Zuid Amerika, van zuid naar noord...

Hallo, gezien er op het voorstel draadje maar minimaal gereageerd word neem ik hier even de gelegenheid. Mijn naam is Henk, 31 jaar en woonachtig in Meppel.
Volgend jaar willen wij op reis in zuid Amerika. Meestal kijken we in de atlas waar we ongeveer heen zouden willen, schrijven we alle landen op en gaan we plussen, minnen en schrapen tot een haalbaar doel overblijft. In verband met ons werk is de tijd meestal beperkt tot 6a 7 weken. Mijn voorkeur gaat uit naar iets meer tijd per land en minder landen. Die van mijn partner is andersom. Omdat geld en vakantie beperkt is en we dit maar 1x per 2 jaar kunnen doen zou iets meer landen wel fijn zijn. Het is niet voor de rust, meer voor het reizen :slight_smile:
Al schrappend zijn we al een eind gekomen en nu zou ik gebruik willen maken van jullie ervaring om dit lijstje nog wat verder terug te schroeven. Uiteraard staan we ook open voor andere suggesties…
We zouden de vakantie wat in twee delen willen splitsen en van kouder naar warm willen reizen. Het eerste deel van Argentinië, Uruguay, Paraguay naar Peru. Dan vervolgen naar CR (of Panama?), Nicaragua, Honduras en Guatemala. Een beetje lowbudget is altijd mooi meegenomen…

Bij voorbaat dank!

En in welke periode ga je reizen? Zo rond juli/augustus zou ik b.v. niet reizen ten zuiden van de lijn Santiago - Buenos Aires vanwege het weer. Het is dan erg koud en veel meer kans op regen…

We denken aan oktober november of februari maart. We zijn niet bang voor een beetje vies weer hoor :slight_smile: maar bedankt voor de tip!

Als je februari/maart gaat, hou er rekening mee dat februari de schoolvakanties zijn in de zuidelijke landen van Zuid-Amerika en dat de Zuid-Amerikanen zelf op vakantie gaan. Daardoor zul je vaak vooraf moeten reserveren, e.d.

Maart is relatief veel rustiger en een goede tijd om te reizen door Chili/Argentinie/Uruguay/Paraguay, met best nog wel mooi weer.

In centraal amerika ben ik nooit geweest dus daar kan ik weinig over zeggen.

1 like

Dus maart april is beter…

Als geld beperkt is zou ik het houden bij of Zuid-Amerika of Midden-Amerika. Want de vlucht van bv Peru naar Panama of Costa Rica is natuurlijk ook alweer honderden euro’s.

Snel reizen is ook veel duurder dus ik kan jullie niet helpen met hoeveel je per dag per land ongeveer kwijt bent, alleen dat Argentinië veel duurder is dan Peru, en Costa Rica bijvoorbeeld 2x zo duur als Nicaragua.

Bolivia heeft een van de mooiste landschappen ter wereld, Salar de Uyuni en alles er omheen: gekleurde meren, maanachtige landschappen, bizarre Dalí-achtige rotsen, 5 meter hoge cactussen, hot springs, moddergeisers etc… Het is ook goedkoper dan de andere landen. Dus misschien toch nog eens overwegen.

Verder… Vergis je niet in de reisafstanden en hoe lang het duurt in bergachtige landen… Ik denk dat 3-4 landen in totaal het beste zou zijn.
Of je moet veel vliegen maar verwacht geen Easyjet prijzen, al helemaal niet als je een grens over vliegt. Binnen Peru heb je nog wel vluchten voor 100 of 130 euro…

Oh ja, en leer Spaans van tevoren! :slight_smile:

En nog een tip: de hele week voor en tijdens Pasen (Semana Santa) zijn er vaak veel processies en speciale kerkdiensten en gezangen en zo, ook op straat. Leuk om te zien. Dus eind maart 2013.

Succes.

