De details moeten we nog invullen. We hebben in Kyoto wat meer tijd en het lijkt ons ook wel leuk om ons te verplaatsen in een auto. Even wat anders dus. Waar zou je vanuit Kyoto mooi naartoe kunnen rijden? Zijn er bijzondere routes?
De Hiezan Drive Way schijnt een mooie route te zijn. Het is wel een tolweg. Onderweg kun je sakura/natuur zien en Enryakuji (tempel). Vanaf Enryakuji kun je door naar Lake Biwa en dan langs Lake Biwa kun je terug rijden naar Kyoto. Onderweg kun je nog langs Ishiyamadera (tempel) in Otsu.
Deze route heb ik ooit met de auto gedaan: http://nigonotabi.blogspot.nl/2011_07_01_archive.html
Amanohashidateis misschien een optie met de auto of Mishimaals je niet naar Shirakawa-go gaat.
Als ik het goed begrijp ben je 4 dagen in Kyoto? Er is meer dan genoeg te zien voor 4 dagen zonder dat je een auto huurt. Arashiyama is bijvoorbeeld zeer leuk voor een dagtripje. Kyoto zelf vergt al minimaal 3 dagen voor de hoogtepunten.
Dank je wel dat je deze info wilt delen. Ik kom er later op terug.
Hello,
for Okinawa you can travel there with normal flight tickets or with a Japan airpass. Also, H.I.S. has a package called Hanavi that includes domestic return flight and hotel from 16000 yen.
In Okinawa and countryside area I would recommend renting a car, because bus services are not very frequent sometimes. For the main cities and Alps, JR pass is good.
Goede reis!
Weet iemand of je gegarandeerd bultruggen kan spotten op Okinawa in begin april?
Hoe kan je dit het beste organiseren?
Deze website (Japans) zegt dat de kans 98% is om bultruggen te spotten t/m 10 april. Als het niet lukt, geld terug garantie:
Mocht je er met google translate niet uitkomen dan wil ik je best helpen als ik meer tijd heb. Als je in een redelijk hotel zit, kunnen ze je misschien helpen met reserveren.
Hoi Nigo,
Bedankt voor je reactie.
We zitten 2 april in Naha en die dag zou een mooie dag kunnen zijn om bultruggen te spotten.
De site kan ik dus niet lezen. Zijn er ook engelstalige sites met deze mogelijkheden?
Ik kwam deze tegen: http://okinawatravelinfo.com/feature/201501whalewatching/
Dank voor je bericht. Gaan we zeker achteraan. Als je nog meer tips hebt over Okinawa en Japan,… Meer dan welkom!
Weet iemand hoe je treinkaartjes of pas kan regelen. Wat is de goedkoopste manier? Gaat het per week of kan het bijvoorbeeld ook voor 10 dagen.
Je kunt ze voor 1, 2 of 3 weken kopen. Dit moet wel in Nederland al gebeuren, je kunt hem niet ter plekke kopen. Op www.hyperdia.com kun je uitrekenen hoeveel losse kaartjes kosten en dan overwegen of een railpass de moeite loont. Met de railpass wordt overigens ook de trein vanaf het vliegveld het centrum van Tokio gedekt, de Narita express.
Succes.
We komen in Osaka aan. Is er ook een pas waarmee je door heel japan kan reizen met bus, metro en trein? Alles dus. Die is overigens in het japans en dat hebben we niet onder de knie nog
Helaas…
Er zijn wel lokale dagkaarten in bijvoorbeeld Tokyo waarmee je praktisch alle vormen van vervoer binnen de stad mag gebruiken, maar niet landelijk. Dergelijke dagkaarten zijn overigens meestal relatief prijzig, dan moet je toch een hoop reizen om die eruit te halen.
