alleengaande fotografiereis

Beste mensen,

Komende zomer, waarschijnlijk in augustus, wil ik in me eentje een autorondreis door noorwegen gaan maken. Ik wil een tent meenemen om op campings te overnachten en mocht het echt slecht weer zijn, dan kijk ik ter plekke of er nog een hutje vrij is op een camping.

Doordat ik alleen ben gaat het reizen allemaal wat sneller want ik hoef op niemand te wachten en met niemand rekening te houden. Daarom wil ik proberen om zoveel mogelijk te gaan zien. Op hoofdlijnen wil ik vanuit kristiansand de E39 gaan volgen en vervolgens bij Steinkjer weg 17 volgen tot Bodo. Bij Bodo oversteken naar Moskenes en dan via Narvik de E6 volgen naar het zuiden en via Hamar terug naar Kristiansand.

Ik wil in principe elke dag naar een volgende camping rijden. Als ik dat doe en ongeveer 4,5 uur per dag rij, dan zou ik vanaf Kristiansand 2 weken later weer terug zijn in kristiansand. In totaal wil ik 3 weken uit trekken voor de rondreis zodat ik op sommige plaatsen een dag kan blijven of een tegenslag op kan vangen.

Hieronder heb ik een routeschema geplaatst. Dit schema was eigenlijk puur om te kijken hoe lang de reis zou duren en wat voor afstanden er per dag gereden moeten worden. De overnachtingsplaatsen kunnen dus nog (door jullie) gewijzigd worden, maar de route wil ik op hoofdlijnen wel zo laten.

Wat denken jullie van dit plan? Haalbaar? Tips, suggesties, opmerkingen? Even voor de duidelijkheid
 Ik ga dus voor de autoreis en het fotograferen tussendoor. Ik begrijp dat als ik elke dag rij, ik geen lange wandeltochten of iets dergelijks kan doen.

Routeschema
Huis (omgeving bergen op zoom)
1232km 13u, 55m (naar hirthals Denemarken 1055km 9u, 23m)(boot: 12.15uur – 15.30 uur)
1. Sandnes Camping Mandal, Holumsveien 133, 4516 Mandal, Noorwegen
331km 5u,7m
2. BĂžrtveit, 5414, Noorwegen
311km 6u, 4m
3. Breim, 6827, Noorwegen
247km 4u, 53m
4. Fannestrandvegen 140, 6419 Molde, Noorwegen
308km 4u, 42m
5. RĂžravegen 665, 7670 InderĂžy, Noorwegen
296km 4u, 50m
6. BrĂžnnĂžysund, Noorwegen
225km 5u, 13m
7. Polarcamp, Hilstad, 8754 Øresvik, Noorwegen
223km 4u, 45m
8. BÄtstÞveien 1, 8070 BodÞ, Noorwegen
344km 5u, 46m
9. Vesterveien 51, 8400 Sortland, Noorwegen
114km 2u, 44m
10. HamarĂžy Fiskecamping, 8294 HamarĂžy, Noorwegen
332km 4u, 25m
11. Hammerveien 10, 8626 Mo i Rana, Noorwegen
468km 6u, 18m
12. VikhammerlĂžkka 4, 7560 Vikhammer, Noorwegen
391km 5u, 26m
13. MjĂžsa ferie og Fritidssenter, 2380 Brumunddal, Noorwegen
407km 4u, 52m
14. Vesterveien 251, 4817 His, Noorwegen
1256km 14u, 4m (inclusief boottocht Kristiansand – Hirtshals)(boot: 08.00uur – 11.15uur)
Huis (omgeving bergen op zoom)

Alvast bedankt voor het commentaar!

Hoi Niels

Mooie route! Ik zou alleen het laatste stuk anders laten lopen. Dit omdat het stukje van en naar Oslo echt tegen gaat vallen na een prachtige reis. Ik heb even de vrijheid genomen een alternatief stukje in Google maps te maken. :slight_smile: Kan natuurlijk dat ik je route verkeerd heb ingeschat want je kunt uiteraard op meerdere manieren van A naar B.

Ik denk dat twee weekjes kort is hoor, maar in de drie weken die je hebt kan het makkelijk op deze manier. Wil je wat meer rust in je reis zou je kunnen overwegen om snel door Zweden omhoog te rijden en dan via Noorwegen af te zakken. Al heb je er volgens mij goed over nagedacht dus heb je dat idee al verworpen.

Mocht je interesse hebben in walvissafari (kost je wel een dag hoor) dan heb ik daar nog een leuk linkje voor. (Maar dan moet ik even zoeken, dus roep maar als je dat wilt.)

Groetjes Thijs

ps. Man alleen in de auto langs de douane. Beetje oppassen met hoeveelheid alcohol die je meeneemt. Kans is wat groter dat ze je checken als bij gezin met kindjes en sleurhut. (En ja, slaat nergens op, tis ook niet mijn beleid.)

