Allereerste keer backpacken

Al jaren kriebelt het maar ik durf steeds niet. Ben geen held en dus kies ik steeds voor makkelijke reisjes.

Maar nu wil ik misschien toch echt de, voor mij, grote stap zetten om 3 à 4 weken te gaan backpacken. In mijn omgeving gaat iedereen naar Azië maar dat trekt me niet. Canada lijkt me echter ontzettend mooi en redelijk veilig om als vrouw alleen op pad te gaan.
Ik wil niet kamperen in natuurparken maar rondom Vancouver de boel wat gaan verkennen. Waarom dat? Omdat ik denk dat ik me in en rondom een grote stad beter op mijn gemak voel. Heel gaaf dat hiken, kajakken en mountainbiken maar zo avontuurlijk ben ik niet. Wil vooral veel zien, genieten van de natuur en veel nieuwe mensen ontmoeten. Daarbij wil ik vooral in hostels slapen (of couchsurfen) en zo nu en dan een iets luxer hotel, even helemaal voor mezelf.

Wat zou de ideale manier zijn om omgeving Vancouver te leren kennen (plan is juli/aug 2014) als vrouw alleen die nu voor het eerst met backpack op pad wil? :backpack:

Alle tips zijn welkom!

Hoi,

Wil je enkel in Vancouver blijven tijdens je 3-4 weken? Dat is niet direct een backpacking trip dan. Rondom Vancouver is er veel mooie natuur waar je kan hiken, mountain biken, kayakken en dergelijke moest je dat toch graag willen doen. Er zijn een deel leuke hostels in Vancouver waarvan eentje recht bij Jericho Beach als je een beetje weg wil zijn van de drukke stad. Verder heb je ook een paar leuke hostels in downtown Vancouver, maar blijf weg bij C&N Backpackers. Je zou dan ook met de bus naar Whistler kunnen en daar in een hostel verblijven alsook naar Vancouver Island als die plaatsen je ook zouden interesseren.

Ik weet niet direct wat je wil zien/doen, waar je wil verblijven en hoever je van Vancouver af wil reizen?
Groetjes,
Ann :slight_smile:

Ik ben inmiddels zo ver dat ik heb bedacht dat ik een paar dagen in Vancouver door wil brengen, dan met Moose Travel een tour wil maken (Banff, Jasper, Lake Louise, Tofina, Whistler, Vancouver Island om ter afsluiting nog een dag of twee in Vancouver te verblijven. Is dat een redelijke reis? Het wordt max 3 weken ivm financiën.
Iemand ervaring met Moose Travel?

Dat is zeker een goede mogelijkheid. Een goede vriendin van mij heeft jaren geleden zo’n trip gemaakt met het Moose Travel Network via Vancouver Island (Tofino, Victoria, etc…), de Canadese Rockies (Yoho, Banff, Jasper, etc…) en ze kon er alleen maar positieve dingen over zeggen. Ze heeft een deel leuke mensen leren kennen en onderweg is ze hier en daar ook een dagje langer ter plekke gebleven op plaatsen waar ze graag was. Dat busje van de Moose Travel Network komt elke dag passagiers afzetten en anderen weer oppikken langs die bepaalde route. Dat was een paar jaren geleden toch zo.

Groetjes,
Ann

Ik zit nu te kijken naar wanneer ik wil gaan. Vanwege de temperatuur denk ik aan de zomer maar wat betreft de kosten van de tickets denk ik aan de meivakantie (vertrek 26 april). Is het wat te doen wat het weer betreft eind april tot half mei? Het scheelt me namelijk 400 euro in tickets.

Eind april tot half mei gaat zeker, het is een mooi en rustigere periode, het weer aan de westkust (Vancouver, Vancouver Island, Whistler, Kamloops en dergelijke) is goed te vergelijken met het weer in Nederland/Belgie rond diezelfde periode. Echter in de Canadese Rockies (Banff, Jasper, Yoho, Kootenay National Park) kan je nog sneeuw tegen komen, vele meren zijn dan nog bevroren, niet elke bezienswaardigheid is dan al te bereiken en vele wandel trails liggen mogelijk nog onder de sneeuw.

