Ik wil na mijn eindexamen graag naar Spanje om Spaans te leren. Kan iemand mij hier iets over vertellen? Ik heb al op de site van Studytravel gekeken, is dit een goede organisatie? En welke stad is het leukst om naartoe te gaan? Salamanca lijkt me wel wat, maar Malaga ook omdat het aan het strand ligt. Zijn er in Malaga ook veel studenten? En zou ik mijn taalcursus ook kunnen combineren met bijvoorbeeld werken in een club/restaurant? Of werk als opèr, dat lijkt me ook heel leuk!
En qua accommodatie, een gastgezin of een appartement?
Alvast bedankt voor jullie reacties!=D
Ik ben een aantal jaren geleden met Studytravel in Berlijn geweest, en ik vond het een erg prettige organisatie.
Daarna heb ik via Tricolore Spaans gedaan in Granada. Over Tricolore was ik aanzienlijk minder tevreden. Salamanca lijkt me een hele leuke stad. In Malaga ligt de school die Studytravel gebruikt geloof ik dicht bij het strand en wat verder van het centrum.
Zelf had ik zowel in Berlijn als in Granada een appartement voor mezelf. Ik zag een gastgezin of een studentenhuis niet zitten. Na alle indrukken en activiteiten had ik ook erg behoefte aan pricacy/op mezelf zijn, dus voor mij was dit ideaal. De meeste andere mensen die ik tegenkwam op de cursussen zaten in studentenhuizen.
Ik vond de combinatie van lessen volgen, zelf op pad gaan en met school/cursusgenoten op pad gaan trouwens erg geslaagd.
Veel plezier dus in elk geval!
au pair (ik neem aan dat je dat bedoelt?) lijkt me trouwens iets lastiger te combineren met een taalschool, omdat je met je eigen lestijden zit, en met schooltijden van de kinderen voor wie je zorgt (als ze al naar school gaan). Misschien ook even op het au pair-forum hier rondvragen?
Dankje voor je reactie! Haha ja ik bedoelde au pair, nu blijkt maar weer hoe weinig ik me erin verdiept heb, ik weet niet eens hoe ik het moet schrijven…
Ja over die lestijden had ik ook al zitten denken, misschien dat ik wel eerst 4 maanden alleen die taalcursus ga doen en dan in een studentenhuis, en daarna nog 4/5 maanden werken als au pair? Of raad je dat juist af?
Aangezien ik in Slamanca woon, zal ik deze stad ook ten zeerste aanraden.
Het voordel van spaans leren hier is en blijft toch wel dat de mensen in de winkels en bars ook gewoon spaans spreken dus kun je kijken hoe je vordert. In andalucia hebben ze een zwaar accent en is het wat lastiger om je op die manier te peilen. Ik bedoel dus doodgemoedelijk de conversatie te proberen te volgen van de mensen die naast je zitten. Wel een van de beste manieren om te merken of je het beter kunt maar niet echt ethisch, maar wel creatief…
Voordeel van Salamanca behalve de taal. Een studentenstad bij uitstek. Niet te groot héél gezellig en mooi. Mensen van allerlei landen komen hier. Er zijn hier ontzettend veel taalscholen. Het hangt ervan af wat je zoekt. Zoek je echt alles helemaal 100% georganiseerd en met behoorlijk veel NL studenten dan ga je naar Mester, DonQijote of Colegio de España. Wil je naar meer authentieke spaanse manier van scholen dan heb je Isla, Colegio Iberico. Verder heb je ook nog ITS dat is een klein schooltje gerund door een belgische die getrouwd is met een spanjaard. Maar zoals gezegd er zijn er nog veel meer.
Wat je nog zegt over werken, er zijn legio bars waar buitenlanders werken, nadeel is dus wel dat je niet de volgende ochtend om 9.00 uur in de les kan zitten.
Zo, sterkte met het uitzoeken, neem er de tijd voor. O ja nog 1 waarschuwing. Alle NLers die hier wonen hebben eerst een taal cursus gedaan, hebben iemand leren kennen en jawel niet meer terug naar NL. Het is maar dat je het weet.
Groetjes
Martoke
Martoke heeft gelijk: Salamanca staat al sinds jaar en dag bekend als de stad waar het correctste castellaans wordt gesproken (en dat terwijl ik eigenlijk de mooiste stad van Spanje zou moeten aanbevelen…)
Je zou ook eerst een aantal maanden in Salamanca kunnen studeren en daarna ergens anders (lees: Sevilla:chin:) de rest van je tijd kunnen doorbrengen.
Ook klopt het dat Spanje erg besmettelijk is voor de meeste mensen die verder kijken dan hun neus lang is en iets van het leven buiten de costa´s oppikken.
Zal eerst even laten weten dat ik eigenaar ben van Taal in praktijk.
Ik organiseer en verkoop taalreizen naar meer dan 100 verschillende landen.
Dat doen meer organisaties. Het verschil is dat je bij mij nooit meer betaalt dan dat je rechtstreeks aan de school zou betalen.
Op mijn site kun je dan ook rechtstreeks doorklikken naar de website van de scholen en daar de prijzen bekijken.
Je hebt het voordeel dat je niet alles zelf hoeft uit te zoeken en toch voordelig uit bent.
Kijk even naar www.taalinpraktijk.nl
Dank jullie voor al de informatie!
