We hebben besloten dat we over 4 weken, 14 dagen (ex vlucht) naar Costa Rica gaan. We hebben ons een beetje verdiept in het land en zijn erg onder de indruk van de mooie natuur.
Nu is 14 dagen natuurlijk niet veel, maar wat is iets wat we niet zouden moeten missen volgens jullie. We zouden de volle periode willen besteden aan de mooiste parken en plekjes. Wie kan ons helpen me een aantal tips? Wellicht iemand die ervaring heeft met een 14 daagse reisschema?
We hebben begrepen dat drake bay en corsovado erg mooi zijn. Zijn deze dingen op de bonnefooi te bezoeken of moet je ergens van te voren voor reserveren? En hoeveel dagen zou je hiervoor uit kunnen trekken?
Ook willen we gebruik maken van een huurauto. Ik zag even snel dat er ongeveer 250,- voor 14 dagen wordt gevraagd. Is dit reëel en wat zouden jullie aanbevelen een auto van te voren of ter plekke boeken?
Ik weet het veel vragen… Alvast bedankt voor de reacties!
Er zijn veel hoogtepunten in Costa Rica.
De vraag is of je in de wat toeristischer omgeving wil verblijven of juist
in de rustiger gebieden. En 14 dagen is kort.
Met als laatste een voorbeeld met Corcovado.
Aankomst San Jose
2 en 3 Sarapiqui. Je kunt hier La Selva bezoeken en Tirimbina. twee mooi biologische reservaten.
3 en 4 La Fortuna. De Arenal vulkaan. Op dit moment wel slapende.
5 en 6 Rincon de la Vieja. Vulkanische activiteit zoals borrelende modderpoelen.
7 en 8 Monteverde. Nevelwoud
9 en 10 Uvita of Ojochal. Je kunt o.a. naar het park Ballena of naar de Boruca indianen.
11, 12 en 13 Corcovado park en het eiland Caño
14 Binnenlandse vlucht naar San José
Bedankt voor je reactie. We willen niet te toeristisch en niet te veel reizen. We willen liever een paar dingen overslaan en ergens wat meer uitstapjes doen dan het hele land door te crossen met het idee dat je er niet van kunt genieten. Maar we willen natuurlijk wel de mooiste dingen zien. Wellicht een aantal dingen uit je voorstel nemen en een aantal laten vallen? Welke zou je dan laten vallen?
Binnenlandse vlucht Corcovado
3 en 4 Corcovado
5, 6 en 7 Ojochal of Uvita
8 San Gerardo del Dota. Nevelwoud, Quetzal
9, 10 en 11 Sarapiqui.
12 en 13 La Fortuna. Arenal. Oude lavavelden, heetwaterbaden.
14 Alajuala.
We zitten er aan te denken om wat langer in Corcovado te blijven (4 nachten) en dan iets uit je voorstel over te slaan. Ik vind de binnenlandse vlucht vrij prijzig, liever gaan we er met de auto naar toe. Ik had gezien dat je tot Sierpe met de auto kan komen. Klopt dit?
Dan komen we bij mijn volgende vraag: Ik zag dat je ook via Carata naar het park kan gaan. Heb je daar ervaring mee? Ik zag dat die kant van het park ook erg mooi is.
Je kunt inderdaad met de auto tot in Sierpe komen. Dit is een
geasfalteerde weg. In Sierpe heb je een aantal parkeergelegenheden voor de auto. Maar van Sierpe terug naar San José of Alajuela afhankelijk van de route die je neemt is het 6 tot 7 uur rijden.
Puerto Jimenez is nog veel verder.
Je kunt met een hele goede 4*4 in Carate komen. Verder zul je moeten lopen
bijvoorbeeld naar La Leona.
Je kunt ook de auto in Puerto Jimenez laten staan en met het gezamenlijk vervoer naar Carate gaan. Dit is een vrachtwagen.
Deze gaat 2 keer per dag.
Zorg wel dat je een overnachtingsplek hebt voor je de trip maakt.
o.a. in Puerto Jimenez kun je dit regelen.
Een vlucht mag wel duur zijn, maar je auto 4 dagen inclusief verzekering nutteloos te hebben staan kost ook nogal wat.
Ik zag even snel dat er ongeveer 250,- voor 14 dagen wordt gevraagd. Is dit reëel en wat zouden jullie aanbevelen een auto van te voren of ter plekke boeken?
Dat bedrag mag je gerust laag noemen, al zou het me niets verbazen dat daar nog $10 per dag bovenop komt aan verzekering. Normaal gesproken moet je al snel op zo’n $40 per dag rekenen voor een huurauto type sedan of kleine 4x4, maar het bedrag kan een beetje variëren tussen hoog en en iets minder hoog seizoen. Benzine is gelukkig goedkoper en kost op dit moment zo’n $1,20 per liter. Kijk even wat voor auto je huurt, er worden nogal wat auto’s verhuurd met lichte carburateur blokken, en die slurpen je portemonnee leeg aan benzine.
Ik zag op internet een Suzuki Jimmy 4WD. Is dit een goede auto voor Costa Rica?
Het bedrag van 250 was niet voor een 4WD auto, deze is blijkbaar wel aan te raden heb ik her en der gelezen.
Ik heb me ondertussen iets meer verdiept in je reisschema en ik denk dat ik toch nog wel advies nodig heb.
We willen namelijk de volgende zaken in ons schema. Wildlife, duiken, vulkanen en de tocht door de boomtoppen.
