Albino‘s

Hallo allemaal,

Ik zag één van de forumleden op verschillende plekken posts neerzetten over het meenemen van zonnebrandproducten voor Albino‘s in Afrika. Ik had hier nooit over nagedacht en vroeg me af hoe dat hier in Kenia is voor de Albino‘s. Ik had het daar vervolgens met mijn man over, die hier eigenlijk niet echt iets over wist, maar toen wij van de week buiten liepen (in Ukunda) en er een albino-man voorbij kwam lopen, riep hij de man bij ons. We vroegen hem of er in Kenia voorzieningen zijn voor Albino‘s om naartoe te gaan voor hulp bij bescherming van hun huid en dergelijke, misschien vanuit de overheid? Hij vertelde dat er geen voorzieningen zijn en dat het voor hen inderdaad ook onmogelijk is zonnebrandproducten te krijgen omdat die gewoon veel te duur zijn.

Nu vroeg ik me af of er meer mensen zijn, hier in Kenia of daarbuiten, die wel eens met albino‘s hierover gesproken hebben. Wat waren jullie bevindingen. Zijn er organisaties die zich inzetten voor albino‘s, of plekken waar ze bijv. die zonnebrandlotion wel kunnen krijgen?
Iemand enige toevoegingen over dit onderwerp?
Ik ben benieuwd!

Via Wereldwijzer app

ZEER VEEL dank voor deze post en de al in gang gezette actie!! Ik heb in Oeganda bij drogisterijen en apotheken geinformeerd: zonnebrandprodukten verkopen ze domweg niet. Ouders weten niet hoe ze om moeten gaan met de kinderen (petjes, lange mouwen, lange pijpen, insmeren). Heel veel albino’s krijgen huidkanker. Oudere albino’s hebben ook last van hun ogen (zeer gevoelig): ze hebben zonnebrillen met UV-filter nodig.
Er is een documentaire over albino’s in Oeganda: zij zijn hun leven niet veilig. Zeer veel locals geloven dat je extra kracht krijgt als je albinovlees eet. Velen missen armen en benen. Sommigen leven ter bescherming in een soort van gevangenis.

Ik vrees dat bovenstaande voor heel Oost-Afrika geldt.

Wat kunnen we doen?

Via Wereldwijzer app

1 like

Hoi Marriette,
In het hotel waar jouw man werkt doen ze wel degelijk iets voor Albino’s; vlak na de receptie hebben ze daar een verzamelpunt voor zonnebrandcreme voor Albino’s.

@ RosaArbil Zonnebrandprodukten zijn wel te koop hoor (in Kampala, Garden city Mall) maar idd erg duur (Europese prijzen)

1 like

Het feit dat ze daar een verzamelpuntje afgedankte flessen hebben, betekent natuurlijk niet dat we niets hoeven te doen.
In Kampala misschien wel, maar op heel veel andere plekken niet

Het zou mooi zijn dit met een bedrijf aan te pakken, Kruidvat ofzo. Een NGO wordt al snel zo bestuurderig

Via Wereldwijzer app

Schrijf k dat dan, dat we niets hoeve te doen? Ik geef alleen maar aan dat er wel aan de Albino’s wordt gedacht.

Wat kunnen we doen, Marike?

Via Wereldwijzer app

http://www.afrikaansealbinos.nl/?page_id=440

1 like

Nou, ik ben blij dat ze zullen onderzoeken of ze de zorg ook buiten Kampala kunnen aanbieden.

Via Wereldwijzer app

Ja Rosa, jij was inderdaad degene die mij hierop attent maakte met je posts. Hier in Ukunda zijn die produkten dus wel te krijgen, waarschijnlijk ook door de vele blanken die hier wonen/op vakantie komen, maar voor hen dus onbetaalbaar, omdat ze ook tegen “mzungu“(blanken)-prijzen verkocht worden, wat Marike ook al zegt. Hoe is dit in de rest van Kenia, wordt het daar ook verkocht? Of alleen in de grote supermarkten in de grote steden?

Mijn man heeft overigens nog nooit zo‘n verzamelpunt gezien in Southern Palms, maar hij zal er van de week op zijn werk eens op letten.

Mijn idee is ook, ik kan wel mensen zeggen het mee te nemen, maar hoe bereiken we dan de albino‘s die het nodig hebben? Ik heb van deze man zijn telefoonnummer opgeslagen, maar hebben zij onderling ook contact denk je? Zijn er een soort “lotgenoten“groepen? Dit heb ik hem niet gevraagd helaas. Maar ben heel benieuwd of meer mensen nog meer info hebben hierover!

