Wie kan er meer vertellen over aardbevingen in Turkije? Wie heeft ze daar weleens meegemaakt?
Vorig jaar is er na mijn vakantie in Marmaris een kleine beving geweest. Wie weet hoe groot bijvoorbeeld de kans is dat er een beving komt?
Groetjes Magda ![]()
Wie kan er meer vertellen over aardbevingen in Turkije? Wie heeft ze daar weleens meegemaakt?
Vorig jaar is er na mijn vakantie in Marmaris een kleine beving geweest. Wie weet hoe groot bijvoorbeeld de kans is dat er een beving komt?
Groetjes Magda ![]()
Ik was vorig jaar met die bevingen ook in Marmaris en ik vond het super eng, mijn vriend en zijn familie ook!
Ik ben ook wel eens benieuwd of er weer bevingen komen dit jaar!
Ik hoop van niet want het is gewoon super eng!
Groetjesā¦
~Deniz~
http://www.koeri.boun.edu.tr/sismo/map/en/index.html :o
via deze link kan je kijken ofdat er recent nog aardbevingen zijn geweest.
groetjes alex en kim. :rolleyes:
Jeetje zeg! :o
@Deniz, jij was daar dus gewoon! Lijkt me zo eng, kleine beving of niet. Zeker als het 's nachts gebeurt en je slaapt⦠dan ben je hartstikke duf en besef je niet goed wat er gebeurt⦠:huh:
Ik heb werkelijk geen idee wat je ervan kan verwachten. Is het echt zo dat alles shaked?? dat je bijna niet kan blijven staan ofzo??
@Alex en kim: hartstikke bedankt voor de link!
Groetejs Magda ![]()
Die bevingen hebben wel een paar dagen geduurd Magda!
Meestal 's nachts als we al sliepen, en dan bleef mijn manneke stokstijf in bed liggen want die is zo bang voor die bevingen dus werd ik ook automatisch meer bang!
1 keer waren we op het strand en was er een beving, dat voelt een stuk minder eng dan 's nachts in een huis dat kan instorten!
Ze waren maar lichtjes maar de bevolking was zo bang en het was overal op het nieuws en ik de kranten dat toeristen uit paniek van de balkonās sprongen (niet in Marmaris maar waar de aard van die bevingen waren waren gewonden), en bange toeristen om je heen die naar huis bellen omdat de familie vanuit hen land heeft gezien wat er gebeurt, dat was wel allemaal eng!
Ik hoop dat ik het niet meer zal meemaken!
Groetjesā¦
~Deniz~
Heey,
Ik was vorig jaar aan het werk in Bodrum tijdens deze aardbevingen. De aardbevingen waren redelijk heftig omdat ik het nooit had mee gemaakt. De eerste was 6.2 op de schaal van richter. dus ben wel heftig en nog aardig wat naschokken gehad!
Het was wel eng maar het gebeurt daar vaker.
Groetjes,
Lia
Hey!
Ik was vorig jaar ook in Marmaris tijdens die aardbevingen en vond het wel een beetje eng hoor!! Ik heb een paar keer echt een beving gevoeld, maar ook vaak van die kleine schokken.
Ik weet nog dat ik het de eerste keer voelde toen ik in Icmeler aan het lunchen was en de tafel enzo begon te trillen. Dat viel opzich wel mee en weinig mensen leken het gevoeld te hebben. Maar die nacht werden we opeens rond 6 uur 's ochtends wakker en hoorde we alle borden en glazen in de keuken rinkelen en ging het bed heen en weer!! Dat was wel eng! We zijn meteen naar buiten gerend en daar stonden heel wat mensen. Iedereen is daar heel bang voor aardbevingen. Dagen daarna bleven die schokken enzo nog even en later was het overā¦
Het is het beste bij aarbevingen om onder iets te gaan staan wat een beetje stabiel is⦠het beste is een tafel ofzo of anders een deuropening. Zorg dat als er weer van die bevingen zijn dat je in de beurt van die āveilige plekā een zaklamp en een fles water hebt liggen voor de zekerheid. Je weet maar nooit wat er kan gebeuren.
x Zara
:blink: :huh: :o
O, dit lijkt me echt zo erg! Maar wel een handige tip Zara! zaklamp en water, zal het onthoudenā¦
@Lia, 6.2 is aardig heftig!
We zullen het zien, maar ik hoop van harte niet!
Groetjes, Magda ![]()
Ja het was echt super eng!
Ik was toen ook in Marmaris/icmeler!
Klopt helemaal wat je zegt Zara!