Dan kom ik uit op de volgende route:
Amsterdam – San Jose
San Jose – Puerto Jimenez
Puerto Jimenez - Corcovado
Corcovado
Corcovado
Corcovado -Coco
Coco
Coco - Rincon de la Vieja
Rincon de la Vieja
Rincon de la Vieja - Monteverde
Monteverde
Monteverde - La Fortuna
La Fortuna
La Fortuna – San Jose
San Jose -Amsterdam
Amsterdam
Ik heb Ojochal eruit gehaald en vervangen door coco omdat ik heb gelezen dat dit 1 van de beste duikspots van Costa Rica moet zijn. Dit is ook weer direct het nadeel dat de afstand erg groot is vanuit Corcovado. Ik weet niet of dit wel binnen 1 dag te rijden is.
Dan twijfel ik ook nog tussen La leona Lodge en Bahia Drake. Ik heb het idee dat je in de la luna lodge midden in de jungle zit en direct aan het strant (erg relaxt na een dagje jungle) en Bahia drake zit er wat verder vanaf. Maar hier kan je weer duiken. We willen graag in een jungle lodge dus vandaar mijn eerste keus voor de la leona lodge…
La Leona Lodge zijn tenten aan de rand van de jungle en het strand.
Ook bij Drake heb je lodges ook in de jungle vlakbij een strand.
De afstand van Carate naar Coco red je niet in 1 dag. Zelfs in 2 dagen zit je alleen maar in de auto. Ik schat in dat het vanaf Leona ongeveer 14 uur is. En dat is zonder een stop. Ook van San José naar Puerto Jimenez zit je dik 7 uur in de auto en dan moet je nog door naar Carate. Als je dit programma wilt doen neem dan een binnenlandse vlucht naar Puerto Jimemez en weer naar San José. Je kunt ook nog doorvliegen naar Tamarindo en dan met de auto verder naar playa Coco.
Lijkt me meer relaxed. En je hebt toch vakantie.
Monteverde en La Fortuna zijn twee erg toeristische plekken, in reisgidsen hoog aangeslagen vanwege allerlei “kermis”-achtige activiteiten: bijvoorbeeld met een treintje door het oerwoud rijden ( je denkt toch niet dat er ook maar een dier blijft zitten als zo’n kabaal ding er aan komt?), over een brug lopen over het oerwoud heen of heet waterbaden waar je een berg geld voor de entree moet betalen. Er zijn natuurlijk ook mooie plekken en natuurparken, maar die deel je met vele anderen.
Alternatief voor Monteverde is San Gerardo de Dota, halverwege San Isidro en Cartago, waar je in de nevelwouden vaak de quetzal zult tegenkomen. Heet waterbaden zul je ook vinden in het zo onbekende zuiden bij de plaats San Vito. Alleen zijn die heetwaterbaden zomaar ergens in de vrije natuur en betaal je geen entree. En wist je dat ook bij San Vito de quetzal te zien is? En dat er grotten zijn waar je in kunt afdalen?
Dit is natuurlijk maar een persoonlijke mening. Costa Rica kent een aantal grote dikke witte stippen, waar alle reisgidsen over schrijven, maar er zijn heel veel kleine gouden stipjes, niet te vinden in welke reisgids dan ook, maar waar je het echte Costa Rica tegen zult komen…
Playa Coco laten we dan maar voor wat het is… twee dagen in de auto zitten vind ik ook zonde…
Monteverde en La Fortuna begin ik nu ook aan te twijfelen. We willen natuurlijk wel een vulkaan van dichtbij zien. Is deze ook te zien bij San Vito. Als we dan ook gaan duiken in Ojochal dan blijft de afstand opzich nog binnen de perken.
Er zijn twee mooie vulkanen te zien vlakbij San José.
De Irazu vulkaan en de Poas vulkaan. Je kunt bij beiden
vlakbij de krater parkeren.
In het zuiden zijn geen vulkanen.
Hallo,
Net een weekje terug uit Costa Rica. Al voor de 3de keer . Super programma bij www.transcostaricatours.com. De zaakvoerder(Belg) van deze kleinschalige
reisorganisatie slaagt er telkens weer in om minder bezochte plaatsen aan te bieden. Op zijn website vind je uitgebreide info!!!
groeten ,
Filip
Bedankt voor de reactie, maar we hebben de tickets al geboekt en we willen graag reizen zonder vast programma. Ik vind het wel een mooie site qua reisprogramma.
Hoelang zouden jullie uittrekken voor de vulkaan Irazu, San Gerardo de Dota, San Isidro en Cartago?
Daarna willen we door naar Corcovado en vervolgens naar Ojochal. We houden het dus maar bij zuid Costa Rica.
Hoi, Irazu kan zonder meer op 1dag hoor.Neem je er Cartago bij, niet zo ver van Irazu blijf dan daar een nachtje slapen. Wat betreft Corcovado zal je toch op voorhand moeten vastleggen. We hebben 3nachten het tentenkamp Laleone gedaan maar als je dat niet vastlegd is het nopes hoor en zo veel meer is daar niet om te slapen. Je kan ook in het park blijven,lodge bij parkwachters, basic, moet wel enkele maanden op voorhand zijn gereserveerd.Vanuit Puerto Jiminez via Carate en dan 3km te voet naar eerst tentenkamp. Zeker leuk om te verblijven.San Gerardo de Dota; zeker doen als je graag vogels ziet incl. Quetzal. Opgelet voor koude nachten!!! extra fleece nodig hoor. Wij sliepen in Hotel Savegre, SUPER.Maar vergeet niet te boeken. Pura vida