Aardbevingen Turkije

Ik woon reeds meer dan 10 jaar in Turkije en heb reeds meerdere keren hier een aarbeving meegemaakt.
Eens in Kusadasi,dat was overdag, ik dacht ik voel me onwel worden,en hoorde mensen roepen,iets over deprem…dit betekend,aardbeving. Ik moet zeggen turkse mensen zelf zijn zeer gevoelig om een beving te voelen en hebben er ook schrik voor, soms als dat echt maar een klein schokje is ,staan ze onmiddelijk op straat en durven niet te snel meer naar binnen gaan. Ik heb er s’nachts al weten slapen in hun auto…Maar je leert er echt mee leven, er zijn hier in Kusadasi nu en dan eens kleine schokjes te voelen,maar ik weet het pas ,als de mensen me vragen,en …heb je dan niets gevoeld…Dus, ik ben eraan gewoon geworden en heb zeker geen schrik meer.
U moet weten dat alle nieuwe gebouwen allemaal een attest moeten hebben dat ze aardbeving bestendig zijn,zodat je dan ook een verzekering kan nemen op je gebouw.Is hier nu zelfs verplicht een ‘deprem’ verzekering te nemen.
De ergste was ongeveer 5 jaar geleden in Bodrum, toen hadden we er klanten om een huis te kopen en we sliepen in Gumbet in een hotel. Die nacht was er een serieuse beving,iedereen in dat hotel was wakker geworden en iedereen was de straat opgelopen.Maar alles stond nog recht. Het voelt alleen raar aan, je word wakker omdat je bed beweegt, je ziet de lamp in je kamer bewegen, je weet echt niet wat er gebeurd want je voelt je slaapdronken.

Tot je beseft dat het een beving was,want eerst denk je, komt hier nu een zware camion voorbij gevlogen of zoiets die het gebouw doet trillen.Maar ,het kan een beving zijn dat je voelt. Bodrum is er nog meer ondergevig aan dan Kusadasi.

Maar geen paniek,een erge aardbeving zoals in de omgeving van Istanbul jaren geleden,die we zelfs toen tot in Kusadasi gevoeld hebben en nu deze week in het oosten van Turkije,dat heb ik hier in Kusadasi nog nooit meegemaakt. En dan zie je op de beelden die ze op tv geven dat altijd de zwakke huizen getroffen worden. De huizen die met GOEDE beton gebouwd zijn,zijn veiliger gebouwd. De reden dat er in Turkije veel huizen invallen bij een aardbeving is altijd als het gebouw, gebouwd is geweest met slechte materialen. Vroeger was daar geen controle op, maar nu is daar voor Nieuwbouw scherpe controle op. Gelukkig maar.

Maar we hebben de dag erop in Bodrum toch onze klanten niet kunnen overtuigen om een huis te kopen. Die hadden toen ook de schrik te pakken gekregen.Gelukkig dat ik nu ook niet elke maand zo iets meemaak.

Maar als toerist moet je nu niet echt schrik hebben om een kleine beving mee te maken. Meestal hoor je het pas als de beving voorbij is, en dat het een lichte aardbeving was.

Natuurlijk Istanbul ligt wel in een van de gevoeligste gebieden voor aardbevingen en deze week is er in Ankara een debat geweest, om huizen te slopen en betere sociale woningen te bouwen voor minder behoede mensen in Istanbul en gebieden waar het risico voor een aardbeving mogelijk is.De regering in Turkije doet voor het ogenblik heel veel om de huizen veiliger te bouwen en aardbeving bestendig te bouwen om zo in de toekomst grote rampen met doden te voorkomen.

En als je het nieuws volgt dan valt het in Turkije nog best mee met de aardbevingen. Dus, geen paniek …ik voel me hier nog altijd ,heel veilig.

Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Ik ook absoluut… Zie geen reden om mij onveilig te voelen! Hier is trouwens in Side ook niet zo heel lang geleden een aardbevinkje geweest. Ben er alleen doorheen geslapen dus dat telt niet met het ervaren. Hoorde het ook pas de volgende dag van vrienden.

Ook in NL kan je bevinkjes meemaken al zijn die niet van natuurlijke aard maar door gaswinning.