Ps. Ik heb op de route de Leardaltunnel staan maar je “moet” uiteraard de bergweg nemen. :slight_smile: (Alleen heeft Google van die stomme winterafsluitingen)

Bedankt voor de reacties!

Als ik elke dag rij dan zou het me 2 weken kosten, maar ik calculeer 3 weken in voor de gehele reis zodat ik wat tegenslag onderweg op kan vangen of ergens een extra dag kan blijven.

Ik heb inderdaad al redelijk goed naar de route gekeken. Alleen het stuk terug naar het zuiden heb ik gewoon via de E6 gedaan en nog niet verder gekeken. Bedankt daarom voor de tip! Ik zie ook dat je in google maps de route nog wat verder naar het noorden van de lofoten hebt laten lopen, dat ziet er goed uit. Als ik de heenweg geen tegenslag heb en in ongeveer een week bij Bodo ben, dan ga ik zeker wat extra dagen de tijd nemen bij de lofoten.

Het is hier op het forum al eerder aan bod gekomen, maar denk jij dat ik op deze route problemen ga krijgen met campings die om 16.00 uur al vol zitten? Ik ga er vanuit dat dat geen probleem gaat zijn. Ik neem ook niet veel plek in beslag (volkswagen polo met 2 persoons tent)

En wat betreft die douane
 Ik rook en drink niet dus ze gaan bij mij weinig spannends vinden :slight_smile:

Wil je me die link geven? Ik weet nog niet zeker of ik dat wil gaan doen, maar als alles volgens plan gaat heb ik 3 of 4 dagen de tijd rond de lofoten dus dan zou ik zo’n walvissafari mee kunnen pakken.
Alvast bedankt

Wij hebben deze gedaan en was echt leuk! Zowel walvissen als orka’s gezien. (Orka’s schijnt mazzel te zijn.) Foto’s staan denk ik in fototopic. (Maar zit op m’n werk dus beetje beperkt.) Is op zo ongeveer noordelijkste puntje van je route.

http://www.whalesafari.no

Overigens, plek op camping met tentje zal geen probleem zijn hoor! Al kom je wel eens verschrikkelijke campings tegen dus zorg altijd voor alternatief.

Via Wereldwijzer app

Bedankt voor de reactie!

Inmiddels heb ik de overtocht geboekt. Van Hirthals naar Kristiansand op maandag 28 juli (vertrek 12.15 uur, aankomst 15.30 uur) en terug op dinsdag 19 augustus (vertrek 08.00 uur, aankomst 11.15 uur).
Verder heb ik al enkele punten die ik zeker wil gaan zien/doen onderweg;

• Na de eerste dag een camping pakken bij de preikestolen en vervolgens sochtends vroeg naar de preikestolen. Daarna weer verder rijden.
  • De golden route rijden (Bij Geiranger, weg 63) en vervolgens naar de atlantic route (zie hieronder)
  • De atlantic route rijden (deel van wegnummer 64)
  • Weg 17 rijden richting Bodo
  • Zo veel mogelijk zien op de lofoten met wellicht een walvis- of zeearendsafari

De precieze route weet ik nog niet, maar het moet, volgens mij, lukken om al deze dingen in een route te verwerken. Voor vertrek probeer ik de route zo concreet mogelijk te maken maar ik zit nergens aan vast. Het enige wat ik van te voren vast leg is de overtocht heen en terug. Ik ga er van uit dat ik altijd wel ergens op een camping terecht kan met mijn tentje.

Als er mensen nog op- of aanmerkingen hebben dan zijn die meer dan welkom. Tips voor onderweg, camping, bezienswaardigheden enzovoorts.
Alvast bedankt!

Preikestolen lopen en dan nog eind rijden valt tegen denk ik. Best pittige wandeling. (En eerst lopen, dan douchen/inpakken mag niet op die camping daar.)

Via Wereldwijzer app

Ik heb in oktober een 17 daagse trektocht naar Mount Everest Base Camp gedaan in Nepal, dus dit klimmetje zal ook wel lukken :wink:
Maar als ik halverwege de dag terug kom op die camping dan mag ik toch gewoon vertrekken? Of begrijp ik je niet goed?

Dan is dit makkelijk! Ha ha!

Dat mag niet. Je moet voor (ik weet ff niet hoe laat) van de camping zijn daar. Juist om te voorkomen dat mensen de route lopen, dan douchen enzo en daarna vertrekken. Op zich begrijpelijk van de camping maar wel erg flauw.

Via Wereldwijzer app

Overigens kun je natuurlijk wel opruimen en de auto op de parkeerplek zetten en daarna lopen. Maar goed
 even opfrissen enzo is wel lekker.