Ik denk dat de meeste trips met de Moose Travel Network enkel van begin mei tot september/oktober zijn. Je moet eens op hun website kijken bij de trip dat je het meeste aanstaat, het staat eronder tijdens welke periode deze trips beschikbaar zijn. Maar als je eind april richting Vancouver vertrekt, dan kan je de eerste 4-5 dagen Vancouver en omstreken verkennen en dan begin mei met de Moose Travel Network. Dat is zeker een optie, vooral als je zoveel spaart op een ticket…dat verschil betaald bijna een reis via de Moose Network! :slight_smile:

Ik zit te denken om dezelfde periode te gaan, alleen dan iets eerder en iets langer, begin april wil ik richting Vancouver vertrekken en begin juni wil ik vanuit Calgary weer terug. Aangezien het weer vergelijkbaar is met NL in Vancouver (Island ed.), leek mij dit een redelijk goede optie om dit gedeelte van Canada eerst te doen en dan begin mei richting de rockies af te reizen. Hoe denken jullie als ervaren Canada-bezoekers hierover?
PS. Over de vluchtkosten: een aantal dagen geleden een vlucht gezien die aan bovenstaande wensen voldoet voor €623,- gezien, maar niet in de gelegenheid deze te boeken, nu is een vergelijkbare vlucht €709,-. Wat denken jullie: wachten of toch nu maar boeken?

Hoi Nicole,

Ik heb vandaag geboekt bij WTC voor €724,- retour Vancouver. Kon nergens iets goedkopers vinden als je incl reserveringskosten ed ging kijken. Vlieg ook erg rustig met een korte overstap in Londen. Ik durfde niet langer te wachten plus dat ik van een paar euro teveel betalen niet wakker lig maar van het niet doorhakken van de knoop wel :wink:
Hier is het dus zo ver. Nu op zoek naar goede wandelschoenen en een rugzak. Laat die voorpret maar komen!
Ik begin in Vancouver en ga dan zelfstandig Vancouver Island bekennen. Wil door couchsurfen wat besparen op de kosten. Ga dan terug naar Vancouver en wil dan met Moose Travel mee. Dan nog twee dagen souvenirs shoppen in Vancouver om uitgeput maar voldaan het vliegtuig naar huis in te stappen.

En tot die tijd struin ik het forum af naar tips en zal ik logeeradresjes gaan zoeken. Oja, moet Moose nog wel boeken maar heb nog wat vragen voor ze. Tickets zijn er in elk geval dus ik ga hoe dan ook!

Wouw super gaaf! Ook ik hb vandaag geboekt: ga heen naar Vancouver en terug vanaf Calgary: uiteindelijk een ticket kunnen vinden voor €660,- incl alle kosten! Heb er helemaal zin in!

Spannend!! Kan me nu de hele dag bezig houden met het zoeken naar tips, verblijfplaatsen, video’s en reisverslagen.
Heb gisteren een concept reisplan gemaakt om de 18 dagen te vullen. Ik heb nu dit:

1: aankomst Vancouver, airbnb adresje
2: verkennen Vancouver
3-10: Caribou tour van Moose Travel
10: overnachten Vancouver, airbnb (zelfde adres als eerste twee nachten het liefst)
11-14: Island Tour Moose Travel
14-18: Vancouver met dagexcursies, fietstocht, Stanley Park, shoppen. Verblijf ook via airbnb, ander adresje.

Besloten het overnachten in hostels te beperken tot de Moose tours zodat ik daarna tussendoor privacy en wat rust heb. Ben erg op mijn rust gesteld namelijk dus 17 nachten in een hostel overleef ik niet :hihi:. Airbnb is me in new York goed bevallen. Je hebt toch contact met locals en sommigen geven in hun advertentie ook aan dat ze je graag mee op sleeptouw nemen.

Vind het wel lastig dat het weer wat onvoorspelbaar is dus weet nog niet zo goed wat ik mee moet nemen. Thermoshirt, thermolegging en thermobroek heb ik al. Wandelschoenen zijn wel handig lijkt me, goede sokken bezuinig ik ook niet op. Een water- en winddicht jack met capuchon zou wel erg handig zijn. Is een softgel dan geschikt of kan ik beter een ski-jack meenemen o.i.d? En slaapzak mee? Is wel lekker misschien in m’n eigen slaapzak met lakenzak. Alle tips, af- en aanraders zijn welkom! Complete leek hier!

