Februari/maart naar Costa Rica

Na wat strubbelingen met de tickets is het nu eindelijk zover. We vertrekken 22 februari naar San José. Huurauto en eerste nacht in San José al geregeld maar nu de rest nog :slight_smile:
Heb al wat rondgeneusd hier op het forum en op andere forums en daardoor een idee van wat ik wil zien, maar hoe meer je leest …, het maakt het er niet makkelijker op. Veel te zien in slechts 3 weken.

Hier onder de plaatsen die ik graag zou aan doen, waarvan de volgorde van de route nog gewijzigd kan worden natuurlijk.

22 februari aankomst SJO om 21.15 uur
23 februari naar omgeving Playa Agujas (Carara NP en Tarcoles)
24 februari in omgeving Playa Agujas (Carara NP en Tarcoles)
25 februari naar Dominical (minerale warm waterbaden)
26 februari in Dominical
27 februari naar Drake Bay (of 1 nacht Uvita?) (onderweg Marino Ballena NP bij Uvita)
28 februari in Drake Bay (Corcovado NP dagtrip)
1 maart in Drake Bay
2 maart naar San Vito
3 maart San in Vito (Quetzals, spelonken bezoeken)
4 maart naar San Gerardo (onderweg Rio Terraba, boottocht)
5 maart San in Gerardo (Chirripo NP)
6 maart San naar Gerardo de Dota NP
7 maart San in Gerardo de Dota NP
8 maart naar omgeving Vulkaan Irazu / Turrialba
9 maart in omgeving Vulkaan Irazu / Turrialba
10 maart naar Cahuita of Schiereiland Nicoya ??
11 maart Cahuita of Schiereiland Nicoya ??
12 maart Cahuita of Schiereiland Nicoya ??
13 maart naar Orosi of Bijagua??
14 maart in Orosi of Bijagua??
15 maart naar omgeving San Jose
16 maart vertrek SJO om 12.35 uur

Zoals je ziet vanaf 8 maart ben ik het spoor een beetje bijster. Pak ik de Oostkant van CR inclusief Nicoya of ga ik van de Oost- naar de Westkust en sla ik Nicoya over?

Voor diegene die goede aanvullingen of alternatieven hebben, ik hoor/lees het graag.

Alvast bedankt voor de input.

Mooie route :slight_smile:
Casa Botania in San Vito is aan te raden.
Ik zou naar de oostkust gaan om ook wat van de Caribische kant mee te pakken.

Mocht je met de boot naar Drake Bay willen gaan houd dan rekening met de tijden: om 11:30 en 15:30 gaat er een boot.

Bedankt voor je reactie Anouk. Casa Botania ziet er inderdaad leuk uit. Eerst maar eens de route definitief maken zodat ik weet op welke data we waar zijn. Wat denk jij moeten we toch kamers reserveren of kunnen we het er op wagen en op de bonnefooi gaan? De laatste jaren houden we onze routes liever altijd een beetje open, zodat we nog kunnen switchen. Of is dat in Costa Rica in deze periode echt een slecht idee?

We willen naar Drake Bay rijden, hebben een 4x4 gehuurd en willen daarom ook graag gebruik maken van die 4 wielen :slight_smile: We hebben twee weken geleden hier in NL een paar uur gereden met een 4x4 door een moerassig gebied met veel kuilen en water om alvast een beetje in de stemming te komen :biggrin:.

Ik zal eens wat meer opzoeken over de Caribische kant, mijn man heeft één wens deze vakantie en dat is dat hij ook wel een paar dagen lekker wil relaxen. Heb je tips voor die kant een beetje buiten de gebaande paden?

Haha, leuke ervaring om zo rond te rijden.
Ik heb zelf helaas nog geen ervaring op gedaan aan de Caribische kust, een plaats die ik vaak voorbij hoor komen is Puerto Viejo de Talamanca.
Op de bonnefooi gaan kan altijd, genoeg keuze qua accommodaties. Jullie reizen wel in het hoogseizoen, ik denk dat het wel handig is om de gids voor Corcovado te reserveren (bv. bij Cabinas Manolo, goede reputatie). Het is waar jullie je het prettigst bij voelen. Met de pura vida mentaliteit is er altijd wel iets mogelijk, maar sommigen vinden het fijner vooraf zekerheid te hebben.

