+/- 4 maanden, Argentinie-Bolivia-Colombia

Hallo allemaal,

Ik wil graag jullie advies vragen. Ik heb al wat rondgelezen hier en informatie gevonden, maar blijft lastig om keuzes te maken.

Ik wil vanaf september of oktober naar Zuid-Amerika gaan. Ik heb nu een periode van ong. 4 maanden in mijn hoofd, maar ben nergens aan gebonden, dus langer (of korter) kan ook. Ik heb een budget van ong. €10.000. Ik heb bedacht om 3 weken in Buenos Aires een taalcursus te doen, vervolgens nog wat door Argentinië te reizen en dan naar Bolivia te gaan. Daarna wilde ik naar Colombia, maar gezien de afstand weet ik niet of dat heel handig is.

Bovendien zit ik een beetje met de seizoenen. Met deze planning zou ik rond november in Bolivia zijn, wanneer daar het regenseizoen is. Heeft iemand daar ervaring mee? En ik heb gelezen dat je Colombia het best vanaf december kan bezoeken i.v.m. regen, iemand hier ervaring mee?

De redenen om voor Bolivia en Colombia te kiezen zijn vooral de natuur. Colombia trekt me ook aan vanwege ‘de verloren stad’ (de minder toeristische versie van Machu Picchu) en omdat ik heb gehoord dat hier de mooiste regenwouden te vinden zijn. Maar als iemand een andere mening toegedaan is, hoor ik die graag! :slight_smile:

Hoop dat jullie me willen adviseren! :slight_smile:

Groetjes!

Mooie plannen! Als je toch de mogelijkheid hebt, zou ik er voor kiezen om 5 of 6 maanden te gaan. Met je budget is dat prima mogelijk. Dan heb je ruim de tijd om ‘rustig’ van Buenos Aires naar Bogota te reizen, en gaandeweg te bekijken wat je zoal wilt gaat doen. Dan zou ik Peru en Ecuador zeker niet overslaan (je komt er toch langs).

Ik begrijp dat je je hebt gefocust op een aantal dingen die je zeker wilt zien. Mijn ervaring is, dat als je eenmaal daar bent, je zoveel mooie belevenissen van andere reizigers krijgt te horen, dat je op nieuwe ideeën wordt gebracht qua precieze invulling van je reis. Daarom is een globale reisroute zeker aan te raden, zodat je flexibel bent en niet te veel vast zit aan tussendoor geboekte vluchten e.d.

Wat seizoenen betreft, november in Bolivia is geen probleem. Het is regenseizoen begint weliswaar, maar het is minder erg dan in januari/februari. En dan nog hangt het heel erg van de plaats af waar je bent. Echt verregende dagen zul je op de Altiplano nauwelijks hebben, het zijn meer buien, vaak aan het eind van de middag. In het regenwoud kan het altijd regenen, maar je kunt hartje regentijd ook zomaar een paar zonnige dagen hebben. In Colombia was ik eind november/december, en heb mijn hele reis vrij veel regen gehad. Aan de noordkust begint dan wel het droge seizoen. Maar goed, dichter bij de evenaar merk je steeds minder van de seizoenen.

De 5 daagse trekking naar Ciudad Perdida in Colombia is absoluut de moeite waard, de tocht is avontuurlijk en gaat door prachtige natuur. De beleving zit 'm naar mijn mening in de tocht zelf, door een zeer geïsoleerd en ondoordringbaar gebied, waar je alleen lopend kunt komen en waar de Koguï indianen leven zoals ze al eeuwen doen. De ruïnes zelf zijn niet heel indrukwekkend om te zien, vond ik. Niet zo magisch als Machu Picchu, dat echt wel de moeite waard is, ondanks de vele toeristen die in de loop der dag aankomen (als je heel vroeg bent, is het nog rustig).

Overigens zijn er in Peru ook meerdere ‘minder toeristische versies van Machu Picchu’, (zoals Choquequiaro), waar je heen kunt met trekkings. Bij mij zijn het altijd de meerdaagse wandeltochten door de natuur die de meeste indruk maken, het einddoel maakt me niet eens zoveel uit.

Zo zijn er op de hele route nog vele bijzondere (natuur)gebieden, waar je misschien niet zo veel over leest. Qua variatie in landschappen en natuur vind ik Argentinië, Bolivia en Peru boeiender dan Colombia. Dit vanwege de bijzondere berglandschappen en de bijbehorende vergezichten, aan zowel de droge als de vochtige kant van de Andes.

