Argentinië - ..... - Cuba: welk land in Z-A op de puntjes??

Kan ik inkomen! Ik zou dat mezelf ook niet aandoen als ik vantevoren wist dat ik last had van zeeziekte. Weet je toevallig ook wat de gemiddelde prijs is van zo’n boottocht op een niet al te luxe boot (zou hem zelf namelijk wel graag doen binnen nu en pak m beet twee jaar)?

Moet ik je even naar een ander forum verwijzen. Heel uitgebreide info!

ps. Ik ben El Niño op dat forum :-).
ps2. Ik ben in Colombia geweest, maar heb de Caribische kust toen overgeslagen. Panama/Noord Peru staat ook op mijn lijstje :slight_smile:

Dat is idd goeie, uitgebreide info! Dank je voor de verwijzing! Mocht je t.z.t. tips over Noord-Peru willen, laat maar weten. Ben op een paar geweldige plekken geweest daar.

Hahaha El Niño, nou met dank aan jou (of je broertje) kon ik in 1998 niet van Peru naar Ecuador reizen omdat je de weg had kapotgemaakt met al je overstromingen! :wink:

En oh jee, weer een nieuw forum ontdekt… verslavend…

Oh, sorry…ik bedoelde natuurlijk Panama/Noord** Colombia** :-). Noord Peru ben ik zelf ook geweest (Mancora, Trujillo, Huaraz).

ps. Ik neem aan dat je Eva heet (spreek je hetzelfde uit in t Spaans :-))?

En zijn jullie trouwens wel eens in Haïti geweest? Op de een of andere manier trekt mij dat wel.

Sorry Cecilia, haha. Ja, andere is ook leuk forum. Vooral het reiscafe/de huiskamer is daar beter. Voor de ZA dingen zit je hier op zich beter.

RE Haiti. Nope, ikke niet.

Ja, ik heet Eva, aangenaam… :-). Jammer dat je Chachapoyas en de ruïnes van Kuelap gemist hebt! Trujillo en Huaraz vond ik ook heel gaaf.

Haïti niet geweest. Waarom trekt je dat, Cecilia?

We wijken wel behoorlijk van de oorspronkelijke topic af trouwens…

Groetjes

En ik Cécile :slight_smile: maar in het Lonely Planet forum gaf ik jaren geleden eens uit naam Cécile antwoord op een vraag van een vrouw die vroeg of Peru wel veilig was voor vrouwen, en kreeg een heel boze reactie zo van: “Wat weet jij er nou van als man!” hahahaha!!
Dus sindsdien heet ik op internet ‘Cecilia’, kunnen daar in ieder geval geen misverstanden over ontstaan. (Maar die reactie was wel wat overdreven want ook mannen zien en horen om zich heen heus wel hoe reizende vrouwen het er vanaf brengen.)

Ja ach beetje off-topic in een anderszins gestorven onderwerp…
Ik heb een onverklaarbare fascinatie voor landen waar vroeger veel Afrikaanse slaven heen zijn getransporteerd en dus nu hun nakomelingen leven. Haïti is er een van. Suriname en de Antillen natuurlijk ook, wil ik dus ook ooit heen. In Brazilië heb ik ook expres het noorden opgezocht.
Heb overigens eenzelfde onverklaarbare fascinatie voor de huidige Afrikaanse migratiestromen naar Europa en kan me erg opwinden over dichte grenzen en de term ‘illegaal’. In mijn ogen is geen mens illegaal, al snap ik ook wel dat grenzen niet 100% open kunnen, maar goed nu gaat het wel heeeeel erg off-topic :).

Ja, Noord Peru ben ik een beetje te snel doorheen gegaan. Wellicht een optie om daar ooit nog eens heen te gaan. Dat zijn er op zich weinig in ZA, want afgezien van het hoekje met Suriname enzo, ben ik op Venezuela (te link?) en Paraguay (niks te doen/zien) na overal geweest :-).

Ik vind Cécile op zich wel meevallen. Er zijn mannen die Dominique heten. Dat vind ik pas verwarrend :-).

Cécile: dan vond je Salvador de Bahia zeker heel interessant?

http://zulysbackpackershostelpanama.webs.com/sailboatstocolombia.htm

There is several PRIVATE SAILBOATS doing the trip Panama-Cartagena. All of them charge between US$ 325 and US$ 385. depending on size of boat and on-board services !!!Maybe at first sight this looks like a lot of money but remember that the trip usually takes 4-5 days and includes a 2-3 day stopover in the San Blas Islands, 3 meals a day and immigration fees-in other words it is not just the trip to Cartagena it is also an all inclusive vacation in PARADISE!!!- Nevertheless there is no fix timetable which means that sometimes there are 3 boats a week whereas other times of the year there is only one boat per month or no boat at all (especially from January to April when the sea is pretty rough and the winds and currents are pretty strong).

Thanks! Ook erg handig om te weten dat er in bepaalde maanden soms helemaal geen boten gaan!

Klopt! Ja, en wat denk je…die boten gaan nou net niet in het hoog/droge seizoen! Ingewikkelde seizoenen daar :-). Ik heb het idee dat je misschien beter in het laagseizoen kan gaan, en dan gokken dat het niet al teveel regent…

Ja, dat bedacht ik mij ook. Maar Panama schijnt het hele jaar door vrij nat te zijn en in die maanden heb je inderdaad nét kans op wat droger weer. Ik zou zeggen: gokken op bijv. eind november/december. Doe ik sowieso vaak: landen bezoeken tijdens of vlak voor de overgang van laag (oftewel regenseizoen) naar hoogseizoen. Is meestal rustiger en goedkoper, het is er nog heerlijk groen na alle regenval en tot nu toe heb ik bijna altijd geluk gehad met het weer. En anders: lang leve de regenponcho! In Nederland zal het in die periode bovendien niet veel minder regenen. :slight_smile:

Weet je wat ook leuk is? Oktober is de ultieme regenmaand in Cartagena. Dus is er haast niet meer uit te komen wanneer je moet gaan!?

Het hoogseizoen voor tripje Panama/Noord Colombia is dus Dec-maart ofzo. Maar dan gaan die boten niet. Rond Juli is de luchtvochtigheid erg hoog, en in Oktober/November moet je dus eigenlijk weer niet naar Cartagena…

Ja zeker, maar het hele noordoosten wel. In São Luís hadden ze bijvoorbeeld wel een mooi cultureel centrum waar allerlei Braziliaanse feesten en kleding werden tentoongesteld met foto’s en uitleg en kostuums, daarin zag je ook wel veel Afrikaanse invloeden terug. Ze hadden er ook tig kerststallen, waarvan de meeste zwarte Jezuskindjes en Maria en Jozef hadden.
En gewoon heel mooi om de mensen te zien, al die mixen van Portugees, Afrikaans, indiaans, andere Europese landen (ook diverse blonde Brazilianen ontmoet).
En natuurlijk overal genoten van capoeira en de muziek.

Ik stem op Bolivia en Colombia!