Neem wat meer rust op in je reis. Wat meer dagen op een plek blijven. Dan geniet je veel meer van de omgeving en heb je meer tijd voor avontuur. Nu zit je erg veel in de auto naar asfalt te kijken?
Caribbean is leuk. Heel ander sfeertje daar! Reagge-achtig, rasta, kleurrijk, cocos.

Sent from my X1030X using Wereldwijzer mobile app

Teveel asfalt willen we zoveel mogelijk vermijden ;). Ik dacht alleen dat het nog wel mee viel qua rijtijden/km’s. Zit ik er erg ver naast? En zo ja, wat zou je dan skippen?

Schema ziet er nu zo uit:
22-2 aankomst/overnachting SJO (einde middag) afstand reistijd
23-2 naar omgeving Playa Agujas 80 km 2 uur
24-2 omgeving Playa Agujas
25-2 naar Dominical/Uvita 128 km 2,5 uur
26-2 Dominical/Uvita
27-2 naar Drake Bay 163 km 3 uur
28-2 Drake Bay
1-3 Drake Bay
2-3 naar San Vito 146 km 3,5 uur
3-3 San Vito
4-3 naar San Gerardo 150 km 3 uur
5-3 San Gerardo
6-3 naar San Gerardo de Dota 80 km 2 uur
7-3 San Gerardo de Dota
8-3 naar omgeving Turrialba 110 km 3 uur
9-3 omgeving Turrialba
10-3 naar Puerto Viejo de Talamanca/Cahuita 162 km 3 uur
11-3 Puerto Viejo de Talamanca/Cahuita
12-3 Puerto Viejo de Talamanca/Cahuita
13-3 naar Orosi vallei 203 km 4 uur
14-3 Orosi vallei
15-3 naar omgeving Alajuela/San Jose (einde middag) 64 km 1,30 uur
16-3 vertrek SJO 12.35 uur (huurauto inleveren)

Vanaf het vliegveld naar Dominical is ongeveer 3 tot 3,5 uur, rijden zonder stops. Uvita is 15 minuten verder en Ojochal (veel goede restaurantjes) is ook weer 10 minuten meer naar het zuiden. (Dominical-Uvita-Ojochal noemen ze Costa Ballena). Dat zou je de eerst dag kunnen doen, of je moet iets bijzonders in Playa Aguja zoeken. Daar in de buurt is wel de rivier Tarcoles met de krokodillen. Maar die kroko’s zie je vanaf de brug over de rivier Tarcoles ook, als je onderweg bent.
Je gaat van San Gerardo de Dota naar Turrialba en dan naar de Caribische zuidkust. Om daarna weer terug te keren naar Orosivallei. Waarom combineer je Turrialba en Orosi niet?
Hieronder foto brug Tarcoles rivier.

http://www.ticotimes.net/wp-content/uploads/2014/04/S05-tarcoles-crocs.jpg

Bedankt voor je reactie. Ik wilde het NP Carara bezoeken in de omgeving van Playa Aguja. Is dat niet de moeite waard of met 1 overnachting goed te doen? Dat we dag 2 doorrijden naar omgeving Domincal/Uvita en daar een dag langer pakken?

De reden dat we na de Caribische kust naar Orosi rijden is om de afstand te verkleinen, dacht dat het te ver was om vanuit Puerto Viejo naar San Jose terug te rijden. Heb ook gekeken om i.p.v. Orosi via route 32 naar Braulio Carrillo National Park te gaan en daar een tussenstop te maken voor we weer naar huis vliegen.

Is Turrialba en Orosi niet net te ver om te combineren? Wil het liefst zoveel mogelijk ergens 2/3 nachten slapen en niet elke dag verkassen.

Er is zoveel te zien dat het lastig kiezen is, ben daarom blij met jullie help :thumbsup:

Je kunt nu eenmaal niet alles zien, misschien moet je dat ook helemaal niet willen, met dit programma krijg je echt van alles wat mee. Costa Rica heeft acht microklimaten en dat zul je vast gaan ervaren. wordt echt een mooie reis!
Ik kan geen keuzes voor jou maken, en misschien kun je het laatste gedeelte van de reis op zijn beloop laten en beslis je pas als je er bent. Onderweg hoor je van andere reizigers zoveel andere leuke verhalen en als je alles vast hebt gelegd dan kun je geen kant meer op. En een online hotelreservering is in 5 minuten gemaakt. Vaak is het veel voordeliger een hotel binnen te lopen en een betere prijs te krijgen als je contant betaalt. Er zijn overal zoveel hotels, keuze genoeg.
Goede reis en veel plezier!

