in juli/augustus (2012) gaan mijn man en ik 3 weken op reis in Vietnam. We vliegen op Hanoi en reizen dan zelfstandig middels trein en bus naar HCMC. Onze terugvlucht vertrekt vanuit HCMC. Tot nu toe hebben we alleen de vluchten nog maar vastgelegd. Op het moment van boeken van de reis wisten we nog niet dat ik zwanger was. Als we in Vietnam zijn, zit ik in de 19e , 20e en 21e week van mijn zwangerschap. Mijn verloskundige zegt dat ik in principe wel gewoon op reis kan maar dat de gevaren het voedsel en (de kwaliteit van) de medische voorzieningen aldaar zijn en dat ik daar goed over moet nadenken. Nu hebben mijn man en ik al een aantal reizen gemaakt (Maleisië/Borneo en Afrika) en beide keren ben ik niet ziek geworden van het voedsel. Mijn vraag:
Hoe zijn de ervaringen over het algemeen m.b.t. het voedsel in Vietnam?
Meestal zeggen ze dat je bij de tentjes moet gaan eten waar het druk is en waar veel locals zitten, is dit in Vietnam ook het geval?
Heeft iemand ervaringen met de medische voorzieningen in Vietnam?
Zijn er meer mensen die ervaring hebben mbt zwanger op reis in Vietnam (of ander Aziatisch land)?
Vanzelfsprekend is dat wij ons reistempo aan gaan passen op mijn conditie en gesteldheid. Nu willen we ook graag naar Halong Bay. Ik lees daar steeds wisselde verhalen over mbt de kwaliteit en hygiëne op de boten.
-Weet iemand nog een goede, nette boot met goed (en veilig) voedsel? We denken aan een 2 daagse trip met 1 overnachting op een boot.
Over 2 weken heb ik nog een afspraak bij de GGD voor reisadvies.
Wij kunnen je alleen advies geven over het eten van voedsel in Vietnam. Mijn vrouw en ik zijn 22 dagen in zuid vietnam geweest. Wij hebben gegeten in nrestaurants en niet vanaf stalletjes langs de straat. Wat wij altijd doen als wij naar Azie gaan is kijken op Tripadvisor naar reviews over restaurants in de plaatsen waar wij heen gaan. Ik moet je eerlijk zeggen dat wij voor wat betreft het eten in die restaurants meer dan tevreden zijn. Wij gaan dan uiteraard wel naar restaurants die goed omschreven taan.
Alvast veel plezier toegewenst bij het plannen van de reis.
Allereerst gefeliciteerd met de zwangerschap! Ik kan me voorstellen dat je nu voorzichtig wilt zijn. Heel goed dat je nog langs het GGD gaat!
Wat betreft voedsel: het is bijna onvermijdelijk dat je na zo’n twee weken een lichte vorm van reizigersdiarree kunt krijgen, vanwege het andere voedsel. Maar ik moet zeggen dat ikzelf op een gegeven moment niet heel veel rekening heb gehouden meer met hygiëne en dat ging dus, op lichte reizigersdiarree, goed.
Maar als je zwanger bent is het een ander verhaal, vind ik. Ik zou inderdaad wat eten betreft naar de tentjes gaan waar het drukker is en veel locals zitten. Maar het bezoeken van restaurantjes is ook een goed idee, zoals Corenwilna aangeven. Je kunt ook in restaurantjes voor weinig geld goed eten. Neem dan geen drinken waar water in is verwerkt of rauwkost (kan dat eigenlijk wel als je zwanger bent?), mits er nadrukkelijk staat vermeld in het restaurant dat ze alles met water uit flessen doen. Met de Lonely Planet in de hand, kom je ook een heel eind. Ook wat betreft hotelletjes. Het ene hotel is voor een bepaalde prijs heel schoon en het andere niet. Wees extra kritisch
Wat betreft het eten tijdens tours, zoals Halong Bay, dien je extra voorzichtig te zijn. Vaak heb ik een soepje met noedels gekregen waarbij je je af kunt vragen hoe voorzichtig men is geweest. Wees ook hier extra kritisch en neem niet snel genoegen met een antwoord. Ik zou ook uitleggen dat de reden hiervan is dat je zwanger bent. Ik weet alleen geen bureau waar je dan terecht kunt (heb zelf veel ‘onbezorgd low-budget’ gedaan), maar misschien kan een medereiziger je hierbij nog helpen?
Medische voorzieningen zijn een ander verhaal. Neem je eigen EHBO set mee met schone naalden. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ben wel reizigers tegengekomen die naar het ziekenhuis in HCMC moesten. Vonden ze op zich prima, maar totaal anders dan wij gewend zijn. En in het geval van een zwangerschap moet je er wel extra voorzichtig mee zijn. Voor een aantal gevallen, zoals rabiës, moet je naar Bangkok. Dat zullen ze bij het GGD ook wel vermelden, denk ik. Laat je daar ook goed informeren over waar nog malaria heerst (je hoeft geen medicatie, maar vermijd die gebieden voor de zekerheid, zou ik doen), zij hebben informatie die up-to-date is.
