24 dagen Peru (tijd voor het noorden of niet?)

Hallo,

half oktober tot begin november (juist 24 dagen) reis ik naar Peru. Ik lees veel over reizen naar Peru en Bolivië in die tijd, mijn broer heeft die o.a. op 1 maand tijd gedaan. Maar ik vind dat wat teveel landjes scoren en proppen, ik heb liever iets meer tijd in 1 land.

Ik heb dus 24 dagen de tijd.
Ik wil uiteraard de standaarddingen zien, het klassieke rondje dat zovelen maken: o.a. Lima, Ica/Paracas, Huacachina, Nazca, Arequipa, Colca Canyon, Puno (eilanden Titicacameer), Cuzco…

De Inca Trail lijkt me wat te druk en een heel gedoe om dat nu al vast te leggen, dus ik vroeg mij af welke trekkings raden jullie aan. Daar in de buurt van Cuzco: Lares, Salkantay, Inca JUNGLE Trail?
Of toch maar een trekking in Cordillera Blance?

Ik zou graag toch iets extra’s toevoegen aan dit typische rondje: Huarez en Trujillo (Chan Chan), ik veronderstel dat Kuelap niet iets te ver gaat zijn om dit eraan toe te voegen. Of iemand tips?

Hoi Florimond,welkom op wereldwijzer!
Nou zag al dat je je weg al gevonden hebt in het Peruforum,mooi zo!
Misschien kan je Colca Canyon bezoeken,Florimond?De Colca Canyon is een diepe kloof in het zuiden van Peru die meer dan twee keer zo diep is als de Grand Canyon. In de vallei bevinden zich schilderachtige dorpjes, gelegen in een mozaïek van terrassen, zoals o.a. Yanque en Pinchollo. De lokale bevolking maakt nog steeds gebruik van deze landbouwterrassen. Cruz del Condor is veruit de belangrijkste attractie van deze regio. Vanaf dit punt kunt u de Rio Colca zien langsstromen op een diepte van 1300 meter. Hier bevindt zich eveneens het woongebied van de Andescondor. Meestal kunt u 's morgens vroeg deze prachtige dieren van dichtbij bewonderen wanneer ze uit de kloof komen gevlogen. Een uniek spektakel ! Chivay is de ideale uitvalsbasis om de Colca Canyon te ontdekken.
Ook de moeite waard om te bezoeken “het stadje Cuzco”!
Cuzco is een zeer aantrekkelijke stad door de vele in het oog springende overblijfselen van de Incacultuur.

Suc6 nog met je voorbereidingen Florimond!

Om je te orienteren: het rondje Lima - Chachapoyas (Kuélap) - Leymebamba - Celendín - Cajamarca - Lima kan je met de bus in ongeveer een week doen. Erg leuk, ook omdat er veel minder toerisme is. Een heel andere ervaring. Als je zelfstandig reist en niet te veel vastlegt dan kan je altijd nog tijdens je reis besluiten of je ook nog naar het noorden wilt.
http://www.hostellima.nl/

1 like

Veel mensen doen dat standaard lusje in het zuiden in iets meer dan twee weken. Dus heb je nog ongeveer 5-7 dagen over. Welke trekking het mooist is en het best bij jou past weet ik niet. Zelf ben ik niet zo’n berggeit dus ik heb geen ervaring met die trekkings. :slight_smile:

Huaraz is ook redelijk toeristisch. Maar ik hoor wel dat die Cordillera Blanca mooi is. Wel opletten of het in okt/nov. het goede seizoen is; soms is het onbegaanbaar.

