ik ben hennez en ga samen met mijn vriend in augustus voor een maand naar peru,om precies te zijn 28 dagen…
ik heb al veel uitgezocht wat mooi is en leuk, maar ik vraag me af hoeveel tijd het allemaal gaat kosten aangezien het land best wel groot is…
ok, ons globale reisschema tot nu toe:
dag 1+2:------> lima
dag 3:--------> paracas + islas balestas+ reserva national de paracas
dag 4:--------> ica, huacachina
dag 5:--------> nasca
dag 6+7:------> arequipa
dag 8 tm 10:–> cuzco
dag 11 tm 14:-> inka trail
dag 15:-------> cusco
dag 16:-------> vliegtuig naar lima en bus naar trujillo
dag 17:-------> cajamarca
dag 18:-------> via chachapoyas naar gocta waterfalls
en vanaf daar kom ik er niet meer uit ik wil graag nog een paar daagjes oerwoud en een paar dagen chillen op het strand van mancora voordat we terug gaan…we kunnen naar het manu national park gaan maar ik ben bang dat dit allemaal erg prijzig gaat worden…iemand tips? ik wil ook zo min mogenlijk vliegen dus ik had bedacht tussen cuzco en lima en tussen talara (vanaf mancora) en lima voor de laatste dag…
heeft emand ervaring met deze route? is het te zwaar? of tips? we zijn lekker op tijd dus ik wilde graag op deze manier het een en ander uitzoeken! thanx alvast! x hennez
Het eerste stukje tot Arequipa is te doen denk ik, maar 2 dagen in Arequipa is misschien wat weinig. De tour naar de Colca Canyon is bijvoorbeeld al 2 hele dagen. Naast de Colca Canyon is er in Arequipa zelf ook nog wel wat te zien.
Ik denk dat vliegen van Cusco naar Lima inderdaad de beste optie is, aangezien dit een erg lange reis is met de bus. Peruvian Airlines is de goedkoopste optie denk ik, Star Peru is een andere optie en LAN is duur voor buitenlanders.
In principe zou het mogelijk moeten zijn om van Chachapoyas naar Tarapoto te gaan, dat is zo’n beetje het begin van de jungle en er kunnen vandaar uit jungle tours gemaakt worden. Het probleem is echter dat er waarschijnlijk weinig betrouwbare busbedrijven te vinden zijn. Dit betekend dat het minder comfortabel en veilig zal zijn. De vraag is ook of het rechtstreeks kan.
Een makkelijkere manier om in de jungle te komen kan zijn om van Cuzco (met de bus) naar Puerto Maldonado te gaan en om vandaar uit terug te vliegen naar Lima. Star Peru en LAN vliegen op deze route (waarbij lan weer de duurste is).
Als je toch naar Tarapoto gaat kun je met de bus terug naar Chiclayo (14 uur) en vandaar uit kun je weer naar Mancora, de meeste bussen naar Tumbes stoppen ook in Mancora.
Als je vervolgens terug wilt vliegen naar Lima, kan dat vanaf Tumbes of Piura, maar alleen met LAN (duur). Het kan ook met de bus, dat is goedkoper maar is ongeveer 18 uur.
Overigens als je steeds 1 dag voor een plaats neemt, zul je veel nachtbussen moeten nemen denk ik, de afstanden zijn groot hier. Het kan wel vermoeiend worden als je 's ochtends vroeg aankomt de dag in een plaats verblijft en 's avonds weer in de nachtbus naar de volgende plaats moet…
Nu ja je hebt hetzelf al berekent he…18 dagen x 2 denk ik…om het een vakantie te kunnen noemen en er van te genieten !!!Je kan best comfortabele bussen boeken hoor…maar na 15 tot 20 uur bus…is elke bus een kleine marteling.Ik wil maar zeggen als je het te strak plant…is er geen tijd om es wat leuks te doen he !of om ergens wat je echt mooi vindt eens een dagje langer te blijven.
Pak inderdaad 2 dagen arequipa en 2 dagen colca canyon
Beste om vanaf Cusco naar Lima te vliegen en vanaf daar door naar Trujillo.
Vanaf Trujillo naar Chachapoyas met Movil Tours. In chachapoyas kun je Gocta bezoeken, is echt de moeite waard en als je tijd hebt Kuelap. Ga vooral niet naar Karajia dat is de moeite dubbel en dwars niet waard.
Vanaf Chachapoyas ga je met een taxi naar Pedro Ruiz op 45 minuten rijden en vanaf daar gaan verschillende bussen naar Tarapoto. Bijvoorbeeld CIVA, Movil tours, Turismo Tarapoto GH bus en nog een paar maatschappijen maar zijn daar niet te reserveren, je moet geluk hebben betrefd de beschikbaarheid.In Tarapoto kun je inderdaad verschillende jungle tochten maken. Zijn daar erg goedkoop en hetzelfde als in het zuiden.
Manu is veel te duur, gewoon boycotten zelfs en Puerto Maldonado is super toeristisch.
Vanuit Tarapoto kun je de bus pakken naar Chiclayo, de beste bus is ook hier weer Movil tours, maar ook vele andere.
