Onze reis door Costa Rica

Hallo allemaal,
Wij willen volgend jaar in juli en augustus 2 weken rond gaan trekken door costa rica.
We hebben wel getwijfeld over het seizoen maar het lijkt ons zo’n ontzettend mooi land dat we ons hierover heen gezet hebben.
We hebben een voorlopige route gemaakt en vroegen ons af of dat haalbaar is.
-vlucht en aankomst in costa rica (2 dgn)
-omgeving san jose, oa snakefarm, vulkaan poas (2 dgn)
-la fortuna, monte verde, rincon de la vieja (5 dgn)
-tortuguero (4 dgn)
-cahuito (2 dgn)
-puerto de viejo (3 dgn)
-osa schiereiland (6 dgn)
-quepos (2 dgn)
-aantal dagen strand tamarindo, samara enz. (4 dgn)
-terug naar san jose, terugvlucht (2 dgn)
En dan nog een aantal dgn die we ergens tussen kunnen passen waar nodig.
We hebben telkens 1 dag uitgetrokken voor de reis.
Behalve voor de route van puerto viejo naar osa schiereiland. Hier hebben we meerdere dgn voor uitgetrokken. Hoe is die afstand het beste te bereizen (huurauto, openbaar vervoer of vliegtuig)?

Is deze dagindeling ongeveer goed? Of is het teveel?
Missen we verder nog hoogtepunten of zijn er dingen die je sterk afraadt?
We horen het graag!!

Verder vroegen we ons of iemand kan zeggen wanneer we de ticket ongeveer kunnen boeken. Bij verschillende reisbureaus zeggen ze iets anders (september, november, december)??

Alvast bedankt!
Groetjes Yvonne en Gerben

Ik bedoelde 5 weken in plaats van 2 :S

Hallo Yvonne en Gerben,Vanuit je vliegtuig kun je beter niet naar San Jose gaan, maar naar Alajuela,dat heeft niet zo’n ruige sfeer als San Jose, veel gemoedelijker, en is makkelijkerte gebruiken als springplank naar Vulkaan Poas. Nog een voordeel is dat de taxirit veel korter en goedkoper is.Aanbevolen hotel: Hotel Pacande, met “Papi en Mami” als gastheer en -vrouw.Mochten ze vol zijn, dan slaap je in Villa Pacande, dus nemen ze je gewoon meenaar huis. Ik heb drie nachten in Hotel Pacande geslapen en een nacht in de villa.Kosten: 20 $. Het blauwe water van de Rio Celeste moet je in ieder geval zien. Probeer eveneen foto te googlen om te zien wat ik bedoel. Om er te komen is een beetjeingewikkeld, maar wil je dat, stuur dan even een mail.Ik zou je programma zo laten, want dan kun je overal een of meerdere dagen pakken, als je het naar je zin hebt. Ik had aan vier dagen Cahuita nog te weinig,achteraf, maar misschien denken jullie daar ter plekke anders over.Hans.

Hoi Hans,

Bedankt voor je reactie. Ik heb rio celeste opgezocht en het ziet er inderdaad schitterend uit! Is dat lake arenal? Of ligt het daar vlakbij? Wil wel graag weten hoe we daar komen! Verder heb ik dat hotel opgezocht maar op internet vragen ze 25 dollar per nacht…Is het duurder geworden? Zijn er nog meer aanraders om te overnachten? Ook in de rest van het land! Verder nog een vraag: kan je naar tortuguero zonder excursie? Die zijn namelijk meteen zo prijzig! Kan het ook zelf, met openbaar vervoer erheen, regelen dat we met een boot mee kunnen (Weet niet of dat kan?) en dan een hotel zoeken daar.
Hoop van je te horen.