Ik vond het dorpje Chavín de Huantar op ongeveer 4-5 uren van Huaraz, ook de moeite waard. Als je een goede gids hebt die bij die ruïnes goede uitleg kan geven, zijn die echt interessant. Al van ver vóór de Inca’s, en ze denk dat die mensen ongeveer 2 meter of langer waren, vanwege heel hoge traptreden en plafonds enzo. Ook zijn er steensoorten die in de omgeving helemaal niet voorkomen, alleen 40km verderop ofzo. Dus een wonder hoe die daar gebracht zijn. En ze hadden ook al vóór de Romeinen riolering uitgevonden.
Verder heb je in Chavín ook hot springs die ze in door baden heen leiden, waar je dus heerlijk in een bad kunt zitten in heet mineraal zwavelwater.
Verder was het een beetje een kaal dorpje maar dat vond ik juist ook wel leuk om eens mee te maken na alle opgepoetste toeristische dingen.

Slim dat je je beperkt tot één land, het is inderdaad lekkerder om meer tijd te hebben.

Ik ben het ook eens met HendrikHerman: je kunt ook ter plaatse nog kijken hoe het gaat en of je nog tijd overhoudt. Of dat je onderweg toch wat dingen overslaat om op het eind naar een ander gebied te kunnen.
Overigens vind ik dat je ook op een toeristische route best makkelijk kunt afwijken van de gebaande paden; ook in Cuzco kun je gewoon eens wat andere straten in lopen waar de toeristen niet heen gaan; of neem eens een bus naar het waarzeggersdorp Huasao (30 minuten). Dat geldt voor elke plaats: gewoon eens wat verder doorlopen dan de rest, of linksaf waar zij rechtsaf gaan. Vaak vind ik de (gewone fruit-) markten ook heel leuk en daar zijn meestal niet zoveel toeristen.
Zelfs dingen die in Lonely Planet staan over kleine dorpjes of bezienswaardigheden vlak buiten bekende steden, zijn vaak heel weinig bezocht. 80% sjeest er rap doorheen en heeft dan alleen tijd voor het rijtje wat jij al opnoemde.

Wat ik maar wil zeggen is: als je tijdgebrek hebt, hoef je niet persé helemaal naar een andere streek te vliegen / urenlang met de bus naar noord-Peru om ‘off the beaten track’ dingen te zien.
Maar het kan wel natuurlijk… ik heb zelf ook genoten van een reis van Cuzco via Andahuaylas, Ayacucho, Huancavelica en Huancayo naar Lima. En noordelijk Peru wil ik ook ooit nog wel eens zien. Het is wel leuk, zo’n streek waar ze nog niet zo gewend zijn aan buitenlanders en waar de dingen nog wat minder georganiseerd en gehaaid zijn.

1 like

Niemand ervaringen met een trekking dan? of een trekking die aan te raden is?
Wij gaan met 2, zijn allebei redelijk sportief.

Onze reisstijl is alles zelf zoeken en boeken, veel zien in korte tijd, maar toch ter plaatse genieten.

Weet er iemand jullie dat Lima - Huarez (Chavín de Huántar) - Trujillo (Chan Chan) - Chachas (Kuélap) - Lima lukt in 1 week? Dan te koppelen aan Zuid-Peru in 2 weken? Wat is er mss niet zo de moeite en kan je daar laten vallen?

We hebben de 4daagse incatrail in mei gedaan . Heel erg aan te raden, het was prachtig .
Best pittig , maar we hebben er erg van genoten !

Huh??? :retard: :confused:

Over Nazca verschillen de meningen erg, dus kan je m.i. laten vallen.

Als je maar 2 weken neemt voor Zuid-Peru, past daar waarschijnlijk geen trekking (naar Machu Picchu) in en geen jungle trip. Of je moet weer Arequipa of Colca Canyon of Lake Titicaca laten vallen.

Los daarvan: niet vergeten dat je moet wennen aan de hoogte. De meeste mensen hebben 2-3 dagen rustig-aan nodig op die hoogte voordat ze aan een trekking kunnen denken.