Heb nog verder zitten zoeken en toch bedacht om het iets anders te doen n.a.v. jullie opmerkingen :slight_smile:
o.a. 1 nacht extra omgeving Dominical/Uvita omdat er daar veel te zien is en combi Orosi vallei/Turrialba zodat we niet terugrijden in onze voetsporen.

Ik heb ook nog een vraagje over vulkanen, er schijnen behoorlijk wat vulkanen afgesloten te zijn voor bezoek (bezige bijtjes) lees ik her en der. Welke vulkanen kan ik nog wel (op onze route) bezoeken?

En tweede vraag hoe goed is het Braulio Carrillo Park te bezoeken? Op internet las ik daar wisselende verhalen over. Slechte weg volgens de een en beter overslaan, ander zegt makkelijk te bereiken aan doorgaande weg en leuk park om te wandelen. Als het mogelijk is wil ik vanuit Cahuita langs Braulio Carrillo Park rijden om daar een stop te maken (er schijnen drie trails te zijn).

Schema ziet er nu zo uit:
22-2 aankomst/overnachting SJO (einde middag) afstand reistijd
23-2 naar omgeving Playa Agujas 80 km 2 uur
24-2 omgeving Playa Agujas
25-2 naar Dominical/Uvita 128 km 2,5 uur
26-2 Dominical/Uvita
27-2 Dominical/Uvita
28-2 naar Drake Bay 163 km 3 uur
1-3 Drake Bay
2-3 Drake Bay
3-3 naar San Vito 146 km 3,5 uur
4-3 San Vito
5-3 naar San Gerardo 150 km 3 uur
6-3 San Gerardo
7-3 naar San Gerardo de Dota 80 km 2 uur
8-3 San Gerardo de Dota
9-3 naar omgeving Turrialba/Orosi vallei 110 km 3 uur
10-3 omgeving Turrialba/Orosi vallei
11-3 naar Cahuita 162 km 3 uur
12-3 Cahuita (bezoek Cahuita park/ stranden, we zien wel)
13-3 Cahuita (bezoek Puerto Viejo/stranden/Manzillo/Jacuar RC)
14-3 naar Guápiles (afhankelijk van aankomsttijd bezoek Braulio Carrillo) 235 km 2,5 uur
15-3 naar Alajuela/San Jose (onderweg bezoek Braulio Carrillo Park) 90 km 2 uur
16-3 vertrek SJO 12.35 uur (huurauto inleveren)

Het is lastig te voorspellen welke van de vulkanen ten tijde van jullie vakantie (niet) actief zullen zijn. o.a. Poas en Turrialba zijn nu actief maar dat kan in februari/maart anders zijn.

San Gerardo de Dota: hooguit twee nachten, zou ik aanraden. Het is erg hoog. Je komt snel achter adem. Voelt soms niet prettig aan. Sommige mensen hebben last van hoogteziekte. Dan veel water drinken. s’nachts koud. Wel mooi om te ervaren die nevelwouden!

Sent from my X1030X using Wereldwijzer mobile app

Bedankt voor jullie reacties. Dan wacht ik af en zal tegen die tijd de berichten over de vulkanen in de gaten houden. Lijkt me echt erg mooi om een vulkaan te bezoeken en omhoog te klimmen :slight_smile: We hebben al redelijk wat gezien tijdens reizen maar nog nooit een vulkaan bezocht.

San Gerardo is misschien wat verwarrend in het schema gezet, ik wil eerst stoppen bij San Gerardo voor het Chirripo NP en dan pas door naar SG de Dota voor het NP daar. Dus in beide plaatsen twee nachten. Ik begreep dat je ook een dagtocht kan maken in het Chirripo NP en niet per se de 2-daagse trektocht hoeft te lopen.

