3 weken CR vanuit Liberia

In maart ga ik samen met m’n vrouw drie weken door CR reizen. We hebben onze tickets naar Liberia Airport al geboekt en zijn van plan een auto (waarschijnlijk kleine 4x4) te huren. Ik ben nu bezig met het uitstippelen van de route en daarbij loop ik tegen een logistiek probleem aan.
We willen namelijk o.a. Tortuguero en Corcovado ong 3 dagen bezoeken en aangezien we de auto in beide gevallen achter moeten laten, zou dat betekenen dat we 6 dagen autohuur betalen en 'm niet gebruiken. En een busrit vanuit Liberia zie ik ook nog niet echt als een optie denk ik.

Wat is jullie advies?

Een van de twee laten vervallen. De afstand tussen Tortugeuro en Corcovado is al heel ver. Ik ga er vanuit dat jullie tussendoor ergens overnachten.
3 dagen Tortugeuro is veel en zeker buiten het leg seizoen. Misschien kun je ook iets regelen met het verhuur bedrijf, auto inleveren en daarna nieuwe huur periode aan gaan.

Gebruik Googlemaps voor je planning. Dan weet je hoeveel tijd je in de auto moet zitten. Je kunt Corcovado middels een dagtour bezoeken. Ik heb regelmatig gasten die dat doen en tevreden thuiskomen. Leuke tocht!

Dank voor jullie reacties. Ik ga inderdaad Maps gebruiken voor de route. We zouden toch wel graag naar Tortuguero willen gaan, vanwege de vele watervogels.
We gaan (uiteraard) vooral voor de natuur, wildlife en vooral ook vogels; en willen o.a. naar:

• Arenal
  • Monteverde
  • Palo Verde?
  • Manual Antonio
  • Corcovado
  • Cahuita
  • Puerto Viejo (centraal)
  • Tortuguero

Dit is slechts een grove planning.
Maar waar ik nog vooral naar op zoek ben, is of er alternatieven zijn om m’n reis in te delen om te voorkomen dat we 6 dagen de auto aan de kant moeten zetten (als we uiteindelijk toch voor ong 3 dagen Corcovado kiezen.

Ik heb op dit forum al gelezen dat als je bijv vanuit San José vertrekt, je eerst met de bus ri Tortuguero kunt gaan en daarna pas een auto gaat huren daar. Dat scheelt weer een paar dagen huur. Zie je dat als een reeele optie vanuit Liberia? Zo ja, wat zou een goede busmaatschappij zijn?

Er zijn autoverhuurmaatschappijen die je auto in Sierpe (boot naar Drake) komen ophalen en weer brengen.
Dit kost wel iets, maar je hebt dan geen huur en verzekeringskosten. ( US$ 35 brengen en US$ 35 ophalen)
Datzelfde geldt voor Tortuguero. Als je dit op het laatst doet dan zou je de auto kunnen afleveren in Guapiles,
waar je aansluit bij een groep naar Tortuguero en die je na de excursie weer afzetten in San José.
Ook andersom kan dat. Je doet de excursie naar Tortugueroen neemt na de excursie je huurauto af in Guapiles.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Ook een dagtocht Tortugeuro is mogelijk. Sarapiqui en Cano Negro zijn prachtige vogelgebieden.

Ik heb nog wel wat moeite met het laten vallen van Tortuguero, aangezien ik daar toch wel goede verhalen over lees.
Stel dat we naar zowel Sarapiqui & Cano Negro gaan: Wat missen we dan als we niet naar Tortuguero gaan?

Tortuguero is een heel mooi park. Jungle en watergebied ineen.
Sarapiqui is jungle en Caño Negro zijn wetlands. Vooral veel watervogels.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Ok, bedankt allemaal. We neigen er nu naar om Cano Negro en Sarapiqui te bezoeken en om Tortuguero over te slaan, of enkel een dagtrip.
Als er meer vragen zijn, dan volgen ze snel :-).