Lima - Huaraz = in mijn herinnering 9 uren met een bus over slingerende bergwegen. Huaraz - Chavin was in ons geval 5 uren ook over slingerende bergwegen maar dat werden 6 of 7 uren vanwege 3x een lekke band en toen waren de reservebanden op en moesten we liften met een vrachtwagen en ook weer bijbetalen. Zoek de huidige reistijden even op in je Lonely Planet of wat voor reisgids je ook hebt.

Ik vond het allemaal de moeite waard, maar dan kom je met Lima - Chavin - Lima dus al op 4 reisdagen, waarin je nog niks gezien of gedaan hebt.

Mijn periode van 5 maanden in 3 landen was wel wat extreem, maar de laatste jaren reis ik altijd op een bepaald tempo, wat me echt tijd geeft om leuke dingen te zien en doen, af en toe eens uit te slapen, vakantiegevoel te hebben, en vaak twee of drie nachtjes in hetzelfde hotel kunnen blijven zonder telkens te moeten inpakken en uitchecken. (Soms ook wel hoor, maar één nachtje… ligt eraan.) Dat betekent: gemiddeld maximaal 2 tot hooguit 3 grote verplaatsingen per week. Met een grote verplaatsing bedoel ik dus helemaal verkassen met al je spullen en een busrit van 4 uren of langer.
Dat komt dus voor 24 dagen neer op ongeveer 8 tot maximaal 12 plaatsen in een land bezoeken (= daar slapen). Uiteraard wel met de mogelijkheid tot dagtripjes van enkele uren / een dagdeel vanuit die plaatsen. De heenvlucht en de terugreis zijn pittig en dan wil ik dus niet al 3 lange busritten in die 6 dagen ervoor hebben gedaan.

Dit is een beetje mijn vuistregel en dan nog heb ik soms een gehaast gevoel; dat ik veel langer had willen blijven in een plaatsje. En uiteraard betekent dit ook dat ik scherp keuzes maak, veel plaatsen oversla, maar aan de andere kant dus op de plaatsen die ik wél bezoek, telkens 2-4 dagen de tijd heb, op die plek wakker word en ben, en daar echt wat kan rondkijken, met eventueel een kort tripje naar een plek dichtbij (en dan 's middags of 's avonds weer terug. In plaats van alleen maar 's avonds inchecken in een hotel en 's ochtends alweer door moeten reizen voor de volgende lange busrit (zoals jouw rondje langs Chan Chan enzo lijkt te zijn).

Busritten vind ik leuk, er is vaak veel te zien door het raam en je ziet nog eens wat van hoe de Peruanen reizen (als je tenminste het toeristische Cruz del Sur vermijdt) wat ze allemaal meenemen aan oogst en levende dieren. Maar 4 lange ritten per week vind ik al niet meer relaxed. Laat staan 5.

Nou goed, iedereen moet het zelf weten, maar dan kun je net zo goed (of beter) wél Peru en Bolivia combineren, want die Salar de Uyuni in Bolivia is een van de mooiste dingen die ik ooit ter wereld heb gezien en ik heb aardig wat landen en continenten mogen bezoeken.

Al met al: hoe meer plekken je gaat zien, hoe meer uren in busssen, en hoe minder tijd ter plaatse. En hoe duurder je reis. Ik zelf moet er niet aan denken en zou daarna aan vakantie toe zijn…

:cheer: …LESS IS MORE… :cheer:

Succes met alle keuzes!

Wat ik bedoelde is dat ik best wel een aantal zaken wil laten vallen. En met veel zien, is ter plaatse zoveel mogelijk zien. Ik zal niet direct aan een zwembad te vinden zijn. Bolivië laat ik liever voor een andere keer.Voorlopig hou ik het bij Zuid-Peru en ga eens uitzoeken hoe het zit voor bv. wel Trujillo (Chan Chan) en de noordelijke steden en een trekking eventueel.

Zijn die zandduinen bij Huacachina de moeite of toch niet zo geweldig?

Alvast bedankt!