Hallo Elen en Dan,

Ik zou San Gerardo de Rivas van de route weghalen. Jullie hebben minimaal drie dagen nodig om Chirripó te kunnen bezoeken. Bovendien vereist dit een goede planning, geschikte kleding, een een uitstekende conditie. Je beklimt gedurende 8 uur en sommige trajecten zijn te vergelijken met de helling van een huistrap. Maar ook het krijgen van een entreekaart is heel lastig. Ik zou na San Vito direct reizen naar San Gerardo de Dota. In Dominical is Nauyaca waterval een aanrader, naar mijn mening is de mooiste van heel Costa Rica. Jullie kunnen hier zwemmen, het water is lekker en ligt midden in de jungle.

Veel plezier,
Junglewalker

Hoi Junglewalker,

Je naam doet vermoeden dat je veel weet van trails en hikes. Zijn er nog plekken waar je ons aanraadt te gaan lopen, als we niet naar Chirripó gaan? Ik heb geen ervaring met lopen in Costa Rica, maar we lopen in onze andere vakanties ook vaak. Niet dat we echte berggeiten zijn, maar een stevige wandeling in de parken van de VS of welk ander land dan ook behoren wel tot de hoogtepunten van onze vakanties zitten :slight_smile: . Ik hou dan weer niet zo van slapen in een kruiptentje vanwege mijn lengte dus kies altijd voor 1 daagse trails.

Hoi,

Door de klimaat (vocht, zon en warmte) zijn de lange wandelingen in Costa Rica zwaar. Meestal heb je genoeg aan 2 uur hiken. De diversiteit aan planten, dieren en ecosystemen maken een kort wandeling al bijzonder. De natuur van Costa Rica is anders dan bij andere landen, de wouden zoals die van Corcovado bijv. zijn per vierkante meter volgens National Geographic het meest intense plek op aarde. Carara park heeft een oppervlakte drie keer kleiner dan Amsterdam. Hier zijn 360 vogelsoorten waargenomen (twee derde dan in heel Europa).
Betekent ook dat jullie niet perse een natuurpark moeten bezoeken om te genieten van dit diversiteit, het kan zelf vanaf het terras van een accommodatie. Jullie route biedt genoeg voor leuke wandelingen bijv. door Carara park, een hike naar Nauyaca waterval in de buurt van Dominical, hiken door het regenwoud van Corcovado, door het nevelwoud van San Gerardo de Dota, of in San vito, door de stranden van Drake Bay of door het park van Cahuita.

Junglewalker

OK dan zijn mijn man en ik allebei wel tevreden met het huidige schema. Hij loopt liever minder dan ik :), dus strand combineren met lopen is helemaal mooi. Kunnen we lekker op tijd op, wandelen en 's middags uitrusten op het strand :vak02:

Bedankt voor ieders hulp!

Wij hebben net een rondreis door Costa Rica achter de rug en heel eerlijk gezegd vonden wij de Caribische kust enorm tegenvallen. Er hangt een bepaalde sfeer waardoor wij ons niet veilig voelden, we waren blij dat we hier weer konden vertrekken. Persoonlijk op basis van eigen ervaring zou ik deze er dus uithalen.

Carara NP was overigens voor ons een van de mooiste parken uit de route, deze zou ik zeker niet skippen, maar dat hebben jullie ook niet gedaan. Wij verbleven hiervoor in de Cerro Lodge, vlakbij Tarcoles en Carara. Prachtig gelegen en super vriendelijke mensen.

Bedankt voor je reactie Vitoo. Goed om te horen dat Carara de moeite waard is. Cerro Lodge is helaas niet meer beschikbaar zag er inderdaad leuk uit. We gaan dus op zoek naar iets anders in die omgeving voor 2 nachten.

Jammer dat de Caribische kust zo is tegen gevallen, waar zaten jullie precies? Ik wil eigenlijk in Cahuita verblijven, maar anders moeten we misschien op zoek gaan naar een ander plaatsje om de laatste dagen door te brengen. Wel aan het strand.
Zijn jullie verder nog in plaatsjes geweest die wij ook hebben opgenomen in ons resischema? En zo ja heb je nog meer leuke tips om te slapen eten of zo?

Wij hebben wel echt een andere route gedaan:
Tortuguero-Tarcoles-Manuel Antonio-Monteverde-Rincon de la Vieja-La Fortuna-Puerto Viejo de Talamanca (onder Cahuita)
Dus geen tips voor je, afgezien van de Cerro Lodge bij Tarcoles en Hotel Plaza Yara in Manuel Antonio.