Via Wereldwijzer app

Ook een idee: dit te vragen aan de albino’s die je tegenkomt. Als toerist zou ik flessen factor 50 meenemen en die aan de ouders geven en het voorbeeld geven dmv insmeren. Ook zou ik ze petjes geven en goede zonnebrillen aan de oudere albino’s.
Ja, factor 50. Ze verbranden voortdurend omdat ze niet bruin worden, zoals wij.

Via Wereldwijzer app

Misschien weet je ook wat er in Gambia wordt verteld over Albino’s? Een albino zou enkel ontstaan door sex tijdens de menstruatieperiode !!
Hoe gek moet je zijn om dat te geloven ,en toch wordt dit door de lokale bevolking telkens bevestigd.

1 like

Ik wil hEEl graag weten hoe het met albino’s in West-Afrika zit, Tijl! Ik weet er echt geen snars van, maar ik vermoed dat er ook dAAr geen voorzieningen zijn. Als we hier aanwijzingen voor hebben, kunnen we dIE reizigers OOk vragen spullen mee te nemen.

Via Wereldwijzer app

Ik lees ook dat er in Zimbabwe albino vrouwen verkracht worden door mannen met AIDS; zij geloven dat als zij seks hebben met een albino, zij genezen van AIDS!
De problematiek rond albino’s gaat stukken verder helaas dan alleen het gevaar van zonnebrand; er moet ook goede voorlichting worden gegeven.

Absoluut. Het lijkt erop dat het in hEEl Afrika een probleem is.

Via Wereldwijzer app

https://www.facebook.com/StichtingAfrikaanseAlbinos

Deze stichting lijkt zich toch wel behoorlijk in te zetten voor Albino’s in heel Afrika.

1 like

Nogmaals: er zijn hEEl veel verwaarloosde albino’s in kleine steden waar niet eens zonnebrandproducten en UV-zonnebrillen te verkrijgen zijn, kleine petjes misschien ook niet. Toeristen willen graag wat doen en slepen dan meestal onzinnige zaken mee die daar ook heel goed te verkrijgen zijn. Hier dus enkele tips.

Via Wereldwijzer app

Ans en Jan Verkaart hebben vele projecten opgezet in het zuiden van kenia,
waaronder ook een albino project

http://www.vdt.nl/projecten/160/albino-project.html

2 likes

In het tijdschrift destination van september 2012, staat een artikel over Albino’s

Met de volgende informatie:
Albinism Foundation of East Africa
tel : +254202391261
www.albinismfoundationea.com

Albinism Society of Kenya
Tel: +254721864949
www.albinismsocietyofkenya.com

Colour kwa face
If you would like to contribute sunscreen to the cause, please send it to:
Colour kwa face campaign
po box 29791 - 00100 Nairobi Kenya

En vorige jaar was er speciale aandacht voor hen in Nairobi dmv een marathon, dacht ik

Tijdje geleden ontdekt dat er in het geboortedorp van mijn man, Kaphingo, nabij Mariakani, dus ook in the middle of nowhere, een albino-meisje van ik schat een jaartje of 5 is. Haar ouders helpen haar gelukkig door haar lange broek en een pet op te doen, maar zonnebrandproducten zijn daar absoluut niet te krijgen in dat dorp natuurlijk.
Pasgeleden een aantal flessen zonnebrandcrème gekregen van toeristen die naar huis gingen, geen factor 50 helaas, maar we zullen maar denken alle beetjes helpen. Mijn man heeft die vorige week aan hen gegeven en ze waren zo verschrikkelijk blij en dankbaar! Daarom wil ik vragen, kom je naar Ukunda, Diani of Galu Beach en heb je na je vakantie nog een goede fles zonnebrandcrème over, mogen wij die dan hebben? Dan zorgen wij dat deze bij dat meisje terecht komt! Je kan contact opnemen per email: marriettevdvelde@hotmail.com of per pb!
Alvast bedankt!

Via Wereldwijzer app

doet me weer denken aan de stichting Verkaart mede doordat ik eens met oprichtster mevrouw ans verkaart
gezamenlijk naar Mombasa vloog

http://www.vdt.nl/projecten/160/albino-project.html