Mijn vriend was zo bang dat hij 's nachts bleef liggen en zich niet verroerde dus ik bleef gewoon naast hem liggen!
We hadden een kan water naast ons staan en dat klotste eruit!
Het was gewoon super eng!
Een zaklamp heb ik altijd bij me daar (zit automatisch in mijn telefoon) want de elektriciteit valt daar zo vaak uit!
Groetjesā¦
~Deniz~
Hoi,
Ja is aardig heftig maar omdat moment weet je niet dat het een aardbeving van 6.2 is. Je leest dit pas een paar dagen later in de krant en denkt terug van was het zo erg.
Je moet er maar niet aandenken. Ik wist niet eens dat het zo vaak voor kwam in Turkije.
je kan helaas niet voorspellen wanneer het zal gebeuren, want het kan iedere dag wel gebeuren.
Eerste instantie sta je te trillen om je benen van ohh wat is dit, gaat het niet instorten, maar naar 5 naschokken, denk je er al niet meer zo veel aan.
Succes. ![]()
Groetjes,
Lia
Hoi
Ik denk als de aarde maar een klein beetje aan het schudden is, dat je hart dan al in je keel zit!
Gelukkig is er niks met jullie gebeurd.
Die site is idd bizar, zie je precies waar, hoevaak en hoe sterk ![]()
Groetjes, Magda ![]()
ook verleden week 18 juni 2009 in marmaris weer een kleine aardbeving, doodeng. Het hele hotel stond te trillen en op het strand dacht men dat er iemand aan de strandbedden stond te wiebelen.
Ik heb het verleden jaar mee gemaakt ın alanya we slıepen ın een hotel en opeens begon alles te schudden. Het was een na schok van een aardbevıng ergens anders.
ik was verleden jaar ook in Icmeler met mijn dochter en wij werden rond zes uur wakker van het schudden van de bedden. Ik vroeg aan mijn dochter wat dat was, o een aardbeving om vervolgens allebei weer te gaan liggen en in slaap te vallen.
Later ben ik toch wel geschrokken toen we hoorden hoe heftig het eigenlijk was.
Volgende keer ga ik toch maar liever naar buiten.
Je kan dan beter naar de zuidkust gaan van turkije, daar ligt de breuk niet. In Marmaris gebeurt dit ieder jaar meerdere malen, ook in juni dit jaar was het weer raak. Ik was erbij. De 2e keer dat ik dit meemaakte, de eerste was met een kracht van richter 5.2, was erg heftig, vele gebouwen beschadigd en gescheurd. was op Rhodos te voelen.
gr. >>> ga lekker weer naar Alanya, mooier, rustiger, veel goedkoper eten en drinken, kortom geweldig, beter dan de Kermistent Marmaris.
Hoi hoi
Wij hadden vorig jaar in Alanya een kleine aardbeving.
Ikzelf heb er 's nachts niks van gemerkt.
:dag:
Aangezien Turkije op 1 van de breuklijnen ligt, zullen er jaarlijks aarbevingen zijn. Groot of klein maakt niet uit.
Het enige wat je in de gaten moet houden is de site van Lates Seismicity in Turkey. Het is wel doodeng maar zorg dan dat je niet in een gebouw/huis zitā¦
hallo Allemaal,
Wij willen graag jullie meningen horen, wij gaan 26 mei voor het eerst 2 week naar turkije ( mamaris) nu lezen we jullie berichten allemaal, en vinden het behoorlijk eng. kunnen jullie ons iets meer vertellen, of zelfs misschien weten hoevaak er daar in mamaris dus aardbevingen voorkomen⦠we hebben niet alleen rekening met onszelf te houden maar ook met de thuisblijvers. desnoods gaan we omboeken graag zo snel mogelijk een antwoord.
groetjes van henk en hilly
Ik zou me er niet al te druk om maken hoor⦠Deze berichten zijn van 2005⦠ben zelf al ruim 20x in Turkije geweest en nooit wat meegemaakt wat dat betreftā¦
Gewoon lekker gaan en genieten⦠Turkije is een prachtig land!!
Ik zelf heb het (gelukkig) nog niet meegemaakt en dat hou ik liever ook zo. Maar de kans is natuurlijk wel groter dan in NL⦠gezien het vrij actief is in Turkije, al ligt het er wel aan waar je precies zit natuurlijkā¦
Feit is dat Turkije ƩƩn van de seismisch meest actieve gebieden ter wereld is. (Als we de KNMI mogen geloven) Een kaart van het seismisch risico is hier te vinden, voor de geinteresseerden.