Groetjes Yvonne

Hallo Yvonne,Torteguero ben ik niet geweest, ik ben altijd dol op plaatsen waar (bijna)niemand naartoe gaat. Ik ben geweest in: Puerto Limon, Cahuita, La Fortuna,Nuevo Arenal, Canas, Upala, Bijagua, Puntarenas, Jaco en Alajuela. Over de prijs van 20 $ , misschien was dat omdat ik een 1-pers kamer had.Het volgende moet je doen om bij de Rio Celeste te komen :Je moet de bus van Canas naar Upala nemen, of omgekeerd.Je stapt uit in het plaatsje Bijagua, dat ligt 33 km ten zuiden van Upala.In Bijagua heb je twee slaapgelegenheden : Volg het bordje “Cabinas” zoals dat aan de hoofdweg staat, en je komt bij een vriendelijke familie,met een huis in de achtertuin, waar twee basic cabinas in zitten.Ze vragen ongeveer $10,- incl. ontbijt. Hier heb ik overnacht.Er is ook nog een ander: Heliconia Ecotourist Lodge , tussen de 35 en 55 $.Zou dus wat luxer moeten zijn: Ze organiseren ook tours.Ik vind het leuker om dat zelf te doen : De volgende dag ging ik weer naarde hoofdweg om een taxi te regelen naar National Park Vulcan Tenorio,want daar moet je dan heen. De gewone taxi’s doen het niet, maar er is ereentje (De taximannen belden hem op voor mij) die het wel doet, kostte ongeveer 25 $ voor heen en terug. Reken ook nog 6 $ voor ticket van het park,en je zult een gids nodig hebben, die je kan regelen op het Ranger-station, waar je ook je entree voor het park betaalt. Engels was bij mijn gids gebrekkig,maar met handen en voeten ging het aardig. Hij laat je bijv. ook de plek zienwaar het water de kleur krijgt, en kleine hot springs in het riviertje.Geef hem wat je nodig vindt, ik gaf 10 $. Verder moet je ook Catarata Rio Fortuna niet overslaan, dat is een waterval vanong. 70 meter, vlakbij La Fortuna, goed te doen per (huur)fiets.Andere aanraders: Cahuita: Cabinas Smith 2 , $ 10,-- , af en toe een beetje wietluchtvan de buren, (Bobo Ashanti) maar voor dit geld een nieuwe kamer, uitstekend.Canas: Hotel Canas, en Nuevo Hotel Canas, heb in beiden geslapen, $20 en $45,$45 (met zwembad) doe ik normaal nooit, maar had ik een dagje even zin in.Jaco : Hotel de Haan $ 20, vriendelijke Nederlander, maar ik vond Jaco niks.Voor surfers moet het het einde zijn, maar de sfeer is veel te toeristisch voor mij.Hans.

Hoi,

Cahuita en Puerto Viejo liggen ongeveer 10 km van elkaar vandaan dus ik zou daar niet zo heel lang gaan zitten tenzij je heerlijk wilt uitrusten. Puerto Viejo is heel levendig want het is een backpackers dorp en samen met Cahuita echt heerlijk. Het lijkt net of je in Jamaica loopt gezien alle dreadlock Bob Marleys! Wel erg leuk, maar drie dagen had ik het wel gezien. Maak wel een wandeltocht door het natuurpark van Cahuita, is echt een aanrader!

Wat ik ook een aanrader vond was Turialba en dat met name Cerro Alto lodge, waar een echt fantastisch uitzicht hebt over de vallei. Vanuit hier kun je nog naar de vulkaar Irazu wat ik echt super vond. Als het heel mooi helder weer is kun je op deze vulkaar de beide zeeen zien, dus zowel de Atlantische Oceaan als de Caribische zee…
Wil je naast al het cultuur geweld ook nog wat cultureels zien dan is het stadje Carthago ook erg leuk om te bezoeken, geen stad waar je dagen uithoudt, maar voor een middagje is het echt heel leuk!

Ik heb ook nog een paar dagen in Playa Samara gezeten iets minder toeristisch dan Tamarindo en je kon hier een tocht maken waar je zwarte dolfijnen kon spotten… Aanrader!!! Als je in het goede seizoen komt, kunnen er zelfs bultruggen zijn!!!

Nu veel plan plezier want het is echt een fantastisch land en mocht je nog tijd over hebben, plan dan ook nog een paar dagen Nicaragua want dat is ook een mooi land!

Groetjes Karin

Hoi karin,

Als we zouden moeten kiezen tussen cahuita en puerto viejo wat zou je dan aanraden? Wat is het verschil? En wat zijn de verschillende activiteiten die je daar kan doen?

Groetjes yvonne

Hoi Yvonne,

Ikzelf zou kiezen voor Puerto Viejo aangezien daar veel meer te beleven is en je meer dingen kunt ondernemen. s Avonds is het echt super gezellig op straat om lekker een happie te eten of zelfs een Merenque dansje te maken. En al kun je het niet dat leren ze je daar wel.
Vanuit zowel Cahuita als Puerto Viejo kun je gaan duiken, boottochtje doen, allerlei andere watersporten maar ook lekker aan het strand rondhangen. Chocoladefabriek bekijken, verwacht er niet teveel van maar het is echt super leuk te zien hoe mensen aldaar chocolade maken. Cahuita national park bezoeken, fietstochtje maken, let wel op dat het fietsen aldaar ietwat anders is dan hier, maar een belevenis!

Nu veel plezier…

Groet Karin

PS: Ik denk dat je met je ticket misschien het beste nog kunt wachten want als je na 1 januari 2008 boekt zijn de zomervluchten bekend en de touroperators hebben hun stoelen bepaald/ingekocht… Wordt het volgens mij goedkoper. Volgens mij moet je voor 700 euro p.p wel kunnen vliegen.

Wat een mooi avontuur! Kijk voor vergelijkingssites van vliegtickets eens op www.wereldwijzer.nl/vliegtickets of op Vakantiereisweb.nl voor directe vliegticket aanbiedingen.

Veel plezier daar! Houden jullie nog een reisblog bij?

Groetjes,

Maartje

Hallo Yvje,

Je zou je vragen en planning ook eens op het pb van Costa Rica kunnen zetten:
http://www.prikpagina.nl/list.php?f=843
Daar zitten heel veel mensen die al vaker naar CR zijn geweest en veel Nederlanders die daar wonen.