Regenwouden zijn voor het oog overal wel redelijk vergelijkbaar, voor mij als leek tenminste. Het hangt naar mijn idee vooral van de groep en de gids af, hoe boeiend je tripje door het regenwoud is. Wordt er ook bij gezegd waarom in Colombia de mooiste regenwouden zijn? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Veel succes met de voorbereiding, wordt zeker een mooie reis!

Hee Sander,

Dankjewel voor je reactie! Van die €10.000 moet ik nog wel mijn ticket en taalcursus betalen. En een kleine maand in Buenos Aires leven, wat ook wel behoorlijk kostig zal zijn. Maar denk idd dat ik het met dit geld wel een tijdje kan uithouden. Als ik ervoor kies om naar Colombia te gaan, is het dan een beetje te doen om over land daarheen te reizen naar jouw mening? Vind het ook zonde om het grootste deel van m’n tijd in een bus door te brengen.

Fijn te horen dat november in Bolivia geen probleem is! Ik weet niet waarom Colombia het mooist zou zijn. Ik moet zeggen dat de Ciudad Perdida eigenlijk de hoofdreden is dat ik naar Colombia wil. Lijkt me zo gaaf die tocht! Helemaal vanwege de indianen en weinig toeristen. Maar misschien is het ook een beetje een lange reis om alleen voor Ciudad Perdida daarheen te gaan. Machu Picchu trekt me een stuk minder, vanwege idd alle toeristen. Bovendien lijkt vooral de tocht door de natuur heel mooi, zoals jij ook al zegt. Aangezien jij volgens mij op beide plekken bent geweest, wat zou jij me adviseren: is Ciadad Perdida de moeite van de reis waard, of zeg je er zijn vergelijkbare tochten in Peru of ergens anders
die je net zo goed kunt doen?

Hoi,

Van de landen die jij noemt heb ik gereisd door Bolivia, en Colombia. En 2x Peru, waar je waarschijnlijk doorheen komt op je weg naar Colombia.

Ik snap dat die trekking naar Ciudad Perdida je aantrekt en hoorde ook van veel mensen dat die heel mooi is. Ik ben zelf niet zo’n hiker en al helemaal niet in 30 graden klamme hitte! Ha ha… dus ik heb die niet gedaan.
Maar het is inderdaad wel heel erg ver om reizen voor één highlight. Het ligt ook nog in het uiterste noorden van Colombia wat dus enorm veel bus-uren vergt, of een vlucht. Als je binnen Colombia vliegt moet je denken aan minstens 90 euro (vanaf het zuiden), of misschien 70 euro van Bogotá naar Santa Marta.
Maar vliegen van bijvoorbeeld Lima naar Bogotá is US$500. Heb ik uitgezocht omdat ik misschien een vriendin in Peru wilde opzoeken terwijl ik in Colombia reisde. Vliegen over grenzen heen is extreem duur in Zuid-Amerika. Vaak loont het qua kosten om een binnenlandse vlucht te nemen tot een plaats dichtbij de grens, dan per bus de grens over, dan weer een vlucht. Maar da’s natuurlijk wel meer gedoe.

Wel zijn andere trekkings in Colombia ook heel erg mooi, bijvoorbeeld bij Cucuy kun je een ronde lopen van 5 dagen door mooie bergen en langs meren. Zelf heb ik een dag gewandeld in de Valle de Cocora dat vol bizar hoge wax-palmbomen staat en mistbossen heeft.

Maar ik weet zeker dat er ook in Bolivia mooie trekkings zijn. Weer niet uit eigen ervaring maar van horen zeggen. Bijvoorbeeld vanuit het dorp Sorata kun je een meerdaagse trekking doen naar een gletsjer.

Naar Machu Picchu lopen ook andere trails dan de Inca Trail. En je schijnt in de Cordillera Blanca bij Huaraz mooi te kunnen hiken. Ook in de Cañon del Colca bij Arequipa in de buurt schijn je mooie hikes te kunnen maken, daar kun je ook condors zien en in een hot spring badderen.

Ga eens naar de bibliotheek en kijk in de reisgidsen van Bolivia en Peru, daarin staat altijd wel een speciaal hoofdstuk over outdoor activities, en welke gebieden mooi zijn voor trekkings. Of google eens in het Engels op ‘hiking in bolivia’, ‘trekkings in bolivia’, en dat soort dingen.