Ondertussen ben ik wat verder met de route en is dit het huidige plan:

Liberia: 1
Monteverde: 2
Ojochal/Dominical: 3
Corcovado: 3 (nog onbekend of we naar Carate rijden of dat we vanuit Drake Bay ’t park bezoeken. Aant nachten dus ook nog onzeker)
San Gerardo de Dato/Cerro de la Muerte: 2
(Turrialba: ?)
Cahuita: 3 (snorkelen)
Sarapiqui: 3
Cano Negro: 2
La Fortuna/Arenal: 3

1. Zoals gezegd gaan we vooral voor wildlife & vogels. Missen we belangrijk gebieden als dit onze route wordt?
  2. Hoe is de verdeling wat betreft aantal nachten?
  3. Zijn de afstanden te overbruggen, of moeten we ergens anders nog wat inplannen?

De route is goed te doen. Soms 5 uur reistijd. Maar dat kan.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Gebruik Googlemaps om je route te bekijken en de reistijd vast te stellen. Handig hulpmiddel!! Je kunt de routes vervolgens op je tablet downloaden en je hebt voor onderweg een routeplanner bij de hand.

Dat heb ik ondertussen al gedaan en daar is de genoemde route uitgekomen. Alleen komen daar reistijden uit die wellicht niet realistisch zijn gezien bijv de staat vd wegen.
Bijv. raden jullie aan om in maart richting Carate te rijden?
Misschien goed als toevoeging: We zijn geen echte avonturiers, maar zijn wel van plan een 4x4 te huren.

Maart is een maand waarin je prima naar Carata kunt rijden. Geen enkel probleem.
De rivieren staan laag omdat de droge tijd er al even is.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Naar Carata rijden kan prima, zoals Johan ook al aangeeft. Je hebt dan zeker wel een 4x4 nodig. Vroeger was de weg heel erg slecht, maar tegenwoordig is die een stuk beter, maar nog wel altijd onverhard. Daar is het wel erg mooi! maar de lodges zijn er tamelijk prijzig. Je bent wel meer reistijd kwijt.
Via Drake Bay is Corcovado ook prima te bezoeken. Je stalt de auto in Sierpe **(lees hier) **en gaat daarna een leuke boottocht maken naar Drake Bay. Op het strand van Drake Bay staat de hoteleigenaar je op te wachten. Leuk hotelletje is Manolo, niet superdeluxe, maar wel netjes verzorgd en midden in het dorpje. Ze bieden dagtochten aan naar Corcoavado. Je kunt van uit het dorp ook mooie wandelingen in de natuur maken, want Corcovado houdt natuurlijk niet op bij de grens van het natuurpark. Midden in het dorp Drake Bay, bij de driesprong, woont een Amerikaan en runt er een restaurantje waar je enorme borden spaghetti kunt krijgen. Als hij eenmaal op zijn praatstoel zit en het beeldscherm heeft aangesloten op zijn pc, dan vertelt hij / laat hij zien over de mooiste wandelingen en duik- en snorkel tochten daar in de buurt.
O ja, je kunt ook met de auto naar Drake Bay rijden in de droge tijd.

leuk videootje:
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“TW4b4H4ELzk” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Interessant, Drake Bay zie ik ook zeker als een optie.
En met de auto naar Drake Bay in de droge tijd; is dat een vergelijkbare weg als naar Carate, of nog slechter?

Die weg is slechter. Je moet veel meer rivieren passeren.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

De meeste rivieren onderweg naar Drake Bay stellen in de droge tijd niets voor, maar een rivier, vlak voor Drake Bay is wat groter. Maar in de droge tijd, als het niet heeft geregend, is die rivier ook makkelijk over te steken. En voor je de rivier oversteekt eerst even afwachten hoe een plaatselijke bestuurder van een auto de rivier oversteekt. Dan weet je precies hoe je zelf moet oversteken. Bedenk wel dat de autoverhuurmaatschappij de schade aan je auto niet dekt als je door een rivier rijdt.
Deze opname is gemaakt in de regentijd, toen er veel water in de rivier stond:
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“PbXR1eE4SN0” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Stel dat we er toch voor kiezen om met de boot naar Corcovado te gaan (door auto in Sierpe te stallen), hebben we dan eigenlijk wel een 4x4 nodig voor de route hierboven beschreven? En zo nee, is een auto met high clearance dan wel aan te raden, of kan een gewone sedan dit ook prima aan?

Je kunt deze route rijden met een sedan. Maar ik raad je toch aan een 4*4 te nemen.
Je neemt een keer de verkeerde afslag (Alles staat hier niet zo goed aangegeven) en je rijdt je vast.

Johan
www.costaricaopmaat.nl