Hoi,
Van de landen die jij noemt heb ik gereisd door Bolivia, en Colombia. En 2x Peru, waar je waarschijnlijk doorheen komt op je weg naar Colombia.
Ik snap dat die trekking naar Ciudad Perdida je aantrekt en hoorde ook van veel mensen dat die heel mooi is. Ik ben zelf niet zo’n hiker en al helemaal niet in 30 graden klamme hitte! Ha ha… dus ik heb die niet gedaan.
Maar het is inderdaad wel heel erg ver om reizen voor één highlight. Het ligt ook nog in het uiterste noorden van Colombia wat dus enorm veel bus-uren vergt, of een vlucht. Als je binnen Colombia vliegt moet je denken aan minstens 90 euro (vanaf het zuiden), of misschien 70 euro van Bogotá naar Santa Marta.
Maar vliegen van bijvoorbeeld Lima naar Bogotá is US$500. Heb ik uitgezocht omdat ik misschien een vriendin in Peru wilde opzoeken terwijl ik in Colombia reisde. Vliegen over grenzen heen is extreem duur in Zuid-Amerika. Vaak loont het qua kosten om een binnenlandse vlucht te nemen tot een plaats dichtbij de grens, dan per bus de grens over, dan weer een vlucht. Maar da’s natuurlijk wel meer gedoe.
Wel zijn andere trekkings in Colombia ook heel erg mooi, bijvoorbeeld bij Cucuy kun je een ronde lopen van 5 dagen door mooie bergen en langs meren. Zelf heb ik een dag gewandeld in de Valle de Cocora dat vol bizar hoge wax-palmbomen staat en mistbossen heeft.
Maar ik weet zeker dat er ook in Bolivia mooie trekkings zijn. Weer niet uit eigen ervaring maar van horen zeggen. Bijvoorbeeld vanuit het dorp Sorata kun je een meerdaagse trekking doen naar een gletsjer.
Naar Machu Picchu lopen ook andere trails dan de Inca Trail. En je schijnt in de Cordillera Blanca bij Huaraz mooi te kunnen hiken. Ook in de Cañon del Colca bij Arequipa in de buurt schijn je mooie hikes te kunnen maken, daar kun je ook condors zien en in een hot spring badderen.
Ga eens naar de bibliotheek en kijk in de reisgidsen van Bolivia en Peru, daarin staat altijd wel een speciaal hoofdstuk over outdoor activities, en welke gebieden mooi zijn voor trekkings. Of google eens in het Engels op ‘hiking in bolivia’, ‘trekkings in bolivia’, en dat soort dingen.
In Peru stikt het overigens van de ruïnes van de Inca’s, de Chanka’s en andere volkeren. Bijvoorbeeld rondom Cuzco is nog veel meer dan alleen Machu Picchu; rondom Ayacucho ook veel; en bij Chavín de Huantar zijn interessante ruïnes van ver voor de Incatijd.
Je budget vind ik moeilijk te beoordelen omdat ik niet goed weet hoe duur Argentinië is, wel duur heb ik begrepen, en Buenos Aires dan nog duurder.
Colombia vond ik ook behoorlijk prijzig!! Wel twee keer zo duur als Peru. Vooral de bussen tikten aardig aan qua kosten. Grote afstanden, en niet zo heel goedkoop. Ik was per dag gemiddeld wel €40 tot 45 kwijt voor eten, slapen, reizen.
Bij het leren van Spaans kun je je afvragen of Argentinië de handigste plek is omdat ze het daar vrij binnensmonds spreken en allerlei letters inslikken.
Ik was ooit in november-december 1997 in Bolivia, we hebben wel aardig wat regen gehad, vaak in de middag, maar niet onoverkoombaar.
Wat je zegt over ‘de mooiste regenwouden’ in Colombia: zelf vind ik regenwoud overal een beetje hetzelfde. Meestal gewoon volop groene hoge bomen (waar bijna geen zon doorheen komt) en lage begroeiïng, je ziet amper dieren maar hoort er des te meer, het is heet en klam. Vaak doe je delen per boot en dan zie je soms iets meer dieren bijvoorbeeld een kaaiman, schildpadjes.
Voor de kenner groeien er misschien in het ene regenwoud net andere planten dan in het andere, maar voor een leek is het volgens mij gewoon groen, groen groen. In Bolivia is het het goedkoopst om naar het Amazonegebied te gaan.
Maar vaak zijn de niet-Amazone natuurgebieden / national parks interessanter qua dieren zien en afwisseling van landschap (zoals ik al Cucuy in Colombia noemde, maar zo schijnen de pampas in Bolivia ook interessanter te zijn dan puur regenwoud).
Kortom… Colombia vind ik erg ver om en is ook een aanslag op je budget, maar zeker een mooi land (hier mijn blog). Maar eerlijk gezegd zou ik je aanraden om het bij Bolivia (en eventueel Peru) te houden, dat is goedkoper, en minstens zo mooi en interessant en veelzijdig. Als je je even verdiept in die natuurgebieden en national parks, kun je daar ook zeker mooie trekkings maken, al dan niet naar ruïnes.
Hopelijk heb je hier wat aan.
P.S. Ik lees nu pas Sander’s reacties. Ja als je 6 maanden zou kunnen gaan, zou ik dat ook aanraden! Maar let wel erg op hoeveel dagen je in welk land doorbrengt en hoeveel je daarvoor moet budgetteren. De verschillen zijn groot (bv. Argentinië en Colombia ongeveer twee keer zo duur als Bolivia).