Vanuit Chiclayo moet je via Piura naar Mancora. Linea heeft de beste bussen naar Piura (vertrek elk uur) en vanaf Piura (vreselijke stad, niks te beleven) gaat er elk uur ene bus van EPPO naar Mancora. Een super goed hotel in Mancora is Mancora beach. Ik kom daar elk jaar en is super. Ligt een beetje buiten het centrum wat lekker rustig is en is super de luxe, kijk maar even bij google. Is wat duurder maar dan heb je ook wat. Vele hotels, ja echt heel veel in Mancora zijn slecht tot heel slecht, dus ga goed kijken voordat je boekt.
Een leuke uitstap vanuit Mancora zijn de mangrove wouden van Tumbes 1.45 uur rijden er vanaf vandaan. Of het grensplaatsje met Ecuador Aguas Verde.
Talara heeft een vliegveld maar er zijn geen vluchten meer naar Lima (starperu heeft de vluchten opgeschort). Vanaf Tumbes gaan er 2 vluchten per dag naar Lima. En vanaf Piura gaan er 5 per dag naar Lima alleen met LAN.
LAN is wel wat duurder maar veilig. Als je kijkt naar de vlot leeftijd en onderhoud van Starperu of Peruvian airlines, dan kies ik direct voor LAN( iets wat ik al jaren doe trouwens). ps op de enkele reisvlucht vanaf Cusco naar Lima is LAN vrijwel altijd de goedkoopste ook voor buitenlanders.
wauw echt super voor al deze info alle drie…ik ben even een tijdje ziek geweest en had even mijn mail niet meer beantwoord…ik ga er nu zeker goed mee aan de slag…ik kan er heel veel mee!..altijd fijn om tips te horen wat ik wel en wat ik zeker niet (haha andreee) moet doen!..
als ik weer vragen heb ga ik ze zeker weer stellen!
echt super thanxx alvast!!
Er gaan ook bussen van Movil van Cajamarca direct naar Tarapoto, waarbij je onderweg ook op andere plaatsten uit kunt stappen (oa Chachapoyas). Je kunt vanuit Chachapoyas wel naar Gocta, maar daar moet je volgens mij echt een dag voor uit trekken.
Door nachtbussen te nemen voor de lange afstanden kun je tijd besparen. Ik zou wel de betere bussen nemen (bijv inderdaad Linea) waardoor je nog best aardig kunt slapen. Het is een vol programma, zorg dat je af en toe ook een dagje niet echt iets “hoeft” zodat je een beetje bij kunt komen. En ik weet niet hoeveel reiservaring je hebt, maar er zijn behoorlijk wat mensen die onderweg last krijgen van diarree of hoogteziekte bijvoorbeeld, dat kan ook voor vertraging zorgen, plan het niet al te strak!
vandaar mijn vraag over of dit lukt. of, zoals jullie allemaal al zeggen, dat het best wel een strakke planning wordt…
er zullen wat dingen moeten wijken…want zoals jij ook al aangeeft de kans op diaree en hoogteziekte zijn ook erg groot aanwezig…ik ben wel een ervaren reiziger, maar het moet wel leuk blijven hè thanx voor de (bus)info
Nog heel even…, ik woon in het Noorden van Peru, tussen Cajamarca en Chachapoyas zeg maar (Celendín), dus mocht je specifieke vragen over dat stuk hebben, laat het dan maar weten.
Ik denk niet dat je tijd hebt om Celendín te bezoeken, maar mocht je er meer over willen weten, kijk dan op http://www.celendinperu.com. Daar vind je ook info over bussen, maar alleen voor het stuk van Cajamarca tot Chachapoyas.
ik heb ook even een vraag over een reis schema. wij willen van cuenca in ecuador naar cuszo. kortom, we willen van zuid ecuador naar zuid peru. heeft iemand betaalbare tips?
Vanuit Cuenca kun je met de bus naar Piura in Peru. Je kunt de tickets kopen op de busterminal in Cuenca bij het busbedrijf Pullman Sucre. Je moet wel overstappen in het plaatsje op de grens van Peru en Ecuador. Je gaat dan verder met een bus van CIFA international, maar je kunt de ticket gewoon als 1 reis kopen (Cuenca naar Piura dus). De kosten voor deze rit zijn rond de 12 Dollar.
Ik weet niet of er directe opties zijn van Piura naar Cuzco, mocht iemand die weten dan horen we het wel. Vanuit Piura kun je weer een bus nemen naar Lima, hiervoor zijn er verschillende busbedrijven, teveel om allemaal op te noemen. Je kunt bijvoorbeeld verder met Cruz del Sur, Oltursa, Excluciva of ITTSA. De laatste keer ben ik met de laatste gegaan, is goed bevallen. De kosten waren 110 soles voor VIP plaatsen. Er zijn ook goedkopere busbedrijven.
Van Lima naar Cusco kun je of vliegen of met de bus. Met Peruvian Airlines kun je retour Lima - Cuzco voor rond de 100 Dollar doen. Met de bus is een lange reis, de kosten liggen rond de 90 soles voor een enkele reis bij de betere bus bedrijven en een beetje meer voor VIP.