Dat ziet er steen(tje)goed uit.
Toch even een waarschuwing mbt airbnb. Er zijn afgelopen tijd in Canada veel problemen gerezen met deze “organisatie” en dan met name op juridisch vlak. Hou er rekening mee, dat je zeer waarschijnlijk (eigenlijk vrijwel zeker) illegaal verblijft op deze logeer-adressen. Ook met de hygiëne is het niet altijd en overal goed gesteld. Ik kan me heel goed voorstellen, dat je af en toe behoefte hebt aan wat privacy en kiest voor de airbnb optie, maar er zijn in Vancouver een aantal prima en betaalbare appartement-hotels(met keuken), waar je ook(en legaal) kunt verblijven.

Het weer is het weer en doet wat het doet. Laat je daardoor niet weerhouden. De kans op regen is natuurlijk wel groot op Vancouver Island, maar ten noorden van Vancouver ligt The Sunshine Coast en die heet niet voor niks zo.
Voor statistieken en verwachtingen kun je eens kijken op:

www.theweathernetwork.com

Slaapzak zou ik thuislaten, beddengoed is doorgaans wel goed verzorgd Een goed jack zou ik daar kopen, zijn goedkoper en goed van kwaliteit. Wandelschoenen ook, maar toch zou ik die wel vooraf kopen, zodat je ze kan inlopen.

Wouw, al een hele planning! Ziet er inderdaad goed uit Steentje!
Ik heb besloten niet zo’n planning te maken. Ik ga de eerste week een hostel regelen in Vancouver en laat de rest op me af komen. Deze twee maanden zie ik als ‘mijn avontuur’, waarbij ik niet te veel aan mijn hoofd wil hebben en volledig wil genieten en doen waar ik op dat moment zin in heb.
Wat me aan de andere kant op dit moment wel een beetje nerveus maakt, maar als ik reëel nadenk is dat ook niet raar: je gaat tenslotte alleen naar (niet helemaal) de andere kant van de wereld.
En wat je zegt: nu geniet ik enorm van ervaringsverhalen, het uitzoeken van de plekken die ik allemaal wil bezoeken en het feit dat het met het boeken van de vliegtickets echt gaat gebeuren. Wat dat betreft is alleen de voorpret haast de moeite al waard!

Geen zorgen. Vancouver is een heerlijke en zeer vriendelijke stad en Canada een heerlijk en gastvrij land. Er is slechts een heel klein stukje Vancouver, dat je een "no-go area"zou kunnen noemen. Dat is het gebied rondom een sectie van East Hastings Street, begrensd door East Cordova Str., East Pender Str., Carrall Str. en Gore Ave. Het is het domein van de dopeys, crackheads, drunks en beggars. Overdag valt het wel mee, maar 's avonds heerst er geen prettige, soms grimmige atmosfeer. Er zijn verder geen bijzondere attracties in de buurt, dus kan je het rustig vermijden.
C&N Backpackers en St. Clair kan je beter schrappen, maar de Hi-Hostel in Burnaby Street zou zeker een goede keus zijn. Ook de Hi in Granville Street is goed net als de YWCA in Beatty Street.

1 like

Dit vond ik over de illegaliteit van Airbnb. Het gaat dan wel over New York maar wie weet gaat ook Vancouver over naar deze beslissing. Zou mooi zijn want ik heb wat rondgekeken naar hotels en b&b’s en wil je downtown zitten (wat ik wil ivm snel overal naar toe kunnen) dan betaal al je snel een euro of 60 voor een simpele kamer. Als ik dat een nacht of 5/6 moet doen dan tikt dat hard aan ivm de 30 euro voor een airbnb kamer. Maar ik boek nog even niets. Private rooms in een hostel zijn ook hartstikke duur en dan moet je je badkamer nog steeds delen.

Ik twijfel ook wel of alles van tevoren plannen wel slim is. het liefst ga ik helemaal zelfstandig en geniet ik van de natuur om me heen, neem daarvoor de tijd die ik wil, eet en slaap waar en wanneer ik wil. Ik weet echter ook dat ik zo heel zelfstandig in het buitenland niet ben en dat ik wat houvast moet hebben. Ik vrees gewoon dat als ik niets of weinig regel, ik in een zwart gat val, een plekje zoekt dat me bevalt en dan vanuit daar wel dingen ga doen maar dan kom ik dus nooit op de mooie plekken die ik wil zien en die 400 km verderop zitten. Als ik twee maanden had gehad dan had ik het waarschijnlijk ook anders aangepakt.