Wees gerust: de treinen zijn heel behoorlijk van Engels voorzien. Zoals ik meestal maar zeg: als het er niet in het Engels staat is het vast niet belangrijk
(al is dat wellicht iets te optimistisch gesteld…)
Wat betreft de duur van de JRP: helaas inderdaad niet voor een flexibel aantal dagen, dat zou het plannen soms een stuk makkelijker maken. Nu zal het toch even puzzelen zijn of je alle lange afstanden binnen 7 dagen kan plannen. Weliswaar zou een 14-daagse pas ook bruikbaar zijn voor een deel van het lokale vervoer in Kansai en Tokyo, maar aangezien de kosten daarvan vrij gering zijn loont een JRP daarvoor meestal niet.
Die site van Hyperdia kun je ook op Engels zetten.
We hebben 11 hele dagen. Osaka komen we aan en doen we op de aankomstdag. Dag erna Nara. Daarna willen we naar Hiroshima. Daar lijkt ons een dag wel genoeg om een indruk te krijgen. Van Hiroshima naar Kyoto voor 3 hele dagen. Sapporo 3 hele dagen en tenslotte Tokyo voor 3 dagen.
Een complete railpas waar je overal mee in kan lijkt dan een must.
Denken we de juiste richting op? Of zijn de afstanden te groot.
Sapporo? Nagano toch mag ik hopen?
Ik ben daar anderhalve maand geleden geweest, als dagtrip vanuit Tokyo. Wat meer tijd zou wellicht geen kwaad gekund hebben, maar drie dagen lijkt me wel aan de ruime kant in verhouding tot de rest.
Je zou na aankomst op Kansai ook eerst Kyoto en Nara kunnen bezoeken, en dan na Hiroshima Osaka als tussenstop. Dat geeft je wellicht net wat meer ruimte met de railpass.
Eén pas voor alles bestaat niet, maar wat dan het meest praktisch is is om naast de JRP in Kyoto/Osaka een ICOCA-kaart aan te schaffen. Dit is een soort prepaid chipkaart welke je kan gebruiken voor praktisch alle treinen en metro’s, en vaak ook voor trams en bussen. Het levert geen voordeel op ten opzichte van losse kaartjes, maar wel een hoop gemak. De kaart kost 2000 yen, waarvan 1500 yen bruikbaar tegoed (later eenvoudig op te waarderen) en 500 yen borg. Nog gunstiger is het ICOCA & Haruka-ticket, voor 3030 yen diezelfde pas, plus een enkele reis met de comfortabele Limited Express Haruka eventueel gevolgd door lokale JR-treinen in de regio. Op Kansai Airport zit bij het station ook een kantoortje waar ze dergelijke passen verkopen.
Mogelijk wel een tikje verwarrend: er zijn in Japan een hele hoop van dergelijke kaarten, die deels met elkaar samen kunnen werken, maar niet altijd. Zo is er naast die ICOCA in Kansai ook de PiTaPa, welke in die regio gelijkwaardig is aan de ICOCA, maar daarbuiten niet gebruikt kan worden. Op dezelfde manier heeft Tokyo de Suica en Pasmo, waarbij de eerste net als ICOCA landelijk te gebruiken is, en de Pasmo niet. Ik heb zelf jaren geleden in Tokyo zo’n Suica-pas aangeschaft, en heb deze inmiddels gebruikt van Fukuoka tot aan Sapporo, en op vele plaatsen daar tussenin.
Vrij ingewikkeld dus dat reizen per trein in Japan met al die varianten. Een ov kaart net als in Nederland zou wel zo handig zijn.
Uiteraard wel bedankt voor je uitgebreide reactie. Wordt erg gewaardeerd. Japan is niet het meest eenvoudigste land voor vakantie. We slaan ons er wel doorheen [emoji12]
Het reizen per trein kan haast niet simpeler. En ook een kaartje kopen is niet zo moeilijk. Maar achterhalen wat nu de meest praktische trein is kan inderdaad soms een hele puzzel zijn :biggrin:
Een goede voorbereiding is het halve werk. Alles is te vinden op het internet.
Tuurlijk sla je je er doorheen, het is ons ook gelukt. Reizen per trein gaat echt prima.