt bezoeken. Slim, Eva, heel slim…

Hoi Cecilia,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik was er tijdens het rondkijken op deze site inderdaad achtergekomen dat Costa rica twee keer zo duur is als Nicaragua. Toen ik ging kijken naar de kosten van een taalcursus in beide landen bleek dit inderdaad ook zo te zijn. Erg merkwaardig inderdaad, maar het is niet anders. Nicaragua is, net als Costa rica, ook een land geweest dat altijd tot mijn verbeelding heeft gesproken (hetzelfde geldt voor Cuba trouwens). Mijn doel met het leren van Spaans is tweeledig: ten eerste inderdaad om het tijdens reizen te kunnen spreken. Ten tweede is het, gezien mijn toekomstdromen op het gebied van werk, erg voordelig en handig om twee moderne vreemde talen goed te beheersen (ik zou graag de buitenlandjournalistiek ingaan later). Leon leek mij inderdaad een erg leuke plek, heb wat beelden gezien en dingen gelezen over hoe het daar is en het spreekt me erg aan. Wat betreft het laatste: dat is inderdaad de reden dat mijn ouders (ik ben tegen die tijd 18,5) graag willen dat ik de taalcursus vooraf vastleg etc etc. Uiteraard zijn de gevaren tijdens het reizen datgene dat ik het meeste vrees, maar aan de andere kant: als je het nooit durft, kom je ook nergens!

Haha! Maar ik kan er alsnog wel antwoord op geven: ik hoop niet te veel uit te hoeven geven aan vliegtickets, gezien mijn vader in de luchtvaart werkt en ik dus met veel maatschappijen goedkoop kan vliegen. Vandaar dat ik hoop dat ik dit kan doen binnen mijn budget!

Ja, ik vind veel plekken op de wereld leuk maar bij León kreeg ik ook echt zin om er een paar maandjes te wonen. En dat heb ik niet zo vaak.
(Maar ik ben te blij met mijn leven in Amsterdam om dat ook daadwerkelijk te gaan doen… heb vroeger wel periodes in buitenland gewoond… dus daarvoor hoef ik het niet te doen… maar bij wijze van spreken, zou ik er dus makkelijk kunnen wonen.)
Nicaragua is heel divers, heeft jungle maar ook hoger gelegen bossen die daardoor een andere vegetatie hebben. En natuurlijk tig vulkanen!
Over Costa Rica schreef onlangs een reiziger dat ze zat te snakken om cultuur en nou wel weer genoeg bomen had gezien, ha ha. In Nicaragua vind je een mooie mix van natuur en cultuur.

Over die gevaren: ja, ik wil niet zoals veel mensen hier op het forum doen, de gevaren bagatelliseren. Veel mensen roepen: “is prima te doen hoor”, zonder enige nuancering. Er is zeker wel veel diefstal (vooral stiekem of snel in het voorbijgaan), en soms geweld. Dus je moet wel je gedrag daarop aanpassen.
Ik snap ook wel dat je ouders zich zorgen maken en misschien moet je duidelijk met ze afspreken hoe vaak je contact opneemt enzo.
Het kan ook helpen als je samen met hen eens wat reisblogs van anderen doorneemt, of misschien mijn foto’s laat zien. :slight_smile: Dan krijgen ze al veel meer een beeld bij hoe het leven daar eraan toe gaat.

Als je de taal spreekt, helpt dat ook al een stuk. Je weet dan beter wat er om je heen gebeurt, en kunt sneller hulp vragen aan mensen. Ze zullen je dan ook sneller een beschermende neiging over zich heen krijgen (omdat ze contact met je hebben gehad, in plaats van dat je een anonieme toerist bent).

Maar tegelijkertijd geldt ook: wat is veiigheid? Ik haal vaak de Bijlmerramp aan als ultiem voorbeeld dat je nergens echt veilig bent. Ook als je ‘veilig’ thuis een trui zit te breien, kan er een vliegtuig je huis in vliegen. En als je de cijfers over verkeersdoden in Nederland opzoekt, durf je ook geen auto, bus of trein meer in te stappen. Om niet te spreken van verkrachtingszaken in NL, België, Oostenrijk… En bijvoorbeeld in Rome en Napels moet je ook ontzettend opletten voor tasjesdieven en zakkenrollers, en in Amsterdam ook.

Kortom, ken de gevaren en pas je gedrag erop aan, wees gezond alert op wat er om je heen gebeurt zodat je het door hebt als iemand je volgt (ga dan gewoon even in een etalage staan kijken of een winkel in), draag geen sieraden en loop niet te koop met dure spullen, maar wees ook weer niet paranoïde. Foto’s maken kan best, maar hou wel het bandje om je pols en let even op (bij de vriendin met wie ik reisde, is haar toestel uit haar hand gegrist door een fietser terwijl ze een foto maakte, midden in León overdag… maar ook in Amsterdam zijn de laatste tijd meer straatroven, dat gewoon iemands koptelefoon van zijn hoofd gerukt wordt zelfs…). Buiten de steden is het ook al een heel stuk rustiger en kun je zonder enige zorgen je camera tevoorschijn halen of om je nek dragen. Zorg dat je je geheugenkaartjes ergens anders bewaart en maak regelmatig back-ups bv. op USB-sticks of online.

De oorlog is alweer een tijdje geleden, maar nog wel vers in het geheugen van de mensen, en interessant om over te horen.

Wat relaxed dat je goedkope vliegtickets kan regelen trouwens! Geweldig…