1 like

Hallo, op zich sparen we tot we kunnen gaan. Dus geld speelt op zich geen grote rol. Maar ik zou b.v. wel Panama boven CR verkiezen om die reden. Zijn de vluchten zo prijzig? Met de trein de grens over dus :slight_smile:
Goeie tip, Bolivia. Ga ik me zeker op inlezen! En Nicaragua en Honduras voor de groene natuur!?
Ik ben inderdaad wat bang voor de reisafstanden, vooral ook in het zuiden neem ik aan? De vorige reis was Thailand en Vietnam dus zijn wat dat betreft wat verwend denk ik…

Treinen zijn er amper, en als ze er al zijn dan zijn ze trager, meestal ook véél duurder dan bussen, en veel minder frequent (bijvoorbeeld 3x per week een trein en 10x per dag een bus).

Je kunt niet over land van Zuid-Amerika naar Midden-Amerika.

Groene natuur is er ook in Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia, Brazilië etc. (Het Amazonegebied strekt zich uit over al die landen; maar ook andere groene gebieden).

Highlights van Nicaragua zijn groene jungles, hoger gelegen koelere bossen, meer dan 70 vulkanen (zelfs een eiland dat bestaat uit een actieve en een dode vulkaan), leuke koloniale steden, koffiegebieden, stranden.

Panama is volgens mij ook redelijk duur voor zover ik heb gehoord.

Voorbeelden van reisafstanden, prijzen voor vluchten etc. vind je allemaal in Lonely Planets, dus ga naar een bieb en leen er een paar.

Waarschijnlijk kunnen jullie beter een georganiseerde reis boeken, dan ben je zelf ter plekke niet zoveel tijd kwijt aan zoeken naar hotels en zoeken naar de beste bus. Anders ben je je hele vakantie alleen maar daarmee bezig (omdat jullie zo supersnel willen reizen), en bezig met in bussen/vliegtuigen zitten.

Wat ik nog vergat te zeggen: de meeste highlights liggen buiten de steden. Dat zijn bijvoorbeeld natuurgebieden, watervallen, eilanden vol zeeleeuwen, ruïnes of wat dan ook. Vergeet dus niet dat daar ook nog veel reistijd in gaat zitten.

Hebben jullie nog maar een jaar te leven ofzo, dat er zoveel landen in 1 reis moeten? Je hebt toch nog wel wat jaartjes te gaan neem ik aan, waarin je de landen kunt bezoeken die nu niet lukken? Dan kun je tenminste ook wat meer zien per land.

Mooi om te weten! Georganiseerd reizen is niks voor ons. Het gaat ook om het avontuur en het reizen op zich. Ik heb niet gezegd dat ik super snel wil reizen volgens mij? Ik heb geschreven dat ik aan het plussen en minnen ben om wat landen te schrappen of favoriet te maken. En overal voor open sta…

Ik had begrepen dat Panama de helft goedkoper zou zijn als Costa Rica, kan iemand dit bevestigen of met zekerheid ontkrachten?

In dat geval: Ik zou het bij 2 tot echt maximaal 3 landen houden, vooral als die in Zuid-Amerika liggen.

1 like

Dan zou ik zelf voor of zuid, of midden gaan denk ik. Bolivia en Peru of zo… Of Nigaragua en Honduras…

Zelf vind ik dit een mooi voorbeeld van een prachtige route, die ook handig een rondje vormt.
http://koningaap.nl/latijns-amerika/peru/peru-bolivia-en-chili-groepsreis-30-dagen

Natuurlijk prima zelfstandig na te bootsen. Omdat jullie meer dan 30 dagen hebben, kun je iets meer de tijd nemen om ook de wat minder toeristische dingen in die omgeving te bekijken (bv. net iets meer dagtripjes vanuit de steden).

• Of bijvoorbeeld noordelijk Peru eraan plakken, ook een stuk minder toeristisch.
  • Of in plaats van vliegen van Cuzco naar Lima, zou je over land van Cuzco via Andahuaylas, Ayacucho en Huancavelica naar Lima kunnen reizen. Een heel mooie, ruige, minder toeristische route.
  • Of vanuit La Paz een jungle-tour eraan plakken in Bolivia.

Mogelijkheden te over. Maar ik vind dat rondje dus een heel mooi programma en het lijkt op wat ik ooit heb gedaan (maar dan in 5 maanden ha ha… maar 5 weken daarvan ook gewerkt en op 1 plek gezeten… en 3 weken gedaan over Santiago - San Pedro de Atacama, dat zit hier ook niet bij).
Deze route zit echt tjokvol ontzettend bijzondere landschappen en highlights en gebruikt een logische, efficiënte volgorde en grensovergangen.