Die zandduinen bij Huacachina en het meertje, daar was ik na een paar uur helemaal op uitgekeken (dat meertje zou trouwens droog komen te staan als het niet regelmatig werd bijgevuld). Maar als sandboarding en ander vermaak je erg aantrekt, dan kan je er misschien anders over denken.
http://[URL=“http://www.hostellima.nl”]www.hostellima.nl/

Hoi Florimond,

De mooiste trekking in Peru is die van de Cordillera Huayhuaz. De start van de wandeltocht ligt ongeveer op 5 uur met de bus vanaf Huaraz. De cordillera Blanca van 4 dagen is de populairste trek, klopt, maar de Cordillera Huayhuaz is zeker mooier en waarschijnlijk minder bekend omdat de wandeltocht langer is. Deze bergring wordt gezin als een van de mooiere gebergtenin de wereld! Wil je de hele tocht doen is dit een wandeltocht van 11 a 12 dagen. Wanneer jullie fanatieke wandelaars zijn, niet bang zijn voor 1 of 2 nachtjes slapen met de tent in de sneeuw en lopen op grote hoogte mag je deze tocht echt niet overslaan. Ik zou de wandeltocht zo over doen!

Sharon

1 like

Ik snap het nog steeds niet. Waarom zou je wel je helemaal suf willen haasten in zuid- én noord Peru en veel teveel plaatsen willen proppen in 24 dagen (waardoor je misschien 14 van die 24 dagen alleen maar in bussen doorbrengt), maar keur je het af als iemand ook best wel veel dingen wil zien in een maand, omdat die dingen zich toevallig in twee landen bevinden?

Nogmaals, ieder z’n ding, maar voor mij persoonlijk zijn drie lange ritten per week echt wel het maximum.

Na veel wikken en wegen en te beseffen dat je sowieso een lange tijd in Peru moet spenderen of een aantal keer moet gaan voor je alles kan zien hebben we volgende reisroute ongeveer gepland:

12/10
Aankomst in Lima 18u10

13/10
Lima
Boeken vlucht Nazcalijnen

14/10
Lima
14u00 Bus naar Paracas/Pisco
Tickets kopen

15/10
08u00 Islas Ballestas
11u00 Bus naar Ica + taxi Huacachina: buggy + sandboarden
Bus naar Ica naar Nazca voor de Nazca lijnen

16/10
Nazcalijnen + graf + Puquios
Nachtbus Arequipa

17/10
Arequipa
Boeken Colca Canyon
Boeken bus naar 20/10 Naar Puno

18/10
Colca Canyon - Chivay

19/10
Colca Canyon - Cruz Del Condor

20/10
Arequipa
Bus naar Puno (6u)
Boeken overnachting Islas Titicaca (Amantani of Taquile) of Islas Uros

21/10
Puno
Bus boeken Cuzco
Islas Titicaca

22/10
Islas Titicaca
Puno

23/10
08u00 Inka Express (8u)

• Andahuaylillas
  • Raqchi
  • Abra la Raya
    16u00 Cuzco
    Boeken trekking 4 dagen

24/10
Cuzco

• San Blos
  • Museo Rel.
  • La Comparis
  • Cathedral
  • Convento de Santo Domingo

25/10
Trekking

26/10
Trekking

27/10
Trekking

28/10
Trekking : Machu Picchu
Terugkeer Cuzco

29/10
Cuzco
Jungle boeken
-Moray

• Las Salinas

30/10
Puerto Maldonado (vlucht met Star Peru € 50pp) of Manu

31/10
Jungle

01/11
Jungle

02/11
Jungle

03/11
Puerto Maldonado (vlucht met LAN Peru € 100pp) naar Lima
of Manu-Cuzco + vlucht Cuzco naar Lima
Lima
's Avonds naar luchthaven: Lima naar Amsterdam

04/11 19u00 A’pen Centraal

Is dit goed te doen, tips, aanvullingen en commentaren zijn welkom.

