In de zomer willen we voor het eerst naar Zuid-Amerika. We willen in ieder geval naar Peru. Maar het liefst i.c.m. Bolivia (en Chili) of Galapagos/ Ecuador. We gaan het liefst op eigen houtje.
Weten iemand of dat met onderstaand schema te doen is met onderstaand schema? (Het is natuurlijk wel zo dat wanneer je on your own gaat, je ter plekke tijd moet besteden aan het boeken van overnachtingen en tours. Als we dit van te voren laten vastleggen bij een reisorganisatie dan komen we uit op prijzen die ik te hoog vindt).
Zijn bijv. overnachtingen, tours, busvervoer en vliegvervoer makkelijk te regelen voor bijv. al de volgende dag?
Er zit nu geen jungle/ Amazone in opgenomen. We hebben al eens oerwoud gezien (Panama), of is de Amazone toch wel zo bijzonder dat je dat wel zou moeten bezoeken? Het is wel 1 van de weinige kansen om ooit eens in de Amazone te komen. Hoe zien jullie dat?
vertrek
aankomst Lima
Lima – Cusco, vlieg
Cusco
Cusco – Machu Pichu
Machu Pichu
Cusco – Colca
Colca
Colca
Colca - Titicacameer
Titicacameer
Titicacameer
naar La Paz
La Paz
La Paz
16.La Paz - naar Uyuni, vlieg
Uyuni
Uyuni
Uyuni
20.El Tatio geisers
San Pedro de Atacama
Atacama
Atacama - naar Santiago de Chile, vlieg
Santiago de Chile
naar NL
Een ander idee is:
week 1 en 2: Peru (zuid)
week 3: Lima-Galapagos (6 a 7 dgn op Galapagos)
week 4: Galapagos-Quito (laatste paar dagen), Quito - NL
Weet iemand of dat makkelijk zelf te regelen is ter plekke? Kan je bijv. makkelijk voor een redelijke prijs van Lima naar Galapagos boeken ter plekke terwijl je over een paar dagen al wilt gaan?
Het eerste deel van jullie schema (Peru) lijkt me goed te doen, kan zijn dat je ergens een dag extra nodig zult hebben (wegen worden soms geblokkeerd bij staking, of iets anders dat niet te plannen valt). Bolivia en Chili ben ik nooit geweest en kan ik dus niet over oordelen.
In Peru is alles vrij eenvoudig te boeken, zeker in de wat toeristische plaatsen is er een groot aanbod qua tours, transport en slaapgelegenheid. Het loont de moeite om op meerdere plekken te vragen naar de prijs, zeker voor tours. En het is ook normaal om in een hostal eerst de kamer te inspecteren voor je inschrijft.
Als je naar Cuzco vliegt is het aan te raden om alvast een slaapplek te reserveren, zodat je niet met bagage loopt te zeulen op zoek naar een hostal: dan merk je heel snel dat 3500 meter hoog is. Als je al aan hoogte gewend bent is dat niet zo’n probleem, alles ligt dicht bij elkaar.
Een bezoek aan Machu Picchu is naar verhouding duur, ook als je in Cuzco boekt.
Lima-Galapagos ligt niet voor de hand en zou ik niet ter plaatse regelen (ik vraag me ook af of dat kan). Dat zou je van te voren op internet uit moeten zoeken hoe dat het makkelijkst te boeken valt.
Ik ben het daar niet mee eens! Het is een te strakke planning en ik vraag me af of hij gerealiseerd kan worden. Ook denk ik dat jullie de hoogte zullen onderschatten als jullie ineens van Lima naar Cuzco/Machu Pichu gaan, vooral als je per vliegtuig gaat. Daar reageerd ieders lichaam uiteraard anders op maar onderschat dit niet!
vertrek
aankomst Lima
Huacachina (een echte aanrader voor een middag!!!- met de nachtbus naar Arequipa
Arequipa
Colca
Colca - en met de nachtbus naar Cuzco
Cuzco
Agua caliente Machu Pichu - en dan snachts met de trein weer naar Cuzco
Cuzco - Puno,
Titicacameer
Titicacameer en met de avondbus richting La Paz
La Paz
Deathroad - met de nachtbus naar Uyuni
uyuni
16.uyuni
Uyuni
18.El Tatio geisers
San Pedro de Atacama
Atacama
Atacama - naar Santiago de Chile, vlieg
Santiago de Chile
naar NL
je hebt dus zo 2 dagen de tijd om ergens vast te zitten. Die zul je in mijn ogen ook ZEKER nodig hebben. Zo zul je niet altijd gelijk naar Machu Pichu kunnen en zal er uiteraard ergens wel een bus vol zitten of niet vertrekken. Als je organisatorische en spaanse skills goed zijn geef ik je kans van slagen. Probeer er anders nog eens een extra 2 dagen aan vast te plakken zodat je relaxed en zonder gestress de reis kan maken!!!
Ineens van zeeniveau naar de hoogte van Cuszco is inderdaad niet handig. Ik heb al besloten het anders te doen: via Lima, Paracas, Nazca, nachtbus Arequipa, dan Colca, dan Arequipa en dan Cuszco. Ons schema komt behoorlijk overeen met het schema dat je net geplaatst heb.
Nazca kun je echt overslaan in mijn ogen. Er is niet veel te zien en de lijnen vallen nogal tegen voor wat je ervoor betaald. Ik had het idee dat ik het allemaal al had gezien. Denk er goed overna, die dag en 100 dollar kun je ergens anders beter besteden