Voor we met een vingertje naar de Kenyaan wijzen laten we eerst een skijken waar het geld van Nederland wat bestemd is voor hulp terecht komt.
Ik herriner mij dat begin 2008 de voorzitster van Stichting Vluchteling hier in Kenya was en dat zij toen de Kikuy beschuldigde van de onlusten en het uitbuiten maar vraag je waar het ingezamelde geld is gebleven wat bestemd was voor Kenya dan krijg je geen ahtwoord of zo nietszeggend dat je maar stopt
Voor alle duidelijkheid de giften die door organisaties en partucilieren geven zijn zijn gepubliceerd in de diverse kranten.
Dan nu SNV waar nu in Nederland een onderzoek naar loopt wanneer je hier de wagens zie waarin ze rijden allemaal met minimaal het KBJ nummer vraag ik mij af of dat nodig is.
Wat betreft Kibera er zijn ook goede organisaties daar werkzaam en daar heb ik veel respect voor. Maar zoals je uit ervaring weet kan de regering niet aan de giften voor de diverse organisaties komen dus het verhaaltje dat de regering Kibera in leven houdt is niet waar wanneer je daar kijkt ne zie de appartementen die betaalbaar zijn voor de Kenyan die gebouwd zijn en worden dan is de regering wel op de goede weg. Maar onder de organisaties die in het buitenland geld inzamelen zit helaas nogal wat mis.
Wta betreft corruptie ik doe daar niet aan mee en wanneer ik gevraagd wordt voor een betaling dan wil ik een recu en dat helpt. Alleeen laten ze je dan weleens in de onderste la verdwijnen maar ook dat kan je verhelpen door op je strepen te gaan staan en desnoods naar de hogere regionen te gaan.
En wat betreft de Muhindi die raken langezamer hand hun machtspositie kwijt. Speciaal CID heeft nogal wat belangstelling voor de mensen die van uit hun positie de regels naar hun hand zetten.
Maar ik volg ook de berichten vanuit Eiropa dagelijks en zie daar ook de misstanden maar meer verhuld hier in Kenya is alles zo heerlijk open en weet iedereen wat er aan de hand is.
Maar in Nederland is het meer verhuld of is een reisje van de burgemeester of een ambtenaar wat betaald wordt door een ontwikkelaar normaal en wat te denken van de diverse Kertspakketten die aan huis bezorgd worden. Zeg niet dat dit niet gebeurd want ik heb deze ervaring persoonlijk en als je niet mee doet dan wordt je in de onderste la gestopt.
Er zo zijn er meer zaken die zowel hier als elders spelen.
Maar gelukkig zijn er ook mensen die het hart op de goede plaats hebben en door hun persoonlijke inzet het leven voor de Kenyaan beter maken
Zo is er een waterproject in Mweige wat als voorbeeld gesteld kan worden door de bevolking te laten samenwerken en dat te financieren is er een waterproject tot stand gekomen waar zowel de bevolking als een buitenlandse organisatie samen ingeinvesteerd hebben en ik voor mij denk dat dat de enige manier is om hier veranderingen tot stand te brengen.
Want zoals het nu gaat we geven het geld en zijn de goede is volgens mij niet de juiste manier maar door samen te financieren elk op zijn manier geef je ook de mensen de juiste waardering en hun eergevoel terug.
Ik ben nu aan het proberen om een begrafenisfonds te starten en wel op een zelfde basis als DELA want de begrafenissen is hier een groot probleem voor de mensen.
Ik ben alleen de adviseur in deze en dus niet involved maar wil dit alleen doen met diverse lokale kerken die dit probleem hebben aangekaart en het nu ook aan willen pakken. Mijn ervaring is dat wanneer je zoiets met de lokale pastors opzet het kan slagen want die kennen de mensen en hun achtergronden. Ik hort al je commentaar over de kerken hier maar er zijn ook een groot aantal jonge pastors die anders denken dan de grote kerken en de mensen op de eerste plaats zetten.
Misschien ook iets voor jouw regio Kenya het kan de mensen direct helpen door hen te organiseren.
Groeten