Met Nicaragua zou je je ook zeker niet vervelen en wat je daar nog bij plakt, ook keus genoeg. Van Honduras hoor ik dat het wel wat gevaarlijker is.

Wel meer kans op lekker strandweer (afhankelijk van seizoen). Bij Peru en Bolivia liggen de meeste highlights in het Andesgebergte. Wel echt de moeite waard hoor… en in hot springs badderen is ook heerlijk warm! :slight_smile:

Je vindt mijn blogs en foto’s op mijn website.

Bedankt! Zal eens naar de route kijken.
Lees veel goeds over Bolivia. Als je meer richting Ecuador en colombia gaat word de temperatuur ook wat aangenamer denk ik? Kan je daar nog moois van de Andes mee pikken of word het erg veel droger? Ook lees ik dat mensen aardig wild zijn over de galapagos eilanden, iets duurde maar de moeite. Heb je het dan over een trip van dagen?

Toevallig ga ik zelf naar Colombia, het schijnt nog iets meer een klimaat te hebben van ‘droge seizoenen en regenseizoenen’, in plaats van ‘winter/lente/zomer/herfst’ (zoals bv. Argentinië).

Het Andesgebergte loopt helemaal door tot in Colombia of zelfs Venezuela. Peru, Ecuador en Colombia hebben grof gezien allemaal:

• kust / stranden (alleen schijnen de stranden in Peru niet geweldig te zijn, ik heb het niet geprobeerd, koude en vuile oceaan… al schijnt Mancora wel aardiger te zijn)
  • Andesgebergte met her en der vulkanische activiteit (kouder klimaat; elke 1000 meter hoger, 6 graden koeler; boven de 2500 meter kan het overdag prima t-shirtweer zijn, maar vooral 's nachts kan het flink afkoelen)
  • Amazonegebied

Bolivia heeft geen kust, maar wel Andes en Amazonegebied. Ik heb in veel continenten gereisd maar die Salar de Uyuni en omgeving (4-daagse tour) staat nog steeds hoog in mijn lijstje highlights die ik ooit ter aarde heb gezien.

En dan per land nog subgebieden en afwijkende landschappen natuurlijk.
Al die landen hebben leuke en mooie koloniale steden (ook in Midden-Amerika trouwens).

Galapagos schijnt inderdaad mooi te zijn. Lees eens op www.lonelyplanet.com/destinations over hoe en wat. Lees dat voor elk land wat je hierboven hebt opgenoemd. Dat helpt jullie bij je keuzes (want ik heb wellicht een andere smaak dan jullie, daar staat het wat feitelijker).

En kijk eens in een Lonely Planet South America (bv. in de bieb) in het hoofdstuk ‘Itineraries’ voor routesuggesties door meerdere landen. Die hebben vaak een thema (bv. archeologie en ruïnes, of adventure sports, of ‘de highlights’) en/of een gesuggereerde tijdsduur (3 weken / 3 maanden etc). Gewoon om een idee te krijgen.

P.S. Al een cursus Spaans geregeld? :wink:

Niet nodig :wink:

Op deze plattegrond kun je vrij goed zien wat ik bedoel met kuststrook / Andesgebergte / regenwoud.

Op deze zie je goed hoe hoog de bergen zijn.

En omdat je iets vroeg over droogte, kijk op deze plattegronden. Het plaatje over ‘grasslands’ en ‘deserts’ is wel erg simplistisch want ook in noordelijk Brazilië heb je woestijnachtige gebieden, en bijvoorbeeld in de bergen van Bolivia. In een echte atlas krijg je vast veel meer gedetailleerde info.

Een Atlas is toch uit de tijd Cecilia, mag ik Streetview adviseren :wink:

Hoe kom jij er met streetview dan bij dat Colombia ‘droger’ zou zijn? :wink:

Dat kun je zien :slight_smile: Alle informatie die je maar wil kan je tegenwoordig vinden op het internet. Buiten mijn werk om lees ik bijna alleen nog digitaal…