Ik wissel nog wat in mijn planning momenteel. Ik zou namelijk dag 3 kunnen vertrekken met de Caribou Tour, daarna een aantal dagen Vancouver doen en dan afsluiten met de Island Tour. Dan kom ik de dag voordat ik vertrek weer terug en heb ik nog een halve dag in Vancouver ongeveer (of een lange ochtend eigenlijk). Voordeel is dat ik dan een rustmoment heb tussen de twee tours door. Nadeel is dat mijn tas dan steeds zwaarder wordt van alle souvenirs en geshopte spullen tijdens die dagen Vancouver :wink:

Ontzettend bedankt voor de tip over de buurt die je beter kan vermijden. Ik las ook al ergens dat Chinatown niet zo prettig was.

Eerste twee nachten geboekt bij Barclay Hotel. Prijs is nog van het laagseizoen dus dat was goed te doen. Via booking.com kun je tot twee dagen voor aankomst gratis annuleren mocht ik opeens andere plannen krijgen.
Ik denk trouwens dat ik de paar dagen ertussen in Vancouver doorbreng en de laatste dagen naar Vancouver Island. Zo kan ik mooi mijn was laten wassen en hoe ik een stuk minder kleren mee te nemen! Waar ik al niet over na denk. Moet voor mijn werk teveel plannen denk ik…ga mijn privéleven ook zo leiden blijkbaar. Ach ja…

€30? Downtown? Én in het hoogseizoen? Klinkt als: Too good to be true. Op airbnb wordt het begrip "downtown"wel héél ruim gebruikt. Ik kan me niet voorstellen, dat je iets fatsoenlijks(schoons) kunt huren voor díe prijs, maar alles kan, natuurlijk.
Die zaak in New York is een “isolated case” en leuk voor de betreffende verhuurder, maar zegt verder niets over de (il)legaliteit van airbnb.
Veel huizen en apartementen in Vancouver vallen onder de zg. Strata Bylaw en die verbiedt in vrijwel alle gevallen onderhuur en oneigenlijk verblijf van derden, etc. Het is als met alles; zolang het goed gaat is er niets aan de hand. Ik ken mensen, die al jaren gebruik maken van airbnb en heel tevreden zijn, ik ken ook een aantal horror-stories en mensen, die nooit meer via airbnb willen overnachten.
Het gaat er meer om, dat je weet hoe het er voor staat en welk risico je eventueel loopt in geval dat…
Je zou ook kunnen "Moosen"op jump-on-jump-off basis, dat geeft je iets meer vrijheid en ben je wat minder tijdsgebonden.
Minder shoppen:crybaby: en wat comfortabeler slapen:slapen:, misschien?
Chinatown ligt zuidelijk van Pender Street en is op zich veilig, maar niet heel bijzonder(wel heel lekkere Dim Sum)

Zie net Barclay Hotel staan. Bbbbrrrrrrrrrr…
Annuleren zou geen slecht plan zijn.

Waarom brrr? Heb de reviews gekeken en hoewel de kamers erg klein zijn, lijkt het een prima hotel. Heb jij andere ervaringen?

En dat shoppen, tsja, ik beperk het wel maar het gaat we echt gebeuren :wink:

Google maar even op Barclay Hotel Vancouver (en) Bed Bugs. En je weet genoeg.
Er zijn voldoende betaalbare alternatieven, waar je veilig en schoon kunt verblijven, zoals:
The Greenbrier Hotel, Robson Street
The YWCA Hotel, Beatty Street
Hi-Hostel, Burnaby Street
Hi-Hostel, Granville Street
Kingston Hotel B&B, Richards Street
Inn at False Creek, Howe Street
Ramada Inn, Granville Street
Empire Landmark Hotel, Robson Street
English Bay Hotel, Denman Street
The Buchan Hotel, Haro Street.

Allemaal beter dan The Barclay Bedbug

Hey!

Dit is een oud blog zie ik! Maar ik ga deze zomer ook alleen backpacken in canada. Heb vandaag mijn ticket geboekt!!

Ik land in vancouver en ga dan naar Calgary. Ik verblijf in hostels.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen! Misschien dat jullie hierop kunnen reageren maar een prive berichtje kan ook!

Groetjes!