Waar ik zelf nog over twijfel is ofwel de overnachting op de eilanden Titicaca laten vallen en dan hebben we in Cuzco 1 dag meer voor een trekking.
Alvast bedankt!!!

Ik heb hierboven al uitgelegd dat voor mij 2 à 3 grote verplaatsingen per week wel het maximum zijn, dus met dit schema van jou kan ik persoonlijk helemaal niks. Al kreeg ik geld toe, dan nog zou ik niet zo jachtig willen reizen en zoveel uren in verhouding in bussen doorbrengen, en vrijwel elke dag weer uit een hotel uitchecken en alles inpakken.

Je hebt op geen enkele plek de rust en tijd om gewoon eens een markt te bezoeken of op een pleintje te zitten en het allerdaagse leven aan je voorbij te zien trekken. Voor mij persoonlijk klinkt dit niet als een vakantie maar als keihard werken.

Maar ieder z’n meug! Succes!

Dag Cecilia,

het is dan ook geen schema voor jou, maar voor mijzelf. Ik kan ook geen 5 minuten stilzitten, dus voor mij is het een prima schema. Ik heb ondertussen ook wel begrepen dat jij ergens langer blijft plakken, dat hoef je ook geen 5 maal meer te herhalen dan. Bedankt voor je info en ieders zijn stijl.

Precies, maar ik kan er dus geen zinnig woord over zeggen (jij vraagt commentaar of advies dus dat is mijn reactie) behalve:

• ik hoop dat je niet te maken krijgt met een staking, modderlawine, overstroming, wegblokkade of iets anders wat jullie strakke schema in de war gooit.
  • ik weet niet welke trekking je wilt doen maar de Inca Trail moet je maanden van tevoren boeken.

Succes!
Quote van een ander: “Je zult een expert worden in het interieur van bussen”

P.S. Een vraag terug: heb je wel eens eerder in een ontwikkelingsland gereisd?

Ik vind het programma van Florimond heel redelijk. Aangezien zo’n beetje alles, als ik het goed begrepen heb, ter plekke wordt geregeld is het ook flexibel. Dus als het wat overladen zou blijken te zijn, wat Cecilia denkt maar wat ik niet zo zie, dan besluit je toch ter plekke om wat te laten vallen? Er kunnen tegenslagen zijn, zoals vertraging door een wegblokkade of ingewandstoornissen, enz. enz. maar moet je daarvoor in je reisschema plaats inruimen?
De vraag of Florimond eerder in een ontwikkelingsland heeft gereisd begrijp ik niet. Ik zie Peru ook als een ontwikkelingsland, maar juist voor toeristen zijn de voorzieningen goed. Je kunt voor onverwachte dingen komen te staan, maar ach… Het begrip “ontwikkelingsland” is zo breed. Zelf heb ik gereisd in landen als Zimbabwe, Liberia, Sudan. Daarmee vergeleken is Peru een hoog ontwikkeld land. Zeker de toeristische sector.
Gewoon: DOEN.
http://www.hostellima.nl/

Inderdaad kun je ter plaatse je schema aanpassen maar dat van Florimond lijkt daar geen dag, zelfs bijna geen uur de ruimte voor te hebben. Alles lijkt al helemaal van dag tot dag uitgedacht. Daarom hoop ik dat hij/zij niet te maken krijgt met onverwachte dingen… of zo toch, dat hij/zij er wel tegen kan om dan dingen te moeten overslaan.