In Peru stikt het overigens van de ruïnes van de Inca’s, de Chanka’s en andere volkeren. Bijvoorbeeld rondom Cuzco is nog veel meer dan alleen Machu Picchu; rondom Ayacucho ook veel; en bij Chavín de Huantar zijn interessante ruïnes van ver voor de Incatijd.

Je budget vind ik moeilijk te beoordelen omdat ik niet goed weet hoe duur Argentinië is, wel duur heb ik begrepen, en Buenos Aires dan nog duurder.
Colombia vond ik ook behoorlijk prijzig!! Wel twee keer zo duur als Peru. Vooral de bussen tikten aardig aan qua kosten. Grote afstanden, en niet zo heel goedkoop. Ik was per dag gemiddeld wel €40 tot 45 kwijt voor eten, slapen, reizen.

Bij het leren van Spaans kun je je afvragen of Argentinië de handigste plek is omdat ze het daar vrij binnensmonds spreken en allerlei letters inslikken.

Ik was ooit in november-december 1997 in Bolivia, we hebben wel aardig wat regen gehad, vaak in de middag, maar niet onoverkoombaar.

Wat je zegt over ‘de mooiste regenwouden’ in Colombia: zelf vind ik regenwoud overal een beetje hetzelfde. Meestal gewoon volop groene hoge bomen (waar bijna geen zon doorheen komt) en lage begroeiïng, je ziet amper dieren maar hoort er des te meer, het is heet en klam. Vaak doe je delen per boot en dan zie je soms iets meer dieren bijvoorbeeld een kaaiman, schildpadjes.
Voor de kenner groeien er misschien in het ene regenwoud net andere planten dan in het andere, maar voor een leek is het volgens mij gewoon groen, groen groen. In Bolivia is het het goedkoopst om naar het Amazonegebied te gaan.

Maar vaak zijn de niet-Amazone natuurgebieden / national parks interessanter qua dieren zien en afwisseling van landschap (zoals ik al Cucuy in Colombia noemde, maar zo schijnen de pampas in Bolivia ook interessanter te zijn dan puur regenwoud).

Kortom… Colombia vind ik erg ver om en is ook een aanslag op je budget, maar zeker een mooi land (hier mijn blog). Maar eerlijk gezegd zou ik je aanraden om het bij Bolivia (en eventueel Peru) te houden, dat is goedkoper, en minstens zo mooi en interessant en veelzijdig. Als je je even verdiept in die natuurgebieden en national parks, kun je daar ook zeker mooie trekkings maken, al dan niet naar ruïnes.

Hopelijk heb je hier wat aan.

P.S. Ik lees nu pas Sander’s reacties. Ja als je 6 maanden zou kunnen gaan, zou ik dat ook aanraden! Maar let wel erg op hoeveel dagen je in welk land doorbrengt en hoeveel je daarvoor moet budgetteren. De verschillen zijn groot (bv. Argentinië en Colombia ongeveer twee keer zo duur als Bolivia).

Hoi Cecilia,

Heel erg bedankt voor je reactie! Goeie tip van die vluchten om die tot aan de grens te nemen. En dankje voor alle trekking tips! Ik ga me er zeker eens verder in verdiepen. Ik denk inderdaad dat Argentinie eigenlijk niet de meest logische plek is om Spaans te leren, ook omdat ze daar een paar andere persoonlijke voornaamwoorden gebruiken. Maar het lijkt me wel fijn om mijn reis nog redelijk westers te beginnen, aangezien ik nog nooit eerder heb gebackpackt en in m’n eentje ga. Kan ik er in Buenos Aires een beetje langzaam inkomen ;). Hmm en goed punt van de regenwouden, wat meer afwisseling en vooral dieren vind ik namelijk inderdaad leuker dan alleen maar groen en klamheid. Zal je blog ook een

De incatrail heb ik nooit gelopen, aangezien deze (in februari 2006) tijdelijk gesloten was. Naar Machu Picchu ben ik toen dus via Aguas Calientes gegaan, en 's ochtends heel vroeg omhoog geklommen, en da’s echt wel heel mooi. In de loop van de dag arriveren steeds meer dagjestoeristen, maar goed, dat is nu eenmaal zo. Ik denk dat als je de incatrail zelf loopt, het wel mee valt met de drukte. De route is zeer gevarieerd vanwege grote hoogteverschillen. En anders heb je ook nog de Salkanty trekking, die ook bij MP eindigt, goedkoper en minder platgelopen. Enfin, bij het Peru forum kun je veel info vinden over verschillende trekkings.