Ik had zelf ook gezocht naar taalcursussen en had toen Studytravel gevonden, wat is het verschil tussen Studytravel en de andere 100% georganiseerde scholen zoals Mester?
En hoe kan ik het beste mijn accommodatie regelen? Ik heb nu namelijk geen idee welke buurt leuk is enzo…
En ik keek op de website van Mester, maar volgens mij is het maximaal aantal weken dat je daar een cursus kan volgen 16… Dat zijn 4 maanden, en eigenlijk wil ik 6 of 8 maanden gaan…
Haha ja wie weet blijf ik daar dan wel de rest van mn leven wonen, je weet nooit hoe zulke dingen gaan! Ik ga me daar nu nog niet druk om maken, als het zover is zie ik het dan wel, en in spanje blijven wonen lijkt me heerlijk=D
En ik zal je website van taal in praktijk eens bekijken! Dankje!
Groetjes, Rikke
Ik heb alleen ervaring met Studytravel en Tricolore, maar taalscholen regelen over het algemeen ook de accommodatie (je kunt het ook zelf doen en alleen de cursus afnemen,maar dat lijkt mij onnodig gedoe, tenzij je in het appartement van een vriend(in) of familielid kan, bijvoorbeeld).
Gastgezinnen zijn erg populair, en de meeste taalscholen bieden ook accommodatie in een (internationaal) studentenhuis. In sommige gevallen kun je ook kiezen voor een eigen appartementje of een hotelkamer (wel de duurste optie). Bij de taalcursussen die ik gedaan heb zaten de meeste medestudenten in een studentenhuis.
Beste Rikke,
leuk dat je 8 maanden naar Spanje wilt gaan! Salamanca is inderdaad een leuke stad, wel ook met wat Nederlanders. Tricolore is een prima organisatie die ook dezelfde prijzen rekent als de school terplaatse. StudyTravel biedt deze garantie ook, maar is vaak zelfs goedkoper.
Je zult zien dat veel scholen door meerdere organisaties in Nederland worden aangeboden, kijk daarom ook naar de service in Nederland, lidmaatschap van SGR (er zijn afgelopen jaren al best wat scholen gesloten in Spanje) en wat voor jou goed voelt.
Ik zou geen 8 maanden Salamanca doen, maar b.v. 4 maanden Salamanca en dan nog 4 maanden Malaga, Valencia of Sevilla. Dan heb je toch een leuke combi, een wat grotere stad, en een prachtig taaljaar.
Succes met je beslissing.
Saludos,
Erika
Hallo!
Ik heb ervaring met Studytravel in Salamanca en vond het top. De prijs-kwaliteitverhouding is erg goed en de school zelf is ook top. Ik woonde in een klein appartement met een aantal medestudenten en dat vond ik heel gezellig. Wat ik heel leuk vond was alle excursies (naar bijvoorbeeld Porto, Lissabon en Madrid), cursussen en culturele activiteiten die je tegen gereduceerd tarief kon volgen via de school. Een avondje tapas proeven bij verschillende barren, salsales, een stadswandeling, weekendje Madrid, avondje Real Madrid. Salamanca ligt nog redelijk centraal, dus als je een dag of een paar dagen vrij hebt kun je talloze leuke dingen doen.
Veel plezier in ieder geval!
Het enige nadeel van Salamanca is dat het ontzettend ge-Hyped wordt. Men zegt dat men hier het pure Spaans spreekt en dat het “the place to go” is als je Spaans wil leren. Onzin natuurlijk, doordat Salamanca een echte studentenstad is waar vele duizenden buitenlanders studeren is de kans dat je je Spaans oefent buiten de klaslokalen veel geringer als dat je bijvoorbeeld naar een kleinere stad gaat ergens in het zuiden of in het noorden. Mensen die bij mij aangeven graag SPaans te spreken buiten de lessen om raad ik meestal niet aan om naar Salamanca te gaan. Dit neemt niets af van het feit dat het natuurlijk een prachtige stad is waar je een geweldige tijd zult hebben, maar als je puur en alleen voor de Spaanse taal gaat zeg ik, Niet doen !
In Salamanca spreken de inwoners het meest zuivere castellaans, dat is een gegeven.
Of je buiten de lessen om je spaans al of niet oefent ligt natuurlijk voor een groot deel aan jezelf.
Ik kan me echter wel iets voorstellen bij jouw argumentatie, Stulango en begrijp je beredenering.
Probleem van een kleinere stad in het zuiden (Salamanca is overigens ook niet zo groot) is dat je buiten de lessen om Andaluz moet kunnen begrijpen en dat is zelfs voor de inwoners van Salamanca al erg moeilijk:chin:
Daar komt bij dat er vele spaanse studenten open staan om een “intercambio” te doen.
Dit houdt in dat je een uur spaans met ze spreekt en daarna een uur een andere taal (meestal engels). Die studenten staan open voor iedereen en introduceren je ook vaak in het spaanse studenten leven.
In Valencia heb je de Taronja. Bij Taronja komen wel redelijk wat Nederlanders. Taronja is een hele moderne school, met een staff die veel activiteiten organiseert. Paella Party op Maandag, dinsdag is TANDEM (taaluitwisseling), Woendag is gratis kooklessen van Chef Nando en in de rest van de week varieert het, misschien een trip naar Barcelona om een voetbal wedstrijd te kijken en voor de dames die dat niet hoeven kunnen gwn gaan shoppen in Barcelona!!