De vraag over ontwikkelingsland is om te kunnen inschatten of iemand verwacht dat de treinen en bussen redelijk op tijd rijden zoals in bv. Duitsland of Frankrijk, of wel gewend is dat er soms gewoon 4 uren of 11 uren vertraging is (en dat dat daar veel vaker voorkomt dan hier), en dat er wel meer dingen niet lopen zoals gepland. In Peru is het gewoon wat lastiger te voorspellen hoe de dingen zullen lopen.
Hoe vaak er bijvoorbeeld niet vluchten van Cuzco naar Lima worden geannulleerd door slecht weer, als ik dat zo lees door de jaren heen… dan is die laatste dag wel een beetje een risico of je je vlucht naar huis wel haalt. Dat is maar een van de voorbeelden.
En of je na een Islas Ballestas-tour wel echt netjes om 11 uur terug bent voor de bus naar Huacachina, vraag ik me ook af.

Anyway, als Florimond er rekening mee houdt dat het anders kan lopen dan gepland en het niet erg vindt om de plannen dan bij te moeten stellen, prima. Maar zo’n compleet uitgedokterd schema geeft mij meestal de tegenovergestelde indruk.

Hij/zij vroeg zelf om commentaar en tips, dan ben ik ook vrij om mijn visie erop te geven. Als je niemands advies wilt en het eigenlijk zelf al weet wat je wilt, waarom vraag je dan om advies?

“Hij/zij vroeg zelf om commentaar en tips, dan ben ik ook vrij om mijn visie erop te geven. Als je niemands advies wilt en het eigenlijk zelf al weet wat je wilt, waarom vraag je dan om advies?”

Nou, je hebt je visie luid, duidelijk en bij herhaling gegeven. En die adviezen waren, zoals gebruikelijk, best wel goed en bruikbaar. Florimond heeft je een keer zelfs uitdrukkelijk bedankt. Er is geen sprake van dat Florimond niemands advies heeft gewild en het eigenlijk zelf al wist. Al vragend, luisterend en overwegend is Florimond tot een eigen planning gekomen, die anders is dan jij het zou doen en het ooit hebt gedaan. Die eigen planning lijkt me best wel redelijk, en naar mijn ervaring komt die planning in grote lijnen ook wel overeen met hoe vele andere reizigers het aanpakken.

Of je er goed aan doet om terug te vliegen naar Lima op dezelfde dag als de dag van vertrek van je vliegtuig terug naar Europa, ook daarover verschillen de meningen. Sommigen doen dat regelmatig en hebben daarmee nog nooit problemen gehad, anderen willen het risico niet nemen en brengen voor de zekerheid de laatste nacht in Lima door. Als je een maatschappij neemt die meerdere vluchten heeft en je neemt een vroege vlucht en je vlucht naar Europa gaat pas in de avond, dan is het risico niet zo groot. Florimond heeft zich kennelijk ook hierop nog niet vastgelegd en kan eventueel van idee veranderen.

1 like

Een schema is voor mij ook maar een richtlijn, daarin staat niet alles wat we willen zien, dat zijn grote lijnen van wat we KUNNEN (niet moeten) bezoeken.

Cecilia74 dit is niet mijn eerste reis. Ik heb reeds in India, Laos, Cambodja, Rusland… e.a. landen rondgereisd waar het soms ook afwachten is of je bus/trein wel komt of niet. Waar er vertragingen en afgelastingen, pannes en plots gevaar (bomaanslag of dergelijke zijn). Uiteraard kan het ook zijn dat je een dag of meer ziek bent. Soms is het op een plek zo leuk dat je beslist om er wat langer te blijven. Maar dat weet je pas ter plaatse. En ja dan pas je je planning aan, dan gooi je alles om.

Ik denk, als ik het vergelijk met anderen hun planning en met mensen die ik persoonlijk ken en ook reeds in Peru hebben rondgereisd zeker te doen is.
Voor mij lijkt het een haalbaar reisplan en voor mij niet te druk.

En voor een terugvlucht naar Lima is het inderdaad gewoon even kijken of we op dezelfde dag terugvliegen of dat we alles 1 dag opschuiven en op het einde een dag langer in Lima blijven.

Ik ben jullie dankbaar voor tips en adviezen, maar ik moet niet iemand anders zijn reis maken, wel die van mijzelf.