Bij de trekking naar Ciudad Perdida loop je overigens ook in een groep (meestal van 10 tot 15 personen). Deze trekking gaat bergachtige jungle met vele rivieren, tot zo’n 1200 meter hoogte. Voordeel is dat je er alleen te voet kunt komen, zodat het bij de ruïnes zelf rustig is (toen ik er was, waren er 3 groepen, totaal een man of 25). ‘Nadeel’ is dat je dezelfde weg terug moet als heen, maar hij is zeker de moeite waard. Verslag staat hier: La Ciudad Perdida - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Sander Mooij - WaarBenJij.nu Ik heb 'm begin december 2011 gelopen, na 6 weken Colombia en 1 week Ecuador ben ik toen nog in rap tempo naar La Paz in Bolivia gereisd, om oude bekenden op te zoeken (ik vloog uiteindelijke terug vanuit Lima). Dus ja, in principe kun je vrij snel reizen over land, maar je passeert een hoop moois.

Wat Cecilia al aangeeft, voor de liefhebbers zijn er heel veel mogelijkheden voor trekkings. Huaraz en de Cordilera Blanca is een walhalla voor bergwandelaars en beklimmers. Vanuit La Paz in Bolivia heb ik ooit de Choro trekking gedaan, waarbij start op 4700 in de sneeuw, en in 3 dagen afdaalt over Incapaden naar de jungle op 1200 meter hoogte. Je passeert vele klimaatzones en de uitzichten zijn onbeschrijvelijk. Verslag staat hier: El Choro, bijna beroofd en coca(ine) - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Sander Mooij - WaarBenJij.nu
Bij dit soort trekkings ben je vaak maar met 2 of 3 personen en een gids. De Colca Canyon is, hoewel zeer toeristisch, ook erg mooi om wat langere trekkings te doen (ipv de één of tweedaagse tours waarbij je vooral in de bus zit…).

Enfin, in 4 maanden van Buenos Aires naar noord Colombia kan wel, maar dan zou ik bijvoorbeeld niet naar Patagonië gaan. Of je moet inderdaad met binnenlandse vluchten aan de gang. 5 of 6 maanden is uiteraard relaxter… Je zou trouwens je Spaanse les ook (deels) in bijvoorbeeld Sucre kunnen doen, is relaxter dan het hectische Buenos Aires. Prettig klimaat, studentenstadje, en een stuk goedkoper. Tja, keuzes keuzes… Eerste keer backpacken, altijd spannend, veel vragen. Maar als je eenmaal onderweg bent, komt het meestal allemaal vanzelf wel goed. Niet te veel plannen, begin en eindpunt bepalen, ticket boeken en gewoon gaan!

Thanks voor de reactie! Ik denk dat ik me toch maar eens ga verdiepen in andere mooie trekkings en niet naar Colombia ga. Bij die trekkings gaat het me vooral om de tocht door de natuur en voor de mooie natuur hoef ik geloof ik niet per se naar Colombia :).

Ik heb ook even meegelezen, aangezien ik ook een deel door deze landen ga reizen!
Leuk verslag Sander, heb even wat namen genoteerd. Ben je trouwens niet naar de zoutvlaktes Salar de Uyuni geweest? Dat moet nl. ook heel gaaf zijn, dus ‘‘tostadas’’ als je van natuur houdt, zal ik dit zeker niet overslaan!

ps. ‘‘tostadas’’, als je wellicht naar Peru gaat, is Cuzco aan te raden, ook veel te zien van de Inca’s - ruine’s valleien etc.
Hier kun je ook prima spaans cursussen volgen. (daar ga ik het iig ook doen)!

Hee Maurice, dankje voor je reactie! Denk inderdaad dat ik ook naar de zoutvlakes ga. Cuzco lijkt me ook leuk, maar ik denk toch dat ik eerst naar Buenos Aires ga. Heb het idee dat het daar wat westerse is en je goed kan stappen, lekker eten en dansen. En alhoewel ik zeker ook meer de natuur en minder westerse en toeristische gebieden wil bezoeken, houd ik ook erg van stappen en eten en vind ik het wel fijn om mijn reis wat westers te beginnen ;). Maar ik wil later ook nog naar Peru. Weet jij al naar welke landen je allemaal wil?

Ah okee! Nouja, lekker eten kun je denk ik overal wel;) maar qua stappen is dat idd wel beter dan Bolivia!
Ja brazilie, stukje Argentinië, dan Bolivia, Peru en vervolgens eindig ik in Ecuador… ik moet iets meer de zon volgen, aangezien het daar winter is!