Eind september 4 weken vietnam

Hallo Allemaal,

Ook ik heb besloten om naar Vietnam te gaan. Ik heb ongeveer 4 weken de tijd om van Hanoi, via de bekende route, richting Ho-chi-Minh te gaan. Begin dit jaar ben ik 6 weken naar Thailand geweest dus het alleen reizen in Azië bevalt me prima. De meeste zaken wil ik daardoor ook pas ter plekke regelen. Ik heb de LonelyPlanet en wil de eerste paar nachten boeken, voor de rest zie ik het wel.
Ik ga er even vanuit dat Vietnam wat dat betreft enigsinds vergelijkbaar is met Thailand? Tevens qua veiligheid maak ik me niet zo’n zorgen? Daarnaast lijkt me 4 weken tijd genoeg om heel Vietnam te doen? Klopt dit of verkijk ik me hierop?

Aangezien ik in oktober reis vroeg ik me af hoe het weer is? Is het bijvoorbeeld in het noorden (Sapa) koud? Hoe zit het met eventuele tyfonen?
Voor wat betreft de route zag ik al wat leuke voorbeeldjes op het forum dus ik ga me daar maar eens op richten!

Groetjes,
Roel

Hallo Roel,

Helemaal goede keuze om naar Viet Nam te gaan.
In 4 weken heb je voldoende tijd en Viet Nam is makkelijker te bereizen dan Thailand als je , zoals je schrijft via de bekende route wilt gaan.
Denk dat je via de kust wilt gaan over de A1 snelweg?

Wat de tyfonen betreft, die zijn niet te voorspellen. Denk je daar ter plekke je schema eventueel kan aanpassen als je dit wilt. Komen meestal rond Hoi An eo.

Voor Sapa is het in Oktober normaal herfstweer en soms is het gewoon goed en zonnig.
Geen gekke dingen te verwachten.

Veiligheid gewoon gelijk aan Thailand; niet te opzichtig met kostbaarheden rondlopen in de grote steden en dus ook niet de gehele inhoud van je portemonnee laten zien en dergelijke simpele dingen.

Wel even in de gaten houden dat brommertjes huren niet mag en strafbaar is.
Kan ze wel overal huren, dus keuze is aan jouw.

Denk dat dit je eerste vragen beantwoord.

gr.
Ton.

Ha ton,

Ik wil inderdaad via de kust van noord naar zuid. Daarnaast wil ik nog graag richting Sapa en wellicht nog wat kleine uitstapjes naar andere leuke plekjes in het binnenland.
Goed om te horen dat het allemaal redelijk vergelijkbaar is aan Thailand. Dat bevalt me wel!
Het weer is inderdaad prima. Niet super warm als ik het goed heb, soms misschien zelf wel wat fris in het noorden? Hoe zit het eigenlijk met malaria? Ik heb een afspraak gemaakt met een traveldoctor hier in Nederland maar lees wat tegenstijdige verhalen.

In ieder geval bedankt voor je info!

Groeten,
Roel

Hoi Roel,

Ik ben op dezelfde wijze als jij door Vietnam gereisd: alleen de eerste nachtjes hotel geboekt en verder op de bonnefooi. Kan heel goed in Vietnam en je leert er al snel genoeg de lokale bevolking en medereizigers kennen.

Ik denk dat je het beste naar het advies van de traveldoctor kunt gaan en je kunt van tevoren ook even op www.lcr.nl kijken. Hier vind je de meest actuele informatie.

Ik had geen malariapillen nodig, maar of dat nu nog zo is?

Lijkt me echt een hele mooie reis die je gaat maken!

Groetjes, Anne

Hallo Roel,

Ik doe hetzelfde als Anne, slik geen malariapillen.
Of dit verstandig is, laat ik in het midden, maar wanneer je de A1 volgt, krijg je het advies dat het dan niet hoeft.

wel wanneer je wat meer landinwaarts gaar dan adviseren ze om wel te slikken.
Dus wacht het advies af van de arts en neem dan een beslissing.

Maar misschien wel iets wat je kan vragen aan de arts als je er toch bent.
En ik zou graag het antwoord daarop weten als je het krijgt, ben benieuwd wat die kan aanvullen.

In Viet Nam neemt namelijk het aantal gevallen van knokkelkoorts toe. lees ik in de kranten.
Misschien heeft nog een andere tips dan de gebruikelijke.
Insmeren met Deet bevattende middelen, je lichaam bedekken enz.

Ben dus benieuwd naar aanvullende tips en denk ook andere mensen.
Kan in 1 moeite door bij je bezoek.

bvd
ton.

Ik heb morgen een afspraak met de traveldoctor dus ik zal de resultaat wel even posten.

Hebben jullie nog een leuke goedkoop guesthouse voor de eerste nachten in Hanoi? Ik zit te denken aan de wijk old quater. Nog 9 dagen en dan is het al zover!

Schiet al op Roel! Al ontzettend bezig met de voorpret? :wink: Fijn dat je ons op de hoogte wilt houden van het advies van de traveldoctor.

Ik heb aardig wat backpackhotelletjes in Hanoi gezien en uiteindelijk raad ik het Stars Hotel en Ocean Star Hotel aan (beiden in hetzelfde straatje) vlakbij de drukke winkelstraat in het oude centrum.

Geniet van je voorpret! :cheer:

Groetjes, Anne

Hallo allemaal,

Leuk inderdaad om alvast wat dingen te bekijken op internet e.d. Ik zal eens kijken naar die hostels. Ik las in de lonely planet iets over een trektocht naar het hoogste punt in Vietnam (vlakbij Sapa), iemand daar ervaringen mee? Of met trekkingen vanuit Sapa? Lijkt me erg leuk om een dag of 3 zoiets te doen. Heb wat vergelijkbaars vanuit Chiang Mai gedaan begin dit jaar, dat is erg goed bevallen.

Die reisdoctor gaf het volgende advies:
Inentingen: Hepatitis A, DTP en buiktyfus(bij verblijf langer dan 3 weken).
Ook adviseerde ze Hepatitis B, dit heb ik echter niet gedaan. Hepatitis B is alleen overdraagbaar via bloed of seksueel contact. Ik denk er wel over om 3 inentingen in de toekomst te halen, op die manier ben je je levenlang gevaccineerd.
Malaria was alleen nodig wanneer je in het gebied komt rechts boven Ho Chi Minh aan de grenzen van Cambodja en Laos. Daarnaast adviseerde ze wel om zeker in het binnenland altijd goed in te smeren met DEET.
Het komt er zeg maar op neer dat malaria niet nodig is. Tenzij je in het gebied komt rechts boven Ho Chi Minh. De rest van Vietnam is vergelijkbaar met het noorden van Thailand, ofwel, insmeren met DEET.

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee!

Groetjes,
Roel

1 like