Via Wereldwijzer app

Ah dan begreep ik je dus toch goed. Inderdaad opvallend maar nu je het zo zegt snap ik het ook wel dat juist deze camping dat doet. Bedankt voor de tip! Ik wil juist sochtends vroeg 05.00/06.00 uur beginnen aan het klimmetje richting de preekstoel, zodat ik de, met alle respect, treuzelende toeristen voor ben en een aantal mooie foto’s kan maken. Heeft overigens niets met zonsopkomst of iets dergelijks te maken want dan zou ik daar om 03.00 uur snachts al moeten staan en dat is me een beetje te gek :stuck_out_tongue:

Even opgezocht, check out is om 11:00

Dus 6:00 moet je nog doorlopen.

Via Wereldwijzer app

Misschien een gekke vraag maar hoe zit het eigenlijk met koken/barbeque op de Noorse campings? Ik heb een vloeistofbrander om wat te koken of water warm te maken. Mag ik die gewoon altijd naast mijn tent gebruiken of zijn er speciale plekken voor op de camping?

Ik heb altijd gewoon naast de tent gekookt, nooit vragen over gehad. Dus volgens mij zijn er geen regels voor.

Overigens kun je op aardig wat campings gebruik maken van een keuken of kookruimte waar je vaak ook een kookplaat hebt. Dat is dan uiteraard geen verplichting maar wel makkelijk. (Helemaal als het regent en het scheelt je brandstof.)

Je wilt de terugweg over de E6 doen. Dan kan je het beste de heenweg zoveel mogelijk niet over de E6 gaan. Volgens mij kan je via Elverum het Österdal inreizen richting Röros (mooi oud mijnwerkersstadje). Dan via het woeste Gauldal naar Stören en Trondheim. Daarna naar Flakk. Neem daar de pont naar Rörvik (niet te verwarren met een bekendere Rörvik). Je gaat via Rissa en Hasselvika naar het schilderachtige paaldorp Rakvag (rondjes boven de a’s). Daar is een camping met hutten met fraai uitzicht op het dorp. Je gaat via wegen naar de weg naar Arnes (rondje boven de a). Mooie route. Dan eventueel naar Osen naar een camping met hutten. Vervolgens naar Namsos en verder via weg 17. Terug kan je via Steinkjer, Levanger e.v. via de E6.

Als plaats vind ik Sandnessjoen leuker dan Bronnöysund.

Vanuit Sortland is er een mooie route naar Bö. Daar is volgens mij een jeugdherberg. Neem wat tijd voor de Vesteralen en de Lofoten.

Bedankt voor je reactie, maar zoals in mijn eerdere berichten is te lezen, heb ik mijn route al redelijk duidelijk uitgestippeld en ga ik op de heenweg dus niet over de E6 (behalve een klein stukje waar het eigenlijk niet anders kan)
Ik zal nog kijken naar de routes en plaatsen die je noemt maar als ze te ver verwijderd liggen van mijn oorspronkelijke route dan ga ik ze deze keer niet mee nemen.

Om een misverstand uit de weg te nemen, de routes die ik heb genoemd als alternatief, liggen juist niet op de E6.

Je hebt wel een aantal overnachtingsplaatsen genoemd, maar de route is mij nog niet echt duidelijk. Ik neem aan, dat jouw plan was om de heenweg van Trondheim tot Steinkjer wel de E6 te nemen via Stjördal, Levanger en Verdal en vanaf Steinkjer weg 17 te wolgen. Daar is een mooi alternatief voor. Je neemt vanuit Trondheim de weg naar Flakk. Dan met pont over de Trondheimfjord. Vervolgens neem je de route naar Namsos via Arnes en Afjord (laatstgenoemde 2 plaatsen rondjes boven de a’s). Mooie afwisselende route). Vanaf Namsos ga je verder over weg 17.
Je kunt dan onderweg uitstapjes maken naar het schilderachtige fotogenieke Rakvag (rondjes boven de a’s), Osen, terwijl Namsos m.i. een leuke plaats is. Je kunt vanuit een gemakkelijk bereikbare berg of heuvel prachtige stadsopnamen maken.

Morgen is het dan zo ver, dan vertrek ik. Voor de geĂŻnteresseerden hierbij de route die ik ongeveer wil gaan volgen. Langs de kust omhoog naar de Lofoten en dan via het binnenland weer terug naar beneden. (bijna) elke dag rijden. Soms lang, soms kort om de rest van de dag een tocht te lopen zoals naar Preikestolen, Reinebringen of de Besseggen.

Deel 1;
http://bit.ly/1rmTfob

Deel 2;
http://bit.ly/1rHT36p

Deel 3;
http://bit.ly/1mPWkcc

Deel 4;
http://bit.ly/1o2bTxN

Ik heb de route nog niet goed bekeken. Het lijkt mij mooi. Ik heb wel gezien, dat je op de heen- en terugreis tussen Trondheim en Steinkjer dezelfde route neemt. Waarom niet de heen- of terugreis aan de andere kant van de Trondheimfjord? Ook een prachtroute! Ik heb er al eerder wat over geschreven in jouw topic.