Verder denk ik wel dat je op reis kunt, zoals je verloskundige ook aangeeft. Zelf zou ik in dit geval wat waakzamer zijn en extra kritisch
Sluit me helemaal aan bij Anne, wacht even het gesprek af met de verloskundige.
Ben het ook met Wilnacor eens dat je waarschijnlijk je geplande etenskostenbudget opgeschroeft moet worden door toch iets duurdere lokaties uit te zoeken ipv stalletjes langs de weg als je dat van plan was.
Wanneer er onverwachts iets geks zou gebeuren, kan ik je melden dat er in alle grote plaatsen priveklinieken zijn gelijk aan de ziekenhuizen hier, vaak nog moderner.
een behandeling daar is ongeveer gelijk aan de kosten hier en worden door je ziektekostenverzekering vergoed tot een bedrag gelijk aan behandeling hier.
Je kan je ook nog extra bijverzekeren wanneer je dat zou willen.
Wij zijn momenteel nog in Vietnam en daar ik een lastige eter ben (ook nog een vegetarier) hebben wij steeds bij de betere restaurants gegeten. Tot nu toe, na bijna drie weken zelfs nog geen reizigersdiarree gehad. Uitkijken loont dus wel.
Qua Halong Bay kan ik je wel een goede tip geven, al is het wel wat duurder. Wij hebben onze trip rechtstreeks bij Indochina junks geboekt op de Dragon Pearl. Zeer nette keuken, alles met gebotteld water, geen gekke dingen. Bovendien varen zij naar een rustiger gedeelte van de baai, waardoor je misschien wat minder voor je nachtrust hoeft te vrezen (n.a.v. verhalen over vele schepen naast elkaar en overlast van andere generatoren e.d.).
Verder gewoon naar je lichaam luisteren, genoeg drinken en genieten. Volgens mij is dit wel de beste periode om tijdens je zwangerschap te reizen, niet?
Heel veel plezier alvast, en alle geluk nu en na je bevalling!
Stiekem ben ik, off topic, ook heel benieuwd of jullie de 20 weken echo voor de reis of erna doen? Lijkt mij erna of niet? Hier ook iemand die helemaal into baby’s is, maar nog niet zwanger hoor Misschien voor mij (en andere reizigers met een zwangersschapswens) leuk om te weten hoe het reizen je afgaat als je zwanger bent. Lijkt mij leuk als je ons dat wil laten weten! :chin:
En ik volg Anne weer en ben ook erg benieuwd na jullie reis! Voor ons gaat het ook hopelijk in de komende jaren ergens gebeuren en dan is reizen toch wel iets wat ik niet zo 1-2-3 zou durven/plannen, terwijl het misschien helemaal geen probleem hoeft te zijn!
@Anne-jitske: misschien een idee voor een topic in een algemeen forum?
En ja, het lijkt echt te lonen, in Indonesie minder voorzichtig gedaan en er daar wel last van gehad…
Volgens mij ben je nu in Saigon?
Misschien een tip voor een goed restaurant; weet niet of er voor vegetariers ook een keuze is weet ik niet omdat ik daar niet op let, maar denk het wel.
Anders zit je daar op een een lokatie die je niet verwacht in het midden van het centrum van Saigon.
Het restaurant is te vinden op een binnenplaats met meerdere restaurants en zeer verrassend.
Naam van het restauarant is : The Refinery .
Is te vinden
Wanneer je loopt met de Hotel Continental aan de linkerkant en Opera house aan de rechter naar Park hyatt hotel; ligt naast continental.
Dus gewoon op de stoep blijven van van Continental en de stoep volgen en Park Hyatt voorbij lopen tot je bij een straat komt ( T-splitsing ).
deze even oversteken en dan naar links en na amper 25/35 meter zie je een gele poort ( kan niet missen ) en daar ga je in.
In eerste instantie zie je alleen brommers, maar na 10 meter zie je wel 7 restaurants.
Geloof de 2e aan de linkerzijde is The Refinery.
Vreemde is dat je geen brommertje meer hoort van de drukke weg.
Je hebt er buiten een terras met normale tafeltjes en ook diverse lounche banken.
Binnen kan je ook eten en zie je vele foto’s van Saigon vroeger.
allereerst bedankt voor jullie reacties! Erg leuk en nuttig.
Vorige week had ik een afspraak bij de GGD voor reisadvies.
