Hulp gevraagd

Hallo,

ik zit met het idee om rond april voor 4 maanden naar zuid Amerika te reizen. Nu zit ik met een paar dingen waar ik tegen aanloop en hierbij dus op jullie ervaringen een beroep doe.

Ik zou graag Colombia equator Peru en Bolivia gaan bezoeken.

-Is dit realistisch in deze periode?
-Is het verstandiger om vanuit Colombia naar beneden te reizen of juist vanuit Bolivia naar boven?
-hoeveel budget? Ervan uitgaand dat ik los budget reis

• Spaans leren? Hier lees ik veel over maar hoelang moet je hier voor rekenen?
  • alleen reizen of met een vriend. ?

alvast bedankt voor jullie reacties…!

4 maanden is een mooie periode en het is goed mogelijk om deze 4 landen in die periode te bezoeken. Het handigste is, denk ik, om in het zuiden te beginnen. In zuid Peru en Bolivia is de regentijd in ieder geval voorbij, maar zit je net voor de koudste maanden (met vooral op hoogte erg koude nachten, en in Peru en Bolivia liggen veel highlights in de Andes). Je zit dan ook voor het toeristisch hoogseizoen, wat ook gunstig is want in juli/augustus liggen de prijzen hoger en is het overal drukker met toeristen. In Ecuador en Colombia heb je sowieso minder uitgesproken seizoenen, omdat je dichter bij de evenaar zit. Daar is het over het algemeen natter en groener.

Vliegen op Bolivia is echter niet zo goedkoop. Je moet dan al via Lima, of via Brazilië naar Santa Cruz in Bolivia. Je terugvlucht kan je dan vanaf Bogota doen. Sucre, Cusco of Arequipa zijn leuke steden om Spaans te leren, wat zeker aan te raden is, een week of 3 a 4 intensieve les is zeker een goede basis om het daarna in de praktijk snel op te pikken. Je hebt er de rest van je leven wat aan!

Je benodigde budget hangt uiteraard erg af van je reisstijl en wensen. Het is altijd moeilijk bedragen te noemen. Low budget reizen kan prima, het vereist wat meer zoeken: goedkopere hostels liggen vaak wat verder van het centrum (ook over de prijs per nacht valt te onderhandelen). Goedkope eettentjes zijn vaak de wat minder sfeervolle tenten waar veel locals zitten en waar een dagmenu wordt geserveerd voor hooguit een paar euro. Op vervoer zou ik niet te veel bezuinigen, reizen met de bus is relatief goedkoop, en goed te doen. Maar je wilt ook dingen zien en ondernemen neem ik aan. Ik denk dat je voor 4 maanden moet denken aan een bedrag tussen de 4000 en 6000 euro. 20 a 30 euro per dag, behoudens toeristische activiteiten, ben je gemiddeld wel kwijt denk ik. Bolivia is wat goedkoper dan Peru, Colombia is het duurste land. Maar de regionale verschillen en verschillen tussen toeristisch (stads)centrum versus een boerendorpje zijn groot. Als je minder te besteden hebt zou ik me beperken tot Peru en Bolivia, en eventueel Ecuador of een stukje noord Chili. ‘Rustiger’ reizen is goedkoper, en niet minder leuk.

Alleen reizen is geen probleem en juist aan te raden: je maakt gauw contact en uiteindelijk reis je in de praktijk bijna nooit alleen omdat je altijd wel backpackers op je route tegen zult komen. Dat gaat allemaal een beetje vanzelf.

Ja hoor, lijkt me goed te doen!

Ik ben het eens met Sandermooi, begin in Peru/Boliva en reis dan omhoog. Om je ticket goedkoper te maken kun je in Lima beginnen, ga dan naar Bolivia en reis via de tour van Uyuni naar Noord Chili. (de 3 daagse tour naar Uyuni eindigt dan in San pedro de atacama) Ik denk dat dit een toevoeging is op je reis, het is een mooi gebied daar. En je hoeft geen backtracking te doen. Vanuit San Pedro de Atacama kun je met de bus naar Arica, waarna je de grens naar peru weer over kunt steken. (eventueel onderweg nog een paar stops)
Het terug ticket zou ik dan vanuit Colombia doen. Je kunt vaak een combi vlucht in 1 keer boeken. (multiple ticket) Ik zie even snel dat deze zeer schappelijk geprijsd zijn! Voor zo’n 750 euro! (ik heb natuurlijk wel wat random data ingevuld)

Ik reisde niet alleen, maar dit is wel prima te doen. Je ontmoet heel makkelijk mensen, zeker als je in hostels slaapt.

In Boliva kun je (in verhouding t.o.v. bussen) goedkoop vliegen, wat je enorm veel tijd bespaart. Deze kun je ter plekke boeken. Op het vliegveld is het meestal nog goedkoper, maar bij tour agenten kun je ook gewoon boeken.
Ook nachtbussen in zowel Peru als Bolivia brengt je een eind weg, terwijl je slaapt! De goedkoopste bussen vond ik prima.

Spaans leren is zeker aan te raden. Alhoewel mijn Spaans niet je van het is. Zowel Peru als Boliva kun je dit goedkoop leren. Ik zou denk ik een cursus van 2 weken pakken, zodat je je de basis eigen kunt maken. Maar dit is persoonlijk natuurlijk.

Voor een reis naar Peru, Bolivia en heel kort Chili van 1 maand was ik zo rond de 45 per dag kwijt. Excl. Internationale vlucht, maar verder zitten daar alle binnenlandse vluchten en toeristische attracties bij (ook Machu picchu, welke echt duur is)
Over Equador en Colombia kan ik niks vertellen, niet geweest.

Op mijn website www.elizabeth-ontheroad.nl kun je meer lezen over mijn reisroute.