Hieronder nog een stelletje link, die ik hanteer om een ticket te gaan regelen. Het scheelt nog wel eens heel veel geld. Hou wel in de gaten dat goedkoop niet altijd gunstig is. Zo heb ik ook een goedkope reis gezien, maar moest daarvoor tig keer overstappen en was 4 dagen onderweg. Maar het loont de moeite wel om ze allemaal te proberen:

http://www.cheaptickets.nl/index.cfm?id=inpakken

http://www.vliegticket.nl

http://www.vliegtickets.nl

http://www.ebookers.nl/

http://www.vliegticketszoeken.nl

http://www.vliegtarieven.nl

http://www.worldticketcenter.nl

http://www.vliegwinkel.nl

http://www.supersaver.nl

http://www.bijonsaltijdgoedkopervliegen.nl

http://www.whichbudget.com

www.vliegtickets.nl, www.worldticketcenter.nl, www.vliegtarieven.nl maken gebruik van de boekingsengine www.travelstreet.comwww.atp.nl, www.vliegticketskopen.nl maken weer gebruik van de boekingsengine van www.atp.nl met vliegticketskopen.nl welke maar 10 euro administratiekosten rekent in plaats van de 15 euro door ATP zelf…

Cheaptickets rekent in totaal 45 euro bovenop de ticketprijs als ‘kosten’ voor het boeken, goedkoopstevliegtickets maar 10 euro…

Er zit ook nog wel eens verschil in welke luchtvaartmaatschappijen er in het systeem zitten (waarschijnlijk als overblijfsel van de verschillende reserveringssystemen die er vroeger waren)… Maar als je travelstreet, atp, expedia en cheaptickets geprobeerd hebt, dan heb je vrijwel alle maatschappijen en aanbiedingen gehad.

Vergeet je nog www.d-reizen.nl, lowcostairlines.nl en skyscanner.net, die (ook) lowcost airlines meenemen in de vergelijking. Maar soms niet allemaal.

Tickets kun je circa 9 maanden voor vertrek reserveren. Wat Karin aangeeft klopt niet… Losse tickets kun je namelijk niet afnemen bij touroperators. Dit kan alleen in combinatie met 2 nachten hotel of 1 week autohuur. Eventueel is het wel aan te raden om de eerste en laatste nacht een hotel te reserveren, zodat je gebruik kunt maken van het veelal goedkopere touroperator tarief voor de vlucht! Dit kan wel pas vanaf half december!!

Succes!

Tamarindo is een erg toeristisch dorp met veel luidruchtige Amerikanen, Samara is een stuk rustiger, maar sterk in opkomst. Er worden veel hotels gebouwd de laatste tijd.
Schiereiland Osa is een prachtige, nog erg rustig plekje in Costa Rica. Komende vanuit de richting Jaco-Quepos blijf je de Costanera volgen tot aan Dominical. Dit laatste stuk is onverhard maar in januari beginnen ze deze weg te asfalteren. ( na 45 jaar praten). Bij Dominical is de weg weer super. Dominical is een grappig dorpje met veelal jongere toeristen. Het lijkt een beetje op het sfeertje in Cahuita en Puerto Viejo. Daarna kom je in Uvita. Dit dorpje is sterk aan het groeien. Er worden allemaal winkels en kantoorgebouwen neergezet. Vervolgens rijdt je langs het dorp Ojochal. dat ligt van de weg af, een klein bordje verwijst naar de ingang. Een prachtig dorp! Nog zo als Costa Rica er vroeger heeft uitgezien, met een winkeltje en een voetbalveld, maar ook een supermarkt waar alles te koop is. Vlakbij Ojochal is het mmoiste strandje van de Pacific: Playa Ventanas, met zijn grotten waar de zee door heen spoelt. Vanuit Ojochal kun je leuke trips maken naar bijvoorbeeld het natuurpark Corcovado, of naar Caño Island. Verder kun je een tocht op zee maken om er walvissen en dolfijnen te spotten en ook te gaan snorkelen. Of een bezoek aan het indianendorp Boruca waar tradionele maskers en geweven stoffen worden gemaakt, of naar de archeologische vondsten waar ooit indianen hebben gewoond en woningen en esferas hebben achter gelaten. (Esferas zijn grote stenen bollen, zuiver rond gemaakt van steen. De grootste meet bijna drie meter in doorsnede de kleinste zo groot als een knikker.) Een gids vertelt je alles over deze geheimzinnige esferas en hoe ze er de zon en maanstand mee hebben gemeten. Of maak een tocht door de mangroven in een boot of kayak, op zoek naar krokodillen, kaaimans, apen, luiaards, boa constrictors en vogels. Ojochal heeft een aantal bijzonder goede en betaalbare restaurantje. Thais, Italiaans, Zwitsers, Frans, Indonesisch en natuurlijk vis restaurantjes.
Een fijne vakantie in Costa Rica.
Otto

www.elmonofeliz.com