De medewerkster die mij hielp gaf direct aan dat de medische voorzieningen in Vietnam slecht waren. Dat wist ik. Daarnaast zou ik het vaccin buiktyfus moeten krijgen voor aanvang van de reis. In principe zou ik dit vaccin mogen krijgen maar ze wilde eerst even overleggen met de arts. Toen ik vroeg of dit vaccin schadelijk zou zijn voor mijn kind zei ze dat dit onbekend was omdat weinig tot geen zwangere vrouwen zichzelf beschikbaar stelden om dit te laten testen. Toen begonnen bij mij de twijfels…waar begon ik aan? De medewerkster had nog steeds niet gezegd of ik wel of niet naar Vietnam kon. Toen ik heb ik haar gevraagd wat zij zou doen in mijn positie. En daar kwam het verlossende antwoord (waar ik misschien stiekem toch wel een beetje op zat te wachten): “niet gaan”. Risico’s te groot, medische voorzieningen slecht en als er wat mis gaat…dat vergeef je jezelf nooit. Ze zei er wel bij dat zij misschien door haar werk wel erg voorzichtig was maar dat zij er zo tegenaan keek. Ik was al om en had er eigenlijk direct al vrede mee. Dit risico ging ik niet nemen. De medewerkster gaf aan, als voorbeeld, dat Thailand wel zou kunnen. Daarvoor heb ik alle vaccins al, medische voorzieningen zijn top en land is gewoon iets welvarender/hygiënischer.
Thuis achter de PC gekropen en een aantal zaken over Thailand uitgezocht. En inderdaad, de medische voorzieningen schijnen echt goed te zijn. En niet alleen in Bangkok maar ook in het zuiden rondom de eilanden. Daarnaast hebben meerdere vrouwen dit land bezocht tijdens hun zwangerschap.
Gisteren hebben we onze tickets omgeboekt en we gaan lekker relaxed 3 weken eilandhoppen in Thailand. :vak02:
En voor de dames die nieuwsgierig waren wanneer ik mijn ‘20-weken echo’ ga doen: na de vakantie in de 22ste week van mijn zwangerschap. Schijnbaar kon het niet in de 18e week omdat alles dan nog niet goed zichtbaar zal zijn.
Ik kan me het helemaal voorstellen: better safe then sorry! En dan kun je ook iets meer genieten van je vakantie zonder te stressen of alles wel goed gaat. Dat lijkt me zeker fijner!
Geniet alvast van je vakantie en helemaal van je zwangerschap!
hier nog even een afsluitend bericht. Wij zijn inmiddels alweer twee weken terug uit Thailand. We hebben het fantastisch gehad! Wat was het heerlijk om nog even ver weg te kunnen gaan. Geen seconde spijt gehad van onze keuze en heel vaak tegen elkaar gezegd dat het zo goed was dat we waren gegaan.
We hadden drie weken voor de reis onze reisplannen radicaal omgegooid en ervoor gekozen een reisagent in de arm te nemen. Een Thaise reis organisatie met Nederlandse medewerkers (dan al niet eigenaar) heeft de reis die wij ongeveer in gedachten hadden, voor ons gepland. Met transfers, hotels, resorts en een paar excursies er bij in. Echt super voor elkaar en wij hebben samen een heel relaxte en ontspannen reis gehad geheel naar onze wens. Onderweg veel tijd ingelast om te relaxen dus het reistempo lag wel wat lager dan andere jaren en we hebben daardoor ook iets minder gezien dan anders. Het strand en zwembad gehalte lag wat hoger maar was echt heerlijk. Tijdens de reis is mijn buik explosief gegroeid en dat blijkt door de rust te komen. Goed gedaan dus! Ik ben geen een keer ziek, zwak of misselijk geweest en heb de gehele reis mijn eigen backpack gedragen, was topfit en kon goed tegen de warmte. Het eten was ook heerlijk en na wat aftasten wist ik vrij snel wat allemaal wel en niet kon. Kortom, zwanger op reis was in mijn geval prima te doen. Zelfs erg leuk want ik heb zoveel reacties van de lokale bevolking gehad, hartverwarmende blikken en ga zo maar door. Men vond het heel speciaal, en dat is het natuurlijk ook! Bij thuiskomst de 20 weken echo gedaan in de 22ste week. Alles was goed en ons kindje was lekker druk en erg goed te zien.
Tot zover mijn inbreng op dit forum. Bedankt voor jullie reacties op mijn vraag en misschien treffen we elkaar hier ooit nog een keer.
Wat fijn om te lezen en bedankt dat je het ons nog hebt laten weten!
Lijkt me zeker heel bijzonder om zo in contact te komen met de lokale bevolking! Ik zie het al bijna voor me En wat grappig dat je buik zo is gegroeid tijdens je vakantie! En superfijn dat alles goed is met je drukke kindje.
Hele fijne zwangerschap gewenst en wie weet komen we elkaar nog eens ergens tegen op Wereldwijzer!